Hej då Windows =)

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hej då Windows =)

Inlägg av Christian Holmberg »

Vill ta och ägna denna tråd till att säga adjö till Microsofts mjukvara. I skrivande stund så håller jag på att ta backup på det alldra viktigaste från sista spåret av Windows XP nämligen en hårdisk med filformatet NTFS, som sedan skall bli min /home partition.

Datorn jag sitter vid är för modern för att köra Windows XP. Vista vill jag inte befatta mig med. Windows 7 vill jag inte köpa, då jag hellre donerar pengarna till Cedega/Wine eller andra projekt som kan behöva en liten slant.

Det har varit ett trevligt förhållande vi haft, jag och Microsofts programvara, från MS DOS till Windows XP. Men nu får relationen vi haft ta ett slut. Så än en gång adjö Windows...
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av cthulhu »

Samma med mig. MS-DOS 6.? & Win 3.1 t.o.m. XP.
Sedan Ubuntu, sedan Debian. (snart Artch...)

Grattis till oss! (eller kanske "Grattis till (F)OSS!" ;) )
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Christian Holmberg »

Känns skönt att man sitter vid ett modernt operativsystem som underhålls av tillverkarna =)
Mina dual-boot dagar, som började med att Ubuntu 4.10 släpptes är nu över.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Kirill »

Tog mig 20 år att bryta mitt förhållande som kantats av en massa blåskärmar, korrupt data osv osv!

Slängde ut Windows totalt hemma, kör Linux på server, datorerna samt telefonen (Maemo). Kör även Linux på jobbdatorn, dock med Dual boot till Win7 som krävs för att komma åt OneNote på jobbet :-X

Jag är inte riktigt Windowsfri än, men det kommer nog framöver hoppas jag :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av cthulhu »

Jag slipper Windows pa Jobbet helt.
Open Suse.
Hade en Windows-dator har pa jobbet utifall man behovde gora nagot, men tror att den har dott nu.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Körde också dual boot i början, när jag sommaren 2007 provade Ubuntu första gången, på en bärbar. Dock bytte jag hårddisk för ett tag sedan till en större och då fick ju Windows stryka på foten. Köpte dock ett USB-kabinett som jag nu har den gamla hårddisken i och tänkte för ett tag sedan starta upp datorn med Windows XP från kabinettet, men det blev något läsfel på disken så jag fick aldrig igång Windows. Rätt skönt att slippa Windows också och det skönaste av allt är att när folk vill ha hjälp med skiten är det bara att säga att jag inte använt Windows sedan 2007 och därmed glömt precis allt som har med Windows att göra. Kanon.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Christian Holmberg »

I skrivande stund så håller hårdisken på att formateras till ext4 ;D
Now is there no turn back... eller något i den stilen ;D
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Hund »

När jag började med Ubuntu hade jag Windows på min hårddisk i typ 1 år innan jag tog bort det. Jag använde det aldrig, men vågade ändå aldrig klippa navelsträngen helt. När jag väl gjorde det kändes det dock jävligt bra. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hund skrev:När jag började med Ubuntu hade jag Windows på min hårddisk i typ 1 år innan jag tog bort det. Jag använde det aldrig, men vågade ändå aldrig klippa navelsträngen helt. När jag väl gjorde det kändes det dock jävligt bra. :)
Enda kruxet för mig har varit min GPS-navigator. Går ej att uppdatera eller uppdatera utan antingen Windows eller MacOS X. Får väl skaffa en Mac då… men det verkar ju lite overkill att skaffa en Mac bara för att kunna uppdatera sin GPS-navigator då och då…
Och nej, det funkar inte i Wine, i alla fall inte senast jag testade.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Hund »

Johnny Rosenberg skrev:
Hund skrev:När jag började med Ubuntu hade jag Windows på min hårddisk i typ 1 år innan jag tog bort det. Jag använde det aldrig, men vågade ändå aldrig klippa navelsträngen helt. När jag väl gjorde det kändes det dock jävligt bra. :)
Enda kruxet för mig har varit min GPS-navigator. Går ej att uppdatera eller uppdatera utan antingen Windows eller MacOS X. Får väl skaffa en Mac då… men det verkar ju lite overkill att skaffa en Mac bara för att kunna uppdatera sin GPS-navigator då och då…
Och nej, det funkar inte i Wine, i alla fall inte senast jag testade.
För det ändamålet borde ju en virtuell maskin via VirtualBox duga bra? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av farmfield »

