Tiden är ute för XP!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

4 månader kvar…

I november sjönk användningen av XP äntligen under 20 %, och första veckan i december även under 19 %.
http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201304-201312
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Christian Johansson »

Christian Johansson skrev:Ja, det kommer nog att ta tid med utfasningen. Till exempel kör min enda Windows-dator hemma Windows XP, och en av mina två datorer på jobbet kör också Windows XP.
Jag har nu lämnat tillbaka de två datorerna jag hade på jobbet och istället fått en ny med Windows 7 så där är vi i alla fall beredda på utfasningen. Hemma har dock fortfarande min enda Windows-dator Windows XP.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Nemo »

JoWa skrev:4 månader kvar…

I november sjönk användningen av XP äntligen under 20 %, och första veckan i december även under 19 %.
Den kommer troligen inte att hinna sjunka ned till 0% innan supporten går ut. För privatpersoner går det alltid att lösa relativt enkelt. Antingen köpa en ny dator eller uppgradera den befintliga (om det går) till Win 8.1 eller att installera någon passande Linux distribution.

Betydligt värre är det för de företag som byggt fast sig i XP specifika lösningar som inte går att byta ut rakt av och som troligen inte alls kommer att fungera i en Win 7/8 miljö. En del av dessa kanske byter till någon Linux distribution om de bedömer att kostnaden för bytet blir så stor att det inte lönar sig att sitta kvar i famnen på MS. Detta är dock min högst personliga spekulation, har ingen källa eller stöd för att vissa företag resonerar på detta sätt.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Osprey »

Nemo skrev:Betydligt värre är det för de företag som byggt fast sig i XP specifika lösningar som inte går att byta ut rakt av och som troligen inte alls kommer att fungera i en Win 7/8 miljö. En del av dessa kanske byter till någon Linux distribution om de bedömer att kostnaden för bytet blir så stor att det inte lönar sig att sitta kvar i famnen på MS. Detta är dock min högst personliga spekulation, har ingen källa eller stöd för att vissa företag resonerar på detta sätt.
Håller med, men problemet är väl att nu liksom tidigare (iaf. "än så länge") så krävs en kunskap och insikt för att kunna motivera en övergång till Linux. Enkelt uttryckt, om en IT-avdelning eller företagsledning föreslår eller beslutar om en övergång till Linux, så måste de veta vad det handlar om och kunna motivera sitt handlande...

Sedan nedgången för "The Big Blue", har det varit lugnt och tryggt att välja Microsoft och komplett inkompetenta IT-chefer har hyllats för att de "strategiskt har valt" Windows. I själva verket har det bara handlat om att de gjort som alla andra för att de inte själva begripit något. Och det är alltid svårt att kritisera någon som gör som alla andra, även om de försökt få det att låta som ett eget strategiskt val...

Nu kommer det att visa sig att det där jättesmarta valet kanske inte alls var så smart, men å andra sidan så gjorde ju alla andra också så. Hade de istället för XP valt Linux så hade de inte byggt fast sig på samma sätt, men å andra sidan så kom XP ungefär i slutet av 2001 och då var det fortfarande ~3 år kvar tills första Ubuntu (4.10) skulle se dagens ljus...

Jag tror att det fortfarande är många som inte kan eller vågar se något alternativ till Microsoft, helt enkelt för att de kan för lite och inte kan motivera sitt val. De behöver möjligheten att kunna luta sig tillbaka och säga att -så gjorde ju alla andra...

Visst finns Linux redan ute på företag i stor utsträckning, men då många gånger i mer tekniskt inriktade miljöer än Windows. Som till exempel för att utveckla programvara för nätelement/televäxlar eller för processtyrning. Detta gör att för det vanliga vardagliga administrativa datorarbetet på företag, så finns det relativt få framgångsrika exempel. Många företagsledningar och IT-chefer kommer säkert därför lätt att hemfalla åt att välja Windows igen, bara för att då behöver de inte motivera det eller förklara varför...

