Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Diskussion gällande forumet

Skulle du önska att det bara fanns en öppen forumdel?

Omröstningen slutade 01 jun 2013, 12:47

Ja,
19
83%
Nej (som idag)
1
4%
Det spelar ingen roll
3
13%
 
Antal röster: 23

Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tror också att JoWa skulle vara en utmärkt moderator.

Dessutom tycker jag också att det vore trevligt om Café vore läsbart även för icke inloggade. Frågan om huruvida det bör indexeras eller inte bryr jag mig inte om. Jag tänker bara att eftersom Café med stor sannolikhet inte genererar några relevanta träffar för de som söker på "Ubuntu" så är det i alla fall ingen nackdel om man inte möjliggör indexering. Finns det dessutom en fördel med ett sådant val talar det i så fall för att inte indexera Café.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Antec »

Jag håller helt med det du säger Lao Tzu :)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Det är bara en person (Pink Panther) som framfört argument till varför man ska kunna se inläggen i caféet utan att behöva logga in.
Vad har ni andra, som tycker caféet ska synas för icke inloggade, för konkreta argument till att detta är viktigt?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Antec »

Det är inte bara PP som tycker att det ska vara så utan även jag sen länge, för min del tycker jag det är bättre med insyn än ingen syn alls!! Jag har också tidigare nämnt att det vore önskvärt, jag har heller aldrig förstått poängen med att inte ha Cafe helt synligt utan inloggning och för min del handlar det lika mycket om ett öppet operativsystem som en öppen mötesplats för intresserade! :)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

Jag (som startade tråden) är nöjd efter att man tog bort den förvirrade uppdelningen. :) Huruvida cafe är bara för inloggade eller ställer jag mig helt neutral till .. men - varför inte starta en omröstning om det, om det finns flera medlemmar som önskar det (eller inte önskar det).
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Antec skrev:Det är inte bara PP som tycker att det ska vara så utan även jag sen länge
Jo, jag vet att även du tycker det. Men du har inte presenterat några argument till varför det är viktigt att som oinloggad kunna läsa café-inlägg.
Antec skrev:... och för min del handlar det lika mycket om ett öppet operativsystem som en öppen mötesplats för intresserade!
Mötesplatsen är öppen för alla som är intresserade av Ubuntu. Vad jag vet har ingen (som följer reglerna) hindrats att registrera sig och logga in i forumet.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

Att möjliggör en indexering i caféet är viktigt för att det finns underrubriker i caféet som: nyheter, Surftips och Annonser. Det är aldrig bra att stänga in sig i sin egna lilla bubbla. Det kan finnas andra Linuxnyheter som är intressant för forumets medlemmar eller övriga besökare som hittar till vårt forum via indexeringen.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

Pink Panther skrev:Att möjliggör en indexering i caféet är viktigt för att det finns underrubriker i caféet som: nyheter, Surftips och Annonser. Det är aldrig bra att stänga in sig i sin egna lilla bubbla. Det kan finnas andra Linuxnyheter som är intressant för forumets medlemmar eller övriga besökare som hittar till vårt forum via indexeringen.
En bra poäng.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Visst kan jag hålla med om Pink Panthers argument för indexering, men jag anser som jag tidigare sagt att cafét bör/kan vara öppet, men att vi inte ska indexera det.

Anledningen till att jag anser så är att alla externa länkar som leder hit (inklusive sökmotorer) ska handla om Ubuntu eller iallafall Linux. Att man sedan kan hitta andra saker när man väl är här, är snarare att bara se som en bonus. Men alla externa länkar ska leda till Ubuntusaker, för det bör vara främst det vi vill bli associerade med och det vi vill skylta med utåt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av JoWa »

HakanS skrev:Vad har ni andra, som tycker caféet ska synas för icke inloggade, för konkreta argument till att detta är viktigt?
Varför vänder du på frågan? Vi har ett öppet forum där varje undantag från öppenheten måste motiveras med goda argument. Öppenheten är grunden och utgångsläget, och behöver inte motiveras för varje avdelning eller tråd. Att Caféet för närvarande inte är öppet (utan inloggning) är inte ett argument för att det skall förbli så! Vilka ”konkreta argument” anfördes då Caféet stängdes (för ej inloggade)?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

JoWa skrev:Vilka ”konkreta argument” anfördes då Caféet stängdes (för ej inloggade)?
Motivet var (och är fortfarande) att en person som första gången kommer i kontakt med locots forum (t.ex efter en sökning i google) inte ska mötas av inlägg som inte på något sätt har med Ubuntu eller LoCot att göra.
Diskussioner i caféet har ibland varit ganska pinsamma, vilket gör att locot kan uppfattas som oseriöst.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att ta bort caféet, eller införa att man aktivt måste ange att man vill kunna se caféet (på samma sätt som Debatt-kategorin).
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av JoWa »

Glasklart. ”[E]n person som första gången kommer i kontakt med locots forum (t.ex efter en sökning i google) inte ska mötas av inlägg” med nyheter om Ubuntu, Linux och relaterade ämnen (i Café > Nyheter), men mötas av diskussioner som denna och andra i avdelningen Forum. ::) När skall inloggning krävas också för Forum? :-X
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

