Varningar och ban.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Varningar och ban.

Inlägg av Pink Panther »

Jag skapar en ny tråd angående varningar och ban. Jag tycker vi redan berör ämnet i en annan tråd lite försiktigt/smygande. Jag personligen är motståndare till permban. Men tyvärr får permban finnas kvar som bestraffning. Det finns personer som helt medvetet inte har någon annan agenda än att sabotera eller bråka.

-Nedanstående är hämtat från ett annat teknik/OS forum som har likheter med vårt forum.

"Mindre än en timme efter varningen mot "X" står det klart att vederbörande inte har för avsikt att följa forumets regler. Detta har skett via PM. Jag tolererar naturligtvis inte kränkande och hotfulla utspel på forumet. Men av någon anledning så är verkar vissa tro att det är ok via PM. FEL!"

"Mitt beslut att stänga av "x" baserar sig främst på det faktum att dennes förra profil "x" blev avstängd"

Ovanstående är ett helt OK! förfarande enligt min mening.

-Att helt stänga av människor skapar frustration. Att lämna kryphål för en förbättring är nödvändigt.

Nedanstående är hämtat från ett annat teknik/OS forum som har likheter med vårt forum.

"Att bli avstängd från forumet innebär "permban" helt enligt forumreglerna. Naturligtvis finns det kryphål och om man smyger tillbaka till forumet och sköter sig klanderfritt så kan man mycket väl komma undan. Så är inte fallet nu!"

Ovanstående är ett helt OK! förfarande enligt min mening.

-Problemet i vår gemenskap/forum (är/eller har varit?) en bristande information och kontinuitet vad berör fattade beslut av administration. Det skapar en osäkerhet om vad som gäller ibland medlemmar. Beslut om varningar/ban/permban har ändrats över en natt. Det tyder på en bristande dialog i ledningen för gemenskapen/forumet. Det skapar osäkerhet och en bristande respekt/tilltro till administrationen. Informationen rörande varningar/ban/permban ärenden är bristfällig eller består av en dåligt formulerad text.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 8 gånger.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Varningar och ban.

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Problemet i vår gemenskap/forum (är/eller har varit?) en bristande information och kontinuitet vad berör fattade beslut av administration.
...
Beslut om varningar/ban/permban har ändrats över en natt. Det tyder på en bristande dialog i ledningen för gemenskapen/forumet.
Kan du exemplifiera vilka beslut om varningar och banningar där det brustit i information och kontinuitet? Det är då lättare att diskutera och komma fram till en lösning.
Pink Panther skrev:Informationen rörande varningar/ban/permban ärenden är bristfällig eller består av en dåligt formulerad text.
Är det informationen om att någon fått en varning eller blivit bannad som du saknar, eller är det information om vad som kan generera varning/bann?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Varningar och ban.

Inlägg av Pink Panther »

Det kan jag inte göra och ska inte göra för då berör jag specifika fall det har jag ingen avsikt att utsätta mig för. Men helt generellt ser jag en tendens att hela tiden peka på regler i era förklaringar. Det är inte nödvändigt att hela tiden peka på regler ingen ifrågasätter er kunnighet. En mer enkel och folklig förklaring som alla förstår är mer lättuggad. Regler kan ni bolla via PM om vederbörande överklagar beslutet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Varningar och ban.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Men helt generellt ser jag en tendens att hela tiden peka på regler i era förklaringar. Det är inte nödvändigt att hela tiden peka på regler ingen ifrågasätter er kunnighet. En mer enkel och folklig förklaring som alla förstår är mer lättuggad.
Tycker inte det spelar någon större roll om förklaringen är "lättuggad" i de få fall det handlar om. Hänvisning till regler minskar risken för godtycke.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Varningar och ban.

Inlägg av HakanS »

Jag tycker att hänvisning till reglerna duger bra. Tycker inte det behövs en "mer enkel och folklig förklaring". De senaste 3 1/2 åren har vi trots allt bara haft 4 varningar/banningar.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Skriv svar

Återgå till "Forum"