Nya Global Moderator och Administratörer.

Diskussion gällande forumet

Ska vi ha demokratiskt tillsatta moderatorer och administratörer?

Omröstningen slutade 23 jan 2014, 02:51

Ja
13
54%
Nej
10
42%
Tar inte ställning
1
4%
 
Antal röster: 24

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:
... Det är mycket möjligt att jag bara minns en förskönad bild av forumet. Jag kom in i bilden när DSK var i full gång. Jag märkte dock inte av något på forumet då och den bild jag har av forumet var att det var lugnt och skönt! Admins och moddar gjorde det dom skulle och ingen ifrågasatte det, man litade på varandra. Om jag skulle gjort samma sak idag som när jag var ny mod/admin hade det blivit ett jävla liv. :D Vi jobbade självständigt i en grupp om man kan säga så?

Om någon misskötte sig ordnade man upp det och sedan var det bra. Inga funderingar och ingen ifrågasatt det vi gjorde. Idag ska man rösta om det, diskutera och rådfråga andra och två år senare ge beslut om personen som gjorde ditten och datten kanske inte borde få en mesig tillsägelse ändå.

...
Du har en förskönad bild av forumet från den tiden. Förmodligen för att du då bara var aktiv i supportdelen. ;) Din bild från den tiden är milsvitt skild från min, men jag tror att forumet under alla perioder har varit bra på att ge support.

--------------------------------------------

Jag förstår ändå inte riktigt det där med att forumet inte funkar. På vad sätt funkar det inte? Sen att det kanske inte alltid är exakt som man själv vill är en helt annan sak.

Visst är det enklare med forum med en tydlig ägare, då är det bara att rätta sej efter det och trivs man inte så är det bara att dra nån annanstans. Kanske vi kan komma en bit på den vägen om moderatorer väljs, då blir det, som Osprey säger, en representativ demokrati och det borde kunna ge större handlingsfrihet åt moderatorerna, de vet att de har ett stöd bakom sej och det ger också trygghet åt forummedlemmarna, en moderator som inte har medlemmarnas förtroende kan väljas bort.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Det allra bästa för detta forum hade varit om det precis som de flesta andra forum hade haft en ägare med vetorätt, det vill säga mer eller mindre en eldsjäl som "diktator". Men nu är det ju tyvärr inte så här och det vi kan göra då är att utse någon som representerar detta och leder forumet.
Forumet har en ägare, nämligen LoCot. Därför tycker jag att det är upp till loco-medlemmarna (vilket inte är detsamma som forum-medlemmarna) att bestämma hur forumet ska drivas och vilka som är bäst på att administrera det.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:. . . .
Jag förstår ändå inte riktigt det där med att forumet inte funkar. På vad sätt funkar det inte? Sen att det kanske inte alltid är exakt som man själv vill är en helt annan sak.

Visst är det enklare med forum med en tydlig ägare, då är det bara att rätta sej efter det och trivs man inte så är det bara att dra nån annanstans. Kanske vi kan komma en bit på den vägen om moderatorer väljs, då blir det, som Osprey säger, en representativ demokrati och det borde kunna ge större handlingsfrihet åt moderatorerna, de vet att de har ett stöd bakom sej och det ger också trygghet åt forummedlemmarna, en moderator som inte har medlemmarnas förtroende kan väljas bort.
+1 (Min kursivering).
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Kurdistan »

Märker att Rune.K sin vana trogen lyckats få mitt inlägg i ämnet riktad mot honom modererad.

Varför kan vi inte fokusera på det väsentliga med detta forum? Enligt mitt tycke åtminstone. Det som faktiskt fungerat bäst. Även om det har långt ifrån varit på topp d.v.s. support. Gamla rävar här ödslar mer tid på onödig tjafs än ge support. Många av de hjälp nya behöver kan man skriva ihop under 1 min. Flesta av svaren kan man utantill och behöver inte googla åt någon annan svaret. Jag tycker där support är högst upp i rangordningen kommer utrymme för tjafs att också minska radikalt.

När jag var aktivast med ge support här var jag många ggr helt själv. Till min undsättning kom realubot som tyvärr tappat intresse för forumet. Fråga er själv varför. Kolla tillbaks och ni kommer märka hur många man faktiskt lyckats hjälpa genom offra lite tid åt support. Hur mycket mer gott man gör vårt gemenskap. Jag säger inte att jag är bäst. Det finns nog de som kan mer än mig och säkerligen bättre på ge support. Dock steg jag fram när jag märkte ingen annan var intresserad. Precis nu som då var gamla rävar mer intresserad av diskutera. Diskussioner som ändå inte ledde till något vettigt. Oftast till mer osämja.

Jag tycker viktigare än nya Moderatorer Och Admins för gemenskapen är att somliga medlemmar för gott blir bannade. Jag fattar inte för vara helt ärlig varför det daltas så mycket här. Jag vet åtminstone en vars närvaro förpestar rejält. Vår gemenskap hade mått ypperligt utan dennes närvaro. Den här personen har ändå paradiset (grannbyn) att gå till.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Harlekin33 skrev:Fokus för mig är:

1. Support

2. Marknadsföring, Reklam

3. Få ordning på och fylla användargrupperna med folk

4. Utveckling av Disten
Utmärkt lista!
Osprey skrev:
Harlekin33 skrev:Nåt ja missat?
Ja, att få forumet att fungera... :-\
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, Osprey.

