Nya Global Moderator och Administratörer.

Diskussion gällande forumet

Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?

Omröstningen slutade 23 jan 2014, 02:51

Ja
13
54%
Nej
10
42%
Tar inte ställning
1
4%
 
Antal röster: 24

morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av morpa »

"Alltså, det forum som inte lyssnar på sina användare är dömd att misslyckas. Men, det forum som tror att demokrati fungerar på ett forum är definitivt dömd att misslyckas. Forumet är inte en rättighet, det är ett privilegium som drivs av eldsjälar! Om du inte gillar hur det drivs eller om du kanske har en annan vision, skapa ett eget forum. "

+1 på det. Tycker att det ofta är flera som är snabba till starka åsikter, ofta inte sådant som gäller Ubuntu eller Linux, men sedan när det handlar om att verkligen göra något konkret ekar det tomt. Kolla på upprepade försök från TC/TL att få folk till olika projektgrupper för exempel på det. Eller det att alla har chansen att säga sitt på IRC-mötena, men sedan inte medverkar.

PP, Osprey m.fl:
Kan någon ge konkreta exempel på hur admin o moderator på något sätt hindrar dig från att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux?
Hjälpa någon med support,Översätt något, fixa en bugg, dra ihop en hack med ubuntufokus, tycka till på IRC-möten, anmäla att du vill moderera eller något annat. Jag ser inte att någon admin eller moderator utgör ett hinder för det???

Jag undrar också vilka moderator och admin som står på kö för att kandidera - mig veterligen är väl problemet snarast att det redan saknas folk och att vi ska vara glada för de som lägger sin tid på detta redan nu. Inget hindrar väl någon från att anmäla sig till att vilja hjälpa till att moderera/administrera redan nu?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

"Kan någon ge konkreta exempel på hur admin o moderator på något sätt hindrar dig från att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux?
Hjälpa någon med support,Översätt något, fixa en bugg, dra ihop en hack med ubuntufokus, tycka till på IRC-möten, anmäla att du vill moderera eller något annat. Jag ser inte att någon admin eller moderator utgör ett hinder för det???"

Svar:

Jag "supportar" också rent konkret. Men tappar humöret ganska omgående med anledning av i mina ögon de sistnämnda du tar upp "diskutera Ubuntu och Linux?". Där har du ett stort problem. De är max en handfull små Ubuntu forum i världen som har en så extrem konservativ inställning till övriga frågor om Linux/andra distar/övriga frågor/andra ämnen. Resten varken bryr sig eller lägger ner energi på att bekämpa andra frågor i deras gemenskaper. Rätt inställning. Tyder på styrka och självförtroende, stark tilltro till operativsystemet Ubuntu Linux som deras gemenskaper representerar. Deras representanter hanterar andra frågor,dialoger eller nyheter utan någon nämnvärd upprördhet.

"Översätt något, fixa en bugg, dra ihop en hack med ubuntufokus, tycka till på IRC-möten"

Du kan inte förvänta dig mer en max 10 personer idag i forumet som har ett så stort engagemang eller kunskaper.

Forumet är inkörsporten för en nyrekrytering. En nyrekrytering och ett ökat intresse för vår gemenskap/Ubuntu sker genom ödmjukhet, tålamod och en tolerant inställning i forumet. Någon form av samarbete mellan de svenska Ubuntu forumen ska etableras i vänskaplig anda. Det innebär inte att deras strategi eller tillvägagångssätt ska praktiseras till 100% vår gemenskap. Men relationen ska neutraliseras. För trots vår kärlek till Ubuntu/Linux Mint/Linux är Linux ett ganska exotiskt och lite skrämmande operativsystem för de allra flesta i vårt land Sverige.

"hindrar väl någon från att anmäla sig till att vilja hjälpa till att moderera/administrera redan nu?"

Frågan är inte rätt ställd. Vi måste skapa så bra förutsättningar som är möjligt för att någon överhuvudtaget ska våga utföra något.

Någonstans här får vi börja. Hoppas någon förstår andemeningen. Jag orkar inte förklara mer. Eller skriva i klarspråk. Det kan uppfattas hårt/fel av känsliga medlemmar i vårt forum.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av TicToc »

Hund skrev:
axel112 skrev:Jag kan tycka det vore bra också med en förtydling av de olika uppdragen admin och moderator.

@hund
Vad är det som gör att du inte kan fullfölja uppdraget som admin?
Om någon vill släppa en fis här måste det skapas en demokratisk omröstning, gärna att man har den på nästa möte om tre veckor och sedan avrundar det med en gigantisk diskution som inte leder till något bra.

