Hur man bör ställa support-frågor

Diskussion gällande forumet
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av morpa »

Rune.K skrev:
TicToc skrev:Hej tjadden,

Jag har märkt att jag avstår från att besvara dina frågor även om jag tror mig känna till lösningen på dina problem. Orsaken är att jag har svårt att tolka det du skriver.

Du kan hjälpa oss att hjälpa dig genom att vara mer tydlig men också genom att svara på våra motfrågor.

Två bra länkar som beskriver hur man ställer frågor som enkelt kan besvaras är;
http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html
http://stackoverflow.com/help/how-to-ask

Den tid som du investerar i att läsa dessa kommer att ge vinst för både dig och andra.

Hur skulle du, genom att tillämpa den första länken, kunna omformulera din frågeställning?

Det var intressant läsning i dina länkar, TicToc. Men som du säkert vet så har vi många här som använder sitt Ubuntu på svenska och kanske inte är så bevandrade i engelska. Visst kan man använda maskinöversättning, men ofta så går mycket av informationen bort när man gör det. Speciellt om det handlar om datorer, hårdvara och IT.
Vill du se en svensk översättning av Eric Raymonds dokument är det inget som hindrar dig från att påbörja en, tvärtom, jag uppmuntrar dig, det finns länkar till en befintlig sådan som du säkert såg på sidan - men den är av mycket dålig kvalitet (säkert maskinöversatt) och skulle behöva en rejäl uppryckning.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Ratatosk »

Jag började skriva detta som svar på Rune.K:s inlägg i annan tråd där han likaledes drev detta och ställde frågor till mig, men insåg sedan att Rune.K nu har blivit avstängd från detta forum. Så detta mitt inlägg blir nu en aning annorlunda än jag först tänkt.

Jag sa tidigare att jag på annat håll har trivts med en mindre ingripande modererering, där i stort sett allt som sägs lämnas intakt. Däremot är det fullständigt självklart för mig att rena personangrepp, som dem (nu bortmodererade) begångna av två av deltagarna i denna tråd, ska givetvis följas av omedelbar avstängning av dem som gjorde det. Inga konstigheter och inget snack om den saken. Bägge två borde ha blivit avstängda tycker jag. (Det går ju dessutom också på detta forum trots allt för den nyfikne som vill, och är registrerad här, att kika på vad det nu var som blev bortmodererat.)

Trist tycker jag under alla förhållanden att det är att svenska Ubuntuanvändare lyckas uppbåda så mycket kraft och energi åt inbördes strider – över tvistefrågor som jag dessutom inte alls begriper – i ett läge då hela Linuxgemenskapen som sagt befinner sig under pågående massivt angrepp från de svenska storbankerna.
________________________________________

För att återvända till ämnet för denna tråd – hur man bör bete sig då man vänder sig till ett supportforum, där frivilliga utan betalning ställer upp på att försöka hjälpa en med ens problem – så är det för mig självklart att då måste man göra en egen ansträngning också. Att säga att det "orkar" man inte göra är uselt, tycker jag. Närmare bestämt tycker jag att man måste "orka" göra åtminstone följande:
  1. Har man problem med hårdvara, såsom t.ex. router eller skrivare, då ska man omedelbart, i sitt allra första inlägg i frågan, tala om exakt vilket märke och modell det är på hårdvaran. Kommer man inte ihåg det då man satt sig att skriva, då måste man banne mig hejda sig och först "orka" plocka fram de exakta uppgifterna innan man postar.
     
  2. Har man problem med ett program, då ska man på samma sätt, i sitt allra första inlägg i frågan, tala om exakt vilket program det är. Man måste "orka" dubbelkolla att det namn man anger är exakt det rätta innan man postar.
     
  3. Har man problem med hantering av en datafil, då måste man ange exakt vad det handlar om för typ av datafil. Det räcker givetvis inte att säga att det t.ex. är en "videofil". Man måste "orka" kolla upp och ange åtminstone filnamnsändelsen.
     