Min farsa har slängt så mycket idiotjobb åt mitt håll det sista så jag bara väntar på att det skall komma nåt med videoredigering, för det är sista trappsteget för mig... Lägga 2 dar i FinalCut eller 30 minuter i Sony Vegas... Hmpfh! :-X
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av bittin »

här står det bara en väldigt massa gamla macar / min server och netbook

varav alla kör antikt Mac OS eller Linux dock måste jag köra Windows XP på jobbet och gör det då och då för att hjälpa släkten med Windows 7, men enda jag själv använder Windows till då jag inte tvingas på jobbet är spela spel och köra Voddler :p
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Dagon^ »

Jag tog farväl av Windows för 2 år sen men nu på senare tid har datorn uppgraderats till den grad att det blivit intressant att spela spel igen och producera musik och jag orkar inte pilleriet med Wine, Cedega, PlayonLinux etc. så jag dualbootar med Win7. Enda gången jag har Win7 igång är när jag antingen spelar Starcraft 2, andra roliga spel och producerar musik i FL Studio.

För att skryta så:

Acer Aspire One A150: Arch Linux
Fujitsu Siemens LifeBook S7010: Fedora 14
HTC Desire: Android 2.2 Froyo
Stationär Dator (inget märke, AMD-burk): Ubuntu 10.04/ Windows 7 Ultimate
Packard Bell (modell bortglömd) stationär: Linux Mint Fluxbox Edition 9
Fujitsu Siemens (nåt gammalt vrak med 233MHz CPU): Tiny Core Linux

Jag slipper ändå Windows i stor utsträckning :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av morpa »

Rätt skönt att slippa Windows också och det skönaste av allt är att när folk vill ha hjälp med skiten är det bara att säga att jag inte använt Windows sedan 2007 och därmed glömt precis allt som har med Windows att göra. Kanon.
Den där kör jag med faktiskt. Orkade inte med all släkt o bekantskapssupport ett tag, och gjorde sonika en lista med de prylar jag ger support på. XP ligger inte med på den..
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hund skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Hund skrev:När jag började med Ubuntu hade jag Windows på min hårddisk i typ 1 år innan jag tog bort det. Jag använde det aldrig, men vågade ändå aldrig klippa navelsträngen helt. När jag väl gjorde det kändes det dock jävligt bra. :)
Enda kruxet för mig har varit min GPS-navigator. Går ej att uppdatera eller uppdatera utan antingen Windows eller MacOS X. Får väl skaffa en Mac då… men det verkar ju lite overkill att skaffa en Mac bara för att kunna uppdatera sin GPS-navigator då och då…
Och nej, det funkar inte i Wine, i alla fall inte senast jag testade.
För det ändamålet borde ju en virtuell maskin via VirtualBox duga bra? :)
Ja, om jag hade haft en XP-skiva hade ju det gått bra, men det har jag ju inte. Bara en dold partition (som jag dock ser utan problem från Ubuntu) på min gamla hårddisk för återställning av hela systemet; en partition som dessutom inte verkar fungera längre…

Har väl serienumret kvar; har för mig det står på en etikett på datorns undersida.

Men funkar USB-portarna i Virtualbox?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Dagon^ »

Johnny Rosenberg skrev: Ja, om jag hade haft en XP-skiva hade ju det gått bra, men det har jag ju inte. Bara en dold partition (som jag dock ser utan problem från Ubuntu) på min gamla hårddisk för återställning av hela systemet; en partition som dessutom inte verkar fungera längre…

Har väl serienumret kvar; har för mig det står på en etikett på datorns undersida.

Men funkar USB-portarna i Virtualbox?
Jadå :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Dagon^ skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Ja, om jag hade haft en XP-skiva hade ju det gått bra, men det har jag ju inte. Bara en dold partition (som jag dock ser utan problem från Ubuntu) på min gamla hårddisk för återställning av hela systemet; en partition som dessutom inte verkar fungera längre…

Har väl serienumret kvar; har för mig det står på en etikett på datorns undersida.

