Nya Global Moderator och Administratörer.

Diskussion gällande forumet

Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?

Omröstningen slutade 23 jan 2014, 02:51

Ja
13
54%
Nej
10
42%
Tar inte ställning
1
4%
 
Antal röster: 24

Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

Ska nuvarande/sittande Global Moderator och Administratörer bytas ut. Nya röstas in av forumets medlemmar.
Senast redigerad av 2 Pink Panther, redigerad totalt 25 gång.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av HakanS »

Mig veterligen finns det inga sådana planer.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Även om jag inite är initiativtagare till den här omröstningen så tycker jag ändå att det är en helt riktig, relevant och viktig omröstning.
  • Vi är ett demokratiskt och medlemsstyrt forum och medlemmarna kan i så måtto både utlysa en omröstning och avsätta sittande administration.
  • Det saknas någon form av regelverk för hur moderatorer ska tillsättas, samt hur lång en mandatperiod är. Det är inte rimligt att ha det så på ett forum som säger sig vila på demokratiska grunder.
  • Kritik har riktats mot både systemet och enskilda moderatorer, därför tror jag det är viktigt att låta en omröstning avgöra. På så sätt kan vi slippa allt tjafs och hänvisa till ett demokratiskt taget beslut.
Vad som inte finns klart och som borde vara klart innan en omröstning är hur stor majoritet som krävs för att en förändring ska ske, samt hur många röstande som krävs för att omröstningen ska kunna anses som beslutande.

Jag vet att det kommer att höjas röster för att beslut tas vid IRC-möten, men det går inte entydigt att säga så, för i praktiken blir en omröstning här lika giltig. Detta grundas helt enkelt på att det hela hänger på hur stor del av de aktiva på forumet som är aktiva på IRC. I grund och botten är det de aktiva på forumet som driver det framåt och gör att det lever. Om ett system tillämpas som aktiva på forumet anser vara fel, så kommer forumet att hemsökas av ständiga bråk samt slutligen självdö, oavsett vilken förankring något har på IRC.

[Edit] Men omröstningen borde ändras till att "Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer" och om beslut tas om att vi ska ha det så följer automatiskt en omröstning om vilka det ska vara. Om inget annat föreslås så antar jag att en rimlig period borde vara ett år.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av vulfgar »

Kan bara helt och hållet instämma med Osprey!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

Har svårt att avgöra nedanstående själv. Behöver hjälp.

"Vad som inte finns klart och som borde vara klart innan en omröstning är hur stor majoritet som krävs för att en förändring ska ske, samt hur många röstande som krävs för att omröstningen ska kunna anses som beslutande"

Följande ändrar jag enligt önskemål. Till nedanstående text.

Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Vad som inte finns klart och som borde vara klart innan en omröstning är hur stor majoritet som krävs för att en förändring ska ske, samt hur många röstande som krävs för att omröstningen ska kunna anses som beslutande"
Ett första utkast i frågan:

När det gäller hur majoritet som krävs för en förändring så tycker jag att det ska krävas mer än 51% eftersom en förändring i sig innebär extra arbete och komplikationer. Men detta gäller alltså för förändringar under ett löpande mandatår, under årliga vanliga omröstningar krävs givetvis inte mer än 51% i något läge. Kanske kan det vara bra med 60%? för om så många som 60% vill ha en omgående förändring, så finns det förmodligen ett betydande missnöje.

När det gäller hur många röstande som krävs för att ett beslut ska kunna tas på allvar, så borde detta kanske vara en procentuell siffra av antalet aktiva, men något sådant är inte möjligt i phpBB vad jag vet och inte heller kan man variera röstvärdet utifrån hur aktiv någon är på forumet. Vi måste ju undvika att någon mindre grupp ska kunna sitta och styra och ställa genom att kalla in kompisar (röstboskap) som röstar för dem och vi måste också undvika att ett beslut drivs igenom av normalt inaktiva medlemmar.

Eftersom vi för tillfället är ganska få, så kan kanske 20 röstande vara tillräckligt för att ett beslut ska kunna anses som "rekommenderande" och 40 röstande för att det ska ses som "beslutande". Det slutgiltiga beslutet bör tas av TL, för att på så sätt i möjligaste mån undvika att något drivs igenom av röstboskap. TL har ju förhoppningsvis viss känsla för hur stämningen är och hur strömningarna går här på forumet och kan avgöra om beslutet inte riktigt känns som det som aktiva här vill. Om beslutet i omröstningen kan anses som "beslutande" så ska TL driva igenom det om bara nämnda förutsättningar verkar uppfyllda, är det däremot "rekommenderande" så ska TL se det som en rekommendation, men också lägga till sin egen uppfattning i frågan.