  4. Man måste direkt tala om exakt vad man har gjort och prövat som kan ha relevans på problemet, och vad man fått för resultat.

    Att påstå att det "är ju självklart att jag har sökt alla vägar" är inte bara värdelöst som information, det är uppenbarligen inte ens sant. Det kan aldrig någonsin vara det minsta "självklart" att någon som söker hjälp på ett forum har provat alla vägar.
     
  5. Finns ytterligare information som kan vara av hjälp vid problemlösningen bör man givetvis bistå med den. Har man t.ex. Windows ändå redan tillgängligt på sin dator, då är det ju vid ett hårdvaruproblem lämpligt att man informerar om detta, i stället för att, då någon i supporten föreslår test med Windows, göra narr av honom med ett (osant) påstående om att det skulle kräva en bussresa på flera kilometer.
     
  6. Att från annan källa kopiera och posta en lång textmassa i sitt inlägg ska man däremot vara väldigt försiktig med. (Undantag bara för det fall att supporten har efterfrågat texten.)

    Om man ändå (utan uppmaning från supporten) kopierar in extern text i sitt inlägg, då är rimligen minimikraven:
    • Ange källan! Exakt! Är den en handledning på papper, ange då såväl från vilken handledning, som varifrån i den (avsnitt/sida) som texten är hämtad. Finns källan på webben ska självfallet länk till den anges.

      Handlar det om svaret från något program man har kört, då måste man självfallet tala om såväl exakt vilket program, som exakt vilka steg man tog, för att få detta resultat. Och kommer man inte ihåg detta då man postar sitt inlägg, då får man banne mig se till att "orka" försöka rekonstruera vad man gjorde, så att man kan redogöra för det.
       
    • Ange syftet med att posta detta! (Den exakta frågan / vad man tycker är oklart)
    Att i stället bara ta exempelvis resultatet av Google Translate på texten från någon anonym handledning och slänga in i ett inlägg, som man sedan postar utan att "orka" ange vare sig källa eller sitt eget syfte eller fråga på detta, det är både slött och respektlöst mot dem som ställer upp med hjälp, tycker jag.
     
  7. Då supporten ställer frågor, då bör man "orka" ge raka och fullständiga svar på dem. (Och förstår man inte frågorna, då måste man orka begära förtydliganden.)
    • En fråga som kan besvaras med ett enkelt ja eller nej ska besvaras med ett enkelt ja eller nej, ingenting annat, och absolut inte med en lång diskussion som slutar med tal om "orättvisa i luften".
       
    • Då supporten frågar efter resultatet av en åtgärd räcker det däremot självfallet inte med att bara säga nej (eller att åtgärden "gav noll"). Då måste man givetvis redogöra för ev. felmeddelanden samt exakt på vad sätt som program eller hårdvara inte fungerade som önskat.
    Att gång på gång ignorera supportens frågor är respektlöst. Att snäsa av någon i supporten med att han "bör läsa flera inlägg innan så har du bilden klar" är värre. Det uppfattar åtminstone jag som ren förolämpning.
     
  8. Då supporten föreslår åtgärder, då bör man "orka" utföra dessa till fullo och exakt så som instruerat. (Och förstår man inte instruktionerna, då måste man orka begära förtydliganden.)

    Om det krävs tre eller fler upprepade uppmaningar från supporten om att utföra en enkel åtgärd, innan man faktiskt "orkar" utföra den är det uselt. Och om man nu ändå inte "orkar" följa givna instruktioner, då ska man inte påstå att man har gjort det. Om supporten exempelvis föreslår att man provar att skapa en pdf-fil genom att klicka på pdf-ikonen i verktygsfältet på LibreOffice, då är det givetvis klent att (efter upprepade frågor från supporten) till sist påstå att det har man testat men "det kommer ut ett blankt papper". (Åtgärden ifråga skapar en fil, inte en utskrift på papper.)
     
