problem med skrivrättigheter på Windows partition

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Beta
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 okt 2007, 21:13
OS: Open Suse
Ort: Helsinki

problem med skrivrättigheter på Windows partition

Inlägg av Beta »

Hej på er,
det här är kanske mer av ett rättighetsproblem än ett Windowsproblem, men jag väljer att lägga inlägget i proprietära OS. Får flyttas om moderatorer vill. Jag kör iofs Open Suse (gnome) o inte Ubuntu just nu, men det här forumet har nog folk som kan hjälpa till ändå.

Jag kör somsagt linux men har kvar en Win Xp partition (fast jag inte använt den på två år...). Där har jag fotografier i en folder och jag vill fortsätta lägga till bilder dit även nu för att alla foton ska vara på ett ställe. Problemet är att jag har problem med att få skrivrättigheter till fotografifoldern.
Jag vet att det är det att root äger foldern och att min vanliga user har read rights men inte write.
Jag har kört chmod 777 på endast fotografifoldern, jag har också kört det på hela windowsfoldern som mountas (och som innehåller fotografifoldern). Jag har kört recursive chmod och jag har kört -c "changes" så jag har sett att filerna ändrar rättigheter.
Men inget händer, jag har fortfarande inte write rättigheter till foldern. Har googlat en massa och hittat en massa info om hur man ändrar rättigheterna, men det verkar alltid förutsättas att allt löses med chmod 777 (eller nåt lite mindre drastiskt).
I mitt linux filsystem har jag "windows", därunder en C mapp (som har en ikon med ett hänglås, alltså är den låst på nåt sätt, denna folder syns inte när jag går in i windows foldern i terminalen och skriver "ls"), därunder finns fotografifoldern.

Jag kan få över fotografierna till fotografifoldern om jag cp-ar eller mv-ar dem som su i terminalen, men det är lite krångligare att göra (plus att terminalen tycker inte om konstiga tecken och space i foldernamnen). Jag skulle kunna föra över fotografierna till en linux-styrd partition, men då måste jag göra om en del med partitionerna (förstora,förminska) och det är mest det att jag är nyfiken på varför det hela inte funkar.

Har ni några tips?

/Beta
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: problem med skrivrättigheter på Windows partition

Inlägg av bbauto »

I Ubuntu brukar jag automontera ntfs partitionen i /etc/fstab
1. Skapa monteringspunkt:

Kod: Markera allt

sudo mkdir /mnt/ntfs
2. Redigera fstab:

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/fstab
3. Lägg till raden:

Kod: Markera allt

/dev/sda1    /mnt/ntfs    ntfs-3g    rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force    0    0
Byt ev. "/dev/sda1" mot vad din ntfs-partition benämns, eller kontrollera ditt uuid-nr med

Kod: Markera allt

sudo vol_id -u /dev/sda1
och ersätt "/dev/sda1" med "UUID=nnnnnn". Är du osäker på vad din ntfs partition kallas så:

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Beta
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 okt 2007, 21:13
OS: Open Suse
Ort: Helsinki

Re: problem med skrivrättigheter på Windows partition

Inlägg av Beta »

Hmm.. så du tror att det är felaktig mountning av partitionen som har skapat mina skriv-problem?
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: problem med skrivrättigheter på Windows partition

Inlägg av bbauto »

Jag har aldrig problem med åtkomst på detta sätt... Har man inte force flaggan, så kan man få problem om Windows!? avslutats felaktigt och påkallat en chkdsk... Då kan du normalt inte mounta från Linux. Med force flaggan kan du istället köra en kontroll innifrån Linux, enklast med gparted->Högerklicka->Kontrollera.

Eftersom jag har ubuntu på ett 16GB USB-minne, så automountar jag alltid 1a hårddisken, alla länkar till Musik, Bilder, Video är omriktade till ntfs partitionen på min bärbara... Det har aldrig krånglat.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"