Här kommer nu också det stora glappet i GNU/Linux in, det som många gånger lägger fällben för företag och även privatpersoner - Det är en djungel av olika distributioner och noll i gemensam marknadsföring som hjälper folk att välja rätt...

Möjligheterna finns, men väldigt få företag kommer att välja GNU/Linux av en slump......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

BusinessKorea: Alternative To Windows XP – Ubuntu Emerges as Free Alternative Operating System to Windows
The only drawback of using an alternative OS like Ubuntu is that they are incompatible with the security requirements of web sites run by public offices, banks, and some online shopping portals.
Förklaring: Sedan 1999 är det lagkrav på att ActiveX skall användas säkerhetslösning för bank- och betalärenden m.m. Ja, ActiveX som säkerhetslösning! Man kan trilla av stolen för mindre. ActiveX är en teknik som Microsoft har utvecklat, och den stöds endast av IE. 1999 fans IE även för Macintosh, och något annat än Windows och Macintosh behövde man nog inte bry sig om då. Nu är situationen en annan, inte minst p.g.a. surfplattor och smarta telefoner, så en förändring kommer nog snart att framtvingas.

The Washington Post: South Korea is stuck with Internet Explorer for online shopping because of security law
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Osprey »

Sydkorea har Internet Explorer och Nordkorea har Kim Jong-un, jag undrar vilket som är värst..... ::) :o
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

:D ;D :mrgreen: :glad:
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

3 månader kvar…

Klockan tickar.

Användningen minskar, men det kommer att finnas många XP-installationer kvar i bruk efter den 8 april.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Nemo »

Ser att det idag är 82 dagar kvar. MS vill att de som kör Windows XP och Office 2003 ska uppgradera till Windows 8.1 och Office 365. Har indirekt följt deras uppmaning redan för drygt 3 år sedan, fast jag valde att uppgradera från Windows XP till Ubuntu och från Office 2003 till OpenOffice. Det blev nog inte som MS hade tänkt i just mitt fall :)

Kan inte vara roligt att sitta med XP och där alternativet är Windows 8.1 med sitt gränssnitt anpassat för surfplattor. Vad ska de göra de som bara vill få ett fungerande desktop OS utan något gränssnitt avsett för surfplattor? Många kommer nog inte ha något val utan mer eller mindre "tvingas" köra 8.1 med dess för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av gruble »

posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

Och Chrome kommer att uppdateras till april 2015, kanske längre.

Extending Chrome support for XP users until April 2015

Windows… ::) :-X
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Kurdistan »

Windows XP är redan ett osäkert system ur säkerhetsaspekt. Om det finns människor som fortfarande kommer använda Windows XP när Microsoft slutar skicka säkerhetsuppdateringar och dylik. Ja, då får dem faktiskt skylla sig själva. Uppdaterad webbläsare och antivirus/brandvägg som uppdateras gör inte så värst mycket när underliggande systemet är som den är.

Hade jag varit Windows användare och kört XP. Hade jag på allvar tagit mig en funderare om det är värt hålla sig kvar med XP eller byta till nyare Windows version. Kanske t.o.m. byta OS vore smartare idé.

Jag förstod sedan aldrig vad som var så bra med XP. Ful gränssnitt, tog några service paket innan den ens var stabil (år). Sedan hålla reda på alla skivor för drivrutiner eftersom XP ej stödde dem automagisk. Installationen är ju heller inte lättaste jämfört med de mer moderna nybörjarvänliga.

Formatera XP var helvete likväl. Om man inte gjorde säkerhetskopia. Tog en hel del tid att sätta upp den som man ville. Microsoft är nog enda företaget som kan släppa undermåliga utgåvor och kommer billigt undan.

