Mindre besökare på forum

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Mindre besökare på forum

Inlägg av norhager »

Vad händer eftersom antalet besökare på detta forum har kraftigt minskat, jag har för mig att det har hänt förut på ett forum jag var deltagare i plöstligt upptäckte jag att det fanns ett liknande forum med nästan samma namn och vad händer jo nu är både det nya och gamla forummet borta
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av lasseroth »

Om jag ser till mig själv...
Ubuntu fungerar allt bättre och support känns mindre nödvändig,
alltså besöker jag mindre ofta.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Nemo »

norhager skrev:Vad händer eftersom antalet besökare på detta forum har kraftigt minskat
Vilken tidsaspekt lägger du in i detta? Jag upplever det som att antalet besökare under det senaste året legat på ungefär samma nivå. Kanske inte så högt till antalet, men upplever inte någon kraftig minskning.

Jag har dock inte varit med sedan forumet startades upp för snart 10 år sedan, så jag har ingen uppfattning om hur det sett ut över tiden.

Möjliga förklaringar kan dels vara det lasseroth var inne på, att supportbehovet har minskat. En annan anledning kan vara att det kanske är andra intressen som tagit över. Det kanske upplevs av flertalet mer intressant att labba och testa med en Smartphone mot att installera ett fritt OS på datorn.

Dock tycker jag det varit ett bra fokus på BankID problematiken under det senaste året och jag tycker att fokus har legat helt rätt i det fallet med många engagerade medlemmar i detta.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av norhager »

Om jag börjar med det första svaret så kan det vara att det har blivit enklare och sköta Ubuntu så vi gamla (66år) inte behövs längre.
Mätt i tid ja jag började använda Ubuntu 2007 så det händer än att jag kan få tips från forumet jag mins när man började med Red Hat kring mitten av 1995 då skulle man vara glad om man kund hitta ett sånt hjälpmedel
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av vulfgar »

Det är väl en del av oss gamla medlemmar som fortfarande besöker forumet regelbundet men som sällan skriver något.

För egen del pillar jag (mycket) mer med android i min smartphone än med datorn, sitter inte ens vid datorn varje dag längre. Sen funkar ju det mesta utan handpåläggning numera i ubuntu så det är säkert också en förklaring. Jag har en känsla av att många (dator)forum, inte bara detta, har lägre aktivitet nuförtiden än för några år sen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av eson57 »

vulfgar skrev:Jag har en känsla av att många (dator)forum, inte bara detta, har lägre aktivitet nuförtiden än för några år sen.
Helt riktigt! Som gammal Windows-nörd kan jag bekräfta att så är fallet.
OS-utvecklarna verkar ha filat av de vassaste kanterna och "folk" nöjer sig med det. Det är bara vi gamla stötar kvar, som fortfarande vill bestämma själva. ;)
Sen är det de facto, mer fart på "mobilfora".
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Hund »

Jag som hängt här ett tag kan säga att forumet idag är dött i jämförelse med hur det en gång var. Jag personligen tror att det beror på ganska många olika faktorer och det är nog inget vi kunnat göra åt.

Efterfrågan på svenska Linux-forum är helt enkelt extremt liten idag. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av norhager »

vulfgar skrev:Det är väl en del av oss gamla medlemmar som fortfarande besöker forumet regelbundet men som sällan skriver något.

För egen del pillar jag (mycket) mer med android i min smartphone än med datorn, sitter inte ens vid datorn varje dag längre. Sen funkar ju det mesta utan handpåläggning numera i ubuntu så det är säkert också en förklaring. Jag har en känsla av att många (dator)forum, inte bara detta, har lägre aktivitet nuförtiden än för några år sen.
Kan det vara så att många struntar i vilken dator och operativsystem de har för de har skaffat sig en smartphone som ersätter datorer på många sätt,jag själv har en smartphone men jag använder den mest att ringa med det ända extra är att jag har Skype på den ja dessutom som musikmaskin.

Någon får väl starta ett forum för smartphone jag tror det skulle kunna bli stort med många medlemmar.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av webaake »

Ja, sudo update-rc.d är helt ute! Likadant xorg.conf. Sad but true.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av morpa »

webaake skrev:Ja, sudo update-rc.d är helt ute! Likadant xorg.conf. Sad but true.
Upplever att det generellt är mindre intressen även på windows och macforum också så det är nog mindre fokus på traditionella operativsystem för många helt enkelt. Synd, nu när Linux på desktop är bättre än någonsin.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av johanre »

norhager skrev:Någon får väl starta ett forum för smartphone jag tror det skulle kunna bli stort med många medlemmar.
Det finns det gott om! Handlar mera om ditt val av Android, iPhone, osv
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:
norhager skrev:Någon får väl starta ett forum för smartphone jag tror det skulle kunna bli stort med många medlemmar.
Det finns det gott om! Handlar mera om ditt val av Android, iPhone, osv
Eller Ubuntu Touch. :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!

Lilla otrevliga Tjadden har väl haft fullt snurr på forumet. Nu tvekar jag i det längsta att fråga om någonting på Ubuntu Sverige. Jag går den långa vägen och listar ut saker och ting själv och det går faktiskt hyfsat bra!

Ha det bra.
Tjadden!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Utanför ämnet: @Tjadden: Jag har aldrig kallat dig "otrevlig", och det tror jag inte att någon annan har gjort heller. Utmärkt att du försöker lösa frågorna själv först. Det är vad alla förväntas göra innan en supporttråd startas här.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Tjadden »

Förlåt Gunnar, men det var så jag upplevde mig själv! Helt rätt man ska försöka i det längsta att lösa sina problem med datorn, vilket jag gör nu också och det beror på alla kunniga här som har fått mig att tänka rätt, hur datorn är uppbyggd!
Användarvisningsbild
exton
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 maj 2008, 13:19
OS: Annat GNU/Linux
Kontakt:

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av exton »

norhager skrev:Vad händer eftersom antalet besökare på detta forum har kraftigt minskat, jag har för mig att det har hänt förut på ett forum jag var deltagare i plöstligt upptäckte jag att det fanns ett liknande forum med nästan samma namn och vad händer jo nu är både det nya och gamla forummet borta
Ja, det beror förmodligen på att linuxintresset (i Sverige) dalar stadigt. Det blir knappast bättre av att ansvariga för denna sajt inte "orkar" sköta den. Detta felmeddelande har poppat upp i flera dar nu: strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/locot/drupal/6.37/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Osprey »

Jag tror inte att intresset för Linux dalar - inte relativt sett. Däremot tror jag att intresset för att hålla på och fixa och dona med datorer och operativsystem dalar kraftigt. Det är inte längre "nytt och häftigt" att hålla på med det och ungdomar och andra väljer nya vägar för att visa att de är "moderna och hänger med i tiden"...

Bra fungerande datorer för vanligt folk har ju funnits i 15-20 år nu, så det ingår liksom i standardsortimentet och ingen lägger märke till det. Det går inte längre att överglänsa grannen genom att ha ett nyare eller bättre OS, för han bara svarar -"jaha" och bryr sig inte, eftersom han vet att hans OS trots allt också gör precis det han behöver det till...

Det är väl också det att kring sekelskiftet var det inne att vara lite datanörd och förstå "den magiska tekniken", men nu är det helt ute och det som är inne är att vara programledare, bloggare eller dokusåpakändis... många av dagens "innefolk" är ju födda efter det att Internet kom in i hemmen (~1995) och vi som är födda före det är bara urmodiga stofiler...

Även Microsoft har ju börjat komma med "panikåtgärder" för att suga ut så mycket pengar ur marknaden som det går, det räcker inte längre med att paketera om samma gamla skräpprogram och sälja dem under nytt namn...

Vanligt folk försvinner alltså och kvar blir bara vi som har ett intresse av det eller som jobbar med det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
exton
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 maj 2008, 13:19
OS: Annat GNU/Linux
Kontakt:

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av exton »

Du har nog helt rätt Osprey!

Mycket bra inlägg.
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av gusnan »

Osprey skrev: Vanligt folk försvinner alltså och kvar blir bara vi som har ett intresse av det eller som jobbar med det...
Hur ska detta förhindras då?
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Mindre besökare på forum

Inlägg av Osprey »

gusnan skrev:
Osprey skrev: Vanligt folk försvinner alltså och kvar blir bara vi som har ett intresse av det eller som jobbar med det...
Hur ska detta förhindras då?
Det är nog ett ganska svårt problem. Jag skulle kunna hitta på många saker som jag tycker borde kunna fungera, men samtidigt vet jag att de inte kommer att fungera...

Enkelt uttryckt så skulle vi kunna göra allt möjligt och t.ex starta alla möjliga aktiviteter för att göra det roligare och skapa en gemenskap. Men i slutändan kommer det ändå inte att ge det resultat vi vill ha...

Så det enda vi kan göra tror jag är, att vi försöker hålla igång det hela och hoppas på att det svänger. Sådant har ju hänt förr i historian, så helt omöjligt är det inte...

Om nu inte någon annan har några jättebra idéer alltså.... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Forum"