Forum är ganska enkla. Man har ett forum, en eller två admins och några moderatorer som hjälper till. Admins tar hand om forumet och mods hjälper till att hålla ordning på forumet. Svårare än så är det inte.

När jag klev in som mod och sedan admin var forumet precis så. Allt var frid och fröjd! Allting flöt på bra och det var roligt att komma in här beta av sida efter sida med nya inlägg. Stämningen var på topp och jag var stolt över att vara admin här. Men med tiden kom det troll och andra idioter som började förstöra på forumet, vilket absolut inte är unikt för det här forumet. Vad som däremot är unikt är hur man hanterade dessa människor! Vanligtvis löser man problemet genom att tilrättavisa dom och sedan banna dom om dom inte skärper sig, men här började man dalta med dom istället.

Dom lärde sig snabbt att dom fick härja fritt och forumet dog snabbt ut.. För att ordna upp detta kom någon på den briljanta idén att införa demokrati som en lösning på problemet. Sedan har karusellen bara fortsatt att snurra runt och åren har gått.. Jag har försökt att få vissa att förstå hur man driver ett forum, men det känns som att skadan är skedd och det är förmodligen försent att rädda det nu.

Alltså, det forum som inte lyssnar på sina användare är dömd att misslyckas. Men, det forum som tror att demokrati fungerar på ett forum är definitivt dömd att misslyckas. Forumet är inte en rättighet, det är ett privilegium som drivs av eldsjälar! Om du inte gillar hur det drivs eller om du kanske har en annan vision, skapa ett eget forum. Det är så världen fungerar! Varför tror du vi har flera olika program som gör samma sak? Och av samma anledning har vi både Coca Cola och Pepsi att välja mellan på ICA. Gillar du inte Coca Cola, nej men gör din egna jävla läsk då! ;D Du kan ju inte på allvar tro att Coca Cola går med på att man skapar demokrati och sedan röstar om hur man ska förändra receptet för att smaken ska passa alla som tycker annorlunda.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Det var det klokaste jag läst på länge här, tack Hund! Det var av samma orsak som jag valde att kliva av som moderator.
Jag har nog vid några tidigare tillfällen här sagt att jag föredrar en sund diktatur framför en osund demokrati. Så ock idag.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Tack morpa och tack TicToc! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tycker också att Hund och morpa skrivit bra om det här ämnet.

Har vi ett överflöd på personer som är villiga att uthålligt fungera som moderatorer och administratörer? Om inte, så förstår jag inte poängen med att rösta.

Skulle i stället vilja rikta ett tack till alla som bidrar till att Ubuntu Sverige fortlever som ett stöd för existerande och blivande Ubuntu-användare.

God fortsättning, alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Det stora felet är att folk tror att forum fungerar med demokrati. När ni kan lära er hur ett forum fungerar så kanske, bara kanske det finns hopp kvar att få rätsida på det här döende forumet.
[...]
Om någon vill släppa en fis här måste det skapas en demokratisk omröstning, gärna att man har den på nästa möte om tre veckor och sedan avrundar det med en gigantisk diskution som inte leder till något bra.
Det du gör fel här är att du sätter likhetstecken mellan demokrati och absolut demokrati.

Absolut demokrati där alla alltid måste vara helt överens om allting är fullkomligt dödsdömt och det ligger farligt nära anarki vilket jag sagt här tidigare. Men det jag och fler med mig pratar om är representativ demokrati, där man alltså väljer representanter som får bestämma under en mandatperiod. Det är t.ex så det fungerar när man väljer regering och riksdag i det här landet.
morpa skrev:PP, Osprey m.fl:
Kan någon ge konkreta exempel på hur admin o moderator på något sätt hindrar dig från att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux?
Hjälpa någon med support,Översätt något, fixa en bugg, dra ihop en hack med ubuntufokus, tycka till på IRC-möten, anmäla att du vill moderera eller något annat. Jag ser inte att någon admin eller moderator utgör ett hinder för det???
Nej, det är ingen admin eller moderator som har hindrat mig ifrån att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux.

Däremot har detta ältats i flera år nu och jag har sett flera exempel på både moderatorer och admins som agerat på ett sätt som inte är förenligt med god ton och konstruktiv samverkan. Problemet har varit att både moderatorer och admins har suttit säkra på sina poster oavsett hur de agerat eller oaktat vad en majoritet(?) av medlemmarna tyckt.

