Tiden är ute för XP!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Leandros
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 maj 2014, 07:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Leandros »

Man skulle ha någon form av insamling; Köpa in USB minnen och göra LIVE avbildningar på någon nybörjarvänlig distribution och dela ut, eller beställa färdiga sådana, och dela ut.

Jag tror många helt enkelt inte vet hur man kommer igång med Linux, och hur enkelt det kan vara.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Som i München. :)
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Leandros
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 maj 2014, 07:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Leandros »

JoWa skrev:Som i München. :)
Inga problem med tyskan, men orkar inte riktigt plöja igenom det där. Fick däremot med huvudpoängen med skivor. Jag känner rent spontant att det här kanske vore någonting vi också kunde arbeta för att göra.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av serafim »

Leandros skrev:Man skulle ha någon form av insamling; Köpa in USB minnen och göra LIVE avbildningar på någon nybörjarvänlig distribution och dela ut, eller beställa färdiga sådana, och dela ut.

Jag tror många helt enkelt inte vet hur man kommer igång med Linux, och hur enkelt det kan vara.
Under min tid som lärare på KTH har man gått från Unix (Solaris) till Ubuntu Linux och då det vid ett tillfälle var kampanjpriser på USB-minnen (på någon butik i Stockholm) köpte jag ett antal 4GB USB-minnen och har sedan dess inför varje ny kurs laddat minnena med Ubuntu och erbjudit mina studenter att låna för att kunna "köra med samma OS som det på skolan", inklusive installationshjälp. Många nappade och alla körde naturligtvis Linux då de var inloggade på skolan.
Patrik Hemansson på Datormagazin vill att vi ska "evangelisera" XP-användarna med hjälp av t.ex. Lubuntu och i samma nummer av Datormagazin slår man på trumman för Zorin, som ju faktiskt har som en av sina idéer att likna Windows för att underlätta en övergång.
Webben är full av artiklar om hur man går från XP till Linux.

Men ...
på Tech World varnar man för Linux och rekommenderar en övergång till Windows 7 och tittar vi på statistiken över desktop-OS i daglig användning ser vi en liten top för Linux runt 20 april men sen sjunker Linux-siffrorna till runt 1,5% igen och windows 7 går lite uppåt. Men det underligaste är att XP fortsätter att vara världens näst mest använda OS.

Mitt initiativ på KTH kostade mig omkring 200 kr och gjorde att runt 1600 studenter gick ut från KTH med Linux på sin bärbara i dual boot med windows. Hoppas det kommit till användning även efter KTH-tiden.
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:på Tech World varnar man för Linux och rekommenderar en övergång till Windows 7 och tittar vi på statistiken över desktop-OS i daglig användning ser vi en liten top för Linux runt 20 april men sen sjunker Linux-siffrorna till runt 1,5% igen och windows 7 går lite uppåt. Men det underligaste är att XP fortsätter att vara världens näst mest använda OS.
Det finns ju någon märklig uppfattning ute bland "vanligt folk" om att "Windows är det bästa, för det är ju det som datorns tillverkare har valt"... :-\

Att det sedan inte alls är något som datorns tillverkare har valt, utan snarare något som de tvingats på av Microsoft, står det ju inget om i instruktionsboken. Jag tror att om orsaken till varför nästan alla nya datorer har Windows förinstallerat blev känd och hur lätt det är att byta, så skulle det se helt annorlunda ut...

Så en kampanj skulle behövas, men... Canonical har inte visat intresse för något sådant, RedHat och Suse vänder sig i första hand till företag (som till viss del redan vet) och kvar står vi som en ideell "förening" helt utan pengar......

