Windows 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7

Inlägg av TweekiE »

windows 7 har väl inte kommit ut än? menar du att du kommer få windows 7 gratis när det kommer ut?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

95monye skrev:windows 7 har väl inte kommit ut än? menar du att du kommer få windows 7 gratis när det kommer ut?
Yes :) Alla internationella beta-testare fick i dagarna var sin Windows 7 Ultimate RTM (Released to manufacturing) som är samma som snart kommer att börja säljas.

// rancor
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7

Inlägg av TweekiE »

windows 7 kommer ju ut nsta år ???
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Windows 7

Inlägg av Ulsak »

Yes Alla internationella beta-testare fick i dagarna var sin Windows 7 Ultimate RTM (Released to manufacturing) som är samma som snart kommer att börja säljas.
...inte 30 silverpenningar?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

95monye skrev:windows 7 kommer ju ut nsta år ???
Neh, den är snart här.

Under augusti (denna månad) kommer Windows 7 att släppas till OEM-återförsäljare som t.ex. Dell, HP, Acer och Asus. I slutet av denna månad kommer antagligen oxå Windows 7 att släppas till MSDN och TechNet Plus. Sedan dröjer det nog bara någon månad till innan den går att köpa i affären så nu är det verkligen inte långt kvar =)

// rancor
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7

Inlägg av TweekiE »

haha då har alla datanissar jag känner haft fel , vad bra! orka vänta ett år !
palle-kuling
Inlägg: 466
Blev medlem: 16 apr 2008, 21:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Windows 7

Inlägg av palle-kuling »

KMplayer är en grymt bra spelare, snabb och tar alla format. Dessutom finns det en mängd behändiga funktioner inbyggda. K-Lite är också en extremt bra spelare som tar allt faktiskt. Ser ut som Mediaplayer Classic, snabb som attan, men kan mycket mer än MS egen gamla MP Classic.
BTW, k-lite (som är ett codec pack igentligen) använder sig av guliverkli (media player classic), som är en klon av mplayer2 (MS gamla mediaspelare).
Apropå det, guliverkli's utveckling stannade tyvärr upp för ett tag sedan, vilket bidrog till att den inte hade speciellt bra stöd för vista/windows7. Det visar sig att två nya projekt har stigit ur askan från guliverkli:
http://mpc-hc.sourceforge.net/
http://sourceforge.net/projects/guliverkli2/

Så nu mår jag bra igen!
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:
Yes Alla internationella beta-testare fick i dagarna var sin Windows 7 Ultimate RTM (Released to manufacturing) som är samma som snart kommer att börja säljas.
...inte 30 silverpenningar?
det är väl inte något man vill tala högt om på ett linuxforum, om man inte har väldigt dålig självkänsla så att man har behov att skryta...
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7

Inlägg av christer »

Hittade ni testare alla felen? Måste jag vänta till Service Pack 2 ?
Service Pack 1 svänger väl det hela upp och ned med Restore,
panik, ominstallation eller retur och 30 € till någon affär med servicepersonal.
Källmaterialet är ens egen och många andras erfarenhet av föregående version.
Man måste vara minst Linuxfreak för att få det att fungera klanderfritt
och utan den där känslan, som tillhör datorskräcken.

När man sedan installerar ett MS Office, så hur får man bort felmeddelandet
om fel version ? I den dolda partitionen finns väl en 60 dagars version,
som först måste bort, och då stryker det lätt med alltför mycket
med MS-stämpeln.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

christer skrev:Hittade ni testare alla felen? Måste jag vänta till Service Pack 2 ?
Service Pack 1 svänger väl det hela upp och ned med Restore,
panik, ominstallation eller retur och 30 € till någon affär med servicepersonal.
Källmaterialet är ens egen och många andras erfarenhet av föregående version.
Man måste vara minst Linuxfreak för att få det att fungera klanderfritt
och utan den där känslan, som tillhör datorskräcken.

När man sedan installerar ett MS Office, så hur får man bort felmeddelandet
om fel version ? I den dolda partitionen finns väl en 60 dagars version,
som först måste bort, och då stryker det lätt med alltför mycket
med MS-stämpeln.
Kan bara tala från egen erfarenhet och det är att jag är possitivt överraskad, både till prestanda och driftsäkerhet. Jag upplever Windows 7 som en välpollerad version av Vista där man försökt att åtgärda de brister som Vista har och det har man som sagt lyckats med.