Själv har jag inte haft några problem med varken moderatorer eller admins, men det är en orimlig situation så som det ser ut idag och har sett ut. Samtidigt är det väldigt enkelt att ändra så att moderatorer och admins kan avsättas om de inte fullgör sina plikter, samtidigt som nya ersättare väljs av medlemmarna.

Om vi nu skulle införa ett sådant system vilket är logiskt, så är det ingenting som säger att nuvarande moderatorer och admins kommer att sparkas ut och ersättas. Det hela hänger på hur många röster de respektive eventuella nya får i en omröstning.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Hund skrev:Det stora felet är att folk tror att forum fungerar med demokrati. När ni kan lära er hur ett forum fungerar så kanske, bara kanske det finns hopp kvar att få rätsida på det här döende forumet.
[...]
Om någon vill släppa en fis här måste det skapas en demokratisk omröstning, gärna att man har den på nästa möte om tre veckor och sedan avrundar det med en gigantisk diskution som inte leder till något bra.
Det du gör fel här är att du sätter likhetstecken mellan demokrati och absolut demokrati.

Absolut demokrati där alla alltid måste vara helt överens om allting är fullkomligt dödsdömt och det ligger farligt nära anarki vilket jag sagt här tidigare. Men det jag och fler med mig pratar om är representativ demokrati, där man alltså väljer representanter som får bestämma under en mandatperiod. Det är t.ex så det fungerar när man väljer regering och riksdag i det här landet.
morpa skrev:PP, Osprey m.fl:
Kan någon ge konkreta exempel på hur admin o moderator på något sätt hindrar dig från att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux?
Hjälpa någon med support,Översätt något, fixa en bugg, dra ihop en hack med ubuntufokus, tycka till på IRC-möten, anmäla att du vill moderera eller något annat. Jag ser inte att någon admin eller moderator utgör ett hinder för det???
Nej, det är ingen admin eller moderator som har hindrat mig ifrån att supporta eller diskutera Ubuntu och Linux.

Däremot har detta ältats i flera år nu och jag har sett flera exempel på både moderatorer och admins som agerat på ett sätt som inte är förenligt med god ton och konstruktiv samverkan. Problemet har varit att både moderatorer och admins har suttit säkra på sina poster oavsett hur de agerat eller oaktat vad en majoritet(?) av medlemmarna tyckt.

Själv har jag inte haft några problem med varken moderatorer eller admins, men det är en orimlig situation så som det ser ut idag och har sett ut. Samtidigt är det väldigt enkelt att ändra så att moderatorer och admins kan avsättas om de inte fullgör sina plikter, samtidigt som nya ersättare väljs av medlemmarna.

Om vi nu skulle införa ett sådant system vilket är logiskt, så är det ingenting som säger att nuvarande moderatorer och admins kommer att sparkas ut och ersättas. Det hela hänger på hur många röster de respektive eventuella nya får i en omröstning.
Och det are därför forumet är dömt att misslyckas.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Och det are därför forumet är dömt att misslyckas.
Att säga att forumet är dömt att misslyckas utan att ange någon orsak är i sig ganska misslyckat eftersom det inte innehåller någon information.

Om du har något att tillföra så gör gärna det istället...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av gruble »

Osprey skrev:Däremot har detta ältats i flera år nu och jag har sett flera exempel på både moderatorer och admins som agerat på ett sätt som inte är förenligt med god ton och konstruktiv samverkan. Problemet har varit att både moderatorer och admins har suttit säkra på sina poster oavsett hur de agerat eller oaktat vad en majoritet(?) av medlemmarna tyckt.
Instämmer - många kompetenta har körts bort under åren som varit, genom olika påhopp av administrationen. Den som är skicklig inom data behöver inte vara kommunikationsexpert på alla andra områden i livet, och därför får man räkna med att det blir lite tokigt ibland. En tyst moderering enligt forumets regler med minimalt med PM fungerar bäst och gynnar Linux utvecklingen.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Hund skrev:Och det are därför forumet är dömt att misslyckas.
Att säga att forumet är dömt att misslyckas utan att ange någon orsak är i sig ganska misslyckat eftersom det inte innehåller någon information.

Om du har något att tillföra så gör gärna det istället...
Demokrati fungerar inte på ett forum. Därmed inte sagt att diktatur is the shit. Världen är inte svart eller vit, den är full av tråkiga gråskalor. :)

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

Hund:

Om nu du ändå anser att forumet är dömt att misslyckas så trampar vi gasen i botten och drar i flygspakarna och kör Demokrati fullt ut och lyfter vi så lyfter vi och i annat fall så kraschlandar vi hårt men med hedern i behåll i alla fall!

