Förslag till ändring av forumreglerna

Diskussion gällande forumet
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av HakanS »

Till LoCo-mötet den 7/4 finns ett förslag om att ta bort paragraf 2 i forumreglerna.
2 § Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
Regeln kan låta bra, men är egentligen utan innehåll.
Enligt denna regel får en person behandla sin omgivning hur som helst, så länge hans/hennes ageranden är förenliga med hur denne själv vill behandlas.
I praktiken kan man komma undan med vad som helst, så länge man hävdar att man själv vill bli utsatt för det man utsätter andra för.
Visserligen finns andra regler som man inte får bryta mot, men jag ser ingen anledning till att vi har just regel 2.

Kom gärna med synpunkter.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av lasseroth »

Även om det finns ett paragraftecken så är det ingen lagtext som måste behandlas bokstavligen.
Var och en förstår väl undermeningen?
Om jag är masochist och vill bli piskad, så betyder väl inte det att jag har rätt att piska andra enl. 2 § ?
Jag tycker denna tråd mera visar att Hakan S har för lite att göra.
Alla vet väl vad som menas med "Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad" Lite lite utrymme kan kanske finnas för tolkning, men ytterst lite.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Nemo »

HakanS skrev:Regeln kan låta bra, men är egentligen utan innehåll.
Enligt denna regel får en person behandla sin omgivning hur som helst, så länge hans/hennes ageranden är förenliga med hur denne själv vill behandlas.
Jag tycker regeln är klart och tydlig om vad som gäller. Jag håller inte med dig om att enligt denna regel får en person behandla sin omgivning hur som helst, så länge hans/hennes ageranden är förenliga med hur denne själv vill behandlas.

Om vl läser övriga forumregler står det bl.a.
1 kap. Allmänna regler
3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.

2 kap. Särskilda regler
3 § Personangrepp är ej tillåtna
Detta handlar om sunt bondförnuft och de flesta torde vilja bli behandlade med respekt och agerar därför på motsvarande sätt mot andra medlemmar. Skulle någon agera annorlunda och bryta mot ovanstående jag citerat kan den inte hävda att det är en rättighet med hänvisning till den regel du Håkan tar upp.
HakanS skrev:I praktiken kan man komma undan med vad som helst, så länge man hävdar att man själv vill bli utsatt för det man utsätter andra för.
Visserligen finns andra regler som man inte får bryta mot, men jag ser ingen anledning till att vi har just regel 2.
Jag håller inte alls med dig med hänvisning till de argument jag fört fram i detta inlägg.
HakanS skrev:Kom gärna med synpunkter.
Är det ett problem idag med denna regel som gör att du vill att vi ska ta bort den? Är det vanligt förekommande att medlemmar beter sig illa och motiverar detta med att denna regel ger den den rätten?

Om det inte är något problem idag finns det ingen anledning att ta bort den. Är det ett problem skulle jag föreslå att regeln förtydligas enligt följande förslag:
2 § Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad, under förutsättning att detta inte bryter mot forumreglerna i 1 Kap, 2 § och 2 Kap, 3 §
Personligen tycker jag regeln är bra som den är. Jag upplever inte att vi har några problem med att medlemmar inte sköter sig och följer de regler som finns uppsatta. De gånger det har förekommit har moderatorerna gått in och modererat bort inläggen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av JoWa »

Den gyllene regeln ser jag inte som något problem. Möjliga olämpliga tolkningar av 2 § hindras av övriga paragrafer.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Lao Tzu »

Jag är inne på samma linje som HakanS. Som vanligt är det lämpligt att hålla sig kort och enkelt och då gyllene regeln inte tillför något som inte täcks upp av övriga regler och samtidigt är luddigare än de andra ser jag inte varför den ska vara kvar.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av HakanS »

Nemo skrev:Jag tycker regeln är klart och tydlig om vad som gäller. Jag håller inte med dig om att enligt denna regel får en person behandla sin omgivning hur som helst, så länge hans/hennes ageranden är förenliga med hur denne själv vill behandlas.

Om vl läser övriga forumregler står det bl.a.
1 kap. Allmänna regler
3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.

2 kap. Särskilda regler
3 § Personangrepp är ej tillåtna
JoWa skrev:Den gyllene regeln ser jag inte som något problem. Möjliga olämpliga tolkningar av 2 § hindras av övriga paragrafer.
Det är just p.g.a att det finns andra regler som mer konkret beskriver hur man ska bete sig som gör att jag vill ta bort regel 2. Den tillför inget som saknas i övriga regler.
Nemo skrev:Detta handlar om sunt bondförnuft och de flesta torde vilja bli behandlade med respekt och agerar därför på motsvarande sätt mot andra medlemmar.
Hade det varit så enkelt så hade det inte behövts några regler, men alla har inte sunt bondförnuft även om 99% av medlemmarna har det.
Nemo skrev:Är det ett problem idag med denna regel som gör att du vill att vi ska ta bort den? Är det vanligt förekommande att medlemmar beter sig illa och motiverar detta med att denna regel ger den den rätten?