De lever på OEM levererar deras operativsystem förinstallerad (den affären känner väl alla här tillräckligt väl) och programutbudet. Annars är Windows som OS inget att hänga på julgrannen.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

Kurdistan skrev:Om det finns människor som fortfarande kommer använda Windows XP när Microsoft slutar skicka säkerhetsuppdateringar och dylik. Ja, då får dem faktiskt skylla sig själva.
Nja, det är inte användarnas fel att de har hamnat i denna situation. En vanlig datoranvändare ger sig inte på att byta operativsystem. I Windows-världen byts operativsystemet när datorn byts. När XP:s efterträdare, Vista, lanserades i januari 2007, var det förvisso möjligt att uppgradera från XP till Vista, om man köpte en uppgraderingslicens. För XP-datorer som då var ett par år gamla var Vista knappast ett alternativ, stort och tungt som Vista är. Det får inte vara mer komplicerat att uppgradera operativsystemet än det är i Ubuntu, d.v.s. inte komplicerat alls, och givetvis gratis.

Ett osäkert system är ett problem inte endast för systemets användare, utan påverkar även andra, då de kan utnyttjas i botnet, som spamspridare m.m.
Kurdistan skrev:Uppdaterad webbläsare och antivirus/brandvägg som uppdateras gör inte så värst mycket när underliggande systemet är som den är.
Med en säker webbläsare, som Chrome, ett kraftfullt, proaktivt säkerhetspaket, som Comodo Internet Security, och ett begränsat användarkonto är man nog rätt trygg. Men att använda ett begränsat användarkonto i XP är ett elände och ett undantag från regeln (i hemmen; på företag är det väl bättre).

XP skulle ha försvunnit från marknaden senast då Vista lanserades. Istället fortsatte Microsoft att sälja XP till januari 2009. En av anledningarna till det sena säljstoppet var de netbook som då var aktuella. De hade små SSD, och att installera Vista på dem var omöjligt. För att inte förlora den marknaden till Linux sålde Microsoft XP billigt till netbook-tillverkarna.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Nemo »

JoWa skrev:Men att använda ett begränsat användarkonto i XP är ett elände och ett undantag från regeln (i hemmen; på företag är det väl bättre).
Är inte helt klar på vad du definierar som ett begränsat användarkonto i XP, men när jag själv körde Windows XP på datorerna hemma hade jag alltid ett konto utan Adminbehörighet som jag var inloggad med. Undantaget var när något program skulle installeras som krävde Adminbehörighet, men då kunde man använda sig av "Kör som..." i XP och köra den aktuella installatonen som Admin.

Jag upplevde det inte som något stort problem, men det är också möjligt att jag missuppfattat vad du menade med begränsat användarkonto i XP. Att sedan standardanvändaren som skapades upp vid en XP installation hade full adminbehörighet inte var speciellt lyckat ur en säkerhetsaspekt håller jag helt med om.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Nemo »

Kurdistan skrev:Windows XP är redan ett osäkert system ur säkerhetsaspekt. Om det finns människor som fortfarande kommer använda Windows XP när Microsoft slutar skicka säkerhetsuppdateringar och dylik. Ja, då får dem faktiskt skylla sig själva. Uppdaterad webbläsare och antivirus/brandvägg som uppdateras gör inte så värst mycket när underliggande systemet är som den är.
Hur ser du på Internetbankerna då? Om Internetbankerna fortsätter släppa in användare som kör Windows XP efter det att supporten gått ut, är det användarnas fel då om de råkar illa ut?

Bankerna vill gärna ha kvar sina kunder och jag är inte helt säker på att de vågar stänga ute gruppen som kör Windows XP även efter det att supporten gått ut. Å ena sidan kan man säga att användarna får skylla sig själv som kör ett OS som inte blir uppdaterat längre. Å andra sidan kan bankerna enkelt kontrollera vilket OS som körs i samband med inloggning och stoppa inloggning från datorer som fortfarande kör XP efter supporten gått ut.