Jag vet för övrigt inte om vi kan få ihop så mycket som 40 röstande i dagsläget, men det är viktigt att eftersträva en bredd i besluten och undvika att mindre grupper får alltför stort inflytande.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av fr33r1d3 »

Osprey skrev:
Vad som inte finns klart och som borde vara klart innan en omröstning är hur stor majoritet som krävs för att en förändring ska ske, samt hur många röstande som krävs för att omröstningen ska kunna anses som beslutande"
Ett första utkast i frågan:

När det gäller hur majoritet som krävs för en förändring så tycker jag att det ska krävas mer än 51% eftersom en förändring i sig innebär extra arbete och komplikationer. Men detta gäller alltså för förändringar under ett löpande mandatår, under årliga vanliga omröstningar krävs givetvis inte mer än 51% i något läge. Kanske kan det vara bra med 60%? för om så många som 60% vill ha en omgående förändring, så finns det förmodligen ett betydande missnöje.

När det gäller hur många röstande som krävs för att ett beslut ska kunna tas på allvar, så borde detta kanske vara en procentuell siffra av antalet aktiva, men något sådant är inte möjligt i phpBB vad jag vet och inte heller kan man variera röstvärdet utifrån hur aktiv någon är på forumet. Vi måste ju undvika att någon mindre grupp ska kunna sitta och styra och ställa genom att kalla in kompisar (röstboskap) som röstar för dem och vi måste också undvika att ett beslut drivs igenom av normalt inaktiva medlemmar.

Eftersom vi för tillfället är ganska få, så kan kanske 20 röstande vara tillräckligt för att ett beslut ska kunna anses som "rekommenderande" och 40 röstande för att det ska ses som "beslutande". Det slutgiltiga beslutet bör tas av TL, för att på så sätt i möjligaste mån undvika att något drivs igenom av röstboskap. TL har ju förhoppningsvis viss känsla för hur stämningen är och hur strömningarna går här på forumet och kan avgöra om beslutet inte riktigt känns som det som aktiva här vill. Om beslutet i omröstningen kan anses som "beslutande" så ska TL driva igenom det om bara nämnda förutsättningar verkar uppfyllda, är det däremot "rekommenderande" så ska TL se det som en rekommendation, men också lägga till sin egen uppfattning i frågan.

Jag vet för övrigt inte om vi kan få ihop så mycket som 40 röstande i dagsläget, men det är viktigt att eftersträva en bredd i besluten och undvika att mindre grupper får alltför stort inflytande.
Bra tankar.
Är lite rädd för att vi inte kan få ihop så pass många röster som vi bör få för att få ett bra och rätt resultat i valet. Tror att de som är missnöjda är mer aktiva att delta i valet än de som tycker det är ok som det är. Tror det kan bli lite missvidande då.

Jag tror även det kan vara farligt att byta ut i stort sett alla moderatorer på en gång. Det vore inte bra om det kommer in för många på en gång som inte är vana vid moderatorarebete.
Jag har vid flertalet tillfällen efterfrågat en uppdaterad lista på vilka moderatorer vi har som är aktiva, men inte fått någon sådan ännu.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

fr33r1d3 skrev:Är lite rädd för att vi inte kan få ihop så pass många röster som vi bör få för att få ett bra och rätt resultat i valet.
Jag tror också att det är lite tunt nu den här gången, så antagligen får vi göra på något specialsätt nu och kanske acceptera lägre antal röster, men för att kompensera för det använda kortare mandatperiod. Typ att vi godkänner 10 röster, men resultatet gäller bara i ett halvår eller ett kvartal och sedan röstar vi igen med förhoppningsvis bättre förutsättningar. Nu tror jag väl inte att förutsättningarna kommer att ändras sådär revolutionerande på bara ett kvartal eller ett halvår, vi får kanske köra på det viset en 3-4 gånger innan vi fått igång maskineriet...
fr33r1d3 skrev:Tror att de som är missnöjda är mer aktiva att delta i valet än de som tycker det är ok som det är. Tror det kan bli lite missvidande då.
Så är det nog alltid och visst kan det bli lite statistiskt missvisande, men det följer ändå alla spelregler för demokrati. Men precis som "i verkligheten" så ska ju inte de som inte röstar komma i efterhand och klaga, då de själva valt att inte vara med och påverka...
fr33r1d3 skrev:Jag tror även det kan vara farligt att byta ut i stort sett alla moderatorer på en gång. Det vore inte bra om det kommer in för många på en gång som inte är vana vid moderatorarebete.
Det har du nog rätt i och kanske borde vi göra så, att vi har 4 moderatorer och en gång i halvåret röstar vi om 2 stycken, med en mandatperiod om 1 år. På så sätt får vi ett utbyte av högst hälften åt gången (det kan givetvis bli de som får sitta kvar efter en omröstning också, byte måste inte ske).
fr33r1d3 skrev:Jag har vid flertalet tillfällen efterfrågat en uppdaterad lista på vilka moderatorer vi har som är aktiva, men inte fått någon sådan ännu.
Man tycker att moderatorerna själva borde ha koll på det här, kanske speciellt de som är globala moderatorer......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

