Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Diskussion gällande forumet

Skulle du önska att det bara fanns en öppen forumdel?

Omröstningen slutade 01 jun 2013, 12:47

Ja,
19
83%
Nej (som idag)
1
4%
Det spelar ingen roll
3
13%
 
Antal röster: 23

morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av morpa »

Rune.K skrev: Den har spårat ur på så sätt att det diskuteras 3 viktiga saker i en och samma tråd.

Jag förutsätter att någon moderator delar tråden...
Som trådskapare tycker jag att frågan om Cafe-indexering eller ej är fullt relevant att diskutera under trådens ämne, så gärna inte tråduppdelning där tack.

Röstar där på Håkans förslag, att frågan tas upp på nästa loco-möte, att alla som är intresserad av att diskutera den närvarar där om de kan.

Det andra som diskuteras, att även Jowa blir moderator tycker jag också kan diskuteras på mötet, Om han själv vill så klart, det är ju en förutsättning :)
Senast redigerad av 1 morpa, redigerad totalt 18 gånger.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

morpa skrev:
Rune.K skrev: Den har spårat ur på så sätt att det diskuteras 3 viktiga saker i en och samma tråd.

Jag förutsätter att någon moderator delar tråden...
Som trådskapare tycker jag att frågan om Cafe-indexering eller ej är fullt relevant att diskutera under trådens ämne, så gärna inte tråduppdelning där tack.

Röstar där på Håkans förslag, att frågan tas upp på nästa loco-möte, att alla som är intresserad av att diskutera den närvarar där om de kan.

Det andra som diskuteras, Jowa som extramoderator tycker jag också kan diskuteras på mötet, Om han själv vill så klart, det är ju en förutsättning :)
Om nu JoWa vill bli moderator, så anser iallafall jag att det redan är beslutat, i den här tråden.

Extramoderator, vad är det???
Självklart att JoWa ska vara en fullvärdig Global Moderator, och inget halvdant.

En fråga som däremot är lämplig att ta upp på mötet, är hur ni ställer er till moderatorer som modererar för egen vinnings skull. På det finns bara 2 alternativ, antingen gillar man det eller så sätter man stopp för det. Och sådan fråga är det lämpligt att den demokratiskt valde Teamleadern tar tag i, omgående. ;)

@Osprey
Jag håller inte med dej det minsta i ditt senaste inlägg. Vill man ha lite ordning och reda så duger det inte att ha oändligt långa trådar och oändliga diskussioner. När man har fattat ett beslut så genomför man det och dokumenterar det. Men det är klart är man bara ute efter att diskutera så spelar det förstås ingen som helst roll hur många ämnen man diskuterar i en och samma tråd.

Ett bra aktuellt exempel på obefintlig dokumentation är frågan om Caféet, det verkar inte vara någon som vet varför Caféet är stängt. Att Håkan skulle ha varit initiativtagare till det, är bara nys. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:@Osprey
Jag håller inte med dej det minsta i ditt senaste inlägg. Vill man ha lite ordning och reda så duger det inte att ha oändligt långa trådar och oändliga diskussioner. När man har fattat ett beslut så genomför man det och dokumenterar det. Men det är klart är man bara ute efter att diskutera så spelar det förstås ingen som helst roll hur många ämnen man diskuterar i en och samma tråd.

Ett bra aktuellt exempel på obefintlig dokumentation är frågan om Caféet, det verkar inte vara någon som vet varför Caféet är stängt. Att Håkan skulle ha varit initiativtagare till det, är bara nys. :)
Jodå, du håller med mig om jag nu tolkar det du skriver rätt. Vi har nog bara uttryckt oss lite olika.

Jag är inte heller ute efter några långa trådar eller oändliga diskussioner, det där med om tråden skulle delas upp eller inte har ju inget alls med det att göra. Det finns väl inget som säger att ett beslut skulle komma snabbare bara för att man delar upp tråden?

