Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Diskussion gällande forumet

Behövs Debatt-kategorin?

Omröstningen slutade 19 jan 2014, 09:02

Ja
6
32%
Nej
12
63%
Tar inte ställning
1
5%
 
Antal röster: 19

HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av HakanS »

Det har inom forumadministrationen, under en längre tid, diskuterats om att ta bort debatt-kategorin. Argumentet för detta är att det finns större utrymme för tjafs med en Debatt-kategori. Om vi bara har Caféet för OT-snack är det enklare att hålla ordning på diskussionerna och därmed bibehålla en god stämning på forumet.

Detta är en rådgivande omröstning för att höra vad ni forumbesökare tycker.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Osprey »

Var tydligen först med att rösta här, så än så länge så ser resultatet i omröstningen jättebra ut.... ;D

Som jag ser det så behövs inte "debatt":
  1. Vi är ett i första hand tekniskt och inte ideologiskt forum.
  2. De debatter som är av godo för forumet har ett ämne och bör hållas såpass civiliserade att de kan hållas i ämnets avdelning, övrigt ska modereras bort.
  3. Det finns ingen anledning för forumet att ha en plats för debatter i ämnen som inte passar in bland forumets kategoriserade ämnen. Det är helt klart att även sådana debatter behövs ibland, men det finns ingen som helst saklig anledning för detta forum att tillhandahålla arena för dem.
  4. En debattavdelning inbjuder till att kasta in brandfacklor, utan det finns någon egentlig anledning för det.
Varför ska vi tillhandahålla en lekplats för troll, när vi ändå inte vill ha dem här..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av TicToc »

Jag röstade nej och hoppas samtidigt att jag slipper se debattinläggen i andra kategorier.

Det är alltså inte själva debattkategorin jag tycker är av ondo, jag kan inte se den, utan mer själva inläggen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av JoWa »

TicToc skrev:Det är alltså inte själva debattkategorin jag tycker är av ondo, jag kan inte se den, utan mer själva inläggen.
Du kan inte se Debatt, men tycker ändå att inläggen i den kategorin ”är av ondo”. Vad baserar du det tyckandet på? :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av TicToc »

JoWa skrev:
TicToc skrev:Det är alltså inte själva debattkategorin jag tycker är av ondo, jag kan inte se den, utan mer själva inläggen.
Du kan inte se Debatt, men tycker ändå att inläggen i den kategorin ”är av ondo”. Vad baserar du det tyckandet på? :-\
Jag upplever inte den behållaren som tät, giftet sipprar ut.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Är väl inte så ofta den här kategorin används numera, men den kan ju vara bra ifall en diskussion som annars hade modererats bort får finnas kvar, men utan att störa dom som är mer känsliga. ;)

För egen del har jag svårt att förstå den känslighet jag ofta upplever i detta forum, en hel del verkar tycka att det räcker med olika åsikter för att det ska vara otäckt. Även om jag inte förstår den inställningen själv så respekterar jag den och hoppas att dom med inställningen också kan respektera att det finns en del av oss som tycker annorlunda. Vi är ju alla olika.

Debatt tillkom som en kompromiss mellan mer debattglada och mer känsliga. Att stänga debatt kan öka risken att det uppkommer häftigare debatter i övriga kategorier med bortmodereringar som följd och därmed ett hätskare klimat vilket även sänker trivseln hos dom mer känsliga.

Egentligen skulle jag önska att vi kunde föra livliga diskussioner i öppna forumet, men tyvärr så säger erfarenheten annorlunda. Fö så har ju alltid forumreglerna gällt även i Debatt, personangrepp mm har aldrig varit tillåtet utan ska modereras bort. Däremot så är det inte personangrepp om någon har motsatt uppfattning mot en själv, något som ibland hävdats.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av axel112 »

Jag tycker inte debatt behövs, men diskussioner gör. Så om det kan göras i Caféet är Debatt överflödig.

Diskussioner är en liten mjukare form tänker jag om jag jämför med Debatt.

För övrigt delar jag Vulgars åsikter
Egentligen skulle jag önska att vi kunde föra livliga diskussioner i öppna forumet, men tyvärr så säger erfarenheten annorlunda. Fö så har ju alltid forumreglerna gällt även i Debatt, personangrepp mm har aldrig varit tillåtet utan ska modereras bort. Däremot så är det inte personangrepp om någon har motsatt uppfattning mot en själv, något som ibland hävdats.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

När debatterna blivit så att man debatterar om tvålen ska ligga på vänster eller höger sida om handfatet och inget konstruktivt kommer ur debatten och ingen ger med sig eller kan kompromissa så är det meningslöst med någon debatt-kategori så jag röstade nej.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Harlekin33 skrev:När debatterna blivit så att man debatterar om tvålen ska ligga på vänster eller höger sida om handfatet och inget konstruktivt kommer ur debatten och ingen ger med sig eller kan kompromissa så är det meningslöst med någon debatt-kategori så jag röstade nej.
Just den inställningen har jag väldigt svårt att förstå. Om några tycker frågan är intressant och vill diskutera den, vad är det för fel med det så länge som ingen går till personangrepp osv? Vem bestämmer fö om en diskussion är intressant eller onödig? Om man finner ämnet ointressant så måste man ju inte läsa den diskussionen/tråden. Precis som med en tidning, man läser ju i regel inte allt, utan bara om det man är intresserad av. I ett café eller här i Debatt så måste inte en diskussion nödvändigtvis vara konstruktiv och leda till någon konkret åtgärd.

