Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

I det här inlägget postade Johan följande redogörelse:
johanre skrev:Nej, det finns ingen sammankoppling av konto-information mellan ubuntu-se.org och Launchpad, utan det sker genom att man i forumet ansöker om att bli medlem i forum-gruppen "Loco". Då görs en manuell granskning av medlemmarna i Launchpad gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se. Finns kontot / personen i Launchpad så får man tillträde till Loco gruppen i forumet. Inte svårare än så.
Jag har argumenterat för att röstberättigade på gemenskapsmöten och i val av förtroendevalda bör fortsatt utgöras av dem som är medlemmar i Launchpad-gruppen. Skälen är dels formella: Ubuntu Sverige är ett LoCo, och LoCo-medlemmar finns i en Launchpad-grupp. Men jag har också framfört argument utöver det, främst i det här inlägget:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Launchpad används för många olika saker. LoCo:ts medlemmar är förtecknade där, till exempel. Saker man kan göra som medlem i https://launchpad.net/~ubuntu-se, utan att engagera sig särskilt djupt, är:
Den nuvarande ordningen för LoCo-medlemskapet är ett sätt att uppmuntra till och sänka tröskeln för sådana bidrag, och manifesterar att vi är en del i den globala gemenskap som gör Ubuntu möjligt. Det tycker jag är bra.
Samtidigt har det varit så att forummedlemmar som inte varit medlemmar i LoCot ibland har adjungerats till gemenskapsmötena med yttranderätt men inte rösträtt. Den öppenheten är av godo enligt min uppfattning.

Därför föreslår jag att vi tillämpar samma anda av öppenhet i forumet, innebärande att skrivrättsspärrarna till forumets LoCo-kategori tas bort.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av johanre »

Jag håller med!

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av bittin »

Håller också med, då jag inte minns mitt Launchpad kontos lösenord mm och orkar inte skapa ett nytt och tycker det vore enklare om alla får skriva ändå det är ju trots allt open source det handlar om
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av Broder Tuck »

Tumme upp ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tog mig friheten att lägga till en ny agendapunkt om detta på nästa LoCo-möte.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Skrivrätt för alla i LoCo-kategorin?

Inlägg av JoWa »

Gunnars förslag skall nu vara genomfört.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Forum"