Om det inte är något problem idag finns det ingen anledning att ta bort den.
Mig veterligen har ingen hänvisat till denna regel. Anlednigen till att jag vill ta bort den är det som även Lao Tzu skriver; Att reglerna ska vara korta och enkla.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Pink Panther »

Såvida inte något ämne eller bråk förts utanför offentlighet för vanligt dödliga medlemmar, (som går via PM eller annan korrespondens) finns väl i grunden ingen anledning att åter en gång ändra regler. Det har lagts ganska mycket energi på det under många år. Jag tycker det har varit lugnt under de senaste månaderna eller året tack vare JoWa:s kunnighet eller taktkänsla för hur man ska moderera ett forum/trådar. Allt lär ha varit mycket lugnare om den återstående aktiva ( aktiva 2st), moderatorern i forumet/staben lämnat över allt arbete till JoWa. Mer arbete är det inte idag i vårt forum/gemenskapen. Så några omfattande problem med dåligt uppträdande är inte ett aktuellt problem längre. Så jag ställer mig lite frågande till att ämnet "Förslag till ändring av forumreglerna" just nu aktualiseras.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Såvida inte något ämne eller bråk förts utanför offentlighet för vanligt dödliga medlemmar, (som går via PM eller annan korrespondens) finns väl i grunden ingen anledning att åter en gång ändra regler. Det har lagts ganska mycket energi på det under många år.
Senast reglerna ändrades var för 5 år sedan. Så det är inte speciellt ofta de ändras.
I detta fallet handlar det enbart om att ta bort en, i mitt tycke, onödig regel. Det tar ca: 30 sekunder att ta bort den, så det är ingen större arbetsbörda.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av johanre »

Jag tycker att den regeln inte tillför något konkret - möjligen kan det fungera som riktlinje - men det är tveksamt om den någonsin kommer kunna användas för att bedöma huruvida person X har agerat enligt en forumregel eller inte. Och i så fall; vad är då meningen med att ha den?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:Jag tycker att den regeln inte tillför något konkret - möjligen kan det fungera som riktlinje - men det är tveksamt om den någonsin kommer kunna användas för att bedöma huruvida person X har agerat enligt en forumregel eller inte. Och i så fall; vad är då meningen med att ha den?
+1
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Pink Panther »

Om alla uttrycker sig så väl som johanre är det ingen tvekan om att regeln ska tas bort ur reglementet som styr den här gemenskapen/forumet. Men hur den här regeln någonsin har kommit med är för mig en gåta. Hjärnsläpp eller okunnighet är frågan. Följande är helt omöjligt att ha som en regel "Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad" . Om någon medlem i ett konfliktärende hänvisar till ovanstående regel blir ärendet komplicerat om inte helt omöjligt att lösa. Därför ska ovanstående text bara användas som umgängeskod eller riktlinje för hur vi umgås i gemenskapen. HakanS har rätt att regler ska vara kort och enkla och lätta att förstå. Men på samma gång får vi vara försiktiga så vi inte inför regelsystem som får till följd att administrationen/ledningen för gemenskapen får en ställning som immun mot kritiska texter/ord/förslag.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av johanre »

Pink Panther skrev:Men hur den här regeln någonsin har kommit med är för mig en gåta.
Gissningsvis, kom den till i en tid när en av huvudfrågorna som diskuterades i forumet var hur står betydelse Ubuntus Code of Conduct http://ubuntu-se.org/drupal/CoCskulle tillmätas. Den gyllene regeln har en del tankemässiga beröringspunkter med CoC. Men med det sagt så är det nog bättre att fråga dom som var inblandade då. Jag personligen var extremt lite inblandad i just frågan om forumregler.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av JoWa »

HakanS skrev:I praktiken kan man komma undan med vad som helst, så länge man hävdar att man själv vill bli utsatt för det man utsätter andra för
Nej, regeln uppmanar till att behandla andra som man själv vill bli behandlad, inte som man hävdar att man vill bli behandlad. Och när skulle en medlem hävda att den ”själv vill bli utsatt för det [den] utsätter andra för”? Forummedlemmar blir inte förhörda… Befarar du att en medlem som har fått en varning skall besvära moderator(er)/administratör(er) med drösvis med PM i vilka hävdas att det medlemmen tilldelades en varning för inte är giltigt p.g.a. att medlemmen hävdar att den själv vill bli behandlad på det sätt som ledde till varningen?

