När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Pink Panther »

En del medlemmar och några få i administrationen har min respekt och förtroende. Någon av de få medlemmar som idag har ett förtroende som moderator i forumet är direkt olämplig. Någon tänker inte längre än näsan räcker. Det är ett uttalande jag inte under några omständigheter ångrar. Det är inte ett spontant eller ogenomtänkt uttalande.

Vidare är det idag ett aktivt motarbetande av syfte, information och spridning av Ubuntu och Linux i Sverige. Att aktivt kontrollerar vilken medlem som skriver en tråd forumet och vad som får läsas offentligt via webben eller indexerats via sökmaskinernas sökrobotar från specifika medlemmar. Det kan inte anses som sunt eller friskt i ett fungerande forum eller gemenskap.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Learn Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

[flyttat från tråden Learn Linux]
Pink Panther skrev:Jag placerade min tråd som en nyhet i Ubuntu Café för den fanns med via "omgubuntu.co.uk" aktuella nyheter. Men jag glömde länken till "omgubuntu.co.uk". Så någon moderator ogillade ett offentligt visande av tråden via webben från vårt forum ubuntu-se.org.
För dem som inte hänger med (vilket jag inte gjorde förrän jag hade kollat): Underkategorin "Nyheter" är synlig för alla, medan "Surftips" bara är synlig för inloggade forumanvändare.
  • Är nämnda distinktion avsiktlig?
  • Om den är det, håller jag med PP om att den här tråden passar bättre i "Nyheter".
  • Om distinktionen inte är avsiktlig, kanske vi borde ändra så att "Surftips" också blir synlig för alla.
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Instämde nyss i ett inlägg du skrev i en annan tråd, men när jag läser ovanstående ångrar jag nästan det. Utomordentligt barnsligt! Ynkligt!

Ber någon moderator ta bort den här tråden.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Pink Panther »

"Utomordentligt barnsligt! Ynkligt!" "Ber någon moderator ta bort den här tråden."

Nej! Jag ser ingen anledning till att följa ditt råd Gunnar Hjalmarsson

När det har utförts i praktiken under många år.

Jag vidhåller min åsikt som är följande.

"Att aktivt kontrollerar vilken medlem som skriver en tråd forumet och vad som får läsas offentligt via webben eller indexerats via sökmaskinernas sökrobotar från specifika medlemmar. Det kan inte anses som sunt eller friskt i ett fungerande forum eller gemenskap."
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Alla sunda forum behöver modereras, så också det här. Ditt inledande inlägg i den här tråden illustrerar det.

Om man vill få en ändring till stånd, är det lämpligt att föreslå det rakt av, utan insinuanta beskyllningar och grundlösa antaganden.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:En del medlemmar och några få i administrationen har min respekt och förtroende. Någon av de få medlemmar som idag har ett förtroende som moderator i forumet är direkt olämplig. Någon tänker inte längre än näsan räcker. Det är ett uttalande jag inte under några omständigheter ångrar. Det är inte ett spontant eller ogenomtänkt uttalande.
Om du nu har synpunkter på denne någon som enligt dig själv är olämplig, varför säger du inte rakt ut vem det är? Vad är poängen med att antyda något utan att kunna stå för det?
Pink Panther skrev:Vidare är det idag ett aktivt motarbetande av syfte, information och spridning av Ubuntu och Linux i Sverige.
Detta är bara ett påstående från din sida. Har du några konkreta exempel där det skett ett aktivt motarbetande av syfte, information och spridning av Ubuntu och Linux i Sverige?
Pink Panther skrev:Att aktivt kontrollerar vilken medlem som skriver en tråd forumet och vad som får läsas offentligt via webben eller indexerats via sökmaskinernas sökrobotar från specifika medlemmar. Det kan inte anses som sunt eller friskt i ett fungerande forum eller gemenskap.
Kom gärna med konkreta exempel, gärna där två medlemmar skrivit samma sak, men kontrollerats olika. Jag känner inte igen mig i din beskrivning, men som sagt, har du exempel, där det förekommer vore det bra om du tog fram det.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av johanre »

Om du backar några steg, Pink Panther, och ser vad Gunnar skrev i den tråden som gjorde dig irriterad, så inser du kanske att det egentligen finns väldigt lite att bli upprörd över. Vad som hände var att JoWa slog ihop två trådar som behandlade exakt samma fråga. Då slumpade det sig att den hopslagna tråden hamnade i kategorin Surftips. Gunnar förklarade mycket riktigt att den kategorin sedan tidigare var begränsad att endast kunna läsas av inloggade forumanvändare. Det var alltså inte på något sett så att någon försökte rikta sig mot dig, det var bara en lite oanad konsekvens av städjobb i forumet.

Det enda jag ser som behövs är lite lugnade känslor och en översyn över inställningarna på kategorin Surftips. Vulfgar kan kanske tipsa om historiken till varför man valde den inställningen en gång i tiden, men det var då och nu kanske vi resonerar annorlunda.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av vulfgar »

Jag minns tyvärr inte varför just surftips inte kan läsas av alla, men det har historiskt funnits ett antal forummedlemmar som varit väldigt känsliga och ondgjort sej över tex delar av caféet i forumet mm. För att slippa en massa tjafs men ändå begränsa så lite som möjligt, måste man gå med i vissa grupper för att se vissa kategorier. Det gäller fler kategorier, tex Debatt.
Det kanske går att ta bort dessa begränsningar nu.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Lade till en punkt om detta på agendan för nästa LoCo-möte.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av JoWa »

Surftips är nu synlig också för ej inloggade besökare. Tack Johan. :)
Café Surftips.png
Debatt är alltjämt synlig endast för inloggade medlemmar av gruppen Debatt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Broder Tuck »

Bra jobbat! ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: När ubuntu-se.org biter sig själv i svansen.

Inlägg av Pink Panther »

Instämmer i följande. Bra jobbat! :-)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum"