Användare & rättigheter OS X/UNIX?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Användare & rättigheter OS X/UNIX?

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Har en fråga angående fildelning (i detta fall under OS X, men det är väl samma för UNIX i största allmänhet):

Jag har en mapp (Delad) vars innehåll jag vill dela, och så långt är allt som det ska. MEN, jag vill att de filer (t.ex. textdokument) som läggs i den mappen ska tilldelas samma rättigheter som själva mappen.

"Delad" har två användare: "Administratör", d.v.s jag, som har läs- & skrivrättigheter plus en användare jag skapade, "user", som också har läs- & skrivrättigheter. Men, nu till problemet: om jag, som administratör, skapar ett textdokument och sedan placerar det i mappen "Delad" så har bara jag läs- & skrivrättigheter. Användaren "user" kan gå in i mappen från en annan dator i nätverket och öppna dokumentet, men har då bara läsrättigheter.

Det jag undrar är om det går att fixa så att filer som läggs i mappen "Delad" automatiskt tilldelas samma användare & rättigheter som "huvudmappen" (Delad)?

Hoppas det inte blev alltför rörigt!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Användare & rättigheter OS X/UNIX?

Inlägg av Konservburk »

Det går att sätta SGID på katalogen för att få det ungefär som du vill, fast det gäller bara gruppen. Annars finns ACL (Access Control Lists) som du kan detaljstyra allt sånt där med.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Användare & rättigheter OS X/UNIX?

Inlägg av SlamsornasKung »

Konservburk skrev:Det går att sätta SGID på katalogen för att få det ungefär som du vill, fast det gäller bara gruppen. Annars finns ACL (Access Control Lists) som du kan detaljstyra allt sånt där med.
SGID!?!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Användare & rättigheter OS X/UNIX?

Inlägg av Konservburk »

Det står för Set Group ID och har med filrättigheter att göra. Du kan sätta SGID på en katalog med kommandot chmod g+s katalog
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"