OS X på pc

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Tänkte testa OS X och då jag för tillfället inte har råd att köpa en ny dator tänkta jag installera det på denna.
Då vi i Sverige får modifiera programvaran för att få den att funka så borde det vara lagligt.
Om man ska följa EULA'n (vilken jag i och för sig inte tror gäller i Sverige) borde det räcka med att sätta på ett äpple-klistermärke på datorn. Någon som vet om det ska vara en bild på ett äpple eller om det duger med ett klistermärke från ett äpple köpt i affären?
Mac OS X 10.5 Leopard EULA, Section 2A: "This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-LABELED computer at a time."
Någon som har några erfarenheter om detta? Vilka problem komme jag stöta på och går det att fixa dem?
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: OS X på pc

Inlägg av Alleinsora »

Jag har försökt mig på detta en gång. Dock tror jag att jag gjorde något fel för trotts att jag skapat en partition innan jag startade installationsprogrammet som "lovade" att det inte skulle påverka någon annan partition än den jag pekade på så försvann min partitionstabell. =/
Var mindre roligt att försöka få tillbaks allting som jag inte hade backup på....
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Ajaj, det lät ju sådär :-\ Jag får installera det virtuellt tills jag köper ny hårddisk.
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: OS X på pc

Inlägg av Alleinsora »

Det är ju ett alternativ. Dock kan det ju ha varit den "Hackintosh"-skivan jag laddade ner som var korrupt. Fast det kan ju vara värt att testa virtuellt innan så man vet att man inte gör något dumt. :)
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: OS X på pc

Inlägg av Ulsak »

Rasmus skrev:Tänkte testa OS X och då jag för tillfället inte har råd att köpa en ny dator tänkta jag installera det på denna.
Då vi i Sverige får modifiera programvaran för att få den att funka så borde det vara lagligt.
Om man ska följa EULA'n (vilken jag i och för sig inte tror gäller i Sverige) borde det räcka med att sätta på ett äpple-klistermärke på datorn. Någon som vet om det ska vara en bild på ett äpple eller om det duger med ett klistermärke från ett äpple köpt i affären?
Mac OS X 10.5 Leopard EULA, Section 2A: "This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-LABELED computer at a time."
Någon som har några erfarenheter om detta? Vilka problem komme jag stöta på och går det att fixa dem?
EULA avtalet är utformat på ett lika drakoniskt sätt som MS-EULA. En installation och en Macdator. Man bryter ju inte mot nån lag om man bryter mot avtalet...
men visst är det skönt med GPL?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: OS X på pc

Inlägg av Hund »

Det går att köra virtuellt med VMWare men det är väldigt slött.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Xcore
Inlägg: 2140
Blev medlem: 17 maj 2009, 22:31
OS: PCLinuxOS

Re: OS X på pc

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:Det går att köra virtuellt med VMWare men det är väldigt slött.
Då är det nog inte ens värt besväret. Vem vill sitta med ett siraps OS?

Inte jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Det blir att testa med virtualbox (och om det inte funkar där, så får jag väl testa vmware) Sen skulle det gå, om jag rensar lite partitioner att klämma in musiken på en annan hårdisk och då få musikdisken ledig.

Visst är det skönt med GPL, men ibland måste man ju våga sig ut på hal is ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: OS X på pc

Inlägg av Hund »

Xcore skrev:
Hund skrev:Det går att köra virtuellt med VMWare men det är väldigt slött.
Då är det nog inte ens värt besväret. Vem vill sitta med ett siraps OS?

Inte jag i alla fall.
Det är ju segt oavsett. Men folk använder ju det ändå. ;D
Rasmus skrev:Det blir att testa med virtualbox (och om det inte funkar där, så får jag väl testa vmware) Sen skulle det gå, om jag rensar lite partitioner att klämma in musiken på en annan hårdisk och då få musikdisken ledig.

Visst är det skönt med GPL, men ibland måste man ju våga sig ut på hal is ;)
Det fungerar inte med Virtualbox. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: OS X på pc

Inlägg av farmfield »

Jag har t.o.m. sålt maskiner med OS X förinstallerat och med rätt hårdvara kan man få det att fungera bra. Det finns utmärkta hårdvaruguider på http://www.insanelymac.com/
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Efter en del om och men installerar jag nu i vmware...

EDIT: Får (efter att installationenen har slutförts utan fel) "Operating system not found", jag lyckas inte heller få den att boota från skivan igen. Ide?

EDIT2: Jag kanske vet vad felet är, installerar nu en patchad skiva och ska se om det går bättre.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Har nu insteallerat i vmware, ska testa "in real" när jag orkat flytta musiken till en annan disk.
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: OS X på pc

Inlägg av dmz »

Hur gick det för dig rasmus?

Blev lite nyfiken på att testa själv, mest för att påvisa hur mycket bättre kvm är gentemot virtualbox/vmware. Fungerar fint än så länge vid installation.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
omnius
Inlägg: 272
Blev medlem: 30 jan 2007, 12:38
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Gnesta

Re: OS X på pc

Inlägg av omnius »

dmz:

har du länk till några schyssta instruktioner eller några egna att dela med dig av?
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: OS X på pc

Inlägg av dmz »

omnius skrev:dmz:

har du länk till några schyssta instruktioner eller några egna att dela med dig av?
Jodå; http://www.linux-kvm.org/page/Main_Page
Själv följde jag då detta; http://wiki.archlinux.org/index.php/KVM
Möjligt att det skiljer sig från Ubuntu på något ställe.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

@dmz Det gick tillslut väldigt bra, dock var det mycket krångel och om du lyckas bättre med kvm skulle vara kul att veta.
Jag fick ladda ner en färdig vm med en custom skiva (endast för boot, senare bytte man till den riktiga) vilket inte är spec smidigt. Sen är jag inget större fan av vmware heller :-\
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: OS X på pc

Inlägg av dmz »

Gick och lade mig medans installationen fortgick, så vet inte riktigt vad som hände efter att den var klar; installeras bootloader automatiskt? Verkar inte ha någon sådan nämligen...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Det problemet hade jag också och jag löste det som sagt med att tanka en färdig vm och installera i den. Jag måste dock fortfarande ha bootdisken i när jag ska starta (och vänta tills tiden tar slut så att den startar på hårddisken istället). Möjligtvis går det att lösa genom att installera tex. grub

EDIT: om du vill kan jag ladda upp bootdisken nån stans eller skicka via mail (den är inte så stor har jag för mig). Fast om man kunde lösa det med grub skulle ju det vara smidigt, ska testa senare.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: OS X på pc

Inlägg av Rasmus »

Bootskiva finns att tanka här, vet ej när uploading tar bort filer så säg till om den försvinner.
http://uploading.com/files/c65fa46c/darwin.iso/

Måste säga att osx påminner väldigt mycket om gnome, kolla på tex. miniräknaren eller uppdateringshanteraren
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: OS X på pc

Inlägg av dmz »

Fick aldrig din länk att fungera. Har undersökt detta lite närmare och uppenbarligen så behövs ingen hackad installation längre med Boot-132, se http://en.wikipedia.org/wiki/OSx86#Boot ... _emulators . Är detta någonting du testat? Använder du dig av en retail DVD?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"