Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Diskussion gällande forumet

Behövs Debatt-kategorin?

Omröstningen slutade 19 jan 2014, 09:02

Ja
6
32%
Nej
12
63%
Tar inte ställning
1
5%
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Gunnar Hjalmarsson skrev:...

Jag menar, någon skulle ju kunna förledas att tro att "Debatt" betyder konfrontatoriska inlägg och högt tonläge. "Övrigt" borde inte ge några sådana signaler.

Om Debatt bara togs bort, skulle caféet knappast leva upp till beskrivningen "ordet är fritt".
Historiskt skapades Debatt pga att en drivande grupp ansåg att tonen i forumet var för hård och att det var obehagligt med trådar med ganska kraftiga konfrontationer och en annan drivande grupp ansåg att all bortmoderering var av ondo och att man i stort sett ska kunna skriva vad som helst. Flera var också oroliga att nya medlemmar skulle skrämmas bort av den stundom hårda tonen. Debatt blev ett andningshål för de som kände att de måste debattera lite mer hårdfört och eftersom man frivilligt måste gå med i gruppen Debatt för att läsa trådarna passade det också dem som tyckte att vi bara ska visa en snygg och enig fasad utåt och även dem som inte själva ville se att det förekom meningsskiljaktigheter.

Går det fixa till att alla kan känna att de kan uttrycka sej överallt i forumet men att vi ändå kan ha det så välmodererat att tonen inte blir för hård så är det det allra bästa, tycker jag. Lite skeptisk är jag dock, en risk är att avvikande åsikter och ifrågasättanden bara modereras bort istället för att besvaras. Eller så finns risken att troll som bara återupprepar samma fråga hela tiden utan att bry sej om svar får hållas. Jag menar inte alls att så sker idag, men risken finns och det är ofta en svår balansgång som moderator.

Kanske att om moderatorerna väljs i forumet så kan de få ett större mandat att agera än idag (och tidigare). Då kan de inte ifrågasättas på samma sätt eftersom tillsättningen varit demokratisk och det går då också att rösta bort någon som inte fungerar bra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för bakgrundsinformationen, vulfgar. En slags kompromiss, alltså.
vulfgar skrev:Går det fixa till att alla kan känna att de kan uttrycka sej överallt i forumet men att vi ändå kan ha det så välmodererat att tonen inte blir för hård så är det det allra bästa, tycker jag. Lite skeptisk är jag dock, en risk är att avvikande åsikter och ifrågasättanden bara modereras bort istället för att besvaras. Eller så finns risken att troll som bara återupprepar samma fråga hela tiden utan att bry sej om svar får hållas. Jag menar inte alls att så sker idag, men risken finns och det är ofta en svår balansgång som moderator.
Det borde inte vara så svårt. Forumreglerna är förstås utgångspunkten, och det alldeles oavsett hur moderatorerna utses. Personligen tycker jag att man skall vara tuff, kräva saklighet alltigenom, och slänga ut dem som inte vill rätta in sig.

Jag jobbar en del med Ubuntu-utveckling, och har förbundit mig att följa Ubuntu Code of Conduct. Det funkar utmärkt. Något "troll"-problem existerar knappt.

Varför skulle vi i Sverige vara sämre?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Jag tror egentligen inte det är så stora problem med troll. Jag har ibland en känsla av att det största problemet är att en del anser att alla med en annan åsikt än de själva är troll. :angel:

Just nu verkar dock de allra flesta kunna föra en diskussion från olika ståndpunkt med ett hyfsat tonläge. Härligt! :D

I många internationella linuxforum kan tonen periodvis vara väldigt hård och även en hel del kommentarer på launchpad är väldigt ... oslipade. Inget att eftersträva, men ändå något att begrunda. Även om vi vill ha en trevlig och vänlig ton så måste vi tåla en del mothugg.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

