Telenor Kontantsurf

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Telenor Kontantsurf

Inlägg av Xcore »

Fungerade utmärkt under de tre dagar jag testat.

Till skillnad från de övriga alternativen som alla hade begränsningar, så hade Telenor inga. Jag har gjort av med 5 gig på två dagar, det hade blivit att köpa ny månadssurf med Comviq till exempel.

Välj inte någon av dem om du skall surfa och tanka lite.

Har ni testat nån ni tyckte var bra?

3?

De kör med sänkt fart efter 20 gig har jag läst och man får maxfart på 200 Kbps.

Tyvärr finns bara Telenorprogrammet för Windows och MAC men man kanske kan få igång det på Linux också? Annars kommer jag inte ens online med Puppy.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av m!rage »

Jag vet inte vilket modem Telenor kör med nuförtiden men med det jag har, ett svart Option-någonting, räcker det med att installera paketet
usb-modeswitch
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av Xcore »

m!rage skrev:Jag vet inte vilket modem Telenor kör med nuförtiden men med det jag har, ett svart Option-någonting, räcker det med att installera paketet
usb-modeswitch
Jag har ett Sony Ericsson modem. Men man måste väl använda Stay Connected programmet som följer med? Eller om det finns ett liknande program för Linux som kan funka på Puppy?

De har program för 6 olika modem tror jag.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre ... index.html
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av m!rage »

Nej det finns ju bara till Windows och Mac OS X. Ubuntu har egen hantering av 3G-modem som styrs av nätverkshanteraren. Men en del modem (de flesta för att vara ärlig) kräver att programmet usb-modeswitch är installerat så börja med det, har du tur fungerar det sedan utan några som helst problem.

EDIT: Vet inget om Puppy, men det ska nog gå att fixa där med om du vill
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av Xcore »

Tack för tipsen. Jag skall se om jag kan få igång Telenor i Puppy. :)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av gruble »

Kanske lite tips i denna tråd hsoconnect for UMTS-USB-sticks, jag får upp ett Connect gui under Network i Puppy 5.0. Men har inget sådant modem.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Telenor Kontantsurf

Inlägg av Xcore »

Tackar för länken, skall ta en test sen får vi se om jag kan få igång modemet i Puppy. :)

Såg också att Puppy Linux 5 finns ute nu, Lucid Puppy. ;)
http://puppylinux.org/main/index.php?fi ... elease.htm
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"