Nya Global Moderator och Administratörer.

Diskussion gällande forumet

Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?

Omröstningen slutade 23 jan 2014, 02:51

Ja
13
54%
Nej
10
42%
Tar inte ställning
1
4%
 
Antal röster: 24

Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Lao Tzu skrev:Det enklaste vore att se forumet som en egen "grupp" precis som marknadsföringsgruppen och översättargruppen. Det innebär i så fall att forumets administration får makt att styra det åt vilket håll det vill med vilka regler de vill. Skulle det bli katastrof måste det dock finnas en möjlighet för LoCo:t att avsätta administrationen precis som man kan kicka en kass marknadsföringsgrupp. Däremot behöver inte medlemmar rösta varje halvår eller helår.
Mycket bra idé, i praktiken är det ju just precis det som det handlar om. Om det sedan ska vara omröstningar eller inte är egentligen bara en organistaionsfråga...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

"admin måste ha en kunskap för själva systemet så att det inte blir totalkaos och kanske hela forumet sänks pga okunskap! :)"

Det är inte frågan om att någon nödvändigtvis ska bytas ut. Om så sker är jag övertygad om att vi har tillräckligt många i administrationen/forumet som är kompetenta nog att kontrollera en eventuell ny administratörs kunskaper. Det innebär ett smidigt och ansvarsfullt överlämnade till en ny administratör. Så fungerar det i verkliga livet. Så varför kan det funka på ett liknade vis i vår gemenskap.

Ett förslag som administratör är "Osprey". "Osprey" skapar förmodligen inte någon härdsmälta i forumet. Om "Osprey" har tid med uppdraget som administratör.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Men bara det inte blir mer fel än rätt så är jag absolut med, jag har varit här sen 2008 så en förändring är nog bara bra! :D
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:"admin måste ha en kunskap för själva systemet så att det inte blir totalkaos och kanske hela forumet sänks pga okunskap! :)"

Det är inte frågan om att någon nödvändigtvis ska bytas ut. Om så sker är jag övertygad om att vi har tillräckligt många i administrationen/forumet som är kompetenta nog att kontrollera en eventuell ny administratörs kunskaper. Det innebär ett smidigt och ansvarsfullt överlämnade till en ny administratör. Så fungerar det i verkliga livet. Så varför kan det funka på ett liknade vis i vår gemenskap.

Ett förslag som administratör är "Osprey". "Osprey" skapar förmodligen inte någon härdsmälta i forumet. Om "Osprey" har tid med uppdraget som administratör.
Du har dina ljusa stunder Pink, jag tänkte likadant tidigare idag. :)

Efter att ha läst ett av Osprey's inlägg i den här tråden så förstår jag att han verkligen menar allvar med att försöka få det här forumet på fötter. Då tänkte jag att jag skulle föreslå Osprey som forumsadministratör och moderator, varför inte huvudmoderator. Nu är det ju en plats ledig när Hund ska börja syssla med annat än forumsadministration här. Konservburk ska naturligtvis vara kvar som forumsadminstratör, han är nämligen en äkta meritokrat som kan sina saker till skillnad för några stycken hittepå-meritokrater som har utsett sej själva...

Alltså, ska vi utse Osprey till forumsadministratör och huvudmoderator, med mandat att utforma forumet efter sitt eget huvud? Det här kanske kan bli en vändpunkt för ubuntu-se.org för att få ett slut på den vedervärdiga dokusåpan som har pågått i gud vet hur många år.

Och det behövs inte väntas till något IRC-möte om 3 veckor, det beslutet går att ta här och nu med början idag och kanske en vecka framöver.

En uppmaning till er som föredrar oändliga diskussioner, ni kan väl ta paus en vecka. Förutom att ni ska rösta här och nu, det behövs inga omröstningstråd för det. Ni skriver bara ja eller nej, och eventuellt en kortfattad text. Inga debatter, spam, +1 och liknande. Vi kan väl göra det på ett civiliserat sätt för en gångs skull, och det betyder att inläggen är begränsade till 1 st per medlem, skulle det någon behöva ett till så är det inte hela världen. :)

Nu vet jag förstås inte om du Osprey ställer upp på det, men eftersom du ändå tittar in här för att sköta om supporten, du behövs verkligen här sedan ubot slutade, så kan du förstås samtidigt moderera. Jag har sett att det att debatteras i supportavdelningen och sådant måste naturligtvis stävjas.