  9. Om man ägnar sig åt egna experiment enligt egna teorier och spår (samtidigt som man eventuellt helt eller delvis ignorerar supportens frågor och instruktioner) då måste man i detalj redogöra för dessa sina åtgärder! Om man kopplar in supporten på ett dataforum för att utan betalning hjälpa en med ett problem, men sedan inte "orkar" hålla denna support informerad om vad man själv sysslar med beträffande lösningen av detta problem, då är det värre än uselt.
Viktigare än någonting annat, dock, tycker jag är att om man vänder sig till ett supportforum, då måste göra det med den ödmjuka insikten att felet förmodligen ligger i egna misstag, inte andras, och att supportärendet därmed med nödvändighet i första hand kommer att handla om vilka dessa egna misstag är. Visst kan det i slutänden visa sig att det var fel på hårdvaran eller mjukvaran man arbetat med, men utgångspunkten kan inte rimligen vara att så är fallet, för då vore det ju för det mesta ganska meningslöst att alls vända sig till någon support för att försöka få problemet löst.

Har man taggarna utåt så till den grad att man knappt kan erkänna egna misstag, då ska man nog inte vända sig till något supportforum alls.

Misslyckas man t.ex. korrekt kopiera text från en webbsida då ska man givetvis inte påstå att felet i stället ligger hos dem som gjort webbsidan (i synnerhet inte då vem som helst lätt kan kontrollera att webbsidan var korrekt). Hanterar man hårdvara eller mjukvara på felaktigt sätt ska man inte påstå att det är hård- eller mjukvaran som är felaktig. Och, inte minst, om man inte "orkar" uppfylla ovanstående punkter, då ska man sedan inte komma med kränkande påståenden om att orsaken till att att ens egen bristande "ork" leder till klena resultat i supportfrågan i stället ligger hos dem som ställt upp med gratis support. Detta eftersom de saknar "kunnande", "slutledningsförmåga" eller "ett verkligt rörligt intellekt", med vilket de skulle ha kunnat fylla i alla de luckor som man själv (den ende med full insyn i problemet och den ende med tillgång till hårdvaran) inte "orkade" fylla i.

Att påstå att man är "ödmjuk" är en sak. Att visa det i faktisk handling är en helt annan.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Här har vi ett bra exempel att gå efter när vi ska förklara något i Supportsyfte eller tvärtom för att få hjälp! Den som missförstår det här får skylla sig själv!


Hjälp för trådlös användning

(hjälp för trådlös användning) OBS! Det är viktigt att driftläge och region är korrekt inställda så att alla föreskrifter efterlevs och kompatibilitet råder mellan liknande produkter i ditt område .

Placering av routern till Optimera trådlös anslutning

(placering av routern för optimal trådlös anslutning) Driftavståndet eller räckvidden för den trådlösa anslutningen kan variera stort beroende på routerns fysiska placering. Du får bäst resultat om du placerar routern på följande sätt:

Nära mitten av det område där din dator står.
På en upphöjd plats, till exempel en hög hylla.
På avstånd från möjliga störningskällor som datorer, mikrovågsugnar och trådlösa telefoner.
På avstånd från stora metallytor.
Obs! Om du inte följer riktlinjerna kan du få betydande prestandaminskning, eller så går det inte att ansluta till routern trådlöst.

Wireless Network (trådlöst nätverk)

Aktivera SSID-sändning

(Enable SSID Broadcast) Om den här funktionen är aktiverad kommer den trådlösa routern att sända sitt namn (SSID) till alla trådlösa stationer. Stationer som saknar SSID (eller har ett null-värde) kan då tillämpa rätt SSID för anslutningar till den här kopplingspunkten.

Name (SSID) (namn, SSID)

Ange ett värde på upp till 32 alfanumeriska tecken. Samma namn (SSID) måste tilldelas till alla trådlösa enheter i nätverket. Det standardinställda SSID:t är NETGEAR, men NETGEAR rekommenderar starkt att du ändrar nätverkets namn (SSID) till ett annat värde. Det här värdet är skiftlägeskänsligt. NETgear är till exempel inte detsamma som NETGEAR.

