"Visa aktiva trådar"

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

"Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

Finns det något giltigt eller förklarligt själ till att ( "Forumindex » Allt annat » Övrig hjälp » Andra öppna och fria operativsystem" ) inte visas bland "Visa aktiva trådar". Förmodligen inte!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av JoWa »

Det undrar jag också. Det gäller väl hela Övrig hjälp, d.v.s. även Proprietära operativsystem och Hårdvara som hårdvara. Den sistnämnda avdelningen är jag dock inte säker på, då inget har postats där sedan april. Jag går alltid direkt till Visa aktiva trådar och missar därför allt som postas i Övrig hjälp.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Hund »

För att exkludera kategorier behöver man redigera ett stycke kod. Jag har själv aldrig uppmärksammat detta, men ansvaret ligger förmodligen på Peetra då det är hon som brukar pilla med PHP-koden och moddar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

Då får "Peetra" ändra eller någon annan som kan PHP hjälpa till med en förändring av både synligheten och att allt blir indexerat.

Det är glasklart att allt kan vara öppet och synligt för alla med undantag för bortmodererade inlägg/trådar.

Ingen uppdelning av forumet.

Det är flera avdelningar som inte indexeras eller inte syns för icke inloggade medlemmar.

"Resultatet talar för sig själv": http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 73#p462973
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av gusnan »

Pink Panther skrev:Finns det något giltigt eller förklarligt själ till att ( "Forumindex » Allt annat » Övrig hjälp » Andra öppna och fria operativsystem" ) inte visas bland "Visa aktiva trådar". Förmodligen inte!
Det är väl Ubuntu vi skall fokusera på i det här forumet? Jag ser det inte som negativt att "Övrig hjälp" inte visas i aktiva trådar. Det kanske till och med kan hjälpa att undvika dom "Meningslösa diskussionerna" som somliga vill starta hela tiden...
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

@gusnan

Det är väl klart att vi ska stödja Ubuntu Linux som många distar bygger på eller Debian som du uppger att du använder. Men allra främst är det Ubuntu Linux som skall marknadsföras. Men det är sådan försvinnande marginell grupp av nybörjare som vågar testa något annat än Ubuntu Linux. Så det argumentet är inte hållbart nu eller i framtiden. Beträffande annat undvik att läsa det du inte vill läsa. Valet är endast ditt och ingen annan. Så inga av dina argumentet är hållbar idag. Men jag bemöter alltid en motdebattörers åsikter på ett respektfullt sätt.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Hund »

Man måste respektera andras val och åsikt, bara för att någon inte tycker lika som dig betyder det inte att dom har fel.

Och gällande forumet så är det ett aktivt val att inte låta sökmotorer indexera Café-tavlan, just för att undvika Café-snack när folk googlar på Ubuntu. Dock kan jag hålla med om att "Visa nya inlägg" ska visa alla nya inlägg.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

@Hund

"Man måste respektera andras val och åsikt, bara för att någon inte tycker lika som dig betyder det inte att dom har fel"

Kan bara hålla med dig. Mycket klokt skrivet.

"Och gällande forumet så är det ett aktivt val att inte låta sökmotorer indexera Café-tavlan, just för att undvika Café-snack när folk googlar på Ubuntu. Dock kan jag hålla med om att "Visa nya inlägg" ska visa alla nya inlägg"

Dock lider vi inte av samma problem längre. Det är högtid att vi alla lämnar äldre oförrätter bakom oss och ser positivt på framtiden. Klarar andra forum/mötesplatser av att sköta om Café-delen/Café-tavlan, ( med underrubriker ) bör rimligtvis vi också klara av den biten utan att ta till med hårdhandskarna.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Peetra »

Jag tror jag kan reda upp vad det här är frågan om. :)

Då forumet en gång i tiden har blivit till phpBB3, så var phpBB påverkat av en bugg, som gjorde att alla kategorir visades i "Aktiva trådar".

02 apr 2010 uppdaterades databasen från version 3.0.4 till version 3.0.7-PL1, då har alla "Aktiva trådar" nollställts. Det kom fort ett skript som tillät admins att fixa så att alla kategorier igen togs med i sökningen för "Aktiva trådar", men det var ju inte en lösing här då allt eller inget inte är lösningen. Så då jag kollade i loggarna, så har det blivit påslaget manuellt igen för alla kategorier där det syns idag.

Nyss slog jag på det för de tre kategorier som ligger under "Forumindex -> Allt annat -> Övrig hjälp".
Om vi inte vill ha dem påslagna, eller kanske bara en av dem, så är det en kategoribehörighetsinställning, som alltså pillas med en å en.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Hund »

Peetra skrev:Jag tror jag kan reda upp vad det här är frågan om. :)

Då forumet en gång i tiden har blivit till phpBB3, så var phpBB påverkat av en bugg, som gjorde att alla kategorir visades i "Aktiva trådar".

02 apr 2010 uppdaterades databasen från version 3.0.4 till version 3.0.7-PL1, då har alla "Aktiva trådar" nollställts. Det kom fort ett skript som tillät admins att fixa så att alla kategorier igen togs med i sökningen för "Aktiva trådar", men det var ju inte en lösing här då allt eller inget inte är lösningen. Så då jag kollade i loggarna, så har det blivit påslaget manuellt igen för alla kategorier där det syns idag.

Nyss slog jag på det för de tre kategorier som ligger under "Forumindex -> Allt annat -> Övrig hjälp".
Om vi inte vill ha dem påslagna, eller kanske bara en av dem, så är det en kategoribehörighetsinställning, som alltså pillas med en å en.
Strålande!

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

Jag kan inte förstå varför ni fortfarande har kvar avdelningar som ( Surftips med flera ) som inte kan läsas av ( besökare/icke inloggade medlemmar ).

De här avdelningarna/trådarna/inläggen kan endast läsas av inloggade medlemmar.

Jag ser ingen grund eller funktion för sådana åtgärder idag. Om nu någon läsare blir upprörd så får JoWa titta på tråden/inlägget.

JoWa lär inte brunnit upp av ilska, mental överansträngning eller kraftiga svettningar framför skärmen under de senaste två åren. :-)
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av andol »

Pink Panther skrev:Jag kan inte förstå varför ni fortfarande har kvar avdelningar som ( Surftips med flera ) som inte kan läsas av ( besökare/icke inloggade medlemmar ).
Själv har jag inte starkare åsikt åt varesig det ena eller det andra hållet. Däremot kan jag mycket väl ana en orsak till varför separationen fortfarande finns kvar. Nämligen den att det är rätt ordentligt få som i nuläget jobbar med forumet och servern, samt att ingen utav dem helt enkelt haft tid/ork/motivation att göra något åt saken.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: "Visa aktiva trådar"

Inlägg av Pink Panther »

"Om vi inte vill ha dem påslagna, eller kanske bara en av dem, så är det en kategoribehörighetsinställning"

Kan vara så enkelt att det endast är något som ska avmarkeras. Såvida inte några X-medlemmar själva pillat med egen kodning för anpassa forumets funktion eller tillgänglighet.
Skriv svar

Återgå till "Forum"