// rancor
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7

Inlägg av christer »

Det blir då bara priset att komma överens med.
Tror det är Linux-distributionerna, som till stor del
styr priset. Egentligen är det bara ett slags mervärde
man kan betala för. Det är väl också ett dagsverke
bakom ett byte av Windows eller går det bara att
uppdatera så att skrivare, kameror, och installerade program
bara följer med ?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

christer skrev:Det blir då bara priset att komma överens med.
Tror det är Linux-distributionerna, som till stor del
styr priset. Egentligen är det bara ett slags mervärde
man kan betala för. Det är väl också ett dagsverke
bakom ett byte av Windows eller går det bara att
uppdatera så att skrivare, kameror, och installerade program
bara följer med ?
Uppgradering är lite sådär, jag postade en matris innan och det är bara mellan vissa versioner av Vista till vissa versioner av 7 som går att uppgradera mellan. Inte så jättebra att dem inte har lagt mer krut på detta. Från XP till 7 är bara att glömma vilket kanske inte är så konstigt då det skiljer enormt mycket mellan dessa två OS.

Stöd för hårdvara är förvånande bra, i alla fall när det gäller grafikkort, nätverkskort och vanliga integrerade kretsar, hur det är med skrivare, webbkameror och sådant vet jag inte. Normalt kan man använda drivrutiner för Vista i alla fall.

// rancor
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Windows 7

Inlägg av gruble »

Bild
Det här stämmer väldigt bra med hur vi sålt senaste året, för dom flesta företag kräver nedgradering till XP.

Ska bli intressant se hur stor del Windows 7 tar från XP och Vista dom närmaste åren, och om Microsofts total inte minskar då Google hoppar in.
Skulle inte förvåna mej om det kommer ett SP4 till det i Win 7 virtualiserade XP.

DesktopBSD som fungerar riktigt bra finns nog med i Other.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av farmfield »

rancor skrev:Uppgradering är lite sådär, jag postade en matris innan och det är bara mellan vissa versioner av Vista till vissa versioner av 7 som går att uppgradera mellan. Inte så jättebra att dem inte har lagt mer krut på detta. Från XP till 7 är bara att glömma vilket kanske inte är så konstigt då det skiljer enormt mycket mellan dessa två OS.
Vansinne det där med alla versionerna... Det där måste handla om hur MS tjänar pengar mot hårdvarutillverkarna, inte på privatpersonerna, eller vad tror ni?

Jag förstår mig ärligt inte på det här med att erbjuda en dj-a massa olika varianter av allting, det måste ju vara dyrare att producera och marknadsföra än färre produkter... Apple har ju kört rätt hårt på 'en av varje'-tänkandet i allt från OS till iPhone och det verkar ju löna sig för dom iaf... Men tittar man på t.ex. SonyEricsson's utbud och hur lite det kan skilja mellan två modeller så undrar iaf jag vad tanken är, för det kan väl inte vara så dumt att dom tror dom tjänar på det?
rancor skrev:Stöd för hårdvara är förvånande bra, i alla fall när det gäller grafikkort, nätverkskort och vanliga integrerade kretsar, hur det är med skrivare, webbkameror och sådant vet jag inte. Normalt kan man använda drivrutiner för Vista i alla fall.
Ja det var väl ett måste sett till hur dom misslyckades med Vista på den biten... En polare fick inte igång sitt ljudkort till 100% förrän efter ett år efter Vista släpptes... Är det MS fel? Det borde ju inte vara det, men dom glömmer hur folk uppfattar det - och dom uppfattar det som MS fel...

Men det finns ett problem med Windows - oavsett version - som jag tror många glömmer och det är hur datortillverkarna meklar med det och slänger in en massa skit... Nu satt jag på en månadsgammal Vista-burk hela dagen igår med kundens beskrivning av problemet som -"Ingenting fungerar längre"... Vad som inte fungerade? Office-paketet, antivirus, brännarprogrammet och DVD-programmet. Och ni kan säkert gissa varför - det var naturligtvis 30-dagars demo-versioner på alla dom. Men det hade inte kunden fattat - för folk tänker ju inte så. Så det blev till att avinstallera 'allt' och smälla in OOo, AV, Firefox m.m. och stänga av ett ton meningslösa tjänster, uppdatera systemet (tog tot. >3h att ladda ner/installera) och till slut så funkade maskinen så bra som den kunde med utgångspunkt ifrån Vista då.

