Komma in i en HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buisines

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Komma in i en HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buisines

Inlägg av rkl »

Har blivit ombedd att få en dator, HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buisiness OEMAct, att fungera.

När datorn startas kommer jag inte in i Windows; jag kan välja mellan att starta normalt eller starta en startreparation. Oavsett vilket alternativ jag väljer står datorn och tuggar och kommer inte vidare.

Jag har försökt F9 diagnostic, F11 system recovery och F8 utan att komma in. Med F10 kommer jag in i BIOS där jag inte kan hitta något anmärkningsvärt.

Jag har startat med en Linux 11.04 live CD; efter lite tuggande fylls skärmen med text, förmodligen en log.

Uttrycket "exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x0" skrivs ut på flera rader plus en massa annat. Efter lång tid kommer Linux startsida upp med två kataloger; Examples och Install Ubuntu 11.04.

Jag lyckas emellertid inte komma åt alla de Windows-filer som skall finnas på hårddisken; hur får jag tag på dessa??

Bl a skall det finnas en katalog med bilder från en telefon som jag skall försöka rädda. Hur hittar jag den??
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Komma in i en HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buis

Inlägg av Pink Panther »

"Click Places on the top menu and select Computer. This is like My Computer or Computer in Windows. You should see an icon for each drive (and their partitions, if multiple exist). Double-click the desired drive to open it up".

Öppna Dator och välj enhet.

"Getting Ubuntu, Finding Your Windows Files"

http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/ ... ls/7014/1/
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Komma in i en HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buis

Inlägg av ThinLizzy »

i recoveryläget (F11), kan du prova starta en terminal och köra följande tre efter varandra:

Kod: Markera allt

bootrec.exe /RebuildBcd

Kod: Markera allt

bootrec.exe /FixBoot

Kod: Markera allt

bootrec.exe /FixMbr
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"