Sen kanske det kan finnas anledning att fundera på om vissa ämnen som kan ge problem inte ska få diskuteras, tex religion och/eller politik, men å andra sidan har vi knappast haft problem med just dom ämnena här.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

Det har ju debatterats livligt om vilken färg cykelskjulet skall ha och även om vi ska ha toppstyrning eller demokrati men det har ju inte lett nån vart. Eller har det gjort det?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker inte att debattavlan behövs. Jag tänker lite som TicToc, att behållaren läcker.

Det finns medlemmar som tål ett hårdare debattklimat utan att ta illa vid sig och så finns det medlemmar som är känsligare för hårda ord. Därmed skulle man kunna tänka sig att debatt är en avdelning där den första kategorin får hålla hus utan att andra behöver se. Problemet, misstänker jag, är att de som tål ett lite hårdare debattklimat inte själva märker när de går över den andra gruppens gränser. Därför kommer det ändå att synas i andra kategorier till dess att någon moderator flyttar diskussionerna till debatt. Därav läckaget.

Med detta sagt menar jag inte att debattnivån ska vara anpassad efter den mest debattkänsliga medlemmen.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Lao Tzu skrev:Jag tycker inte att debattavlan behövs. Jag tänker lite som TicToc, att behållaren läcker.

Det finns medlemmar som tål ett hårdare debattklimat utan att ta illa vid sig och så finns det medlemmar som är känsligare för hårda ord. Därmed skulle man kunna tänka sig att debatt är en avdelning där den första kategorin får hålla hus utan att andra behöver se. Problemet, misstänker jag, är att de som tål ett lite hårdare debattklimat inte själva märker när de går över den andra gruppens gränser. Därför kommer det ändå att synas i andra kategorier till dess att någon moderator flyttar diskussionerna till debatt. Därav läckaget.

Med detta sagt menar jag inte att debattnivån ska vara anpassad efter den mest debattkänsliga medlemmen.
Problemet, som jag har upplevt det, är att de som är mer känsliga ofta reagerar oerhört kraftigt även på sansade diskussioner, särskilt om de själva anser att ämnet inte behöver diskuteras. Så långe det finns några (minst 2) som vill debattera så finns det uppebart ett behov, även om övriga tycker det är onödigt och löjligt. Iofs tycker jag att det bästa vore om man kunde låta folk hållas med diskussioner om allt möjligt i caféet, men det brukar ofta bli tjafs även om helt harmlösa trådar som innehåller diskussioner. Se hur snabbt dessa tråden flyttades över till Debatt:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58444
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58438
Alla som vill ta bort Debatt borde då antingen anse trådarna vara helt ok eller att de skulle modereras bort. Om man skulle föredra det senare kan man ju fundera över hur bra det rimmar med demokrati och med att vi alla äger forumet/LoCot.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:Problemet, som jag har upplevt det, är att de som är mer känsliga ofta reagerar oerhört kraftigt även på sansade diskussioner, särskilt om de själva anser att ämnet inte behöver diskuteras.
Här måste vi vara väldigt observanta - att vara "väldigt känslig" kan vara en förtäckt metod att sopa sådant man själv inte vill att ska diskuteras under mattan. På så sätt kan den väldigt känsliga få sin vilja igenom genom att mer eller mindre ogiltigförklara en högst relevant diskussion!

Vi kan inte inrätta oss efter de jättekänsliga, som kanske inte ens tål att vi tilltalar varandra här utan att fråga om lov först. Vi måste inrikta oss efter vad som kan anses vara normalt sans och vett och de som inte klarar av det får väl söka sig någon annanstans. Vi är ett forum för Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet och terapiverksamhet för konflikträdda bör rimligtvis bedrivas någon annanstans!!

Här hade vi för den delen en gång i tiden förtroenderådet om man t.ex ansåg att någon moderator hade modererat felaktigt, men det sänktes och togs bort genom i huvudsak ett felaktigt rykte om att det var förtroenderådet som "hade makten" på forumet. I framtiden tycker jag inte att vi ska återgå till något förtroenderåd, det är bättre med demokratiskt valda moderatorer som kan avsättas om en majoritet medlemmar anser att de betett sig fel för många gånger.