Som rookie riskerar jag naturligtvis att missa saker, men som jag ser det fungerar forumet utmärkt. Tillsammans med epostlistan och IRC har vi de kommunikationsverktyg vi behöver för att göra saker tillsammans. Så varför inte göra det i stället för att göra hönor av fjädrar och tjafsa om forumadministration i det oändliga? Historiskt är mängden inlägg i forumet, som handlar om olika slags administrativa spörsmål, skrämmande stor.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Kurdistan »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Harlekin33 skrev:Fokus för mig är:

1. Support

2. Marknadsföring, Reklam

3. Få ordning på och fylla användargrupperna med folk

4. Utveckling av Disten
Utmärkt lista!
Osprey skrev:
Harlekin33 skrev:Nåt ja missat?
Ja, att få forumet att fungera... :-\
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, Osprey.

Som rookie riskerar jag naturligtvis att missa saker, men som jag ser det fungerar forumet utmärkt. Tillsammans med epostlistan och IRC har vi de kommunikationsverktyg vi behöver för att göra saker tillsammans. Så varför inte göra det i stället för att göra hönor av fjädrar och tjafsa om forumadministration i det oändliga? Historiskt är mängden inlägg i forumet, som handlar om olika slags administrativa spörsmål, skrämmande stor.
+1
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Pink Panther »

Nya Global Moderator.

Grattis till utnämningen " JoWa" som är ett resultat av ditt hårda arbete & talang.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Broder Tuck »

Pink Panther skrev:Nya Global Moderator.

Grattis till utnämningen " JoWa" som är ett resultat av ditt hårda arbete & talang.
+1 Instämmer i Grattis! ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Pink Panther skrev:Nya Global Moderator.

Grattis till utnämningen " JoWa" som är ett resultat av ditt hårda arbete & talang.
+1
Ett jättebra beslut! Grattis JoWa! :glad:
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av morpa »

Harlekin33 skrev:Fokus för mig är:

1. Support

2. Marknadsföring, Reklam

3. Få ordning på och fylla användargrupperna med folk

4. Utveckling av Disten

Nåt ja missat?
Bra lista - Jag tycker "översättning" borde komma med som en egen punkt, kanske redan som nummer 2. Om vi inte översätter Ubuntu så är det stor sannolikhet att bara gnome-delarna blir översatta.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Som rookie riskerar jag naturligtvis att missa saker, men som jag ser det fungerar forumet utmärkt. Tillsammans med epostlistan och IRC har vi de kommunikationsverktyg vi behöver för att göra saker tillsammans. Så varför inte göra det i stället för att göra hönor av fjädrar och tjafsa om forumadministration i det oändliga? Historiskt är mängden inlägg i forumet, som handlar om olika slags administrativa spörsmål, skrämmande stor.
För att förklara det hela enkelt, så nämner du i princip både problemet och lösningen i en och samma mening.

Problemet är just det här ständiga tjafset om administrationen och det är något som går lång tid tillbaka. Lösningen är just det där med att sluta göra hönor av fjädrar, eller kanske i det här fallet att se till att det inte går att bygga en fågel av fjädrarna.

Det som har saknats här och säkert legat till grund för mycket av turbulensen här är:
  • Det har inte funnits någon entydig ledare för forumet. När något problem framkommit som det hade behövts en ledare som hade avgjort hur vi skulle göra, så har det diskuterats i en oändlig diskussion som aldrig kommit fram till någon lösning utan som istället lett till personliga motsättningar och ovänskap.
  • Orsaken till att diskussionen inte kommit fram till någon lösning har varit att forumets idé har varit fullständig demokrati, dvs. att alla ska vara överens. Avsaknaden av ledare har gjort att det har inte funnits någon som kunnat säga att -Nu är det nog diskuterat/tjafsat, nu måste vi komma till beslut.
  • Det har saknats regler för hur admins och moderatorer ska arbeta och det har inte heller funnits någon som kunnat styra upp detta (sedan förstroenderådet lades ned).
  • På senare tid (2-3 år) har vi valt Team Leader (TL) och Team Contact (TC), men båda dessa personer har i praktiken saknat befogenheter internt.
  • I motsats till TL och TC så har admins och moderatorer inte tillsatts genom val, utan de har utsetts på godtyckliga grunder och suttit kvar så länge de vill.
Det finns t.o.m de som har använt sig av det här för att skapa bråk och osämja här och det finns de som har utnyttjat det för egen vinning. Man kan tycka att det är småsaker egentligen, men det här forumet är lite annorlunda organiserat än de flesta andra forum jag är på. Både i nutid och historia visar det sig att det är något som inte fungerar/inte är bra med den organisation som finns här. Det är alldeles för många duktiga medlemmar som lämnat forumet för att de inte orkar med det ständiga tjafset här, forumet var betydligt större och livligare för några år sedan.