Region

Välj din region i listrutan. Det här fältet visar den region där det trådlösa gränssnittet ska användas. Det kan vara olagligt att använda routern i vissa regioner som inte står med i den här listan. Om ditt land eller din region inte står med bör du kontakta ett lokalt ämbetsverk eller läsa på NETGEARs webbplats där det finns mer information om vilka kanaler som får användas.

kanal

(Channel) Det här fältet visar vilket frekvensområde som kommer att användas. Du ska inte behöva ändra den trådlösa kanalen såvida inte störningar uppstår p.g.a. en närliggande kopplingspunkt.

Läge(mode)

Välj det trådlösa läge som du vill använda. Följande alternativ är tillgängliga:

Upp till 54 Mbit/s. Äldre läge med maxhastigheten 54 Mbit/s för b/g-nätverk.
Upp till 150 Mbit/s. Grannvänligt läge (standardinställningen) med en hastighet på upp till 150 Mbit/s i närvaro av ett närliggande trådlöst nätverk.
Upp till 300 Mbit/s. Prestandaläge med en maxhastighet för Wireless-N på upp till 300 Mbit/s.
Standardinställningen är upp till 150 Mbit/s, vilket innebär att alla trådlösa 11b-, 11g- och 11n-stationer får åtkomst.

(just den här stilen av förklaring har jag efterlyst hela tiden som jag har fått en ovärdig kritik för. Kan också tillägga utan den här informationen med flera, hade jag aldrig lyckats få igång min skrivare på egen hand)

Mvh
Tjadden
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Ratatosk »

Tjadden, jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka ditt sista inlägg här, och jag vet heller inte om det är menat som svar på mitt. Men eftersom du postade det tämligen omgående efter mitt:

En lång textmassa har du kopierat in, utan att bry dig om att ange källa. (Jfr. min punkt 6 ovan.) Dock kan man väl gissa sig till att källan uppenbarligen måste vara installationsinstruktioner som du har fått levererade med din router från Netgear, antingen på papper (i handbok), eller också i routern själv, åtkomliga via webbläsare på dator kopplad till routern.


Om att läsa tillverkarens instruktioner innan man söker support

Ditt syfte med att kopiera in en lång extern textmassa i ditt inlägg är denna gång åtminstone delvis klart: Du vill uppenbarligen föra fram den som exempel på text som har varit dig till hjälp med din router. Bra är det naturligtvis om du är nöjd med de instruktioner som Netgear har försett dig, deras betalande kund, med. Men hur i fridens namn tycker du att Netgears handledning för just din hårdvara är tillämpbar på supportfrågor här?

Det är ju Netgears sak att leverera instruktionerna för sin hårdvara. Och det är din sak att läsa dem – innan du vänder dig till någon support! (Den första punkten i TicTocs första länk handlar just om att man innan man alls ställer någon fråga bör göra en egen ansträngning att läsa all relevant information man kan hitta själv.)


Om att informera supporten om ens modell av hårdvara

Och hur, menar du, skulle supporten här, på ett allmänt Ubuntuforum, ha kunnat trolla fram instruktioner specifika för just din modell av router? I synnerhet då du har varit milt sagt oklar om vilken routermodell du egentligen har haft. (jfr. min punkt 1 ovan.)

Då du först vände dig hit för hjälp med din router, 31 dec, så brydde du dig inte om att ange varken märke eller modell på routern. Nemo bad då om länk till info om din router. Det gav du inte. I stället sa du att du hade en "Netgear 300" eller en "Netgear N300".

Du sa också att du "har en del av bruksanvisningen" men att du "får inte med den", vad du nu menade med det. Någon hjälpsam människa tolkade det uppenbarligen som att du saknade handledning, och letade fram en länk till svensk sådan (hos Clas Ohlson) för en router från Netgear med N300-kapacitet, nämligen en WNR2200. Det kommenterade du aldrig, och efter det verkar folk i supporten ha antagit att det var en WNR2200 du hade.

