Problem med Ubuntu Wxp i dual boot

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Problem med Ubuntu Wxp i dual boot

Inlägg av BjHstad »

Hej,
Vet inte hur många Ubuntuister, som läser på denna sida, mne jag testar...Jag installerade Ubuntu och Wxp på min laptop, Compaq nx 6325. Vid första uppstart funkade både 'Ubuntu och Windows som det skulle och allt var frid och fröjd, men efter en omstart efter att ha testat windows crashade Grub och jag fick svar från forumet att en bug i 9.10 kan orsaka problemet.
Jag beslöt att tills vidare köra windows på lappen. Gjorden en reparationskörning av windows och det funkar fint.
Nu undrar jag om ubuntu ligger o skräpar på disken fortfarande. Jag kollade disken och windows tar upp halva hårddisken, 12,4 gig på en 22,4 gigs disk. Hur kan man kolla och vad kan man göra för att rensa ut , utom att formatera och nyinstallera?
Vill Ubuntu, tvingas XP.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Problem med Ubuntu Wxp i dual boot

Inlägg av Osprey »

Ubuntu ligger förmodligen kvar, men eftersom du gjort en "reparationskörning" av Windows, så har du förmodligen skrivit över MBR. Detta gör att du inte kan komma åt Ubuntu eftersom Windows inte klarar av att läsa Linux filsystem.

För att kolla och se om du kan få igång Ubuntu och fixa till så att Grub ger dig möjlighet att välja vad du vill köra, så skulle jag använda Super Grub...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"