Är aviseringsmejlen kapade...

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Är aviseringsmejlen kapade...

Inlägg av eson57 »

...eller rättare sagt forumlänkarna, i de aviseringsmejl man får när ett nytt inlägg postats i en tråd man bevakar? För detta kan väl ändå inte vara medvetet?

Jag fick ett aviseringsmejl om nytt inlägg i den tråd jag för tillfället är aktiv i, och eftersom jag ovanligt nog befann mig mer än ett par steg ifrån en dator, tänkte jag kolla inlägget på mobilen men där gick jag bet.
En i mitt tycke väldigt aggressiv omdirigering satte stopp för mina försök att ens komma åt forum.

Jag tryckte alltså på mellanlänken, den som normalt sett låter mig besöka tråden ifråga...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=59924

...men hamnade istället här... (bild 1)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/mobiquo/mob ... rpage%3D20

De andra två mejllänkarna tar mig till samma ställe. Försöker jag stänga ner reklamskräpet med det stängningskryss som trots allt finns, hamnar jag enligt bild 2, på en sida som påstår att tråden inte finns.

Som bekant har jag ingen Android-enhet och tänker verkligen inte skaffa någon. Ej heller tänker jag nyttja det Android-stöd som finns i SailfishOS, så jag skulle gärna vilja kunna följa mina forumlänkar utan att bli "slagen" i ansiktet av någon respektlös annonsör.
Bilagor
Screenshot-15-10-18-18-00-57.png
Screenshot-15-10-18-18-02-19.png
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 19 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Är aviseringsmailen kapade...

Inlägg av johanre »

Mailet du har fått är från Tapatalk (mobilappen vi använder för "snygg" integration mot forumet) . Tapatalk har hyfsat nyligen börjat satsa på att fungera som annonspelare och sälja reklampotential. Det är tillräckligt irriterande för att jag skall tycka det snart kan vara lämpligt att ta bort Tapatalk integrationen.

Fortsättning lär följa...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Är aviseringsmailen kapade...

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:...eller rättare sagt forumlänkarna, i de aviseringsmejl man får när ett nytt inlägg postats i en tråd man bevakar? För detta kan väl ändå inte vara medvetet?
Gissa vad som dyker upp då du öppnar ett annat forum, som du brukar besöka via datorn, i telefonen. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Är aviseringsmailen kapade...

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:Mailet du har fått är från Tapatalk...
Njaee... mejlet är ju forumstandard. Det är länkarna i mejlet som omdirigeras till tapatalk. Forumservern läser av min user-agent och omdirigerar ifall jag kör mobil. Egentligen inget underligt... bara högst irriterande. Har inte sett detta tidigare då jag alltid använt Jollas standardbläddrare (Firefox-baserad) som uppenbarligen inte blir omdirigerad, men nu fick jag för mig att använda WebPirate (QtWebkit-baserad) eftersom den är överlägsen i det mesta. Störande nog, uppfattar forumskriptet den som hemmahörande i Android. Jag har inte ens Android-stödet installerat.

JoWa skrev:Gissa vad som dyker upp då du öppnar ett annat forum, som du brukar besöka via datorn, i telefonen. ;)
Jo, du har som vanligt rätt. Samma sak där... QtWebkit-baserad bläddrare omdirigeras.
Nu stör det mig inte lika mycket där, då jag aldrig får några aviseringsmejl från det stället. ;)

Edit:
Hjärnsläpp... jag menar naturligtvis Webkit-baserad webbläsare... inte Qt.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 19 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Är aviseringsmailen kapade...

Inlägg av johanre »

eson57 skrev:
johanre skrev:Mailet du har fått är från Tapatalk...
Njaee... mejlet är ju forumstandard. Det är länkarna i mejlet som omdirigeras till tapatalk. Forumservern läser av min user-agent och omdirigerar ifall jag kör mobil. Egentligen inget underligt... bara högst irriterande. Har inte sett detta tidigare då jag alltid använt Jollas standardbläddrare (Firefox-baserad) som uppenbarligen inte blir omdirigerad, men nu fick jag för mig att använda WebPirate (Qt-baserad) eftersom den är överlägsen i det mesta. Störande nog, uppfattar forumskriptet den som hemmahörande i Android. Jag har inte ens Android-stödet installerat.
Bara så att vi skiljer på sak och sak: för att Tapatalk skall fungera krävs en plugin som installeras in i forummjukvaran. Det är den som gör omdirigeringarna du nämner. Alltså inte forummailet i sig. Oavsett vad; det är irriterande med all den reklam och jag är väl inte helt nöjd med upplägget längre. Sen är jag väl medveten om att det är allt fler som använder Tapatalk för att nå forumet via mobilen, så det kan inte bytas i en handomvändning. Men det finns åtminstone anledning att omvärdera och fundera över om det finns alternativ.,,
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Är aviseringsmejlen kapade...

Inlägg av eson57 »

Jodå, jag kan visserligen inte phpBB men jag har röjt en del i wordpress, så jag förstod att det är en plugin.
Att folk använder tapatalk förstår jag också, och har inget emot det, men måste man verkligen låta skriptet omdirigera mer eller mindre urskillnadslöst? Det kunde ju räcka med den infoskylt som syns överst i forum.
I wordpress kan man till stor del redigera även pluggarna direkt i php, om man har kunskapen. Du kunde kanske kika på det?
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Forum"