Nu, en och en halv månad senare, på sidan två i en ny tråd, har du till sist faktiskt presenterat en egen länk relevant för din router. (Det som Nemo tidigare bad om.) Det visar sig då tydligen hela tiden ha varit en WNR2000 som du har haft i stället.

I efterhand lyckas jag faktiskt hitta modellbeteckningen WNR2000v4 begravd i den långa textmassa, tydligen från installationshandboken, som du kopierade in i ett av dina första inlägg (1 jan). Men att någon annan än du själv skulle gräva fram modellnamnet åt dig ur den textväggen tycker jag är orimligt att begära (jfr. åter min punkt 6). Själv kom jag inte på att leta där, och jag var ändå intresserad nog att då det begav sig söka på Google efter "Netgear N300" – en sökning som gav ett antal olika modeller av routrar från Netgear. Jag blev aldrig klok på vilken det var du hade.

(N300 är alltså inget modellnamn på någon router, utan en beteckning som anger (max) fart på trådlös dataöverföring. Jag har för övrigt själv en N300-router, fast en från D-Link inte Netgear.)


Om att svara på supportens frågor
Tjadden skrev:Kan också tillägga utan den här informationen med flera, hade jag aldrig lyckats få igång min skrivare på egen hand
Efter all kalabalik på forumet, långa trådar av obesvarade frågor och helt eller delvis ignorerade instruktioner, lyckades du i första vändan uppenbarligen själv till sist – i stort sett just på egen hand, som du själv säger – på något vis lösa ditt problem, då du lade manken till. (Exakt hur är fortfarande, också efter Nemos frågor till dig, något oklart för mig, men det verkar ha skett just genom att du helt enkelt läst Netgears instruktioner för sin hårdvara.) Den ansträngningen tycker jag väl kanske att du borde ha gjort innan du vände dig till forumet.

Då jag skriver detta har du dock tydligen fått nya problem med din router. Åter har du vänt dig hit för hjälp, men åter verkar din vilja att verkligen samarbeta med supporten vara ringa till noll. Enkla frågor lämnar du nonchalant obesvarade, även då de upprepas två eller tre gånger eller mer (jfr. mina punkter 7 och 4 ovan), du kommer t.o.m. åter med oförskämt nonsens om att svaren på dessa frågor skulle finnas tidigare i tråden. Och du är i stället klart mer intresserad av köra dina egna mer eller mindre vilda och fantasifulla teorier och spår – om Googles inblandning i ditt lokala nätverksproblem (!) m.m. – än att lyssna på någonting som någon i supporten säger.

Mitt grundtips är väl att du även denna gång, efter att ha ignorerat supportens frågor och förslag, till slut på egen hand kan ramla över någon lösning. Men jag frågar mig verkligen varför du över huvud taget alls vänder dig hit?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Nemo »

Tjadden hade en fråga om hur man installerar Skype och i ett svar till Gunnar skrev Tjadden bl.a. följande:
Tjadden skrev:Ärligt talat utan att vara spydig, så tycks de flesta av er vara lättirriterade om man inte omedelbart förstår vad ni vill ha sagt.
Jag efterfrågade då några konkreta exempel på detta, varpå Tjadden svarade mig följande:
Tjadden skrev:Nemo du själv har yttrat att du blev förbannad på mig. Men för mig är det historia som är ointressant just för mig som kan vara långsint en hel halvtimme. Mitt synsätt är att vi behövs med våra fel och brister.
Eftersom detta inte har något med hur man installerar Skype, tänkte jag kommentera det Tjadden tog upp i denna tråd, då det känns mer som rätt ställe för detta.

Jag uppfattar det som att du Tjadden tycker att de flesta av oss här på forumet är lättirriterade om du inte omedelbart förstår vad vi säger. Jag tycker själv inte att det stämmer och det var därför jag också efterfrågade några konkreta exempel på detta, men några sådana fick jag tyvärr inte.

