Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Diskussion gällande forumet

Skulle du önska att det bara fanns en öppen forumdel?

Omröstningen slutade 01 jun 2013, 12:47

Ja,
19
83%
Nej (som idag)
1
4%
Det spelar ingen roll
3
13%
 
Antal röster: 23

morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

När jag skapade mitt användarkonto här vill jag minnas att det var ett öppet forum.
Idag finns det ju 2: Supportforum samt Locoforum.

Själv tycker jag att det finns flera argument för att bara ha en forumdel:
IMHO är det bara förvirrande och dessutom motsägande att ha stängda forumdelar. Vi ska ju vara ett öppet community. En annan nackdel är att man måste man logga in var gång för att få ta del av den stängda delen.

Är det någon enstaka gång något som anses så hemligt att ingen utom de berörda ska få ta del av det så bör man i alla fall inte göra det okrypterat i ett forum.

OBS: Röstning betyder inte att jag kan göra något åt detta, jag är bara nyfiken på vad folk tycker. Och en poll ger ju också en bild av vad användarna vill ha.

Var och hur togs beslutet om ha en stängd forumdel förresten, var detta vid en omröstning?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av vulfgar »

Håller med, har aldrig gillat uppdelningen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av JoWa »

Ja. :)

Nu är det så konstigt när man klickar på Visa aktiva trådar. Får klicka en gång till för att se (nästan) allt nytt innehåll. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

Jag vill minnas att det påbörjades en förändring efter att jag skrivet om Peppermint OS, ( Lubuntu ) och fick osedvanligt många besökare. Vidare har mitt alias ett antal medlemmar som hatar/ogillar mitt alias/texter och ser helst att jag inte får någon uppmärksamhet. Hur x antal nu kan tycka illa om någon som det inte känner personligen. Jag är en alias eller text i en gemenskap. Jag har inte så höga tankar om mig själv. Mitt alias är med säkerhet inte den enda orsaken till en rad av dåliga förändringarna i forumet. Men när besluten togs var det med säkerhet en bidragande orsak till förändringarna. Att skriva om något annat än ämnet teknik, Ubuntu, guider eller hjälp till nybörjare är inte uppskattat. Men är det då inte lättare att ordna en funktion så att varje medlem kan välja att inte läsa/se "någons" inlägg/trådar år 2013. För det här patetiskt, omoget och löjligt.

Hatar är ett starkt ord. Att jag väljer att använda just det ordet är befogat.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Jag har inte så höga tankar om mig själv.
Det är inte det intryck man får av dig efter att ha läst ditt inlägg.
Du verkar snarare ha VÄLDIGT höga tankar om dig själv. En egocentrisk person som tror att allt kretsar kring dig. Att allt som händer i forumet och i locot, på något sätt har med dig att göra.

Att uppdelningen av forumet skulle bero på en konspiration mot dig är faktiskt skrattretande.
Det var supportgruppen som 2011 ville ha en uppdelning av forumet för att renodla supportärendena från de, vid den tiden livliga och bitvis hätska, diskussioner som rörde locots övriga verksamhet och organisation.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

[quote="HakanS"][quote="Pink Panther"]Jag har inte så höga tankar om mig själv.[/quote]Det är inte det intryck man får av dig efter att ha läst ditt inlägg.
Du verkar snarare ha VÄLDIGT höga tankar om dig själv. En egocentrisk person som tror att allt kretsar kring dig. Att allt som händer i forumet och i locot, på något sätt har med dig att göra.

Att uppdelningen av forumet skulle bero på en konspiration mot dig är faktiskt skrattretande.
Det var supportgruppen som 2011 ville ha en uppdelning av forumet för att renodla supportärendena från de, vid den tiden livliga och bitvis hätska, diskussioner som rörde locots övriga verksamhet och organisation.[/quote]


Jag funderade. Hur bemöter jag din åsikter och påstående. Du har all rätt att dela med dig av dina åsikter och tyckande. Den rätten bör all medlemmar få i ett fritt och trevligt forum. Jag ser ingen anledning att tycka illa om dig för att du delar med dig av din åsikt eller din version. Det är din sanning. Den har du all rätt att framföra för alla läsare.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Lao Tzu »

Jag ser också gärna att forumet blir ett igen. Jag har själv tagit upp frågan tidigare ett par gånger. Den här uppdelningen har aldrig varit särskilt smidigt att navigera i och ger därför ett oseriöst intryck.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av webaake »

Antal inlägg har ju också minskat och då måste det vara mer effektivt att ha ett forum.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Lao Tzu »

Den här preliminära röstningen talar tydligen för en sammanfogningen. Hur omsätts det i praktiken? Ska det först ske en officiell omröstning på ett irc-möte eller på launchpad, av LoCo-medlemmarna?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

Ja, det är intressant att se att endast en röst uttryckligen vill ha det som nu. Vi får fråga de nya TC/TL när de är tillsatta om vi kan ta en officiell röstning!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

"As The World Goes Round"

Att det är den så kallade " Supportgruppen" ? som begärt en förändring av forumet kan ifrågasättas. Jag har ärligt talet inte upptäckt att någon ur "Supportgruppen" har varit inloggad på minst två år, ( alias/namn en ljusblå/Azur färg ). Nej! Det som sker nu är vad som startade söndring för många år sedan i några väl dolda tavlor inom och i det stora forumet. Ett internt eget beundrar forum som en del av det stora forumet för frälsta medlemmar med en förärad hederstitel. Där det lyckligt lottade som tilldelats någon form av funktion i gemenskapen skrev en del som inte var ämnat för de vanligt dödliga medlemmarna. Men tillslut var det någon X som inte orkade längre och läckte information om personliga påhopp och förlöjligande av enskilda medlemmar via dolda tavlor. Då påbörjades en omfattande söndring av gemenskapen. Så allvarligt ansågs informationen vara. Idag sköts korrespondensen på ett mer sofistikerat sätt via IRC-kanaler eller andra former av slutna och ganska otidsenliga kontaktformer. Så vad har förändrats inget i praktiken.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av webaake »