Men funkar USB-portarna i Virtualbox?
Jadå :)
Installerade faktiskt Virtualbox för några veckor sedan, men jag har inte använt det sedan dess. Vet knappt hur man gör… Men det jag behöver för att köra XP i Virtualbox, är alltså bara en XP-skiva och så använder jag serienumret jag fick med datorn? Fast var 17 ska jag få en XP-skiva ifrån…?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Dagon^ »

Johnny Rosenberg skrev:
Dagon^ skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Ja, om jag hade haft en XP-skiva hade ju det gått bra, men det har jag ju inte. Bara en dold partition (som jag dock ser utan problem från Ubuntu) på min gamla hårddisk för återställning av hela systemet; en partition som dessutom inte verkar fungera längre…

Har väl serienumret kvar; har för mig det står på en etikett på datorns undersida.

Men funkar USB-portarna i Virtualbox?
Jadå :)
Installerade faktiskt Virtualbox för några veckor sedan, men jag har inte använt det sedan dess. Vet knappt hur man gör… Men det jag behöver för att köra XP i Virtualbox, är alltså bara en XP-skiva och så använder jag serienumret jag fick med datorn? Fast var 17 ska jag få en XP-skiva ifrån…?
Har du en nyckel (inte OEM) så är det fullt godkänt att ladda ner en ISO-avbild från t.ex. The Piratebay om du använder din egen nyckel.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Dagon^ skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Dagon^ skrev:
Johnny Rosenberg skrev: Ja, om jag hade haft en XP-skiva hade ju det gått bra, men det har jag ju inte. Bara en dold partition (som jag dock ser utan problem från Ubuntu) på min gamla hårddisk för återställning av hela systemet; en partition som dessutom inte verkar fungera längre…

Har väl serienumret kvar; har för mig det står på en etikett på datorns undersida.

Men funkar USB-portarna i Virtualbox?
Jadå :)
Installerade faktiskt Virtualbox för några veckor sedan, men jag har inte använt det sedan dess. Vet knappt hur man gör… Men det jag behöver för att köra XP i Virtualbox, är alltså bara en XP-skiva och så använder jag serienumret jag fick med datorn? Fast var 17 ska jag få en XP-skiva ifrån…?
Har du en nyckel (inte OEM) så är det fullt godkänt att ladda ner en ISO-avbild från t.ex. The Piratebay om du använder din egen nyckel.
Eftersom XP var förinstrallerat när jag köpte datorn så kan man nog med fog anta att det är en OEM. Nåja, det kändes ändå inte speciellt lockande att köra XP på datorn. Det går ju att uppgradera min GPS med MacOS X också, vilket låter betydligt mer lockande.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hej då Windows =)

Inlägg av Nemo »

Christian Holmberg skrev:Vill ta och ägna denna tråd till att säga adjö till Microsofts mjukvara.
Gratulerar till att ha tagit det steget. Jag har själv inte nått så långt ännu, men så har jag bara kört Ubuntu i lite drygt 3 månader nu. Min plan är att köra det i 6 månader och därefter utvärdera hur pass bra jag klarar mig utan Windows.

Så här långt har det faktiskt gått över förväntan. Det enda jag gått bet på är min scanner som tyvärr inte fungerar i Windows. BankID fungerar, men är lite instabilt i Ubuntu, främst då jag skall signera något. I övrigt har det fungerar väldigt bra och jag är mycket nöjd med Ubuntu så här långt.

Som det känns nu kommer jag nog så småningom att helt gå över till Ubuntu, men det är en bit kvar innan jag är där. Det största hindret för en Windowsanvändare att byta till Ubuntu är enligt min egen uppfattning att Ubuntu är inte Windows och det fungerar heller inte som Windows. Om man kan komma till insikt om detta, har man kommit en bit på vägen.

Som nybörjare känns det mesta ologiskt i Ubuntu som t.ex. att installera program, ansluta extra hårddiskar, montera nätverksdiskar mm. Det är definitivt en tröskel att komma över, men det roliga är att ju mer jag lär mig om Ubuntu, desto roligare blir det att använda och desto mindre saknar jag Windows.

Jag ser fram emot den dagen då jag är redo att ta steget fullt ut och helt skippa Windows.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"