Men för att återgå till det jag började med så måste vi vara ytterst vaksamma för när någon modererar bort/sopar under mattan/eller inte tål något, bara för att ogiltigförklara det för att få sin egen vilja igenom!!!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av HakanS »

vulfgar skrev:Se hur snabbt dessa tråden flyttades över till Debatt:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58444
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58438
Den översta av dessa trådar skapades i Debatt-kategorin, och är inte ditflyttad.
Den undre flyttades till Debatt eftersom den inte höll sig till ämnet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

HakanS skrev:
vulfgar skrev:Se hur snabbt dessa tråden flyttades över till Debatt:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58444
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=58438
Den översta av dessa trådar skapades i Debatt-kategorin, och är inte ditflyttad.
Den undre flyttades till Debatt eftersom den inte höll sig till ämnet.
Ok, det är mycket möjligt ang den översta, hade för mej att den var en avknoppning av en annan tråd, men jag har väl tagit miste där.
När det gäller tråd 2 så är jag fortfarande tveksam till att den flyttades till just Debatt om det är så att Debatts existens är ifrågasatt. Frågan återstår alltså: Borde tråden ha stannat i ursprunglig kategori eller modererats bort?
Osprey skrev:Här måste vi vara väldigt observanta - att vara "väldigt känslig" kan vara en förtäckt metod att sopa sådant man själv inte vill att ska diskuteras under mattan. På så sätt kan den väldigt känsliga få sin vilja igenom genom att mer eller mindre ogiltigförklara en högst relevant diskussion!
Det stämmer nog bra. En del (givetvis inte alla) som var väldigt känsliga var just samma personer som själva kunde häva ur sej både det ena och det andra. Just de personernas känslighet var säkert föranledd av en önskan att slippa ett för dem jobbigt ämne.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Rune.K »

Har egentligen Debattavdelningen verkligen använts för debatt, isåfall är det flera år sedan?

Sett med en lat moderators ögon så är naturligtvis Debattavdelningen väldigt behändig att ha. Det är ju bara att dumpa alla inlägg och trådar där som man inte "orkar" moderera på ett ordentligt sätt.

Och så är naturligtvis Debattavdelningen ett väldigt bra ställe att skyffla alla klagomål på forumsadministrationen till, för att så få som möjligt ska kunna ta del av kritiken. Det är väl den viktigaste funktionen för Debattavdelningen, jag förstår verkligen inte HakanS, i hans egenskap av moderator, när han vill ta bort debattavdelningen... ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:Har egentligen Debattavdelningen verkligen använts för debatt, isåfall är det flera år sedan?

Sett med en lat moderators ögon så är naturligtvis Debattavdelningen väldigt behändig att ha. Det är ju bara att dumpa alla inlägg och trådar där som man inte "orkar" moderera på ett ordentligt sätt.

Och så är naturligtvis Debattavdelningen ett väldigt bra ställe att skyffla alla klagomål på forumsadministrationen till, för att så få som möjligt ska kunna ta del av kritiken. Det är väl den viktigaste funktionen för Debattavdelningen, jag förstår verkligen inte HakanS, i hans egenskap av moderator, när han vill ta bort debattavdelningen... ;)
Du har, i alla fall delvis, rätt i detta, tycker jag.
Debatt har väl inte använts på länge (förrän nu) och det är en god anledning till att plocka bort den.
Givetvis kan Debatt vara behändig också ur modereringssynpunkt. Om man är tveksam till om något ska moddas bort kan det flyttas hit istället, men det behöver inte ha med lathet att göra.
Jag förstår däremot inte varför du ifrågasätter att Håkan vill plocka bort Debatt. För det första så kan och får han givetvis tycka som han vill och för det andra, med hänsyn till ditt övriga resonemang, så stämmer knappast Håkan in på beteckningen "lat moderator". ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Dum fråga: Hur hittar man Debatt-kategorin?

Med tanke på att jag inte hittar den, skulle jag förmodligen inte sakna den om den droppades. ::) Ändå, min allmänna hållning är att diskussioner bör föras i respektive ämneskategori. En separat Debatt-kategori förefaller vara överflödig.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av JoWa »

Du måste vara medlem av gruppen Debatt för att kunna se Debatt-kategorin.

Instruktioner: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=49332
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Du måste vara medlem av gruppen Debatt för att kunna se Debatt-kategorin.
Tack, JoWa. Nu ser jag. Det är alltså en kategori inom Ubuntu Café. Utifrån vad jag nu vet, har jag ett alternativt förslag:
  • Vad sägs om att byta namn på kategorin från Debatt till Övrigt?
Jag menar, någon skulle ju kunna förledas att tro att "Debatt" betyder konfrontatoriska inlägg och högt tonläge. "Övrigt" borde inte ge några sådana signaler.

Om Debatt bara togs bort, skulle caféet knappast leva upp till beskrivningen "ordet är fritt".
Skriv svar

Återgå till "Forum"