Thunderbird frågor Win 8.1

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Thunderbird frågor Win 8.1

Inlägg av Lao Tzu »

Man kan ju bli tokig på att gräva i hjälpguider ifall något inte fungerar som det ska.

Jag håller på att hjälpa en vän med sin nya dator. Jag installerade Thunderbird och skulle koppla hennes Telia-epost med automatisk inloggning men det blev fel portar och jag tänkte att jag tar bort hela skiten och börjar om men Thunderbird verkar spara profiler och liknande separat från programmet så profilen var kvar. Därför gick jag in på kontoinställningar för att ta bort kontot och skapa ett nytt. Då hände följande:

1. När jag ställde in rätt portar, enligt Telias hemsida stannade Thunderbird och bara tuggade när det skulle prova serverkommunikationen (eller vad det stod). Jag stoppade provet och ansåg mig klar ändå. Det fungerar att skicka och ta emot meddelanden så det kanske inte är något problem.

2. Jag har för mig att jag INTE valde automatisk inloggning. Ändå loggas man automatiskt in på hennes e-post när man öppnar Thunderbird. Hur ändrar man så att det krävs lösenord för att komma in?

3. Även om den gamla profilen tycks vara borta finns det kvar något som heter "Lokala mappar" med egen papperskorg och egen utkorg. Nu minns jag inte men finns de alltid där oberoende av om man har eller saknar profil? Om inte: Hur tar man bort dem?

Jag har själv aldrig använt Thunderbird (eller någon annan klient) förut så jag vill gärna veta.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)

Återgå till "Proprietära operativsystem"