XP felkod 0xc000000e

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

XP felkod 0xc000000e

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har en gammal dator med flera partitioner och på en av dom är det Windows XP.
Jag har nyligen installerat Xubuntu på en annan partion och skulle nu starta XP som jag inte har kört på nån månad.

Men den kommer inte så långt i starten innan jag får en svart skärm med följande text:

WINDOWS BOOT MANAGER

windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your installation disc and restart computer.
2. Choose your language settings, and then click "Next."
3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc, contact your administrator or computer manufacturer for assistance.

File: \Windows\system32\winload.exe

Status: 0xc000000e

Info: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.


Jag tittade på en annan dator med fungerande XP och där finns det inte häller någon winload.exe
Till saken hör kanske också att i den här datorn finns en hårddisk till från en skrotad dator, och på den finna Vista, som inte startar. Jag försökte en gång att få windows att reparera Vista. Kan den ha gett sig på XP partitionen och förstört nåt där?

Jag håller nu på att spara hela XP partitionen på ett USB-minne, ca 20 GB. Om jag sen installerar om XP, kan jag då få tillbaka det som det va innan genom att flytta över det mesta, eller nästan allting, från USB-minnet?
Är det någon del jag inte ska ersätta med det jag har på USB-minnet?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: XP felkod 0xc000000e

Inlägg av johanre »

Har du löst det? Om inte så är svaret på frågan, ja, du bör kunna få tillbaka alla dokument, bilder, filer, etc. Däremot program kommer du behöva installera om.

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: XP felkod 0xc000000e

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, i natt fick jag igång den igen. Jag satte i installations-CDn och startade med den, där körde jag nån grej för att reparera, och det fanns 3 olika kommandon som kunde ha med detta att göra, fixmbr, fixboot, och bootcfg. Det visade sig vara fixboot som rättade till detta.
Nu kan man boota XP igen, men ett lite fel kvarstår...
Det hela började med att jag hade satt i en hårddisk till från en skrotad dator för att få lite mer minne, och på den fanns en Vista-partition, som inte ville starta, möjligen nåt som hade blivit fel efter att jag hade krympt nån partition, inte säker.
Men jag tänkte en dag att jag skulle få igång den, och lät Vista köra nån reparationsgrej. Men trots att jag då fick välja vilken partition det va som skulle repareras så gav sig Vista på XP-partitionen, det var det som gjorde att XP inte gick att starta sen.
Men nu efter att ha fått igång XP igen, och kör update grub i ubuntu, då får XP partitionen namnet Vista i startmenyn. Hur kan jag rätta till det?
Någonstans på XP-partitionen måste det väl då finnas ett namn på den, som jag kan byta ut, var? Eller ligger detta nån annanstans på hårddisken?

Kommandot fixmbr har jag inte provat, och det kanske skulle fixa detta, men det stog något om att det partitionstabellen kunde förstöras eller nåt sånt.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"