PP:

Utlyser du en omröstning på självaste Julafton och mitt i Julhelgen om en så viktig sak?

:o
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av vulfgar »

När det gäller moderatorer så kan det vara bra med omröstning, men håller med om att inte alla ska bytas ut samtidigt. Både när det gäller tveksamma bedömningar och när det gäller kunskap om modereringsverktygen så är det bra med någon/några med lite erfarenhet att rådfråga.

Det gäller i ännu större utsträckning admins. Fråga är om de sistnämnda alls ska tillsättas genom omröstning, kanske TL ska kunna utse dessa? Eller de valda moderatorerna? Misstag från en admin kan i olyckliga fall få förödande konsekvenser för forumet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av morpa »

Fast nu säger omröstningsfrågan "Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?" och första inlägget "Ska nuvarande/sittande Global Moderator och Administratörer bytas ut. Nya röstas in av forumets medlemmar.
"
vilket är olika frågor.
Själv skulle jag rösta t.ex. ja på första frågan, men nej på att byta ut just nu. Så vad gäller?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

morpa skrev:Själv skulle jag rösta t.ex. ja på första frågan, men nej på att byta ut just nu. Så vad gäller?
Det mest logiska vore väl att TL, utifrån vad som sagts här sammanställer det och formulerar en omröstning. Det är möjligt eller rättare sagt förmodligen, krävs det mer än en fråga/omröstning eftersom det är lite olika saker inblandade.

Men först borde TL sammanställa regler för vad som ska gälla vid omröstningar (majoritet, minsta antal röstande, etc.) och sedan via omröstning avgöra om pöbeln (vi) accepterar de föreslagna reglerna. Jag tycker inte att vi ska ha omröstning om hur reglerna ska se ut, utan jag tror att det blir bättre om TL sammanställer något och frågar om vi accepterar det.

Sedan därefter borde omröstningen om huruvida vi ska ha demokratiskt tillsatta moderatorer och admins komma och efter det eventuellt omröstning om vilka som ska bytas ut och vilka som ska träda in i deras ställe.

Men när det gäller admins så har vulfgar en mycket viktig punkt, eftersom det krävs viss kompetens och vissa kunskaper för detta. Så det är kanske bättre att dessa tillsätts av TL som vulfgar föreslår.

Nu är det dock så att den här diskussionen här har pågått just under julhelgen, med stor risk för att vissa inte varit inne och sagt något ännu. Så jag vet inte om TL vill vänta någon vecka eller två innan sammanställning sker och nästa steg tas...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av HakanS »

Vad är det som gör att det är så bråttom?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Vad gäller mig så är det väl inget som gör att det är bråttom, men det skulle vara himla skönt att få det avklarat och kanske på så sätt undvika bråk under tiden.

Dessutom innebär det att den här redan påbörjade omröstningen isåfall senareläggs ungefär en månad...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

Fast nu säger omröstningsfrågan "Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?" och första inlägget "Ska nuvarande/sittande Global Moderator och Administratörer bytas ut. Nya röstas in av forumets medlemmar.

Svar på ovanstående och andra frågor.

Innebörden är i stort den samma. Jag blev ombedd eller fick förslag på en ändring som jag tycker är förståndig.

I övriga påpekande bad jag om hjälp och delaktighet från medlemmarna i forumet.

Omröstning är satt till 30 dagar. Så jag vet inte om "det är så bråttom".

"Omröstningen varar till 23 jan 2014, 02:51"

En normal om inte en extra lång tid för ett röstningsförfarande eller att fundera över hur det eventuellt ska administreras.

Jag har också mina funderingar över varför det inte fungerar tillfredsställande i gemenskapen. Några har haft sin position i onormalt många år. En mycket liten möjlighet till förnyelse. Låsta positioner och författade meningar i nästan samtliga frågor som berör förnyelse.