Och jo, världen är vit eller svart tyvärr.

:kram:
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Hund:

Om nu du ändå anser att forumet är dömt att misslyckas så trampar vi gasen i botten och drar i flygspakarna och kör Demokrati fullt ut och lyfter vi så lyfter vi och i annat fall så kraschlandar vi hårt men med hedern i behåll i alla fall!

Och jo, världen är vit eller svart tyvärr.

:kram:
Det är då det är dömt att misslyckas. Om vi går tillbaka hur det var innan, när allting fungerade bra och vi hade full fokus på rätt saker kommer det att lösa sig. Men det känns inte som att dom aktiva här är vidare intresserad av en faktisk lösning. Dom flesta tycks gilla att tjafsa och bråka tydligen.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:
Osprey skrev:
Hund skrev:Och det are därför forumet är dömt att misslyckas.
Att säga att forumet är dömt att misslyckas utan att ange någon orsak är i sig ganska misslyckat eftersom det inte innehåller någon information.

Om du har något att tillföra så gör gärna det istället...
Demokrati fungerar inte på ett forum. Därmed inte sagt att diktatur is the shit. Världen är inte svart eller vit, den är full av tråkiga gråskalor. :)

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Alldeles helt sant det där med gråskalorna... ;)

När det gäller demokrati och diktatur, så har den typen av direkt fullständig demokrati som har försökt tillämpas på det här forumet ingen som helst chans - det blir bara anarki och en himla soppa av det. Detta har bevisats här flera gånger om.

Däremot tror jag att representativ demokrati har en god chans att lyckas. Det bygger alltså på en form av "tidsbestämd diktatur", där man väljer "diktator" eller om man så vill "regering", diktatorn är ju den som regerar i en diktatur. Det jag tror behövs mest av allt på det här forumet är en ledare, som får ta egna beslut utan att fråga någon annan och vars beslut i stort sett inte kan ifrågasättas. Visst går det att resa någon form av misstroendevotum eller liknande mot ledaren, men då krävs det att någon form av tjänstefel eller liknande kan påvisas.

Så med demokrati behöver man inte nödvändigtvis mena den typen av icke fungerande soppa där alla alltid ska vara med och tycka och inga beslut kan tas förrän precis alla är överens om exakt hur man ska göra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Jag respekterar givetvis din åsikt och jag tror till fullo att den är av total välvilja. Men efter att ha hängt på forum i närmare 10 år så har jag en stark tro på vad som fungerar och inte. Denna tro delas inte av dom som är aktiv idag och det var därför jag lämnade min post.

Dom som är aktiv idag känns väldigt svenska och färska. Jag tillhör den gamla skolan med en internationell forumattityd. Kanske lite tuff, men ack så rättvis och respektfull.

Jag kommer inte att ändra åsikt och jag tror inte att dom andra kommer att göra det heller. Därför kändes det ganska meningslöst att vara kvar som admin. Den dagen forumet är villig att gå tillbaka till vad det en gång var så är jag också villig att hjälpa till. Men tills dess så ger jag blanka fan i den här soppan, som en mycket minnesvärd person hade sagt. :)

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

Fokus för mig är:

1. Support

2. Marknadsföring, Reklam

3. Få ordning på och fylla användargrupperna med folk

4. Utveckling av Disten

Nåt ja missat?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Jag respekterar givetvis din åsikt och jag tror till fullo att den är av total välvilja. Men efter att ha hängt på forum i närmare 10 år så har jag en stark tro på vad som fungerar och inte. Denna tro delas inte av dom som är aktiv idag och det var därför jag lämnade min post.

Dom som är aktiv idag känns väldigt svenska och färska. Jag tillhör den gamla skolan med en internationell forumattityd. Kanske lite tuff, men ack så rättvis och respektfull.

Jag kommer inte att ändra åsikt och jag tror inte att dom andra kommer att göra det heller. Därför kändes det ganska meningslöst att vara kvar som admin. Den dagen forumet är villig att gå tillbaka till vad det en gång var så är jag också villig att hjälpa till. Men tills dess så ger jag blanka fan i den här soppan, som en mycket minnesvärd person hade sagt. :)
Det allra bästa för detta forum hade varit om det precis som de flesta andra forum hade haft en ägare med vetorätt, det vill säga mer eller mindre en eldsjäl som "diktator". Men nu är det ju tyvärr inte så här och det vi kan göra då är att utse någon som representerar detta och leder forumet.

