Acer support Win 7

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker det är tydligt och med vettiga argument (fast så är jag också lekman inom området). Gör gärna ett försök och håll oss uppdaterade. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Sådär, nu är Acer anmälda. Det blev 17 sidor med alla avtal jag fick skriva av. Själva anmälan blev 4 sidor. Nu är det bara att vänta och se...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Lao Tzu »

Gott. Då är det bara att vänta och se.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Acer support Win 7

Inlägg av ebbot »

Jag ringde Konsumentverket idag. De hade lagt ner fallet men tog upp det igen efter mitt samtal. Därmed inte sagt att de kommer gå vidare med det.

De höll med om det sjuka i detta. Exempelvis att man inte får ta bort Windows eftersom garantin försvinner men man får inte ha Windows kvar om man åker till Nordkorea (egentligen amerikansk lagstiftning). Dock driver de inte dessa fall eftersom de inte skulle kunna göra något annat än just detta. Det är ju inte ovanligt med 20 sidors avtalstext *läs Itunes med ~65 sidor - wOOt!*. I sådant fall gäller antagligen den amerikanska lagstiftningen varvid avtalet måste stryka på foten. De väljer istället att ge stöd om man skulle bli stämd pga avtalet eftersom det kräver mycket mindre resurser.

Det strider även mot lagen att kräva Windows för att ta emot ett hårdvarurelaterat garantifel. Om någon knorrar angående detta bör man anmäla till ARN och då är, i detta fall, Acer toast (förutsatt att inte mjukvaran orsakat något).

Konsumentverket skulle däremot titta närmare på negativ avtalsbindning, dvs. att man tvingas av avtalet till att använda något man inte vill, dvs. att man tvingas till Windows pga avtalet angående hårdvaran.

Inte alls säkert att det blir något men det är i alla fall ett litet steg. Om fler anmäler kanske vi kommer någonvart. Angående grupptalan sa den juristen jag pratade med att det i stort sett är lönlöst eftersom man måste stämma utifrån en lagstiftning (helst med tidigare praxis). Man måste tänka utifrån ett juridikperspektiv.

Det var en liten uppdatering.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Acer support Win 7

Inlägg av Lao Tzu »

*Bump*

Jag satt och sökte bland en del gamla trådar och då dök den här upp. La de ner fallet en andra gång eller hur gick det?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"