Återinstallera Windows

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Jag har e Lenovo som hade Windows (8 tror jag) när jag köpte den.
Jag tänkte se om jag kan installera det igen parallellt med Ubuntu som jag redan har.
Vad ska jag tänka på för att inte tappa något jag har på datorn när Windows installeras?

Jag antar att jag ska göra en partition att lägga Windows på.
Finns det chans att registreringen av Windows finns kvar? Jag är inte glad att betala för Windows.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Du.

Missade du att se den här tråden och Ratatosks svar och tips?
Jag gissar att du kan ha stor nytta av den.

viewtopic.php?p=487530#p487530

Hoppas att du får glädje av att kolla på den. Några av de frågor som du ställer, får sin del i svaret.

Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

Nu handlar det ju i och för sig tydligen om "det omvända förfarandet" denna gång – installation av Windows på en dator där du för närvarande har Ubuntu och inget annat (såvitt jag förstår). Men det kanske kan vara värt att titta på den tråden ändå.
krassegrand skrev:Jag har e Lenovo som hade Windows (8 tror jag) när jag köpte den.
Ganska stor skillnad om det var 7 eller 8, men här antar jag att det var Windows 8. ;)
  1. Först, kanske inte behöver sägas, men för säkerhets skull gör jag det ändå: Innan du ger dig in på installationer av nya operativsystem, vilka som helst, börja med att säkerhetskopiera allt av värde du har i din befintliga installation, utifall att någonting inte går som det ska.
     
  2. Sedan: Kolla om ditt Ubuntu är UEFI-installerat. (Chansen borde vara hyfsad att det är det, då datorn är såpass ny att den kom med Windows 8.) Två kontroller du kan göra ser du i punkt 4 i det inlägg som Tucken länkar till. Du kan också se om din disk är GPT-partitionerad eller MBR-partitionerad, t.ex. i programmet Diskar. Det första används med UEFI, det sista med BIOS.

    Du bör se till att båda dina operativsystem installeras på samma vis, och jag tror att Windows 8 och senare insisterar på UEFI-installation ifall det upptäcker att datorns fasta programvara är UEFI.

    Skulle du sitta med en BIOS-installation av Ubuntu kan man kanske tvinga fram en BIOS-installation också av Windows genom att ställa om datorns EFI till något "legacy-läge" eller CSM ((Compatibility Support Module)). Min egen erfarenhet är dock att det är smidigare att om möjligt köra UEFI hela vägen då det handlar om dubbelbootande system. (Med BIOS-installation får du räkna med att diskens startsektor, MBR, skrivs över vid installation av Windows, så att Grub måste installeras om – ett problem du slipper med UEFI-installation där någon startsektor inte används alls.)
     
  3. Då det gäller själva installationen av Windows kan jag inte påstå att jag är någon expert. (Jag har gjort en ominstallation av Windows 10 på min dator där jag också har Ubuntu, och det gick mycket smidigt, men det var alltså en ominstallation som inte ändrade på befintlig partitionering.) Men du bör definitivt åtminstone bereda plats för Windows på disken genom att först – förslagsvis med GParted från en live-körning av Ubuntus installationsskiva – krympa Ubuntus partition(er). (Ubuntus installationsprogram klarar att krympa en Windowspartition, men jag är ganska säker på att det omvända inte gäller.) Detta borde räcka, tycker jag. Windows installationsprogram kan naturligtvis självt skapa och formatera de partitioner det behöver.
     
  4. Produktnyckeln för ditt Windows, till sist, ska för Windows 8, ifall det var förinstallerat på datorn, finnas hårdkodat i datorns UEFI (ofta kallat "BIOS"). Det finns särskilda Windowsprogram som kan plocka fram denna information. (Du behöver ju inte ange nyckeln direkt vid installationen utan har lite tid på dig att plocka fram den för aktivering av ditt Windows.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:Kolla om ditt Ubuntu är UEFI-installerat.
Hur kollar jag det?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

krassegrand skrev:
Ratatosk skrev:Kolla om ditt Ubuntu är UEFI-installerat.
Hur kollar jag det?
Som sagt, ❶ du kan titta på din disk i programmet Diskar. Uppe till höger i det programmets fönster står vad det är för partitionering på disken. Med UEFI används GPT (GUID Partition Table), med BIOS används MBR (Master Boot Record). Nere till höger kan du titta på diskens partitioner. Har du en UEFI-installation ska där finnas en "ESP" (EFI System Partition). ❷ Du kan se att katalogen  /sys/firmware/efi  existerar i filsystemet. (Se om du i Filer/Nautilus, från "Dator", kan navigera till den katalogen.) Det gör den inte i BIOS-läge. ❸ Du kan se att du får vettig info (inget fel) med kommandot

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Det står
GUID partitionstabell
vid Partitionering

Då vet jag att det är UEFI-installerat.