Men sedan så har ju datortillverkarna varit "kreativa" också och ofta lagt in en "smita-undan-regel", som säger att om man byter operativsystem, så upphör garantin att gälla..... :P
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:Så en kampanj skulle behövas, men... Canonical har inte visat intresse för något sådant
Canonical vänder sig till tillverkarna. Dell, HP, Lenovo m.fl. säljer datorer med Ubuntu. Det lär dock dröja innan vi ser någon större satsning i Sverige, där marknaden är för liten för att det skall vara värt riskerna med ett alternativt system. I Kina, Indien, USA, Storbritannien har det kommit längre. Blir satsningarna på de stora marknaderna framgångsrika, kommer Ubuntu-datorer även till de små.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av serafim »

Osprey skrev:Jag tror att om orsaken till varför nästan alla nya datorer har Windows förinstallerat blev känd och hur lätt det är att byta, så skulle det se helt annorlunda ut...
... Och vad det faktiskt kostar. Förrförra gången jag lät bygga en dator för speciellt ändamål, ingick Windows 7 "i priset" men det visade sig vara lite billigare att avstå från Windows, som jag ju inte hade någon nytta av. Det var inte mycket men ett par hundralappar är ju också det pengar. Senaste specialbygget var dyrare men då "ingick" inte OS utan man skulle betala ett par hundra för enklaste varianten och runt 1500 för dåtidens "bästa/värsta(?)" windowsvariant, vilket ändå var långt under "retail"-pris. En struntsumma jämfört med datorkostnaden (c:a 18000) så många valde att få med windows även om de, som de flesta specialbeställarna, inte hade någon nytta av det. Jag valde alltid bort det.
Jag ogillar inte windows men det har alltid varit mer i vägen än till nytta och jag har aldrig kunnat använda det p.g.a. stabilitetsproblem. Måste kunna vara igång i veckor eller månader utan att datorn stannar. Går nog numera med windows men gick inte förr och nu byter jag inte.
世良比無
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av johanre »

Osprey skrev:Jag tror att om orsaken till varför nästan alla nya datorer har Windows förinstallerat blev känd och hur lätt det är att byta, så skulle det se helt annorlunda ut...
Håller inte riktigt med. Den primära (ur ett slutkonsument perspektiv) anledningen - tror jag - är att alla de program & framförallt: spel, man vill använda finns på Windows. Finns spelen och programmen inte på Linux (eller Mac, för den delen) finns det heller inte någon anledning att använda något annat OS än Windows....
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Osprey »

johanre skrev:
Osprey skrev:Jag tror att om orsaken till varför nästan alla nya datorer har Windows förinstallerat blev känd och hur lätt det är att byta, så skulle det se helt annorlunda ut...
Håller inte riktigt med. Den primära (ur ett slutkonsument perspektiv) anledningen - tror jag - är att alla de program & framförallt: spel, man vill använda finns på Windows. Finns spelen och programmen inte på Linux (eller Mac, för den delen) finns det heller inte någon anledning att använda något annat OS än Windows....
Håller helt med och tror att vi menar ungefär samma sak...

Just det där med spel och program är också en viktig orsak till att många inte funderar på något annat än Windows... men när det gäller program så finns det numera nästan inte ett enda program som inte har en minst lika bra motsvarighet i Linux och dessutom är användargränssnittet i stort sett identiskt... För spel så har ju Steam kommit, men där har jag ingen erfarenhet själv...

Men som sagt det jag menade ovan var att om det hade varit känt för gemene man att anledningen till att det är Windows som följer med som standard inte är för att det är så mycket bättre och att datortillverkaren egentligen inte har valt det för att det "passar bäst". Så hade nog fler vågat sig på att prova något annat...

Jag vet själv många som sagt det att -"det är nog bäst att hålla sig till Windows, eftersom det är det som hör till datorn"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:Jag tror att om orsaken till varför nästan alla nya datorer har Windows förinstallerat blev känd och hur lätt det är att byta, så skulle det se helt annorlunda ut...
Om nu i princip alla vill ha Windows på sina datorer, varför då inte införa följande modell istället för den nuvarande.

Du köper din dator i butik med Windows förinstallerat. Du betalar dock enbart för själva hårdvaran och Windows kostar vid köptillfället 0 kr. Sedan startar du upp din nya dator hemma och får en fullt fungerande Windows version som går att utvärdera under 30 dagar. Efter dessa 30 dagar måste du köpa en Windowslicens genom att aktivera och betala för den via nätet. Väljer du att inte köpa licensen kommer datorn heller inte att kunna användas annat än för att aktivera licensen.