Nä det som behövs här nu är istället att en forumledning (t.ex TL&TC) hade låst tråden och sedan utformat typ tre olika förslag utifrån vad som sagts hittills och sedan lagt ut de förslagen till omröstning. Resultatet från omröstningen hade sedan varit det gällande beslutet.

Problemet här är att så länge ingen omröstning och inget beslut kommer, så kommer tråden att fortsätta, tills dess att alla förslag och synpunkter är upprepade oändligt många gånger....

Varför caféet har varit stängt är i praktiken fullständig ointressant, det bästa just nu är att inte bry sig om hur det varit och se till att skapa något bra... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:...
Varför caféet har varit stängt är i praktiken fullständig ointressant, det bästa just nu är att inte bry sig om hur det varit och se till att skapa något bra... :)
Det är intressant på så sätt att HåkanS hänvisar till att caféet är stängt i nuläget när han argumenterar för att det ska förbli stängt. Då måste man veta varför det stängdes i förstaläget, som jag tycker. Speciellt om man är för öppenhet och ärlighet. Caféet har inte alltid varit stängt, om nu någon skulle tro det. ;)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Jag googlade lite för att kolla om Caféet indexeras av Googles spindlar, eller inte.

Den här tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=58192 hittade jag på google och den är skapad 07 sep 2013, 11:05, så det är inget gammalt...

Så alltså, innan ni diskuterar indexeringen av Caféet så är det förstås lämpligt att kontrollera hur det fungerar i verkligheten, med indexeringen. ;)

Om det är så att hela Café-avdelningen är sökbar på Google, så är det väl aningen töntigt att det bara är inloggade medlemmar som kan läsa i aktuell avdelning här på ubuntu-se.org, eller hur?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Det är intressant på så sätt att HåkanS hänvisar till att caféet är stängt i nuläget när han argumenterar för att det ska förbli stängt.
Det där är för den delen ett mycket intressant argument som påminner mycket om att vägra använda moderna nyheter bara för att "det gamla goda" alltid fungerat så bra... som att vägra använda dator därför att papper, penna och räknesticka alltid har fungerat, eller att vägra använda Linux därför att Windows alltid har fungerat (nåja)... Inte direkt något som driver utvecklingen framåt - vi gör som vi alltid har gjort, ingen ska försöka lura på oss något annat... :-\
Rune.K skrev:Då måste man veta varför det stängdes i förstaläget, som jag tycker.
Det måste man väl inte, det räcker väl att utvärdera det utifrån de förutsättningar som finns i nuläget. Även om jag tvivlar på att det fanns bra och sakliga skäl när det stängdes, så är det för den delen ändå inget som säger att de är giltiga idag...

Jag har ett svagt minne av att caféet skapades någon gång ungefär 2009-2010 (Jaunty-Maverick) och att det inte ens fanns något café innan. Anledningen till att det skapades var att det var ständiga bråk i alla möjliga trådar, betydligt värre än nu. Meningen var då att moderera bort minsta antydan till bråk i de öppna avdelningarna, men tillåta lite mer i en sluten del som inte syntes utåt för icke medlemmar...

Detta funkade dock inte riktigt som tänkt och exakt vad som hände tänker jag inte rada upp här nu. Värt att nämna är dock att detta hade sitt ursprung i ett ännu tidigare bråk som det brukar refereras till som DSK. Mycket av de bråk som uppstod här hade sitt ursprung i tidigare saker som inte var utredda eller avklarade...

Det var också detta ursprungliga bråk (DSK) som gjorde att vi fick två Ubuntuforum i Sverige istället för ett. Det var då som ubuntu.se bildades, innan detta så har jag för mig att adressen ubuntu.se ägdes av en kille som varit på semester i Afrika och lärt sig uttrycket "ubuntu" (medmänsklighet) och som hade tänkt sig att lägga ut semesterbilder där...