Tack
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Nu har jag kollat att det var W8 på datorn från början.
Jag såg det på denna tråden viewtopic.php?f=200&t=59897&hilit=lenovo
Partitioneringen sda5 heter "Windows8_OS"

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Christian Johansson »

För att installera Windows från återställningspartitionen på hårddisken (som brukar finnas på nya datorer) så brukar man behöva trycka på någon viss tangent vid uppstart av datorn. Har dock läst att det kan bli problem att installationen från återställningspartition inte fungerar om man har skapat nya partitioner (vilket man har gjort om man har installerat Ubuntu). Man bör nog därför innan installationen försöka återställa partitionerna till hur de såg ut innan man installerade Ubuntu men hur man gör det kan nog bli knepigt.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Men Christian, jag vill ha kvar Ubuntu parallellt med Windows.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

Jo, och jag uppfattade också att du nu ändå endast har Ubuntu på disken. D.v.s. att du gjorde som du tänkte i den andra tråden och "kastade Windows åt helvete" (rensade disken och lät Ubuntu skriva över alltihop). Är det rätt uppfattat? I så fall finns väl inga återställningspartitioner kvar från Windows heller.

Det borde dock inte vara några problem. Har man ingen installationsskiva för Windows så kan man helt enkelt ladda ner en från Microsoft. Det gjorde jag.
krassegrand skrev:Nu har jag kollat att det var W8 på datorn från början.
Jag såg det på denna tråden viewtopic.php?f=200&t=59897&hilit=lenovo
Partitioneringen sda5 heter "Windows8_OS"
Där ser man så bra gamla trådar i detta forum kan vara. ;D
Bra att du verifierat att det verkligen var Windows 8.

I förbigående sagt, distinktionen mellan primära och logiska partitioner, som diskuteras i den tråden, gäller det gamla MBR-systemet. Den kan man glömma helt med GPT och UEFI. Med GPT kan man ha i princip hur många partitioner som helst som allihop är "primära". (Fast ska man ha fler än 128 måste man antagligen först utöka tabellen.) Det är en av flera fördelar med det nya partitioneringssystemet över det gamla MBR som används med BIOS.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Då ska jag fixa utrymme för Windows och formatera den till NTSF. Finns det ingen risk att Windows installationen tar över de som är formaterade med ext4?

Jag har en installations-DVD bränd och klar nu.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

Ifall du inte bara krymper Ubuntus partition(er), utan uttryckligen skapar partitioner åt Windows, då kan det möjligen vara bra att strax före den egentliga Windowspartitionen (NTFS, msftdata) också göra en liten partition med "flaggan" msftres. Dess formatering är irrelevant. D.v.s. det är GParted som kallar det "flagga". Egentligen är det en partitionstyp. Själv har jag en sådan partition på 128 MiB, större behöver den knappast vara. Den lär ska kunna användas av Windows som något slags internt "anteckningsblock". Jag vet inte hur nödvändig den är för Windows funktion, men den tar som sagt inte mycket plats heller. (Förekommer visst bara i UEFI-installerat Windows.)
krassegrand skrev:Finns det ingen risk att Windows installationen tar över de som är formaterade med ext4?
Det törs jag inte garantera, men jag håller tummarna. :P
(Tycker ju att det vore oerhört dåligt om Windows installationsprogram inte gör rätt här. Fast du får naturligtvis hålla ögonen öppna på de val det presenterar, och själv välja rätt.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Min hårddisk ser ut såhär nu.

Bild

/boot/efi var tydligen viktig för utan den fick jag det inte att fungera.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Christian Johansson »

krassegrand skrev:Men Christian, jag vill ha kvar Ubuntu parallellt med Windows.

Jörgen
Jo, jag förstod det men jag trodde inte att det fanns något annat sätt än att du får installera om Ubuntu när du väl har återinstallerat Windows från återställningspartitionen. Det verkar dock som att mina kunskaper är för dåliga, jag visste inte att den möjlighet finns som Ratatosk nämner om att ladda ner från Microsoft. Undrar hur det kan fungera att göra det, då måste man väl ange något licensnummer eller så, och det vet jag inte hur du kan få fram. Dessutom är väl innehållet på återställningspartitionen specifikt anpassat för hårdvaran på din dator med extra drivrutiner etc vilket kanske inte det man laddar ner direkt från Microsoft är (jag hade problem en gång med en dator där någon hårdvara i datorn hade blivit utbytt p.g.a. ett fel, då stämde inte drivrutinerna i det jag senare återställde från återställningspartitionen med hårdvaran, fick meddelande efter uppstart av Windows om att drivrutiner saknades för viss hårdvara i datorn efter återställning). Går säkert att leta upp drivrutiner och installera men det blir nog krångligare.
(För övrigt hade jag för mig att återställningspartitionen blivit kvar på de datorer där jag har installerat Ubuntu och valt att slänga bort Windows helt, att det bara var partitionen med själva Windows-installationen som inte fanns längre men det är mycket möjligt att jag kommer fel ihåg, har oftast valt att behålla Windows och installerat Ubuntu parallellt.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Jag trodde också att det var helt kört med Windows (utan att betala) men en kollega på jobbet gav upp Ubuntu och installerade Windows och räknade med att betala för aktiveringen men det fanns tydligen på något sätt uppgifter om datorn för när den skulle aktiveras stod det redan "Aktiverad".