vulfgar skrev:Även om vi vill ha en trevlig och vänlig ton så måste vi tåla en del mothugg.
Absolut! Det är inte åsikter som skall styras, det är sättet att framföra dem det handlar om. Den distinktionen måste varje moderator förstå och respektera.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av vulfgar »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
vulfgar skrev:Även om vi vill ha en trevlig och vänlig ton så måste vi tåla en del mothugg.
Absolut! Det är inte åsikter som skall styras, det är sättet att framföra dem det handlar om. Den distinktionen måste varje moderator förstå och respektera.
Håller med dej helt och fullt!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
vulfgar skrev:Även om vi vill ha en trevlig och vänlig ton så måste vi tåla en del mothugg.
Absolut! Det är inte åsikter som skall styras, det är sättet att framföra dem det handlar om. Den distinktionen måste varje moderator förstå och respektera.
Håller med dej helt och fullt!
Vad som har varit svårt här på ubuntu-se.org i flera år, det är att om man kritiserar någon för vad han gör eller inte gör, eller om man tycker att han har märkliga åsikter i en fråga man diskuterar, då uppfattar ett antal medlemmar det som personangrepp.

Man bör kunna skilja på kritik på vad en person gör eller hur han utför det, jämfört med riktiga personangrepp. Det finns ett bra exempel på grova personangrepp från idag i den här tråden i bortmodererade inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=58458 För att se avdelningen för bortmodererade inlägg så måste man gå med i motsvarande grupp.

Har kontaktat TL via PM och bett honom ta tag i regelbrottet, eftersom jag inte litar ett smack på HakanS. TL har hämtat brevet, men det kan förstås hända att han inte har tid just ikväll. och Det är ingen brådska, bara det inte dröjer så länge att preskibreringstiden för brottet går ut. ;)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

And here we go again:
Personligen tycker jag att man skall vara tuff, kräva saklighet alltigenom, och slänga ut dem som inte vill rätta in sig.
(Se min sign.)

8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Rune.K »

Om man tänker sej att det eventuellt kanske blir en helt ny forumsadministration, då misstänker jag att diskussionerna kommer att explodera i antal. Ni är ju vana sedan många år att det är samma gamla medlemmar i forumsadministrationen och allt har gått sin gilla gång med att jaga iväg folk som inte har passat in, t.ex den utomordentlige supportören pun/plun, med flera.

Alltså, om det nu blir en stor förändring i forumsadministrationen så gissar jag att det är nödvändigt att behålla Debatt-avdelningen, men den ska då byta namn till Diskussion. Diskussion är ett mer neutralt ord än Debatt...

Då kan alla framtida oändliga diskussioner om forumet hållas i en undangömd vrå. Vad jag vet så finns det tillräckligt med pinsamma diskussioner i avdelningen Forum. Jag har även sett att det förekommer debatter/diskussioner i supportavdelningen vilket borde vara totalförbjudet.

Alltså:
Byt namn på Debatt till Diskussion och låt avdelningen vara kvar!
Det vet alla att behovet av att diskutera här på ubuntu-se.org är enormt.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Som jag ser det så behövs inte "debatt":
  1. Vi är ett i första hand tekniskt och inte ideologiskt forum.
  2. De debatter som är av godo för forumet har ett ämne och bör hållas såpass civiliserade att de kan hållas i ämnets avdelning, övrigt ska modereras bort.
  3. Det finns ingen anledning för forumet att ha en plats för debatter i ämnen som inte passar in bland forumets kategoriserade ämnen. Det är helt klart att även sådana debatter behövs ibland, men det finns ingen som helst saklig anledning för detta forum att tillhandahålla arena för dem.
  4. En debattavdelning inbjuder till att kasta in brandfacklor, utan det finns någon egentlig anledning för det.
Varför ska vi tillhandahålla en lekplats för troll, när vi ändå inte vill ha dem här..??
Håller fullständigt med.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

Byt namn på Debatt till Diskussion och låt avdelningen vara kvar!
Superbra ide´faktiskt för vissa diskussioner kan pågå i evigheter och vissa diskussioner självdör automatiskt när alla argumenten är slut. Det enda som moderatorena då behöver veta och vara uppmärksamma på är:

När argumenten är slut brukar personangreppen ta vid och då måste Modsen sätta stopp.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

Oprey:

Jag tror många gör det misstaget att dom tror att Ubuntuforumet kan bedrivas som ett riktigt företag AFK, men det går inte.

