Windows Update gör datorn jätteseg?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
J S K
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2009, 21:22
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lidköping

Windows Update gör datorn jätteseg?

Inlägg av J S K »

Hej i forumet!

Tittar inte in här så ofta, eftersom jag lever lycklig med min gamla laptop som fortfarande fungerar helt problemfritt med Xubuntu 12.04.

Nu har jag emellertid tagit mig orådet före att försöka få ordning på en drygt 6 är gammal laptop (Toshiba Satellite L450D, processor AMD Sempron SI-42, RAM 2GB). Prestandainformationen ger den betyget 1,6, vilket bestäms av processorn. Tämligen trött alltså.
När jag fick tag i datorn uppfattade jag den som jätteseg.

Jag har gjort en systemåterställning till ursprungsskick, och därefter uppdaterat programmen. Det enda som installerats utöver de ursprungliga programmen är Google Chrome och Panda Free Antivirus.

Nu till problemet:
Till att börja med verkade datorn fungera bra, men när jag installerat allt blev den på nytt jätteseg.
Både processor och minne belastades till 100% eller näst intill, utan att något program var igång.

Efter lite labbande kom jag fram till att om jag går in i Windows Update, och väljer alternativet "Sök aldrig efter uppdateringar", så fungerar datorn riktigt bra.
Det verkar som om den blir seg när den letar efter uppdateringar.

Startar man den i felsäkert läge går den också bra.

Vad göra åt detta?

Kan tillägga att jag tidigare upplevt exakt samma sak med en gammal stationär dator, också på Windows 7.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Windows Update gör datorn jätteseg?

Inlägg av Osprey »

Windows update är ju inte direkt något avancerat, så jag har svårt att tänka mig att den egentligen skulle lasta datorn så mycket.

Men det den gär är ju att se efter vad du har installerat och jämföra det med en lista på nätet över vad för nytt som finns. När det gäller Windows så är det ju inte heller direkt några nya funktioner eller nya program, utan det brukar bara vara patchar som täpper igen säkerhetsluckor och i bästa fall någon felrättning...

Det jag skulle kunna tänka mig som kan göra att just den lastar ned systemet är om sökningen efter vad du har på disken blir vansinnigt trög. Du kan ju prova med att köra en CHKDSK på C: -disken och se om det hjälper.

Enklaste sättet att göra det om du inte vill boota upp från en windows-reparations-disk är väl att högerklicka på "Den här datorn" och välja "Hantera". Därunder finns sedan en diskhanteringsdel. En defragmentering skulle kanske också kunna hjälpa...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
J S K
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2009, 21:22
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lidköping

Re: Windows Update gör datorn jätteseg?

Inlägg av J S K »

Märkligt - det verkar som om datorn blev överbelastad av alla uppdateringar som skulle installeras.
I förrgår kväll ville den installera 235 uppdateringar.
När detta så småningom var gjort, under gårdagen efter att datorn tuggat hela natten, så började den uppföra sig normalt.
Nu ligger processoranvändningen inom området 0 - 20%, och minnesanvändningen mellan 40 och 50%, när inga program körs.

Kan det tänkas att den gamla stationära datorn, som jag också skrev om ovan, aldrig kom ur detta överbelastade tillstånd?
Den kördes vanligen en kort stund någon gång i månaden.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Windows Update gör datorn jätteseg?

Inlägg av Tjadden »

Byt antivirussystemet till Avast så garanteras du att inte antivirussystemet tynger ner datorn som annars är vanligt med antivirussystemen!
Du kan rensa ur din hårddisk med programmet "Wise Care 365" som är absolut bäst eller näst bäst av alla program! Sedan kan du även installera ett suveränt fixarprogram "1stAID"
Båda programmen är Free!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Windows Update gör datorn jätteseg?

Inlägg av Hund »

J S K skrev:Märkligt - det verkar som om datorn blev överbelastad av alla uppdateringar som skulle installeras.
I förrgår kväll ville den installera 235 uppdateringar.
När detta så småningom var gjort, under gårdagen efter att datorn tuggat hela natten, så började den uppföra sig normalt.
Nu ligger processoranvändningen inom området 0 - 20%, och minnesanvändningen mellan 40 och 50%, när inga program körs.

Kan det tänkas att den gamla stationära datorn, som jag också skrev om ovan, aldrig kom ur detta överbelastade tillstånd?
Den kördes vanligen en kort stund någon gång i månaden.
Jag upplever samma sak med min gamla Windows-installation som jag bara hoppar in i när jag behöver typ hämta ett BankID till telefonen eller så. Eftersom Windows inte är igång på flera månader mellan varven så vill den gärna köra precis allting samtidigt och datorn får svettas rätt duktigt ett tag i början.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"