Tänk om Acer gjort det från början? Vilken grej. Du får ett office-paket, antivirus m.m. utan att det kostar. Ingen demo utan fullversion. Vi har tveakat systemet att passa vår hårdvara. Vi har optimerat prestandan (typ stängt av meningslösa tjänster) o.s.v... Då hade Windows inte uppfattats så dåligt tror jag... Sen att MS hade gnällt som f-n, höjt licenspriset per burk o.s.v, det hade man troligtvis tjänat in på hypen, ökad försäljning o.s.v. rätt snabbt...

Men det gör dom inte. Och ingen annan heller. Så då får kunden en dålig Windows 7-installation vilket som... Och jag gnäller inte, för det gynnar ju GNU/Linux, hehe...
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: Windows 7

Inlägg av Xcore »

Windows 7 mycket billigare än Vista

Windows 7 kommer att bli cirka 30 procent billigare än Vista. Men de halverade lockpriser som engelska Microsoft Store kör med nu kommer att tas bort, säger Microsoft i Sverige.

– Kunderna har upplevt att Vista var för högt prissatt så vi räknar med att ha 30-35 lägre pris på Windows 7, säger Stephanie Smitt Lindberg, Microsofts affärsområdeschef för konsumentmarknaden.

Hos handlare som Dustin kostar Windows Vista mer än 2 000 kronor, fast sedan tidigare i sommar utlovas Windows 7 på köpet om man beställer Microsoft gamla operativsystem. Ett billigare alternativ tycks vara att beställa produkten från Microsoft Store i England. Här kan man göra en förhandsbeställning och få den engelska versionen av Windows 7 Home Premium för 80 pund (995 kronor). På beställningssidan anges dock att det handlar om ett tidsbegränsat erbjudande ”så långt lagret räcker” och att varje kund bara får beställa tre paket.

Men Stephanie Smitt Lindberg säger att detta erbjudande snart kommer att försvinna eftersom det handlar om E-versionen av Windows 7, alltså den som saknar Internet Explorer.

– Det är inte längre aktuellt med en sådan version och just nu föreligger ett förslag om att konsumenterna i stället ska få välja mellan fem olika webbläsare i samband med installationen, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Inga av de svenska handlarna har ännu hunnit gå ut med erbjudanden om förhandsbeställningar. – När det gäller priser i Sverige så är vi förhindrade att publicera någon form av riktpriser så där måste vi vänta på att någon av våra återförsäljare börjar sätta slutkundspriser, säger Microsofts informationschef, Christofer Björkvall.

Som prisreferens för den europeiska marknaden rekommenderar han en titt på tyska Microsoft Store som ungefärligen överensstämmer med var prisläget hamnar även i Sverige. Här ser man att priset på Windows 7 Home Premium har sänkts från 200 euro till 120 euro (1 275 kronor) vilket kan jämföras med Vista Home Premium som kostar 219 euro. Enligt den information som finns på emea.microsoftstore.com handlar detta inte om ett tidsbegränsat erbjudande men sedan återstår att se om även detta pris kommer att ändras.

Stephanie Smitt Lindberg berättar att det nya operativsystemet dessutom kommer att finnas i en paketering kallad ”Family Pack” med tre licenser för hemmabruk. – Det finns ännu inga beslut på vilka språkversioner som kommer att finnas samt vilka marknader utanför USA som kommer att få möjligheten att sälja den paketeringen. Jag inväntar beslut de kommande dagarna, säger Stephanie Smitt Lindberg.

http://www.idg.se/2.1085/1.241037/windo ... e-an-vista
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

farmfield skrev:Ja det var väl ett måste sett till hur dom misslyckades med Vista på den biten... En polare fick inte igång sitt ljudkort till 100% förrän efter ett år efter Vista släpptes... Är det MS fel? Det borde ju inte vara det, men dom glömmer hur folk uppfattar det - och dom uppfattar det som MS fel...
Just detta med drivrutiner var ett stort problem för Microsoft och Vista då steget till Vista var i princip samma som från Dos 6.2 till Windows 95 och det tog lång tid för många företag eftersom deras programmerare inte hade skrivit nya drivrutiner från grunden på länge utan bara byggt vidare på befintliga.