Så om jag minns rätt så skapades caféet som stängt för utomstående, vid en tid då det i stort sett rådde undantagstillstånd här och därför tycker jag inte att de då vid den tiden anförda skälen är giltiga här idag...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Sorry Osprey.
Tyvärr är jag inte alls intresserad att diskutera Den Stora Skrällen (DSK) med dej, om du nu inte var en av dem som satte igång kapningen av forumet. Någon gång har jag tänkt intervjua de som stod på barrikaderna och fråga om de är nöjda med vad de åstadkom... ;)

Är det ingen som reagerar på att Google indexerar det som skrivs i Café-avdelningen? Håkans försvarstal för att Caféet skall vara stängt för ej inloggade och att det ej indexeras faller väldigt platt till marken. Snacka om meritokrati och pinsamheter!!! Håkan har ju gjort långa utläggningar om meritokrati...det verkar inte som att de utläggningarna är mycket värda när det kommer till kritan.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

"Google indexerar det som skrivs i Café-avdelningen?"

Det är möjligt att du uppger riktiga uppgifter. Men du måste läsaren vara inloggad för att läsa. Då fallerar konceptet och nyttan med att Google indexerar Café-avdelningen.

Kan vi försöka återgå till ämnet i tråden nu. Ett öppet forum. Att det bollas lite grann i tråden som berör ämnet är sunt. Det sker på alla typer av möte, jobbet, styrelser, ........., .......... JoWa som moderator, ( JoWa är för ett öppet forum ).

Men jag befarar att det nu börjar ta en annan vändning. Att "Osprey" försvarar sig är en naturlig reaktion. Delvis provoceras den här tonen fram i de senaste inläggen. Vi måste fråga oss vem som faktiskt gynnas av en sådan malplacerad utveckling av dialogen.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

Jag försvarar mig inte och jag var inte ens med och deltog i DSK... 8)

Däremot kom jag till det här forumet strax efteråt att DSK ägt rum och att jag tog upp det här nu berodde enbart på att Rune.K efterlyste orsaken till att cafét blivit stängt. Jag vet inte exakt hur det kom sig heller, men däremot kommer jag ihåg hur det såg ut på forumet då, så det var det jag tog upp...

Jag har självfallet inget intresse av att diskutera det som kallas för DSK och eftersom jag inte själv deltog i det så är jag nog inte ens kompetent att göra det. Skälet var enbart att förklara lite kring varför jag tror att cafét blev stäng, eftersom Rune.K nu efterlyste detta genom att ange att "Då måste man veta varför det stängdes i förstaläget, som jag tycker.". Själv har jag redan tidigare sagt att jag inte tycker att det har någon betydelse...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

För de som vill se diskussionen som ledde fram till att caféet bara kunde läsas av inloggade, så finns den här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=50193
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Pink Panther »

Helt OK! "HakanS"

Att du visar upp tråden VARFÖR "caféet bara kunde läsas av inloggade". Jag kan stå för varje inlägg jag skrev i den tråden idag/nu 2013. Har inte ändrat uppfattning i just den här frågan. Men annat kan jag ångra bittert. Men det sker under det allmänna kaoset/undantagstillståndet som då var vardag i forumet.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:För de som vill se diskussionen som ledde fram till att caféet bara kunde läsas av inloggade, så finns den här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=50193
Det var precis som jag kom ihåg det.
P.Forsberg skrev i första inlägget:
I mitt arbete att marknadsföra Ubuntu i Sverige händer det ganska ofta att folk som söker efter Ubuntu i Google hamnar här hos ubuntu-se.org och detta kan vara ganska pinsamt ibland.
Onödiga diskussioner syns för ej inloggade användare och jag lovar att dom inte kommer tillbaka.
Är det inte möjligt att ge moderatorerna i uppdrag att omedelbart flytta trådar som kan skada Ubuntu till någon dold grupp-tavla t.ex. debatt ?
Varför är det hela tiden bara jag som anser det som viktigt hur sidan och/eller forum ser ut för ej inloggade ?

Någon som kan svara här ?