Det troliga scenariot är att varken banker eller myndigheter kommer att göra något för att stoppa inloggning från maskiner som kör XP efter den 8:e April eftersom de då skulle upplevas som "besvärliga" av de kunder som drabbas och denna grupp är troligen lite för stor för att man ska våga bråka med dem.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

Nemo skrev:Är inte helt klar på vad du definierar som ett begränsat användarkonto i XP, […]
Jo, jag menade förstås det du beskriver. Möjligen var mitt ordval, ”elände” litet väl starkt, men i praktiken leder konstruktionen till att i det närmaste alla användare i hemmen ständigt är inloggade som administratörer och kör alla program, inklusive webbläsare, som administratörer. När man skapar ett nytt konto är administratör förvalt, vilket t.ex. i flesta fall leder till att alla familjemedlemmar som använder en gemensam familjedator är administratörer.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Rune.K »

Man får ju inte tro att Windows XP upphör att fungera vid ett visst datum.

Att Windows XP helt plötsligt skulle bli osäkrare pga att säkerhetsuppdateringarna upphör, tvivlar jag på. Windows XP har alltid varit ett såll och det kommer det alltid att vara. Men varför hålla på att tugga att XP är dåligt. Försök istället tala om vilka förträffliga alternativ det finns, t.ex Kubuntu LTS. ;)

Här är en artikel som kan underlätta för en Windows XP-användare att migrera till Linux > http://www.ubuntu.se/content/1459-5-Thi ... hould-Know
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Här är en artikel som kan underlätta för en Windows XP-användare att migrera till Linux > http://www.ubuntu.se/content/1459-5-Thi ... hould-Know
Man kan också komma direkt till artikeln här: http://techthrob.com/2010/06/12/5-thing ... ould-know/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av JoWa »

Rune.K skrev:Man får ju inte tro att Windows XP upphör att fungera vid ett visst datum.
Och det är grundproblemet. :P Det vore bättre om XP upphörde att fungera en månad efter sista uppdateringen. >:D
Rune.K skrev:Att Windows XP helt plötsligt skulle bli osäkrare pga att säkerhetsuppdateringarna upphör, tvivlar jag på.
Givetvis blir systemet inte mindre säkert än det är, men de säkerhetsbrister som finns kvar efter att de sista uppdateringarna har släppts kommer att kunna utnyttjas obegränsat. Kod som utnyttjar XP:s säkerhetsbrister kommer att kunna säljas dyrt när uppdateringarna har upphört. Windows XP Attacks Will Skyrocket in 2014, Security Company Warns, Windows XP’s Retirement Will Start the WinMageddon, Security Experts Say (Softpedia)
Rune.K skrev:Windows XP har alltid varit ett såll och det kommer det alltid att vara.
Ja, och därför är XP mer beroende av säkerhetsuppdateringar än något annat system som nu är i bruk.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ett halvår kvar för XP

Inlägg av Nemo »

Rune.K skrev:Man får ju inte tro att Windows XP upphör att fungera vid ett visst datum.
Nej, det kommer att fortsätta fungera vilket i längden blir ett problem eftersom det aldrig är bra om en stort antal datorer på Internet kör med ett OS som det inte kommer några säkerhetsuppdateringar till.
Rune.K skrev:Att Windows XP helt plötsligt skulle bli osäkrare pga att säkerhetsuppdateringarna upphör, tvivlar jag på.
Jag ser det mer som att det successivt blir allt mer osäkrare i takt med att fler säkerhetshål blir kända och dessa blir inte åtgärdade. Troligen kommer de som fortsätter köra XP inte märka av något, utan det rullar bara på med den skillnaden att det slutar plinga till om att det finns säkerhetsuppdateringar att hämta.
Rune.K skrev:Windows XP har alltid varit ett såll och det kommer det alltid att vara. Men varför hålla på att tugga att XP är dåligt. Försök istället tala om vilka förträffliga alternativ det finns, t.ex Kubuntu LTS. ;)
Visst är Kubuntu LTS ett utmärkt alternativ som enligt mig slår alla versioner av Windows. Problemet är väl snarare att för en mängd privat och företagskunder är det inte så enkelt att byta till Kubuntu, då det sitter rejält fast i MS rävsax.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"