Fördelen med detta sätt är att alla vinner på det. Den som vill ha Windows behöver inte vänta 30 dagar på att köpa licensen, det kan lika gärna göras på direkten.

För mig som inte behöver Windows kan jag enkelt blåsa maskinen fullständigt och installera den Linuxdist jag vill ha samtidigt som jag slipper betala för ett Windows jag inte behöver.

Det blir fler nöjda kunder i slutändan och tillverkarna kan fortsätta ha sina datorer förinstallerade med Windows.

Om nästan alla nu verkligen vill ha Windows kan det inte misslyckas. Dock finns det en risk för att inte lika många kommer att välja Windows ifall de måste betala lite extra utöver vad datorn kostade för att få det. I de fallen vill de nog gärna veta vad de får för pengarna.

Fast nu är jag alldeles för naiv av mig. Det fattar väl vem som helst att så går det inte att resonera, för det skulle innebära att det faktiskt blev lättare att välja bort Windows vid ett datorköp och vem vill göra det? ;)
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av gruble »

Du ger gratis en för stor betydelse, windows kostar inte mycket, det är programen som kostar om man ska vara laglig. Den vanlige konsumenten kräver bara att internet, kameran och skrivaren ska fungera utan manualer och terminaler och vet oftast inte vad windows, linux eller gud förbjude mac är för något :o

Unofficial Windows XP SP4
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 22 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Nemo »

gruble skrev:Du ger gratis en för stor betydelse, windows kostar inte mycket, det är programen som kostar om man ska vara laglig. Den vanlige konsumenten kräver bara att internet, kameran och skrivaren ska fungera utan manualer och terminaler och vet oftast inte vad windows, linux eller gud förbjude mac är för något :o
Allt är relativt. Windows kostar säkert minst 500 kr i priset av en ny dator. Om min modell skulle bli verklighet skulle fler få upp ögonen för vad Windows faktiskt kostar. Dessutom skulle man komma bort från problemet att man mer eller mindre "tvingas" betala för en Windowslicens oavsett om man vill det eller inte. Licensen skall vara frikopplad från själva datorn och vara något som man själv under eller efter testperioden väljer att köpa och aktivera. Det är fullkomligt perverst att jag som konsument inte ska kunna gå in i en affär och köpa en dator utan någon Windowslicens.

Det hela påminner en hel del om det forna DDR, där du kunde välja vilken bil du ville så länge det var en Trabant. Alla vill ha Trabant, därför behöver vi inte erbjuda någon annan bilmodell och alla vill ha Windows 8.1, därför behöver vi inte erbjuda något annat OS. Alla vill köra BankID i Windows eller i mobilen, därför behöver vi inte erbjuda stöd för Linux. Listan kan göras lång på alla stolligheter som går att bevisa genom att styra konsumenten till ett på förhand bestämt alternativ.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av johanre »

Osprey: +1
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Om du tittar på en nästan 100% enhällig engelsktalande skribentskara är valet Linux Mint några enstaka nämner Lubuntu. Jag kan inte skriva att skribenterna har fel men inte rätt heller. Jag skriver så här istället någonstans längs vägen borde Canonical/Ubuntu funderat över sitt val av gränssnittet Unity för desktop-produkter. Nu är det försent att backa bandet. Canonical får försöka undvika liknande misstag i framtiden. Om nu Canonical/Ubuntu är intresserade av den icke lönsamma desktopmarknaden? Även om desktopmarknaden inte är lönsam så är det ett svek mot deras tidigare trogna användare. Det ger Linux Mint en icke förtjänt kultstatus "Linux Mint ger dig vingar".
Var finns denna nästan 100% enhälliga engelsktalande skribentskara som rekommenderar Linux Mint som ersättare för XP? Är själv inte speciellt förtjust i Unity gränssnittet, men det innebär inte att Unity generellt är dåligt, bara att jag personligen inte kommer överens med det. Vad är det som är ett misstag med Unity enligt dig själv och varför är Mint ett bättre val än Mint? Saknar också källor om vilka dessa engelsktalande skribenter är och var de säger det du påstår att de säger.
Valle2
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2013, 11:28
OS: Ubuntu

