Vadå Loco-forum och support-forum?

Diskussion gällande forumet
ronnylov
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 apr 2008, 10:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av ronnylov »

När man går till ubunu-se.org finns två menyalternativ.
Locoforum och supportforum.

Kan man inte slå ihop dessa så det ser ut som när man trycker på "Forum" när man är inne på forumet? Känns förvirrande att ha två olika vägar in i forumet och som inte visar allting vid första anblicken. De som vill ha support kan väl också vara intresserad av "gemenskapen" och vice versa? Tror många inte förstår skillnaden mellan LoCo och support. En gemenskap består väl av supportrar? Diskuterar man ubuntu så handlar det väl om support?

Som det är nu går jag till ubuntu-se.org, trycker på en av forumlänkarna och så funderar jag på varför jag inte kan se alla kategorier. Åvisstja, man måste trycka påknappen "Forum" väl inne i forumet för att allting ska visas.

Visst, man kan göra ett bokmärke i webbläsaren men det skulle vara bättre och mindre förvirrande med endast en länk till hela forumet från huvudsidan.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Peetra »

I diskussioner vi haft tidigare, så har det bestämts att vi behöver en indelning. Support-personal och såna som behöver hjälp besparas onödigt tjafs.
ronnylov
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 apr 2008, 10:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av ronnylov »

Men när man loggat in så syns väl ändå LoCo-delen så man "slipper" väl inte den bara för att man är på supportsidorna? Eller det kanske beror på vilka inställningar man har?

Ni får ha hur ni vill, var bara ett förslag på att minska förvirringen och göra det enklare för oss användare av forumet.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Peetra »

Vi är glada för alls slags sakliga förslag och feedback! :)

Man hålls ganska bra i den delen man "hamnar" i, om man inte specifikt väljer att gå in på http://ubuntu-se.org/forum som är hela översikten. Det tog mig en bra stund att lära mig använda hela forumet (passar mig bättre än indelningen) igen efter att uppdelningen skapades. :P
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Bowmore »

Tanken är att separera supportbiten (Support) från övrig verksamhet (LoCo) men att det samtidigt ska vara enkelt att växla mellan dessa.

Idag är aktiviteten (trådar/inlägg) låg vad gäller övrig verksamhet, kanske bortsett från Caféet, så den delen stör idag inte ut supportdelen. Men tanken är att även få fart på det som inte är ren support och då kommer behovet som ett brev på posten ;)

Kan hålla med om att det kan förvirra en och annan och det bästa hade varit att göra allt på en gång.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Rune.K »

Vad jag kan se så har diskussionen om Locot flyttat hit > http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Det tycker jag är bra! Nu slipper man att se allt tjaffs när man tittar in här, för att kolla om man kan svara på någon supportfråga.

Men egentligen, vore det inte betydligt enklare för alla att ha "Locoforumet" osynligt på samma vis som Debatt-kategorin och Bortmoderade inlägg-kategorin. Är man intresserad av att se vad som "diskuteras" i LoCoforumet, så går man med i en grupp på samma sätt som med Debatt och Bortmodererat.
Det räcker ju att meddela när det byts TL ochTC, typ. Alltså ett globalt meddelande var 6:e månad.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev: Men egentligen, vore det inte betydligt enklare för alla att ha "Locoforumet" osynligt på samma vis som Debatt-kategorin och Bortmoderade inlägg-kategorin. Är man intresserad av att se vad som "diskuteras" i LoCoforumet, så går man med i en grupp på samma sätt som med Debatt och Bortmodererat.
Det räcker ju att meddela när det byts TL ochTC, typ. Alltså ett globalt meddelande var 6:e månad.
Jag tycker du har en poäng i det. Enda felet med en sån lösning är att det begränsar öppenheten, man måste i så fall vara reggad i forumet för att kunna läsa vad som händer i LoCot.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 25 gånger.
Anledning: förtydligande
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev: Men egentligen, vore det inte betydligt enklare för alla att ha "Locoforumet" osynligt på samma vis som Debatt-kategorin och Bortmoderade inlägg-kategorin. Är man intresserad av att se vad som "diskuteras" i LoCoforumet, så går man med i en grupp på samma sätt som med Debatt och Bortmodererat.
Det räcker ju att meddela när det byts TL ochTC, typ. Alltså ett globalt meddelande var 6:e månad.
Jag tycker du har en poäng i det. Enda felet med en sån lösning är att det begränsar öppenheten, man måste i så fall vara reggad i forumet för att kunna läsa vad som händer i LoCot.
Du har förstås helt rätt, jag var lite hastig när jag slängde iväg mitt förslag. Jag är som du säkert vet, för öppenhet
Men när jag säger att supporten är den absolut viktigaste delen av ubuntu-se.org så håller garanterat flertalet medlemmar med mej. Supporten är den del som fungerat i alla oväder här...
Men är det som nu med inga diskussioner så är det ingen fara, supportfrågorna drunknar inte i tjaffset.