JoWa skrev:Glasklart. ”[E]n person som första gången kommer i kontakt med locots forum (t.ex efter en sökning i google) inte ska mötas av inlägg” med nyheter om Ubuntu, Linux och relaterade ämnen (i Café > Nyheter), men mötas av diskussioner som denna och andra i avdelningen Forum. ::) När skall inloggning krävas också för Forum? :-X
Exakt beskrivning! :)

Jag funderade i samma banor häromdagen om avdelningen Forum. Det finns ju större anledning att dölja avdelningen Forum om man tänker på pinsamheter.
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av axel112 »

JoWa skrev:
HakanS skrev:Vad har ni andra, som tycker caféet ska synas för icke inloggade, för konkreta argument till att detta är viktigt?
Varför vänder du på frågan? Vi har ett öppet forum där varje undantag från öppenheten måste motiveras med goda argument. Öppenheten är grunden och utgångsläget, och behöver inte motiveras för varje avdelning eller tråd. Att Caféet för närvarande inte är öppet (utan inloggning) är inte ett argument för att det skall förbli så! Vilka ”konkreta argument” anfördes då Caféet stängdes (för ej inloggade)?
Håller med.

Argumenten måste vara starka för att stänga/låsa.

Dock förstår jag också att man måste få upp de relevanta alternativen vid sökning.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av vulfgar »

Jag kan ev minnas fel, men har för mej att "Forum" och kanske fler kategrier varit stängda tidigare för icke inloggade. Lite pinsamt försök att sopa under mattan, tycker jag.

Om caféet syns eller inte for icke inloggade är inget jag för egen del orkar engagera mej i, men utgångspunkte bör alltid vara öppenhet och att stängningar måste kunna motiveras ordentligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Frågan kan kanske vara värd att diskutera på loco-mötet på torsdag (19/12).
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:Frågan kan kanske vara värd att diskutera på loco-mötet på torsdag (19/12).
Vilken fråga?
Den ursprungliga frågan är löst sedan länge!

Att tråden har spårat ur fullständigt är faktiskt ganska pinsamt... ;)
Det diskuteras åtminstone 2 andra frågor som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Att tråden har spårat ur fullständigt är faktiskt ganska pinsamt... ;)
Det diskuteras åtminstone 2 andra frågor som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Njaee, urspårad vet jag ju inte, det är en civiliserad och sansad diskussion av saker som ligger i huvudfrågans närhet... att en diskussion utvecklas och omfattar även sådant är inte helt ovanligt...

Så det mest pinsamma består väl isåfall möjligen i att det varit så mycket trams vid tidigare diskussioner så att något slutgiltigt beslut som en nuvarande majoritet accepterar ännu inte har tagits... eller.....?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Rune.K skrev:Att tråden har spårat ur fullständigt är faktiskt ganska pinsamt... ;)
Det diskuteras åtminstone 2 andra frågor som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Njaee, urspårad vet jag ju inte, det är en civiliserad och sansad diskussion av saker som ligger i huvudfrågans närhet... att en diskussion utvecklas och omfattar även sådant är inte helt ovanligt...

Så det mest pinsamma består väl isåfall möjligen i att det varit så mycket trams vid tidigare diskussioner så att något slutgiltigt beslut som en nuvarande majoritet accepterar ännu inte har tagits... eller.....?
Nu verkar det som att du tillbringar alldeles för mycket tid här på ubuntu-se.org, det märks på så sätt att du har blivit miljöskadad. :) :) :)

Att en tråd har spårat ur betyder inte att det förs en ocivilserad och osansad diskussion, inte på andra fora än det här vill säga. ;)

Den har spårat ur på så sätt att det diskuteras 3 viktiga saker i en och samma tråd.

Jag förutsätter att någon moderator delar tråden...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Nu verkar det som att du tillbringar alldeles för mycket tid här på ubuntu-se.org, det märks på så sätt att du har blivit miljöskadad. :) :) :)
Äh! miljöskadad blir man av Windows, har du nu varit ute och använt det igen...?? :P :P :)
Du kanske skulle börja vara lite mer här på ubuntu-se.org eller på vårt trevliga grannforum ubuntu.se..??
Rune.K skrev:Att en tråd har spårat ur betyder inte att det förs en ocivilserad och osansad diskussion, inte på andra fora än det här vill säga. ;)
Nu är du ute och refererar till historia... den insiktsfulle lär sig av sin historia och bättrar sig, medan den inskränkte inte inser att dagens nutid är framtidens historia... ::)

Sedan så är det givetvis inte så att det måste föras en ociviliserad och osansad diskussion för att en tråd ska kunna anses urspårad. Men här på detta forum anser vi iallafall att det är ett klart och entydigt bevis för att en tråd har spårat ur...
Rune.K skrev:Den har spårat ur på så sätt att det diskuteras 3 viktiga saker i en och samma tråd.

Jag förutsätter att någon moderator delar tråden...
Jag anser inte att tråden ska delas upp därför att de subjekt som diskuteras är för nära relaterade för att kunna diskuteras separat. Forumet är en helhet och måste betraktas som så, att diskutera detaljer separat leder ofta till suboptimering...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Forum"