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Valle2 »

Uppfriskande att PC för alla i sitt senaste nummer presenterar 3 linuxvarianter, tyvärr inte
ubuntu. (Peppermint, Zorin och Bodhi linux). Men ändå. Dessutom finns det i samma nummer
en kärleksförklaring till linux (Blogg). ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Osprey »

Valle2 skrev:Uppfriskande att PC för alla i sitt senaste nummer presenterar 3 linuxvarianter, tyvärr inte
ubuntu. (Peppermint, Zorin och Bodhi linux). Men ändå.
Allihop är ju baserade på Ubuntu, så Ubuntu kommer ju liksom med ändå... Allteftersom en dist blir riktigt stor som Ubuntu, så kommer det att uppstå fler och fler distar som är baserade på den, precis som Ubuntu är baserat på Debian... och allteftersom så kommer en procentuellt större del att köra derivat istället för det ursprungliga systemet...

Men det är inget ont i det och som server tror jag att de ursprungliga systemen behåller greppet om marknaden... och det är trots allt till stor del den delen som gör att Canonical, Suse och RedHat med flera har möjlighet att utveckla helt fria och öppna operativsystem... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:... allteftersom så kommer en procentuellt större del att köra derivat istället för det ursprungliga systemet...

Men det är inget ont i det ...
Jag är inte helt övertygad om det.

Visst, det är charmigt med många Linux-baserade distributioner som folk kan välja mellan. Problemet är att resurserna splittras. Eftersom tillgången på folk som kan underhålla och utveckla distributionerna är begränsad, leder det till att ingen distro blir riktigt, riktigt bra.

Jag befarar att ledningarna för Microsoft och Apple applåderar varje gång en ny Linux-baserad distro annonseras.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av JoWa »

Jag håller med Gunnar.

Inte bara resurserna splittras, utan även rekommendationerna till användare, som blir mer förvirrade ju fler namn som nämns. Och så poppar ”Linux” titt och tätt upp som rekommendation. Vad gör den ej insatta med den rekommendationen?
Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag befarar att ledningarna för Microsoft och Apple applåderar varje gång en ny Linux-baserad distro annonseras.
Utom Chrome OS och Android…
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:... allteftersom så kommer en procentuellt större del att köra derivat istället för det ursprungliga systemet...

Men det är inget ont i det ...
Jag är inte helt övertygad om det.

Visst, det är charmigt med många Linux-baserade distributioner som folk kan välja mellan. Problemet är att resurserna splittras. Eftersom tillgången på folk som kan underhålla och utveckla distributionerna är begränsad, leder det till att ingen distro blir riktigt, riktigt bra.

Jag befarar att ledningarna för Microsoft och Apple applåderar varje gång en ny Linux-baserad distro annonseras.
Så är det säkert, men hellre att en ny linuxdistro uppstår, än att ingenting händer...

Det hela är ju ideellt drivet, så det finns ingen möjlighet att styra något. Om man nu ska vara lite elak så är det på precis samma sätt som med det här forumet - alla ska få göra precis som de vill och ingen ska ha något att säga till om... Visst kan det finnas vissa subjektiva fördelar, men ibland hamnar fokus väldigt grovt fel.....

Men som sagt, i just det här fallet med att det hela tiden uppstår nya distar, så tror jag att det beror på just de bitarna... och det är trots allt bättre än att folk låter bli att göra något bara för att det inte är någon som pekar ut vägen... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Tiden är ute för XP!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jovisst, Osprey, jag inser dilemmat. Tror ändå att någon slags kraftsamling av aktörerna i Linux-världen behövs, om vi på allvar skall kunna utmana dominanterna. (Fråga mig bara inte hur det skulle gå till.)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"