Vill man ha ett riktigt Ubuntuföretag startar man ett likt Canonical, och vips så blir det en helt annan femma.

8)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av HakanS »

Försök hålla er till trådens ämne.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:
  1. ...
  2. ...
  3. Det finns ingen anledning för forumet att ha en plats för debatter i ämnen som inte passar in bland forumets kategoriserade ämnen. ...
  4. ...
Enligt min mening gör det det. Det kan närsomhelst uppstå ett legitimt behov av att starta en tråd inom ett ämne som forumadministratörerna inte förutsåg när kategorierna spikades. Därför är det motiverat att ha någon slags "övrigt"-kategori någonstans i forumet, och så länge Ubuntu Café finns där, är caféet en lämplig plats. Annars är underkategorin "Övrigt" under Ubuntu Sverige ett alternativ.

Jag har röstat "Ja" även om jag inte gillar namnet Debatt. Ett par personer har föreslagit "Diskussion"; själv föreslår jag ett namnbyte till "Övrigt".
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Sv: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:Försök hålla er till trådens ämne.
Med en mycket strikt syn på vad som är trådens ämne, har jag förmodligen bidragit med ett par avvikande inlägg. Du får ursäkta, Håkan, men jag tycker inte att en så strikt syn på vad som ryms inom ämnet är konstruktiv.

Som jag till sist har förstått, finns det en anledning till att Debatt-kategorin existerar, och i ljuset av det är det naturligt att en fråga om kategorins fortsatta existens leder till att diskussionen svävar ut lite.
Senast redigerad av 2 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 29 gång.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Pink Panther »

Ett förslag på namnbyte är "Samtalsrum"

Med följande underrubriker.

Samtala om Ubuntu Linux.

Samtala om Linux.

Samtala om övrigt.

Samtala om gaming med Ubuntu Linux.

( Samtala om ) eller ( Samtal om ). Jag vill inte råda, idag är förmodligen båda alternativen accepterade.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:
  1. ...
  2. ...
  3. Det finns ingen anledning för forumet att ha en plats för debatter i ämnen som inte passar in bland forumets kategoriserade ämnen. ...
  4. ...
Enligt min mening gör det det. Det kan närsomhelst uppstå ett legitimt behov av att starta en tråd inom ett ämne som forumadministratörerna inte förutsåg när kategorierna spikades. Därför är det motiverat att ha någon slags "övrigt"-kategori någonstans i forumet, och så länge Ubuntu Café finns där, är caféet en lämplig plats. Annars är underkategorin "Övrigt" under Ubuntu Sverige ett alternativ.

Jag har röstat "Ja" även om jag inte gillar namnet Debatt. Ett par personer har föreslagit "Diskussion"; själv föreslår jag ett namnbyte till "Övrigt".
Du har helt rätt när du uttrycker det så. Problemet här har dock varit av ungefär samma karaktär som frågan om huruvida man ska utrusta fotbollsplanen med en boxningsring, bara för att de som råkar tackla varandra ska kunna gå dit istället....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Pink Panther »

Att det är ordning i boxningsringen "boxningsring, bara för att de som råkar tackla varandra ska kunna gå dit istället...." ansvarar rimligtvis en eller flera "Global Moderator" för. Det har varit lite si och så med den bedömningen under de gångna åren. En stabil, säker och förtroendeingivande styrning. Där ingen hänsyn tas till vem det är som skriver vad eller om vederbörande är med i ledningen eller administrationen för gemenskapen/forumet.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av Harlekin33 »

Hittills 3 förslag. (tror jag)

*Ta bort debbatkategorin

* Byta namn på den till diskussion

* Ordna en boxningshörna.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Rådgivande omröstning om forumets Debatt-kategori

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Ett förslag på namnbyte är "Samtalsrum"

Med följande underrubriker.

Samtala om Ubuntu Linux.

Samtala om Linux.

Samtala om övrigt.

Samtala om gaming med Ubuntu Linux.

( Samtala om ) eller ( Samtal om ). Jag vill inte råda, idag är förmodligen båda alternativen accepterade.
Alla dessa samtal kan föras i forumets befintliga kategorier, så det tillför inget att ha fler kategorier.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Skriv svar

Återgå till "Forum"