Problem med Win 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
reinfallt
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 okt 2007, 16:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Ornäs/Sverige

Problem med Win 7

Inlägg av reinfallt »

Jag har just köpt en extra sata-hårddisk på 1 tb som jag hade tänkt köra Windows 7 på. För säkerhets skull ryckte jag mina två andra diskar medan jag installerade windows på den nya. Den ena är en sata-disk med en vanlig Ubuntu 10.04-installation och den andra är en ide-disk som är en ren data-disk med bara en enda stor reiser-fs-partition.

När allt var installerat och konfigurerat så började jag med att stoppa i ide-disken igen. Då vill inte Windows starta längre >:( Den står bara still vid "Windows is starting" och kommer inte längre. Jag provade att stoppa i den andra sata-disken med ubuntu och fixa dual-boot med grub men det blir ju fortfarande samma fel när Windows försöker boota.

Efter att ha gett upp att försöka få Windows att starta så tänkte jag helt enkelt installera om fanskapet med alla diskar i från början den här gången. Då visar det sig att den nu inte ens vill boota från Windows 7-skivan! Det blir precis samma fel och den står bara still vid "Windows is starting" och jag kommer aldrig in i själva installationen! Vad kan det vara för fel?

Jag skulle ju kunna prova att rycka ide-disken och bara ha de båda sata-diskarna ikopplade men jag vet inte varför den skulle störa ???
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med Win 7

Inlägg av gruble »

Om du trycker F8 vid uppstart, får du inte upp alla tre diskarna då och kan välja vilken du vill boota från ?

Edit: Jag använder F8 (asus) Boot Meny för att slippa bios och grub inställningar, eftersom jag startar från så många olika boot enheter.
The key used to access the Boot Menu may vary. Some commonly used Boot Menu keys are F2, F8, F10, F11, F12 and ESC
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 18 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
reinfallt
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 okt 2007, 16:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Ornäs/Sverige

Re: Problem med Win 7

Inlägg av reinfallt »

gruble skrev:Om du trycker F8 vid uppstart, får du inte upp alla tre diskarna då och kan välja vilken du vill boota från ?
Det är inte det som är problemet. Jag ändrar ju i BIOS vilken disk den ska boota ifrån. Det blir samma problem oavsett om jag bootar direkt från Windows-disken eller går via grub på andra disken. Men det blir ju som sagt samma fel även när jag bootar från Windows 7-installationsskivan så det verkar ju inte vara så att det är Windows-installationen som har blivit skadad eller så.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Problem med Win 7

Inlägg av m!rage »

Har du bränt installationsskivan själv? Kanske den som har gått sönder i så fall, särskilt DVD-RW-skivor har en tendens att faila ibland
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Problem med Win 7

Inlägg av Kirill »

reinfallt skrev: Det är inte det som är problemet. Jag ändrar ju i BIOS vilken disk den ska boota ifrån. Det blir samma problem oavsett om jag bootar direkt från Windows-disken eller går via grub på andra disken. Men det blir ju som sagt samma fel även när jag bootar från Windows 7-installationsskivan så det verkar ju inte vara så att det är Windows-installationen som har blivit skadad eller så.
Anledningen till att det har kört ihop sig är:
* Du har flera primära diskar inställda och det kör ihop sig.
* Du har två bootloaders som krockar
* Du har förmodligen IDE disken ställd som master

Den jobbiga men ack så enkla lösningen är att du tar backup på det du kan göra sen så gör du såhär för att åtgärda problemet:

* Sätt IDE disken som slav
* Installera Windows 7 FÖRST
* Installera Ubuntu 10.04 efteråt

Sen är det bara tuta och köra ;D Det har som sagt absolut inget med att du har ett medie som är trasigt eller så, utan det är det att du har två installationer som krockar och datorn vill starta från bägge... =)

Jag har själv varit med om detta då jag hade dualboot och hade flera identiska diskar så det tog ett tag att gå igenom alla diskar en och en och se vilken datorn ville starta ifrån :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
reinfallt
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 okt 2007, 16:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Ornäs/Sverige

Re: Problem med Win 7

Inlägg av reinfallt »

Pontus Öhman skrev:
reinfallt skrev: Det är inte det som är problemet. Jag ändrar ju i BIOS vilken disk den ska boota ifrån. Det blir samma problem oavsett om jag bootar direkt från Windows-disken eller går via grub på andra disken. Men det blir ju som sagt samma fel även när jag bootar från Windows 7-installationsskivan så det verkar ju inte vara så att det är Windows-installationen som har blivit skadad eller så.
Anledningen till att det har kört ihop sig är:
* Du har flera primära diskar inställda och det kör ihop sig.
* Du har två bootloaders som krockar
* Du har förmodligen IDE disken ställd som master

Den jobbiga men ack så enkla lösningen är att du tar backup på det du kan göra sen så gör du såhär för att åtgärda problemet:

* Sätt IDE disken som slav
* Installera Windows 7 FÖRST
* Installera Ubuntu 10.04 efteråt

Sen är det bara tuta och köra ;D Det har som sagt absolut inget med att du har ett medie som är trasigt eller så, utan det är det att du har två installationer som krockar och datorn vill starta från bägge... =)

Jag har själv varit med om detta då jag hade dualboot och hade flera identiska diskar så det tog ett tag att gå igenom alla diskar en och en och se vilken datorn ville starta ifrån :P
Jag ska börja med att prova att rycka ide-disken. Det jävlades ju redan när jag bara hade den och disken med Win 7 inkopplad. Ide-disken är ju som sagt bara en ren data-disk så jag tvivlar på att det i första hand är en krock mellan grub och windows boot-loader som är problemet.
reinfallt
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 okt 2007, 16:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Ornäs/Sverige

Re: Problem med Win 7

Inlägg av reinfallt »

Nu ryckte jag ide-disken och bara har sata-diskarna ikopplade och nu verkar det faktiskt fungera :) Men jag förstår fortfarande inte varför den stör. Jag vet inte om jag orkar krångla att prova sätta den som slave. Går det ens om man inte har någon master?

Antingen skaffar jag ett externt kabinett till ide-disken eller så kopierar jag över allt som finns på den till min nya disk och helt enkelt pensionerar den.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Problem med Win 7

Inlägg av Kirill »

Nu är jag inte så insatt i hur SATA hanterar master / slave, men då den disken är PATA ansluten så styrs det genom jumpern för master / slave och då kan det krocka faktiskt... =)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Problem med Win 7

Inlägg av m!rage »

Har du kollat om boot-ordningen i BIOS skiljer på IDE och SATA? I så fall hade jag provat att sätta SATA före IDE och behålla IDE-disken som master.
reinfallt
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 okt 2007, 16:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Ornäs/Sverige

Re: Problem med Win 7

Inlägg av reinfallt »

m!rage skrev:Har du kollat om boot-ordningen i BIOS skiljer på IDE och SATA? I så fall hade jag provat att sätta SATA före IDE och behålla IDE-disken som master.
Den verkar inte skilja på IDE och SATA vad jag kan se. Den känner ju av tillverkare och så vidare så man ser ju precis vilken disk som är vilken.
Sold for Ubuntu
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med Win 7

Inlägg av Sold for Ubuntu »

Har trixat mycket med SATA och PATA och tror att det beror på att moderkortet inte klarar att hantera SATA+PATA samtidigt. Jag har själv haft liknande problem när jag "ghostade" Windowspartitioner tidigare i mitt liv när jag inte hade Ubuntu.
Om du lyckas så vill jag gärna veta hur du gjorde. :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"