Hjälp med hdmi

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Hjälp med hdmi

Inlägg av xtr3m3 »

Håller på och hjälper min mors kille med att koppla in hans Acer Aspire 5536G med Ati Radeon HD4570 krets i hans Andersson Y425 FHD D.
Tv:n ska klara 1080i men jag får bara 1080p.

Kör windows 7 ultimate x64 på laptopen. Kan det vara så att grafikkretsen i laptopen inte klarar full hd?
Bilden på tv:n fylls ju inte ut riktigt då det är 1080p.

Nån som vet lite om sånt här? Hittar inga inställningar på tv:n heller.
Bild
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Hjälp med hdmi

Inlägg av Katt »

1080i och 1080p är samma upplösning. i står bara för "interlaced" och p för "progressive scan" vilket är olika sätt att renderar bilden.
1080p är också den föredragna metoden (eller den bättre kvaliteten), men klarar tvn bara 1080i så brukar de flesta moderna lcd-tvs ändra 1080p signalen till 1080i.

Så jag tror du antigligen förväxlat de två "upplösningarna". Däremot är jag lite osäker på vad du menar att tvn inte fylls ut riktigt?
Låter snarare som det är problem med mediaspelaren att den är inställd på fel upplösningsratio (skall vara 16:9), men det borde man se på att bilden blir konstig. Kan också vara så att filmen i sig inte har upplösningen 1920×1080 vilket brukar kompenseras med svarta ramar upp- och ner till.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Hjälp med hdmi

Inlägg av xtr3m3 »

Det är så att detta syns även när man inte har nått igång utan bara ser windows skrivbord.
Det blir svart längst ut till höger och vänster. Bifogar en bild som jag ritat lite snabbt för att visa på ett ungefär hur jag menar.

Ett blivande mästerverk ;D
Bilagor
bild.jpg
bild.jpg (28.99 KiB) Visad 2319 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Inlägg: 625
Blev medlem: 19 nov 2009, 11:04
OS: Arch Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Hjälp med hdmi

Inlägg av Katt »

Ser ut att vara någon fel inställning på tvn. Vissa lcd-tvs skalar bilden om den förs in via HDMI, men detta brukar var uppskalning vilket gör att bilden hamnar "utanför" tvn.
Testa att gå in i tvns meny och se om du kan fixa problemet den vägen.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Hjälp med hdmi

Inlägg av xtr3m3 »

Har kollat en hel del. Kan inte hitta nått. Ska kolla mer senare. Är inte där just nu. Ska väl dit igen snart.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"