Supporten och översättningen är det enda viktiga som det här forumet sysslar med, flertalet andra avdelningar kan man stänga ner eller gömma undan iallafall så att nya medlemmar slipper se t.ex allt tjafs om hur forumet ska skötas. Men tar du över Osprey, så finns det en stor chans att tjafset upphör av sej själv. Och skulle du behöva en erfaren och ärlig moderator med stor batong under en kortare tid, så ställer jag gärna upp! Micke ställde ju upp här och hjälpte till för några år sedan när pajkastningen var i full gång i sandlådan.

Vad säger du Fiskgjusen, om det här förslaget? :)
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 27 gånger.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av HakanS »

Lao Tzu skrev:Det enklaste vore att se forumet som en egen "grupp" precis som marknadsföringsgruppen och översättargruppen. Det innebär i så fall att forumets administration får makt att styra det åt vilket håll det vill med vilka regler de vill. Skulle det bli katastrof måste det dock finnas en möjlighet för LoCo:t att avsätta administrationen precis som man kan kicka en kass marknadsföringsgrupp. Däremot behöver inte medlemmar rösta varje halvår eller helår.
Det är precis så det fungerar idag.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Sv: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Lao Tzu »

HakanS skrev:
Lao Tzu skrev:Det enklaste vore att se forumet som en egen "grupp" precis som marknadsföringsgruppen och översättargruppen. Det innebär i så fall att forumets administration får makt att styra det åt vilket håll det vill med vilka regler de vill. Skulle det bli katastrof måste det dock finnas en möjlighet för LoCo:t att avsätta administrationen precis som man kan kicka en kass marknadsföringsgrupp. Däremot behöver inte medlemmar rösta varje halvår eller helår.
Det är precis så det fungerar idag.
Fast det upplever inte jag det som. Det har varit omröstningar hit och dit om vilka regler som gäller och ska gälla på forumet, hur det ska förhålla sig till LoCo:t och en massa annat skit. Jag har aldrig sett det som att administrationen har haft officiellt mandat att säga: "Nu kör vi skutan och passar det inte kan ni dra." Snarare har många beslut föregåtts och följts av långa diskussioner i stil med den här (om än i olika tonlägen).

Det största problemet med forumet är inte att det inte fungerar utan att folk gnäller om att det inte fungerar. Supporten fungerar, om än kanske långsamt. Café-delen fungerar om än kanske att inte så många är aktiva.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av vulfgar »

JoWa ny moderator? Utmärkt! Är övertygad om att han blir utmärkt på den posten. :D

Jag gillar Laos förslag om att forumsadministrationen ska vara en grupp bland övriga. Enda problemet är väl att det är en oskriven regel i många forum att den som gärna vill bli moderator är automatiskt diskvalificerad. Om det går att kringå den kutymen så kanske det kan fungera bra.

Ett annat alternativ till att rösta kring varje moderator, är att istället årligen rösta på vem man vill ha som huvudmoderator och att den personen tillsammans med TL och gruppen tillsätter övriga moderatorer.

Admins tycker jag nog TL bör utse, teknisk kunskap är viktigare än popularitet på den posten och en admin behöver inte moderera. Däremot kan det ev vara praktiskt om en ev huvudmoderator har admin-befogenheter om h*n har nödvändga kunskaper, men det kanske bör vara en intern fråga för forumgruppen.

För egen del har jag fullt förtroende för moderatorerna men som nämnts tidigare så är ju ägandebiten lite speciell när det gäller vårt forum och då måste man väl också ha lite speciella regler. ;)

Att det blir förhållandevis mycket diskussion om organisation i forumet beror ju på att vi inte bara är ett forum. Vi är en gemenskap och forumet är bara en del, men det är en del som mycket väl lämpar sej för diskussion. IRC är bra till mycket, men där måste alla i en diskussion vara samlade samtidigt, i ett forum kan all vara med oavsett tidpunkt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:......
Ett annat alternativ till att rösta kring varje moderator, är att istället årligen rösta på vem man vill ha som huvudmoderator och att den personen tillsammans med TL och gruppen tillsätter övriga moderatorer.