Eller har vi här en lösning som saknar ett problem?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av HakanS »

JoWa skrev:Eller har vi här en lösning som saknar ett problem?
Som jag nämnt tidigare så har det mig veterligen aldrig refererats specifikt till denna regel vid modereringsärende, och moderatorerna kommer ej heller kunna göra det eftersom man inte kan veta om en medlem brutit mot regeln. Du skriver själv att forummedlemmar inte blir förhörda om hur de vill bli behandlade. Hur ska då moderatorerna kunna avgöra om medlemmen bryter mot regeln?

Syftet med att ta bort regeln är att den inte behövs.
Att få färre punkter för medlemmarna att läsa igenom och moderatorerna att ta ställning till.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av JoWa »

HakanS skrev:Att få färre punkter för medlemmarna att läsa igenom och moderatorerna att ta ställning till.
2 § är inte en punkt för moderatorer att ta ställning till, den är uteslutande en uppmaning till medlemmarna att inte behandla andra sämre än de själva vill bli behandlade. Den uppmaningen är mycket lämplig att tänka på då man skriver ett inlägg eller PM.

En enkel mening bestående av tolv ord, är den tyngande för läsaren? Från 1 060 till 1 046 ord (inklusive ”§” och nummer). Det hör hemma i avdelningen för lösningar som saknar problem.
Om du vill göra forumreglerna kortare och mer lättlästa, ge dig på kapitel 2–4. Det är där läsaren tröttnar. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av Nemo »

HakanS skrev:Hade det varit så enkelt så hade det inte behövts några regler, men alla har inte sunt bondförnuft även om 99% av medlemmarna har det.
Om 99% av medlemmarna har sunt bondförnuft, vad är då problemet med denna korta och i mitt tycke självklara regel?
HakanS skrev:syftet med att ta bort regeln är att den inte behövs.
Att få färre punkter för medlemmarna att läsa igenom och moderatorerna att ta ställning till.
Fast du skrev innan att alla medlemmar har inte sunt bondförnuft, även om 99% har det, vilket gör att det behöver finnas regler.
HakanS skrev:Mig veterligen har ingen hänvisat till denna regel. Anlednigen till att jag vill ta bort den är det som även Lao Tzu skriver; Att reglerna ska vara korta och enkla.
Det finns alltså enligt dig själv inget problem idag med denna regel. Ingen så vitt du känner till har betett sig illa på forumet och hänvisat till denna regel. Vidare skriver du att reglerna ska vara korta och enkla, men den regel du vill ta bort är just precis kort och enkel.
Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
Det som nu diskuteras är ett problem som inte existerar. Vi har inte några medlemmar som beter sig illa och som hänvisar till denna regel för att just kunna bete sig illa. Vi har inga medlemmar som klagat på att just denna regel är lång och komplicerad. Att behandla sin omgivning på samma sätt som en själv vill bli behandlad borde vara en självklarhet. Att ha denna rad nedskriven är inget problem.

Är det dock så viktigt för dig Håkan att denna rad stryks bort från regelverket för forumet, så gör det då. För min egen del känns detta mer som en diskussion kring ett icke existerande problem.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av morpa »

johanre skrev:Jag tycker att den regeln inte tillför något konkret - möjligen kan det fungera som riktlinje - men det är tveksamt om den någonsin kommer kunna användas för att bedöma huruvida person X har agerat enligt en forumregel eller inte. Och i så fall; vad är då meningen med att ha den?
+1
Vi får väl rösta om det på nästa möte.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av JoWa »

Utan 2 §, hur skall man behandla sin omgivning?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av HakanS »

JoWa skrev:Utan 2 §, hur skall man behandla sin omgivning?
I enlighet med nuvarande regler:
1 § Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.

3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förslag till ändring av forumreglerna

Inlägg av JoWa »

Trevlig och hövlig enligt vem? Vad alla ”andra medlemmar och besökare” tycker är trevligt och hövligt kan man inte veta, utan endast vad man själv tycker. Man får därför utgå ifrån vad man själv tycker är trevligt och hövligt.

Nästa fråga är: trevlig och hövlig för vem? Det som är trevligt för avsändaren behöver inte vara trevligt för mottagarna (”andra medlemmar och besökare”). Det är rollerna (avsändare, mottagare) jag talar om, inte individuella uppfattningar. Där spelar 2 § ”Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.” en roll. Den tvingar avsändaren att se sig själv som mottagare, och begrunda om man själv vill bli behandlad som man är på väg att behandla ”sin omgivning”.

Att ta bort 2 § försvagar 1 § (och 3 §).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Forum"