Men på tal om öppenhet, var finns mötesloggen från IRC-mötet i onsdags, det är lördag eftermiddag nu. Vad jag vet skulle det beslutas om organisationen här på ubuntu-se.org och det kan vara intressant att veta vad som beslutades.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:...
Men på tal om öppenhet, var finns mötesloggen från IRC-mötet i onsdags, det är lördag eftermiddag nu. Vad jag vet skulle det beslutas om organisationen här på ubuntu-se.org och det kan vara intressant att veta vad som beslutades.
Det har inte gått en vecka ännu. ;)

från riktlinjer för möte
Protokollföraren ska senast en vecka efter mötet skicka protokollet till sändlistan och skriva in det på wikin under mötet:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Lao Tzu »

Som det ser ut nu tycker jag att forumet är sämre än det har varit tidigare, rent tekniskt. Jag är fortfarande oklar på beslutet om att gömma Café. Det var en diskussion men jag har inte hittat någon omröstning (letat dåligt?) om det. Inte heller tycker jag om att Övrig hjälp syns under LoCo-delen men att när man går därifrån via forumindexknapparna så hamnar man i supportavdelningen. Det ska tydligen bara vara tillfälligt men månader tycker jag är för länge för att räknas som tillfälligt. Dessutom tycker jag gott att Café kan vara synligt även om det kommer med i googlesökningarna. Vad gör det om någon hamnar här ifall de söker på Bob Dylan (eller vad de nu kan tänkas finnas för info i Café som inte har med Ubuntu att göra)? Det är bara gratis reklam.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Broder Tuck »

Lao Tzu skrev: . . . Jag är fortfarande oklar på beslutet om att gömma Café. Det var en diskussion men jag har inte hittat någon omröstning (letat dåligt?) om det. . . . Dessutom tycker jag gott att Café kan vara synligt även om det kommer med i googlesökningarna. Vad gör det om någon hamnar här ifall de söker på Bob Dylan (eller vad de nu kan tänkas finnas för info i Café som inte har med Ubuntu att göra)? Det är bara gratis reklam.
Det är så, gissningsvis, att de som pläderar för ett socialt umgänge här, förlorar i röstantal. Det skall istället bli ett renodlat supportforum. Förmodligen är det enbart därför, som vi vandrar denna väg.

Kände något liknande och startade denna tråd. Svaren i den tråden, är ganska tydliga.

Vi andra, får backa undan. . . .

Det är ju detta med tolerans. Där utgångspunkten för bedömningen av toleransen, skapas av den mest kraftfulle betraktaren för stunden. Se somligas signaturer och en och annan bloggare (för att inte tala om kommentarerna i den bloggen. Kan ge en och annan rysning . . . Intolerans, i sin nakenhet och när fjädrarna har falnat), som har hävdat detta med tolerans, sett från sin utgångspunkt och utan tolerans för andras åsikter . . . .

Det är väl sådant, som är tolerans?
Förleds man att tro.

Goebbels kunde inte ha gjort det bättre . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av HakanS »

En Broder Tuck skrev:Goebbels kunde inte ha gjort det bättre . .
Och där fick vi ytterligare ett bevis på Godwins lag. ;D
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vadå Loco-forum och support-forum?

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev:...
Men på tal om öppenhet, var finns mötesloggen från IRC-mötet i onsdags, det är lördag eftermiddag nu. Vad jag vet skulle det beslutas om organisationen här på ubuntu-se.org och det kan vara intressant att veta vad som beslutades.
Det har inte gått en vecka ännu. ;)

från riktlinjer för möte
Protokollföraren ska senast en vecka efter mötet skicka protokollet till sändlistan och skriva in det på wikin under mötet:
Bowmore fixade länken till mötesloggen, se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 67#p438067
Det är tur att det är iallafall en som är vaken av de cirka hundratalet LoCo-medlemmarna.
Vad jag kan se så är det kanske dags att införa meritokrati istället för "mycket snack och ingen verkstad"... ;D
Skriv svar

Återgå till "Forum"