Det finns liksom inget annat att göra och enda alternativet är att ha det som tidigare här, det vill säga att ingen har något att säga till om och alla ska vara med och bestämma...

Jag har mer än 10 års erfarenhet av internationella forum, snarare 25 med de första åren på news eftersom www inte fanns då. Så jag har vissa kunskaper om vad som fungerar också och där står vi nog inte så långt ifrån varandra.

På det här forumet började jag vara vid 7.10 ungefär (eller om det var 7.4?), det vill säga precis efter DSK. Och ända sedan dess har det här forumet fungerat eller kanske snarare inte fungerat, på ungefär samma sätt. Så när du säger "forumet är villig att gå tillbaka till vad det en gång var", menar du då före DSK.??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Nåt ja missat?
Ja, att få forumet att fungera... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

Jag har mer än 10 års erfarenhet av internationella forum, snarare 25 med de första åren på news eftersom www inte fanns då. Så jag har vissa kunskaper om vad som fungerar också och där står vi nog inte så långt ifrån varandra.
KÖR! Jag är idel öra!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

Osprey skrev:
Harlekin33 skrev:Nåt ja missat?
Ja, att få forumet att fungera... :-\
Forumet kommer automatiskt börja funka när vi hittat rätt man på rätt plats!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Hund skrev:Jag respekterar givetvis din åsikt och jag tror till fullo att den är av total välvilja. Men efter att ha hängt på forum i närmare 10 år så har jag en stark tro på vad som fungerar och inte. Denna tro delas inte av dom som är aktiv idag och det var därför jag lämnade min post.

Dom som är aktiv idag känns väldigt svenska och färska. Jag tillhör den gamla skolan med en internationell forumattityd. Kanske lite tuff, men ack så rättvis och respektfull.

Jag kommer inte att ändra åsikt och jag tror inte att dom andra kommer att göra det heller. Därför kändes det ganska meningslöst att vara kvar som admin. Den dagen forumet är villig att gå tillbaka till vad det en gång var så är jag också villig att hjälpa till. Men tills dess så ger jag blanka fan i den här soppan, som en mycket minnesvärd person hade sagt. :)
Det allra bästa för detta forum hade varit om det precis som de flesta andra forum hade haft en ägare med vetorätt, det vill säga mer eller mindre en eldsjäl som "diktator". Men nu är det ju tyvärr inte så här och det vi kan göra då är att utse någon som representerar detta och leder forumet.

Det finns liksom inget annat att göra och enda alternativet är att ha det som tidigare här, det vill säga att ingen har något att säga till om och alla ska vara med och bestämma...

Jag har mer än 10 års erfarenhet av internationella forum, snarare 25 med de första åren på news eftersom www inte fanns då. Så jag har vissa kunskaper om vad som fungerar också och där står vi nog inte så långt ifrån varandra.

På det här forumet började jag vara vid 7.10 ungefär (eller om det var 7.4?), det vill säga precis efter DSK. Och ända sedan dess har det här forumet fungerat eller kanske snarare inte fungerat, på ungefär samma sätt. Så när du säger "forumet är villig att gå tillbaka till vad det en gång var", menar du då före DSK.??
Då tänker vi nog ganska lika ändå. :) Det är mycket möjligt att jag bara minns en förskönad bild av forumet. Jag kom in i bilden när DSK var i full gång. Jag märkte dock inte av något på forumet då och den bild jag har av forumet var att det var lugnt och skönt! Admins och moddar gjorde det dom skulle och ingen ifrågasatte det, man litade på varandra. Om jag skulle gjort samma sak idag som när jag var ny mod/admin hade det blivit ett jävla liv. :D Vi jobbade självständigt i en grupp om man kan säga så?

Om någon misskötte sig ordnade man upp det och sedan var det bra. Inga funderingar och ingen ifrågasatt det vi gjorde. Idag ska man rösta om det, diskutera och rådfråga andra och två år senare ge beslut om personen som gjorde ditten och datten kanske inte borde få en mesig tillsägelse ändå.

Jag är absolut inte perfekt, jag har många brister. Men jag anser att jag har god koll på hur ett forum fungerar och det är tråkigt att ingen lyssnar. Jag är just nu admin på ett annat populärt forum som är mycket mycket större och aktivare än det här forumet någonsin har varit och där flyter allting på så bra som det bara kan. Det har aldrig varit några problem eller funderingar där. Det är otroligt synd att jag inte fick vara samma goa admin här som där.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Forum"