De gånger jag själv kan minnas att jag blivit irriterad på dig Tjadden är i de mycket långa tråden om HP skrivare som inte håller färgen samt uppföljaren Installera Brother HL-3140CW. Jag blev också rejält less i din tråd om ditt Routerproblem.
Gemensamt för dessa 3 trådar som jag tagit upp är att du konsekvent undvikit att svara på de frågor som ställts, trots att de upprepats ibland upp till 4 - 5 gånger. Din ovilja att samarbeta med de som försöker hjälpa dig ledde i mitt fall till att jag blev irriterad på dig. Detta har ingenting med förståelse att göra utan är ett återkommande kommunikationsproblem, för utan återkoppling från dig Tjadden är det omöjligt att borra sig ned till en lösning på det problem en supportråd gäller.

Om flera personer säger samma sak, att du måste bli bättre på att återkoppla på de förslag som ges och du ändå inte gör det, då får du räkna med att de som avsätter tid för att hjälpa dig blir irriterade.

Du påstår att "de flesta av er vara lättirriterade om man inte omedelbart förstår vad ni vill ha sagt.", men du kan/vill/orkar inte uppvisa ett endaste konkret exempel som styrker detta påstående.

Jag upprepar frågan ytterligare en gång. Har du Tjadden några konkreta exempel, där någon blivit irriterad på dig för att du inte omedelbart har förstått vad han eller hon vill ha sagt? Det borde inte vara så svårt att få fram om det är så du tycker om de flesta av oss här på forumet.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Oss emellan, jag är mycket politiskt medveten person och kanske har blivit bortskämd med berömmet över de krönikor jag har skrivit för dess medhåll?
Ärligt och uppriktigt gillar jag dig som gör ditt yttersta för att hjälpa mig, men att försöka först förstå dataspråket är inte lätt och jag skrev faktiskt att nästan samtliga kommer med sitt dataspråk och glömmer bort att de har med amatörer att göra som ber om hjälp som behöver en förklaring om vad data språket säger oss!
Nu har det visat sig att alla ni har förstått detta och det är betydligt lättare att förstå vad ni menar om orsak och verkan och dess konsekvens än tidigare!
En person av er har en konstigt synsätt, nästan allt han har kommenterat om, när det gäller min förfrågan vet jag redan, alltså han ser mig som totalt okunnig och han fungerar som en yrkesskadad skollärare.
Hur som helst er tidigare metodik att inte markera en normal svenska, utan konsekvent dataspråk var det som gällde, detta var svårt för mig att acceptera, så kanske mina svar blev ni irriterade på, för jag var inte klar över vad ni sa för något.
Nu är det betydligt bättre och jag står fast vid att jag beundrar er data kunskap!
I ditt fall var det endast en gång som du skrev att du var förbannat irriterad på mig, men inte flera gånger vad jag har märkt utav?
Men du ska ha ett tack, att du har reagerat på vad som är logiskt tänkt att ett allmänt forum uppstår alltid en viss irriterad situation, för du som jag vill ha rätt i vad vi säger!
Har man som jag i 25 år kommenterat vårt lands politik så är med härdad av dumma kommentarer! Hoppas nu att i sin helhet har jag besvarat konkret vad det har handlat om?

Om jag får fråga, vad händer när man loggar ut på sin dator? Vad jag förstår så tas det bort någon bug, synd bara att man inte får reda på hur den buggen ser ut.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Snubblade över ett för mig nytt begrepp: Help Vampire. Användbart för att beskriva en känsla jag får emellanåt.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Gunnar

En rolig läsning, sedan kan man peka ut en och envar hur vi medvetet eller omedvetet blir irriterade på vem det än gäller, så även läromästarna gör sina blunder och inte enbart lärlingarna.
Hur som helst så ska jag hänvisa denna artikel till ett visst Forum, där alla tror att de har rätt i sina politiska inlägg och kommentarer!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lång uppstartstid på ett av två OS

Inlägg av Tjadden »

gruble skrev:Sudda sudda - är vi inne på lång uppstartstid för ett av fyra OS nu? eller har det blivit ännu fler under reparationen
Jag håller med dig och skulle vara tacksam över att få slippa dumma kommentarer.
Ja, faktiskt det handlar om dumma kommentarer som är mil ifrån sin riktighet!