Nya krafter krävs som ser på frågorna med nya ögon och med så lite inblandning, påverkan eller inflyttande från medlemmar som varit med under många år av misslyckande och naiva stridigheter.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Harlekin33 »

Vill helst inte diskutera mera men jag har en fråga som jag undrar över.

Hur skall det gå till rent praktiskt med att nominera Moderatorer och Admins då vi har så många kategorier?

Ska det baseras på Meritokrati eller Teknokrati eller Demokrati eller ska Moderatorerna och Admins vara "handplockade" av någon "Överordnad"?

Eller ska alla kunna nominera sig själva?

(Usch vad jobbigt det blev i min lilla skalle nu.)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Håller med i det som PP säger och det är bättre att få det här ur världen nu så att vi kan följa upp det med att bygga upp något... något som bevisligen har misslyckats tidigare...

Och på frågan om bråttom bör vi kanske egentligen lägga till att det här borde skett för några år sedan. Men tack vara att vi inte har haft tillräckligt bråttom, så har vi istället låtit forumet förfalla till en spillra av vad det en gång var...

Men tar vi tag i det nu och gör en grundläggande förändring, så finns det fortfarande möjlighet att bygga upp något bra och fungerande... som fyller den funktion som det ursprungligen borde gjort... och med funktion så menar jag i första hand att vara en supportkälla för Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet...

Det är inte så mycket som kan bli mer fel än vad det redan är... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

Det stora felet är att folk tror att forum fungerar med demokrati. När ni kan lära er hur ett forum fungerar så kanske, bara kanske det finns hopp kvar att få rätsida på det här döende forumet.

Jag har under många år velat lämna min roll och forumet eftersom väldigt få tycks veta hur man driver ett forum och jag som admin får inte göra mitt jobb som admin vilket gör min roll onödig. Men det är alltid någon som lyckas övertala mig att stanna.

Men om ni tror på fullaste allvar tror att demokrati fungerar i ett forum så lämnar jag min roll, för då är det här forumet dömt att misslyckas så jävla hårt att det är pinsamt åt det.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av axel112 »

Jag kan tycka det vore bra också med en förtydling av de olika uppdragen admin och moderator.

@hund
Vad är det som gör att du inte kan fullfölja uppdraget som admin?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Hund »

axel112 skrev:Jag kan tycka det vore bra också med en förtydling av de olika uppdragen admin och moderator.

@hund
Vad är det som gör att du inte kan fullfölja uppdraget som admin?
Om någon vill släppa en fis här måste det skapas en demokratisk omröstning, gärna att man har den på nästa möte om tre veckor och sedan avrundar det med en gigantisk diskution som inte leder till något bra.

Forum är ganska enkla. Man har ett forum, en eller två admins och några moderatorer som hjälper till. Admins tar hand om forumet och mods hjälper till att hålla ordning på forumet. Svårare än så är det inte.

När jag klev in som mod och sedan admin var forumet precis så. Allt var frid och fröjd! Allting flöt på bra och det var roligt att komma in här beta av sida efter sida med nya inlägg. Stämningen var på topp och jag var stolt över att vara admin här. Men med tiden kom det troll och andra idioter som började förstöra på forumet, vilket absolut inte är unikt för det här forumet. Vad som däremot är unikt är hur man hanterade dessa människor! Vanligtvis löser man problemet genom att tilrättavisa dom och sedan banna dom om dom inte skärper sig, men här började man dalta med dom istället.

Dom lärde sig snabbt att dom fick härja fritt och forumet dog snabbt ut.. För att ordna upp detta kom någon på den briljanta idén att införa demokrati som en lösning på problemet. Sedan har karusellen bara fortsatt att snurra runt och åren har gått.. Jag har försökt att få vissa att förstå hur man driver ett forum, men det känns som att skadan är skedd och det är förmodligen försent att rädda det nu.

Alltså, det forum som inte lyssnar på sina användare är dömd att misslyckas. Men, det forum som tror att demokrati fungerar på ett forum är definitivt dömd att misslyckas. Forumet är inte en rättighet, det är ett privilegium som drivs av eldsjälar! Om du inte gillar hur det drivs eller om du kanske har en annan vision, skapa ett eget forum. Det är så världen fungerar! Varför tror du vi har flera olika program som gör samma sak? Och av samma anledning har vi både Coca Cola och Pepsi att välja mellan på ICA. Gillar du inte Coca Cola, nej men gör din egna jävla läsk då! ;D Du kan ju inte på allvar tro att Coca Cola går med på att man skapar demokrati och sedan röstar om hur man ska förändra receptet för att smaken ska passa alla som tycker annorlunda.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Forum"