Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare!

Diskussion gällande forumet
GW_For_President
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2015, 21:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av GW_For_President »

Vill bara flika in som ny medlem att jag inte känner igen problemet Linuxtogo beskriver och att min upplevelse av forumet är bra.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Nemo »

Det Linuxtogo (Antec) tog upp i denna tråd uppfattade jag som inget annat än rent gnäll från hans sida. Detta märktes extra tydligt, då morpha hela 3 gånger bad om att få några konkreta exempel, varpå Linuxtogo konsekvent duckade för dessa frågor.

Har själv varit medlem under några år nu och mitt eget engagemang har varierat över tiden. Min egen uppfattning är att supporten över lag fungerar väldigt bra, där det många gånger kommer fram till konkreta lösningar på de problem som uppstår.

Sedan finns det säkert enskilda exempel på supporttrådar som kunde ha löst bättre, men det är inte detsamma som att säga att det generellt sett fungerar dåligt med supporten.

Utöver detta är det också lätt att glömma bort att alla som är med och delar med sig av sina kunskaper gör detta på sin egen fritid, vilket innebär att om jag ställer en fråga här, kan jag inte kräva att någon ska svara på den, däremot vara tacksam om någon tar sig tid att hjälpa mig. Samma sak gäller för den som ställer upp och ger support. Det finns inget tvång eller krav att jag ska hjälpa andra, utan jag gör det frivilligt för att jag tycker det är roligt och där jag ser att jag kan bidra med min kunskap.

Det är inget fel i att ta upp saker som kan förbättras, men då är det också rimligt att man delar med sig av konkreta exempel på sådant som kan göras bättre samt även ger konkreta förslag på hur man skulle vilja att det fungerade.

Det händer även att problembeskrivningar tas upp, där jag känner att jag har inget själv att bidra med för att komma fram till en lösning, men genom att läsa vad andra har gett för förslag får jag lära mig nya saker.

Att aktiviteten inte är så hög tror jag mer beror på att Ubuntu är ganska stabilt numera, men också på att många kanske sökt sig till andra plattformar som exempelvis Smartphones.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Hund »

Som tidigare talare påpekade, den låga aktiviteten beror på ett skiftat fokus mot smarthphones. Kvar står i princip bara nördarna och vi klarar oss bra på egen hand. Se bara på det svenska Arch Linux-communityt, deras forum är helt nedlagd. Vi Archare hänger på IRC istället, precis som alla andra nördar.

Så att göra någon typ av 'utvärdering' baserat på aktiviteten på ett svenskt Linux-forum är som att kolla i badkaret hemma och dra slutsatsen att världens alla fiskar är utdöd. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Detta forum är inte särskilt bra på att hjälpa användare

Inlägg av Broder Tuck »

Hund skrev:. . . Så att göra någon typ av 'utvärdering' baserat på aktiviteten på ett svenskt Linux-forum är som att kolla i badkaret hemma och dra slutsatsen att världens alla fiskar är utdöd. :)
;D :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Forum"