Att bli beskylld för något som experterna själva missar blir ju ett halleluja, som gör att man tappar förtroende för en del av dem. Dem som är duktiga i sitt datakunnande men tar fram ett burdus sätt imponerar inte på mig. Jag har några stycken som jag gillar skarpt för de förstår vad jag menar på. Vissa andra tycks ha problem med att tyda att ibland är mitt språk riktad som ett svar till en specifik person, som gör anmärkningar tagna ur luften. då får man kommentarer jag förstår inte vad du har skrivit för något.

Men fortsätter det att komma dumma kommentarer, så lägger jag ner mitt stora intresse varför ett OS bland likvärdiga dito har en sådan lång uppstartstid och samtidigt får jag lära mig nya koder och hur en dator jobbar.
Sedan en faktor till, som jag inte vill göra besvikna är alla läsare som har kanske samma problem eller är normalt nyfikna liksom jag, hur man fixar ett sådant markant error!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur man bör ställa supportfrågor

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Jag håller med dig och skulle vara tacksam över att få slippa dumma kommentarer.
Ja, faktiskt det handlar om dumma kommentarer som är mil ifrån sin riktighet!
I den tråd som föregående inlägg ursprungligen skrevs ser jag inga dumma kommentarer från de som försöker hjälpa till. Tvärtom blir dessa personer beskylda för att sakna slutledningsförmåga och att inte vara snabba nog med att svara på dina inlägg. Med den attityden blir det väldigt svårt att få hjälp.
Tjadden skrev:Vissa andra tycks ha problem med att tyda att ibland är mitt språk riktad som ett svar till en specifik person
Ett forum som detta bygger på att alla får skriva i trådarna. Vill man bara kommunicera med en person är det bättre att göra det på annat sätt. Exempelvis via PM, e-post eller telefon.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:Tjadden skrev:
Vissa andra tycks ha problem med att tyda att ibland är mitt språk riktad som ett svar till en specifik person
Ett forum som detta bygger på att alla får skriva i trådarna. Vill man bara kommunicera med en person är det bättre att göra det på annat sätt. Exempelvis via PM, e-post eller telefon.
Vem har börjat att kritiserat mig helt orättvist, utan skyddsväst för sitt dåliga samvete, underförstått att kasta sten i glashus, vill du ha namnen på dem?

Här klampar du själv i klaveret, så upp till bevis, att allt som skrivs här måste alla förstå direkt!
Så i sak begär du att vem som helst ska direkt veta exakt om När, Var och Hur och därför förstå minsta rad som är skriven, inte någon ska kunna missförstå de skrivna orden!

Tyvärr, att skriva på det sättet gör inte någon av oss, varför då gnälla på mig om det?

Erkänn, att när folk kommer med dumma kommentarer, syftar jag på sådant som redan är avklarat! Varför ska jag då rabbla upp det igen som är fixat och klart?

För detta, så blir jag beskylld för att jag tycks inte vara intresserad och värre än så???
Du själv har gjort dig skyldig till sådana kommentarer, så nog klampar du i klaveret.
Men nu vet du vad jag menar med dumma kommentarer, det är själva glåporden som tillägg, undantaget dig som ändå blir störd av att jag inte ger dig något svar.

Tycker du att jag ska svara med samma mynt, när jag inte kan förstå riktigt vad som är skrivet av er experter med dumma ord för att förnedra? Vilket det aldrig skulle falla mig in för att göra.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Så bra. Lösningen låter bekant på något sätt.
Där ser man när inlägg inte blir lästa? Alltså en miss av mig tyvärr, när det kommer in fler inlägg nästan samtidigt.
Men bra att det löste sig med ditt förslag, som jag testade och undrade över om det skulle fungera, så då var vi två som kom på den idén.