Bland annat Creative hade gigantiska problem medan andra tillverkare lyckades bra mycket snabbare och jag kan bara tänka mig att dem inte hade tillräckligt bra kompetens och därför tog det tid.

Nu har alla lärt sig, dem har färska kunskaper och eftersom Windows 7 är väldigt likt Vista så kommer inte drivrutiner ställa till problem denna gång.

// rancor
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Windows 7

Inlägg av farmfield »

rancor skrev:
farmfield skrev:Ja det var väl ett måste sett till hur dom misslyckades med Vista på den biten... En polare fick inte igång sitt ljudkort till 100% förrän efter ett år efter Vista släpptes... Är det MS fel? Det borde ju inte vara det, men dom glömmer hur folk uppfattar det - och dom uppfattar det som MS fel...
Just detta med drivrutiner var ett stort problem för Microsoft och Vista då steget till Vista var i princip samma som från Dos 6.2 till Windows 95 och det tog lång tid för många företag eftersom deras programmerare inte hade skrivit nya drivrutiner från grunden på länge utan bara byggt vidare på befintliga.

Bland annat Creative hade gigantiska problem medan andra tillverkare lyckades bra mycket snabbare och jag kan bara tänka mig att dem inte hade tillräckligt bra kompetens och därför tog det tid.

Nu har alla lärt sig, dem har färska kunskaper och eftersom Windows 7 är väldigt likt Vista så kommer inte drivrutiner ställa till problem denna gång.

// rancor
Ja, en sak verkar säker, MS gör inte samma misstag som med Vista i stort... Det är näst intill att man blir imponerad när så stora företag (oavsett bransch) faktiskt beter sig som om man hade lärt sig av sina misstag, hehe...

Tänk om Saab & Volvo kunde ta efter det? ;)
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7

Inlägg av christer »

Hittade en billig 249,90 € stationär Acer Veriton m220.
Till och med arbetsminne 2GB och en 160 GB SATA hårddisk,
optisk mus, DVD-RW och tangentord ingår.

Inget Windows utan Free DOS. Klarar FreeDOS Vista drivrutiner ?
Kan Windows-program köras rakt av med Free DOS?
Det är tydligen en konkurrent till MS, och de har tydligen ännu inte
fått igång bestraffningsåtgärder för tillverkare, då de
förinstallerar FreeDOS.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 7

Inlägg av rancor »

christer skrev:Hittade en billig 249,90 € stationär Acer Veriton m220.
Till och med arbetsminne 2GB och en 160 GB SATA hårddisk,
optisk mus, DVD-RW och tangentord ingår.

Inget Windows utan Free DOS. Klarar FreeDOS Vista drivrutiner ?
Kan Windows-program köras rakt av med Free DOS?
Det är tydligen en konkurrent till MS, och de har tydligen ännu inte
fått igång bestraffningsåtgärder för tillverkare, då de
förinstallerar FreeDOS.
FreeDOS är en klon av Microsoft DOS och Microsoft har inga som helst problem med att dem existerar.

Detta OS är DOS 6.22-kompatibelt men som klarar av att köra FAT32 vilket jag har för mig inte DOS 6.22 gjorde utan klarade bara FAT16

FreeDOS klarar absolut inte av Vista drivrutiner. Det är som sagt DOS, inget grafiskt gränssnitt utan bara ... gamla hedliga DOS i ett öppet format. Det är antagligen inget som du vill ha

// rancor
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Windows 7

Inlägg av christer »

Vi hittade ju MS-DOS i Vista med terminal, kommandon och allt.
NT kan väl inte vara något nytt utan bara gammalt i nyare förpackning.
Grundidén för MS är ju att få betalt för OS:et och Office vart tredje år.
Det krävs för att hålla MS-liv i flera hundratusentals anställda världen över.

Det verkar vara rätt med att FreeDOS inte är något att ha. Om man
tänker som de flesta är ett OS bara något nödvändigt ont man helst vill
slippa. Det är paketen runt man vill åt.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"