LJ
Och det var inte när han var engagerad här, utan verksam på Ubuntu.se!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Nemo »

Hej!
För att komma vidare i detta, har jag följande förslag. Ordna 2 omröstningar med följande frågeställningar.

1. Vill du att Café delen ska vara åtkomlig och läsbar även för den som inte är inloggad? Besvaras med Ja eller Nej.

2. Vill du att inlägg som skrivs i Café delen ska indexeras av Google? Besvaras med Ja eller Nej.

Därefter genomförs ev. ändring utifrån vad majoriteten har röstat för.

De som inte röstar antar jag inte bryr sig om det blir någon förändring eller ej.

MVH Nemo
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Nemo skrev:Hej!
För att komma vidare i detta, har jag följande förslag. Ordna 2 omröstningar med följande frågeställningar.

1. Vill du att Café delen ska vara åtkomlig och läsbar även för den som inte är inloggad? Besvaras med Ja eller Nej.

2. Vill du att inlägg som skrivs i Café delen ska indexeras av Google? Besvaras med Ja eller Nej.

Därefter genomförs ev. ändring utifrån vad majoriteten har röstat för.

De som inte röstar antar jag inte bryr sig om det blir någon förändring eller ej.

MVH Nemo
+1

Så enkelt är det komma ur en oändlig diskussion! ;)
Har du lust att bli forumsadministratör eller global moderator?
Isåfall kan jag föreslå dej till någon av posterna.
Det behövs verkligen nytt blod i administrationen av forumet, betonghäckarna som sitter där nu får helt enkelt avgå. Det finns annat de kan arbeta med inom det svenska inofficiella Ubuntu-LoCot, t.ex triagering av buggar.

Ändring:
från "svenska LoCot" till "svenska inofficiella Ubuntu-LoCot".
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 19 gånger.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Nemo skrev:Hej!
För att komma vidare i detta, har jag följande förslag. Ordna 2 omröstningar med följande frågeställningar.
1. Vill du att Café delen ska vara åtkomlig och läsbar även för den som inte är inloggad? Besvaras med Ja eller Nej.
2. Vill du att inlägg som skrivs i Café delen ska indexeras av Google? Besvaras med Ja eller Nej.
Därefter genomförs ev. ändring utifrån vad majoriteten har röstat för.
Jag har lagt till frågan om indexering och läsbarhet för icke inloggade på dagordningen för kvällens loco-möte.
Vi får se vad som kommer ut av det.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:Jag har lagt till frågan om indexering och läsbarhet för icke inloggade på dagordningen för kvällens loco-möte.
Vi får se vad som kommer ut av det.
Jättebra!! jag missar tyvärr mötet ikväll (som vanligt) på grund av andra aktiviteter. Men min åsikt i frågan är nog ändå ganska känd vid det här laget... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Nemo »

Hej!
Det har försvunnit ett antal inlägg sedan igår, bl.a av Osprey, Rune.K, HakanS, Antec och Vulfgar. Hittar dem inte under bortmodererade inlägg. Är det någon speciell anledning till att flera inlägg från gårdagen plockats bort i denna tråd?

Mvh Nemo
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av HakanS »

Ett antal inlägg som var utanför ämnet har flyttats till Debatt-kategorin.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Nemo »

Tack, har fått svar på min fråga och hittat igen inläggen jag saknade under Debatt.

Mvh Nemo
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skulle du vilja ha ett (öppet) forum istället för 2?

Inlägg av Rune.K »

Nu har det gått 10 dagar sedan det beslutades att Caféavdelningen skulle visas även för ej inloggade besökare och vad jag kan se så är det inte genomfört. Det var panik med att genomföra omröstningen, då bör man väl lägga på ett kål att öppna Caféet. Eller det kanske bara är intressant att diskutera och debattera, att sedan utföra det man har beslutat är mindre viktigt.

Eller är det en svår manöver, så att vi måste vänta på Konservburk eller Peetra?
Skriv svar

Återgå till "Forum"