Jag lever väl inte när du själv kommer upp i min ålder och märker utav vid 78 års ålder så hakar man inte upp sig på petitesser, livserfarenheten har lärt en att vi hakar upp oss på bagateller i onödan och blir lite kitsliga utav oss. Men du, om vi vände på steken och jag var i dina kläder då undrar jag om...hm?
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av lasseroth »

Tjadden, Gunnar H är väl hjälpsamheten själv?
Du är 78, själv är jag 70.Som du skriver, man skall inte haka upp sig på petitesser.
Det bör väl gälla oss också?
Inte tror jag det är så illa menat.
Om vi nämner då och då att vi är så gamla som vi är, så får vi lite större förståelse
för våra tillkortakommanden.
Om vi får leva och ha ohälsan så kommer alla att hamna där vi är.
Vi får ta det med gott mod och lite humor.
Alla kan glömma, men vi gör det oftare.

Det går inte en dag utan att jag säger till mig själv att jag är dum i huvudet minst 5 gånger. Min fru håller med. Om det nu är min fru, inte säker, hon påstår det...
Kanske det bara är någon som vill åt mina pengar?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av johanre »

lasseroth skrev:Det går inte en dag utan att jag säger till mig själv att jag är dum i huvudet minst 5 gånger. Min fru håller med. Om det nu är min fru, inte säker, hon påstår det...
Kanske det bara är någon som vill åt mina pengar?
;D
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

lasseroth skrev:Tjadden, Gunnar H är väl hjälpsamheten själv?
Absolut, han är dessutom mycket duktig person, men gillar ironi och därför får jag väl ta det för detta att så är fallet?

jag kan gå till mig själv och känner mig glad över om jag kan få sträcka ut en hjälpande hand nästan vad det än gäller.

Jag vill inte gärna berätta om vad jag har gått igenom, men jag kan säga om inte mitt sjätte sinne hade varnat mig så hade jag inte existerat längre.
Jag kan endast säga en sak, utan den operation jag har gått igenom och givit mig nya livsandar. Alltså åren innan operationen, så hade jag problem med att minnas vissa saker och ting, som jag dessutom här blev anklagad för, på ett felaktigt sätt, när vissa här missförstod vad jag hade skrivit.
'Min situation är idag nästan kuslig, att jag minns nästan i detalj hela mitt liv och mitt närminne är totalt förnyat.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av lasseroth »

Tjadden, ingen kan veta vad du gått igenom.
Just därför går det inte att ta allmänna svar (även lite ironiska)
som någonting annat än ett allmänt svar till en genomsnittsmänniska.
Är dina eller mina upplevelser annorlunda och svaret därför sårande, förolämpande, eller något annat negativt, så måste vi inse att svararen inte är klärvoyant. Vi får alltså inte ta det personligt.

För övrigt...
Hur tror du jag har det?
Inte roligt att se ut som jag
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av Tjadden »

lasseroth skrev:Hur tror du jag har det?
Inte roligt att se ut som jag
För din skull ska ja berätta om något som läkarna inte vill basunera ut, för köerna till sjukhusen skulle bli milslånga.
Så här ligger det till, att ca 15-20 procent av svenska folket har en hårt broskliknade tumör (inte någon cancertumör) på insidan av skallbenet, som kan göra dem senila vid högre ålder.
Mitt sjätte sinne sa mig, att jag ville få en röntgen av skallen, min Läkare undrade om jag kände utav att det var något fel? Nej inte ett dugg.
Med Facit i handen kunde förklara varför jag helt omotiverat tog ett snedsteg, när jag hastade på mina steg ute på gatan.
Alltså denna tumör tryckte mot den del i hjärnan som hade med balanssinnet att göra m.m.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Hur man bör ställa support-frågor

Inlägg av lasseroth »

ok,Tjadden
skönt att veta att du blivit bättre
Skriv svar

Återgå till "Forum"