Jag kan tyvärr inte se det här som att att "forumet fungerar utmärkt".

Så vad gör man då för att hjälpa forumet att förbättras och hitta sätt att förhindra att det hela tiden byggs hönor av de fjädrar som finns lite varstans?

Ja, jag försöker iallafall lyfta upp det jag ser är fel och försöker hjälpa forumet att komma till en bättre ordning...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Broder Tuck »

Osprey skrev: . . . .
Så vad gör man då för att hjälpa forumet att förbättras och hitta sätt att förhindra att det hela tiden byggs hönor av de fjädrar som finns lite varstans?

Ja, jag försöker iallafall lyfta upp det jag ser är fel och försöker hjälpa forumet att komma till en bättre ordning...
+1
Jag ger dig rätt i din analys av situationen i dagsläget. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Broder Tuck skrev:
Osprey skrev: . . . .
Så vad gör man då för att hjälpa forumet att förbättras och hitta sätt att förhindra att det hela tiden byggs hönor av de fjädrar som finns lite varstans?

Ja, jag försöker iallafall lyfta upp det jag ser är fel och försöker hjälpa forumet att komma till en bättre ordning...
+1
Jag ger dig rätt i din analys av situationen
Håller också med i det resonemanget!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Jag röstade ja för moderatorer men är osäker för admin, det jag menar är att dom som röstas in som admin måste ha en kunskap för själva systemet så att det inte blir totalkaos och kanske hela forumet sänks pga okunskap! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Antec skrev:Jag röstade ja för moderatorer men är osäker för admin, det jag menar är att dom som röstas in som admin måste ha en kunskap för själva systemet så att det inte blir totalkaos och kanske hela forumet sänks pga okunskap! :)
Det finns ju aldrig något som hindrar att vi väljer de som redan sitter... ;)

[Edit] Vid val av både admins och moderatorer så tycker jag att det ska vara så att de som redan är det, ska vara automatiskt nominerade till omröstningen om de själva vill. Bara för att vi röstar om det så behöver det inte vara något tvång att de gamla ska bytas ut, har de fortsatt förtroende så är det många gånger en fördel att de sitter kvar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Det är sant, men ska omröstningar av såna här slag kanske driva ubuntu-se om det vill sig illa till rent upplösas, det jag menar är att jag håller med för alla andra utom admins! Hur skulle det se ut om någon som är populär röstas in som admin men han har ingen susning? Det kan ju hända då! ???
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, Osprey, för att du ger dig tid att förklara för mig som nyss börjat följa forumet.
Osprey skrev:
  • På senare tid (2-3 år) har vi valt Team Leader (TL) och Team Contact (TC), men båda dessa personer har i praktiken saknat befogenheter internt.
Det där är lite förvirrande för någon som kommer 'utifrån'. Varför är det så? Finns det något uttalat syfte med att forumet är en egen figur, skild från LoCot, eller har det bara blivit så? Jag kan ju tycka att TL vore den naturliga personen att utse forumadministratörer och moderatorer.

Vi kanske borde ha en sista omröstning i forumet om att ge TL de befogenheterna? ;)
Osprey skrev:Jag kan tyvärr inte se det här som att att "forumet fungerar utmärkt".
Point taken.
Osprey skrev:Ja, jag försöker iallafall lyfta upp det jag ser är fel och försöker hjälpa forumet att komma till en bättre ordning...
Stort tack för det!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Lao Tzu »

Det enklaste vore att se forumet som en egen "grupp" precis som marknadsföringsgruppen och översättargruppen. Det innebär i så fall att forumets administration får makt att styra det åt vilket håll det vill med vilka regler de vill. Skulle det bli katastrof måste det dock finnas en möjlighet för LoCo:t att avsätta administrationen precis som man kan kicka en kass marknadsföringsgrupp. Däremot behöver inte medlemmar rösta varje halvår eller helår.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Antec »

Lao Tzu skrev:Det enklaste vore att se forumet som en egen "grupp" precis som marknadsföringsgruppen och översättargruppen. Det innebär i så fall att forumets administration får makt att styra det åt vilket håll det vill med vilka regler de vill. Skulle det bli katastrof måste det dock finnas en möjlighet för LoCo:t att avsätta administrationen precis som man kan kicka en kass marknadsföringsgrupp. Däremot behöver inte medlemmar rösta varje halvår eller helår.
Ja det där var en tankeställare, men den gillar jag!!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nya Global Moderator och Administratörer.

Inlägg av Osprey »

Antec skrev:Det är sant, men ska omröstningar av såna här slag kanske driva ubuntu-se om det vill sig illa till rent upplösas, det jag menar är att jag håller med för alla andra utom admins! Hur skulle det se ut om någon som är populär röstas in som admin men han har ingen susning? Det kan ju hända då! ???
Just det med admins har påtalats tidigare i tråden och det föreslogs att admin eventuellt ska utses av TL istället. För precis som du säger så är kunskaperna väldigt viktiga just där och vi ska nog tänka lite speciellt när det gäller admins...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Forum"