@Pink Panther; helt ogrundat. Bidrag gärna konstruktivt till frågeställningen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Jag har ärligt talet inte upptäckt att någon ur "Supportgruppen" har varit inloggad på minst två år
Då får du nog sätta dig i skolbänken igen och lära dig hur man läser och räknar datum.

I övrigt ser jag bara att du fortsätter med dina konspirationsteorier.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

"Bidrag gärna konstruktivt till frågeställningen"


"webaake" Du har som alltid en klarsynt åsikt. Men jag vill visa på vad som skapar problem.

"HakanS" Konspiration........... all oändlighet har inget med mitt innehåll eller målsättning att göra. Men som alltid och i alla sammanhang är det ett bra vapen som neutraliserar den som anses obekväm. Förövrigt inga kommentarer på resten av textinnehållet.

Konstruktivt tänkande.

Det finns ett antal bra saker att utföra vid en nystart.

1. Öppna det slutna forumet. Där bidrag/trådar/inlägg i vissa kategorier inte är osynliga för icke inloggade, ( svår åtkomliga ) för omvärlden.

2.Nå ut med Ubuntu Linux. Av IDG:s utbud är förmodligen tidningen "PC för alla" ett bra alternativ. "PC för alla" är fortfarande en viktig inkörsport för nya teknikintresserade unga/äldre personer. Att normalisera relationen till redaktionen/ledningen för "PC för alla" kan vara en viktig åtgärd. Den raserades för en del år sedan efter en rad av olyckliga händelser eller missförstånd. "PC för alla" måste tycka att det är roligt och intressant att skriva om öppen källkod, Linux och Ubuntu med flera. Resten av IDG:s utbud/tidningar är för proffs och yrkesverksamma. Där har besökarna eller läsarna redan en gedigen och klar uppfattning i frågan om Linux/Ubuntu.

3. Jag är tveksam till flygblad som rätt väg ???

Vi måste spela på de ungas arena. De måste skötas balanserat och med rätt personer som har kunskapen om den unga generationens kontaktvägar och inneställen på nätet/cybervärlden. Instagram, (bild), Facebook, Twitter med flera där unga samlas och budskapet når många snabbt. Så att någon form hype kan skapas runt och om Ubuntu Linux. Det har visat sig vara effektivt på både gott och ont.

Några förslag.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av webaake »

Inte så dumt PP! (Det är bra förslag, menar jag alltså. Skriven text kan bli fel ibland)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Hylas »

Det är bättre med ett öppet forum... Det kommer att öka aktiviteten i forumet.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Hylas skrev:Det är bättre med ett öppet forum... Det kommer att öka aktiviteten i forumet.
Menar du ETT öppet forum, eller ett ÖPPET forum?
Sedan är ju frågan vad som menas med "öppet".
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

HakanS skrev:
Hylas skrev:Det är bättre med ett öppet forum... Det kommer att öka aktiviteten i forumet.
Menar du ETT öppet forum, eller ett ÖPPET forum?
Sedan är ju frågan vad som menas med "öppet".
När jag formulerade frågan avsåg jag med öppet att alla trådar och inlägg ska vara synliga även för icke inloggade. Det innebär i sig att man inte längre behöver ha "supportforum" och "locoforum", utan endast "forum". Eller vad man nu vill namnge det. Det blir ETT ÖPPET då :)
Senast redigerad av 2 morpa, redigerad totalt 24 gång.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av webaake »

Jag tycker det är så otroligt lite inlägg, så slå ihop allt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av vulfgar »

Pink Panther skrev:"As The World Goes Round"

Att det är den så kallade " Supportgruppen" ? som begärt en förändring av forumet kan ifrågasättas. Jag har ärligt talet inte upptäckt att någon ur "Supportgruppen" har varit inloggad på minst två år, ( alias/namn en ljusblå/Azur färg ). ...
Eftersom jag var med när uppdelningen gjordes så VET jag att HakanS har rätt, det var supportgruppen som ville ha uppdelningen. Detta pga var en del, både som behövde och som gav support, som blev bortskrämda av den stundtals väldigt fräna tonen i övriga delar av forumet. Har ett svagt minne att en uppdelning skulle göras först som försök.

Det är samma orsak till att vissa delar är dolda om man inte är inloggad och också att vi har "Debatt"-delen som man själv kan välja om man vill se eller inte. Vi har under åren haft en blandning av medlemmar där vissa velat ha ett extremt fritt debattklimat med väldigt högt i tak där en och annan även tyckt det varit ok med rena påhopp och sen har vi den andra gruppen som istället varit ovanligt känslig och som nästan lämnat forumet bara för att inte alla tycker exakt likadant om allting. Sen har vi givetvis den stora grupppen däremellan. Nuvarande läge är alltså en kompromiss. :P

För egen del har jag aldrig gillat tanken på att vissa delar är osynliga och framför allt har jag aldrig gillat uppdelningen, tycker att dom som inte gillar dispyter bara kan strunta i att läsa dom delarna. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum"