Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare!

Diskussion gällande forumet
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare!

Inlägg av Linuxtogo »

Jag har följt vad som händer här på avstånd, jag tycker forumet som ska kallas Sveriges ubuntu har klara brister, Det är förfärligt att se att ingen här egentligen bryr sig att hjälpa användare, forumet blir bara mindre och mindre, förklaringen är att det finns ingen energi kvar för att hjälpa! det är väldigt illa! Det är vad jag ville säga!!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av andol »

Linuxtogo skrev:Jag har följt vad som händer här på avstånd, jag tycker forumet som ska kallas Sveriges ubuntu har klara brister, Det är förfärligt att se att ingen här egentligen bryr sig att hjälpa användare, forumet blir bara mindre och mindre, förklaringen är att det finns ingen energi kvar för att hjälpa! det är väldigt illa! Det är vad jag ville säga!!
Nu känner jag mig mycket mer motiverad att hjälpa till och svara på frågor!
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Bara ditt svar säger mer än du tror!
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Det jag säger är kraftig kritig mot Ubuntu Sverige, kommer man hit så bör man få hjälp med sina bekymmer, får man inte det så finns ingen anledning med att ha ett ubuntu Sverige!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Don't feed the troll.
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Vad menar du med det? Hoppas verkligen inte du menar det jag säger, jag har följt upp vad som händer här under minst ett halvår, det jag säger beror på det jag ser, kritiken jag har är befogad!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av morpa »

Är det något du har konkreta exempel på där saker hade kunnat skötas bättre så ta fram de trådarna och berätta hur de borde ha skötts istället, så kan vi få en diskussion kring dem?

Ser inte heller att du varit superaktiv i att hjälpa till att besvara frågor - Ubuntu Sverige är vad du (och andra frivilliga) gör det till. Om man tycker att något är fel, finns det alla möjligheter att ändra - det är bara att hugga i och börja. Så, är du beredd att börja hjälpa till att svara på supportfrågor, om du nu tycker att en del inte hanterats som du vill?
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

morpa skrev:Är det något du har direkta exempel på där saker hade kunnat skötas bättre så ta fram de trådarna och berätta hur de borde ha skötts istället, så kan vi få en diskussion kring dem?

Ser inte heller att du varit superaktiv i att hjälpa till att besvara frågor - Ubuntu Sverige är vad du (och andra frivilliga) gör det till. Om man tycker att något är fel, finns det alla möjligheter att ändra - det är bara att hugga i och börja. Så, är du beredd att börja hjälpa till att svara på supportfrågor, om du nu tycker att de sköts dåligt?
Jag har bara sett hur olika frågor skötts, och jag tycker det är förfärligt dåligt, det finns ingen uppkoppling för att hjälpa till och lösa folks problem! Det är absolut svårt för användare att vända sig hit för att få hjälp! Varför tror du Ubuntu sverige har bara typ 30 som skriver här?
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av morpa »

Linuxtogo skrev:
morpa skrev:Är det något du har direkta exempel på där saker hade kunnat skötas bättre så ta fram de trådarna och berätta hur de borde ha skötts istället, så kan vi få en diskussion kring dem?

Ser inte heller att du varit superaktiv i att hjälpa till att besvara frågor - Ubuntu Sverige är vad du (och andra frivilliga) gör det till. Om man tycker att något är fel, finns det alla möjligheter att ändra - det är bara att hugga i och börja. Så, är du beredd att börja hjälpa till att svara på supportfrågor, om du nu tycker att de sköts dåligt?
Jag har bara sett hur olika frågor skötts, och jag tycker det är förfärligt dåligt, det finns ingen uppkoppling för att hjälpa till och lösa folks problem! Det är absolut svårt för användare att vända sig hit för att få hjälp! Varför tror du Ubuntu sverige har bara typ 30 som skriver här?
Tycker tvärtom att det ser ut som de flesta frågor löses, och att flera lägger ner rätt stor energi på att hjälpa till i forumet. Återigen, konkreta exempel vore på plats, och lite vad om du tycker är fel med svaren.

Att det inte är lika många som skriver här som t.ex. på allt om Windows-forumet beror på att det inte är lika "inne" att hålla på med operativsystem som Linux, Windows etc utan blickarna riktas nog mest mot android, ios osv för tillfället.
Det är faktiskt inte ens vidare fart i forumet alltomwindows som borde ha 50 gånger fler aktiva användare än oss om man ska jämföra procentuell del användare (räknar då att linux har ca 2%). Det är trist att det inte är fler som är lika intresserade, men så är det bara.

HUR tycker du frågor ska besvaras, och HUR skulle du locka nya användare till Ubuntu?
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Jag tycker inte likadant , om 2 stycken engagerar sig på en månad med fyra svårigheter som löses, det är alldeles för dåligt! Det jag menar igen är att ubuntu Sverige är inte bra på att hjälpa användare! Eftersom användare slutar fråga om hjälp här så blir det det ju ett annat problem, hur viktigt är Ubuntu Sverige igentligen för att få den, hjälp man vill?
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Min roll har inte varit själv att hjälpa till utan att bara observera hur frågorna blivit bemött från användare som frågat om hjälp här!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av morpa »

Linuxtogo skrev:Min roll har inte varit själv att hjälpa till utan att bara observera hur frågorna blivit bemött från användare som frågat om hjälp här!
Ok, jag förstår - men om man kritiserar något, så måste man även vara beredd att medverka till en förbättring och "hugga i" för att göra det bättre - det är väldigt mycket enklare att bara peka och säga hur saker ska genomföras, utan att göra någon insats själv. Tycker du att forumet sköts "dåligt" i något avseende - engagera dig och medverka till att göra det bättre.

Kan du ge några konkreta exempel frågar jag då (igen), länka, så kan vi diskutera hur de frågorna borde ha bemötts.
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Men jag ryckte ändå in för lite hjälp ikväll! :D
Linuxtogo
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jun 2015, 18:10
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Linuxtogo »

Det är nog inte så svårt att se hur Ubuntu Sverige har blivit, svårigheter med att dom som ska hjälpa inte riktigt frågar användaren om vad som är fel, som utomstående ser på det så ser det illa ut, det är väldigt frustrerande att fel saker sägs pga ointresse! Allt det här beror på att folk inte längre frågar hjälp här utan vänder sig istället till andra som mer hjälper till!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av morpa »

Linuxtogo skrev:Men jag ryckte ändå in för lite hjälp ikväll! :D
Senast redigerad av 1 morpa, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av CryingFreeman »

Hej!

Har hackat ihop ett support-program som bygger på VNC. För er som behöver hjälp men har svårt att identifiera felet på grund av att ni har för lite kunskap om Linux än, skulle ju kunna få hjälp via detta programmet.

Det använder sig av en VNC-repeater för att kunna gå igenom en eller flera brandväggar.

Programmet i sig är ett quick-n-dirty hack som är en Python Pygame wrapper kring x11vnc och går säkert att köra på flera distributioner, men det är som sagt paketerat för Debian/Ubuntu just nu.

Kanske kan komma till användning någon gång?

Kolla hur man installerar det här:
http://docs.sverigelinux.se/index.php/S ... ux_support
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av lasseroth »

Jag tycker att jag får hjälp när jag behöver.
Det tror jag andra också får.
Aktiviteten är ju mindre och forumet "tråkigare" än förr,
men det beror nog mera på att Ubuntu funkar bättre och behovet minskat.
Målet måste vara inget forum alls=allt funkar.
Allt måste inte heller tas till ett forum, mycket kan lösas av användaren själv med Google.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av johanre »

CryingFreeman: bra där!!

lasseroth: jag tycker Linuxtogo's agerande talar för sig själv; han är i var fall återigen bannlyst.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

CryingFreeman skrev:Har hackat ihop ett support-program som bygger på VNC. För er som behöver hjälp men har svårt att identifiera felet på grund av att ni har för lite kunskap om Linux än, skulle ju kunna få hjälp via detta programmet.
Tack! Låter som detta skulle kunna vara användbart i en del supportärenden.

Det vore bra om någon moderator kunde flytta CryingFreemans inlägg till en tråd med en mer adekvat ämnesrubrik.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av morpa »

johanre skrev:CryingFreeman: bra där!!

lasseroth: jag tycker Linuxtogo's agerande talar för sig själv; han är i var fall återigen bannlyst.
Aha, var det den användaren som var tillbaka - ja, kommer ihåg att hen medvetet gav felaktiga (farliga) kommandon när en person efterfrågade hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Forum"