Admins tycker jag nog TL bör utse, teknisk kunskap är viktigare än popularitet på den posten och en admin behöver inte moderera. Däremot kan det ev vara praktiskt om en ev huvudmoderator har admin-befogenheter om h*n har nödvändga kunskaper, men det kanske bör vara en intern fråga för forumgruppen.

. . . . men som nämnts tidigare så är ju ägandebiten lite speciell när det gäller vårt forum och då måste man väl också ha lite speciella regler. ;)

Att det blir förhållandevis mycket diskussion om organisation i forumet beror ju på att vi inte bara är ett forum. Vi är en gemenskap och forumet är bara en del, men det är en del som mycket väl lämpar sej för diskussion. IRC är bra till mycket, men där måste alla i en diskussion vara samlade samtidigt, i ett forum kan all vara med oavsett tidpunkt.
+1 ;-)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Broder Tuck »

Antec skrev:Men bara det inte blir mer fel än rätt så är jag absolut med, jag har varit här sen 2008 så en förändring är nog bara bra! :D
+1
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

Din röst räknas!

Genom din röst tar du ansvar för och påverkar framtiden.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Nemo »

Hej!
Intressanta argument både för och emot att ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer. Har inte röstat själv ännu då jag brukar avvakta och läsa igenom de argument som kommer för och emot innan jag bestämmer mig.

Personligen tycker jag frågan är felaktigt ställd. Innan jag kan svara på om vi ska ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer bör jag först få reda på hur pass många det finns som är intresserade av att ta på sig och arbeta med detta. Om det är ett fåtal personer som är villiga att ställa upp kommer ett val av dessa helt sakna betydelse, då det i praktiken inte kommer att finnas någon annan att rösta på. Vad vi får då är skendemokrati, där medlemmarna får lägga en röst som i praktiken saknar betydelse, då ingen finns som kan ersätta de nuvarande moderatorerna och/eller administratörerna.

För övrigt är varken moderator eller administratör någon idol tävling, där det gäller att bli mest populär. En moderator kan vara mycket bra i sin uppgift, samtidigt som det kan finnas de som har något personligt emot hur denne utför sitt jobb. Ska moderatorn då kunna bli bortröstad för att den fattar impopulära beslut?

Jag har själv ingen erfarenhet av varken moderator eller administratör, men om jag själv fick önska, skulle jag vilja att det fungerade på följande sätt.

Den som är intresserad av att bli eller prova på moderator tar kontakt med de som sköter modereringen och anmäler sitt intresse. Då hela formet bygger på att det finns frivilliga som arbetar idéelt, borde det tas emot med öppna armar om någon anmäler sig som intresserad. Om allt verkar vara ok och personen ger ett gott intryck tas denne in som moderator.

Om en moderator inte har tid med sin uppgift eller om denne sällan är inloggad, följs detta upp av modereringsgruppen för att kolla om det är bättre att personen kliver av sitt uppdrag.

Poängen är att det ska vara enkelt att både anmäla intresse och bli moderator, men också att avsluta sitt uppdrag som moderator. Detta bör kunna skötas enkelt och smidigt av moderatorgruppen utan några val eller annat oändligt tuggande och malande utan att något vettigt kommer ut.

På samma sätt bör det fungera inom forumadministrationen, men där måste det också kollas upp vilka erfarenheter och kunskaper som finns hos den som anmäler sitt intresse.

Den risk som finns är att medlemmarna i de 2 grupperna håller varandra om ryggen och släpper inte in några nya medlemmar. Fast om så sker kommer forumet att helt dö ut med tiden.

Tanken med att ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer är god, men jag tror inte det kommer att fungera i praktiken.

Jag kommer därför troligen rösta nej på frågan om vi ska ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer av den enkla anledningen att det kommer inte att fungera i praktiken samt att det ska inte behövas för att hålla igång forumet.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "Forum"