Jag hoppas på något liknande när jag har installerat bredvid Ubuntu.

Jag hinner inte nu men det kommer.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

Även om jag för egen del behållit Windows så tog jag faktiskt på min senaste dator omgående (med GParted) bort dess återställningspartitioner. Har alltid stört mig på dem. (Har alltså nu bara de två Windowspartitioner jag nämner ovan: en liten msftres, oformaterad + en större msftdata, NTFS-formaterad. Resten av hårddisken – SSD:n egentligen – är Linux, förutom sda1 som är min EFI-systempartition förstås.)

Den allra första bärbara dator jag skaffade kan jag inte påminna mig hade någon återställningspartition alls. Däremot levererades den med riktiga, rejäla installationsskivor för Windows (98 kan det ha varit). De datorer jag därefter köpt har jag inte fått några installationsskivor till. Som torftigt substitut har eländiga återställningspartitioner legat och tagit upp plats på hårddisken (till ingen nytta alls för min del).

Jovisst, jämfört med installationsskiva kanske drivrutiner inbyggda i en återställningspartition kan underlätta en liten aning, om man nu någon gång till äventyrs verkligen skulle behöva använda den. Men den är ju ett betydligt otympligare och mindre flexibelt instrument om man vill åstadkomma exempelvis sådant som trådstartaren vill göra här (om han alls hade haft kvar någon alltså).
Christian Johansson skrev:jag visste inte att den möjlighet finns som Ratatosk nämner om att ladda ner från Microsoft.
Jag får erkänna att jag också själv var ovetande om den möjligheten fram till för bara några månader sedan då jag, pressad av olika yttre omständigheter (varav BankID-eländet var en), kände mig nödsakad att undersöka saken närmare. Får jag våga mig på en gissning så har möjligheten kanske heller inte funnits så jättelänge. Jag imponerades särskilt av att Microsoft tillåter t.o.m. oss som inte gör detta från Windows (och alltså inte kan köra deras specialverktyg för ändamålet) att ladda ner ISO-filer. Kanske har det något att göra med ämnet flygande grisar som JoWa och Tucken för ett tag sedan fällde kommentarer kring.
Christian Johansson skrev:Undrar hur det kan fungera att göra det, då måste man väl ange något licensnummer eller så, och det vet jag inte hur du kan få fram.
krassegrand skrev:Jag trodde också att det var helt kört med Windows (utan att betala) men en kollega på jobbet gav upp Ubuntu och installerade Windows och räknade med att betala för aktiveringen men det fanns tydligen på något sätt uppgifter om datorn för när den skulle aktiveras stod det redan "Aktiverad".
Som sagt, då Windows 8 eller senare var förinstallerat på datorn, då bör dess produktnyckel finnas i UEFI:t (på moderkortet). Jag sa att det finns Windowsprogram som kan plocka fram nyckeln åt dig, men, ja, det sköter nog redan Windows självt automatiskt. (Du och din kollega har uppenbarligen mera erfarenhet än jag av detta.)

Det ska väl sägas att om produktnyckeln inte finns där, då ska den nog i stället finnas på en etikett på undersidan av datorn. (Gäller alltså datorer som levererades med t.ex. Windows 7, möjligen också en eller annan med Windows 8.) Så rätten att, utan extra avgifter, installera om Windows på en dator som levererades med Windows förinstallerat, den har man nog egentligen alltid haft. Det har bara praktiskt inte varit jätteenkelt då man inte fått någon installationsskiva med datorn och inte vet hur man ska få tag på en.
krassegrand skrev:Min hårddisk ser ut såhär nu.
Exemplariskt och kliniskt ren från Windows alltså. ;D
Inte en återställningspartition så långt ögat kan nå.
(Är du nu säker på att du verkligen vill ha tillbaka Windows? ;) )
krassegrand skrev:/boot/efi var tydligen viktig för utan den fick jag det inte att fungera.
Den är viktig, ja. Motsvarande partition på disken är alltså din "ESP" (EFI System Partition). Det är där bootladdaren för ditt UEFI-installerade Ubuntu finns. (Diskens startsektor används som sagt inte alls för sådant i UEFI och GPT.) Det är också där som bootladdaren för Windows kommer att finnas då du har återinstallerat, bägge i fredlig samexistens med varandra (hoppas vi).
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Christian Johansson »

Ratatosk skrev: ...
Den allra första bärbara dator jag skaffade kan jag inte påminna mig hade någon återställningspartition alls. Däremot levererades den med riktiga, rejäla installationsskivor för Windows (98 kan det ha varit). De datorer jag därefter köpt har jag inte fått några installationsskivor till. Som torftigt substitut har eländiga återställningspartitioner legat och tagit upp plats på hårddisken (till ingen nytta alls för min del).
...
Ja, jag kommer också ihåg när man fick med installationsskivor till datorn, känns lite futtigt med återställningspartition som man får nu, lite som bilar där man förr fick rejäla reservdäck med, sedan nödhjul, och numera bara en värdelös lagningssats.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Nu är Windows installerat men den startar Windows direkt på uppstart.
Hur installerar jag GRUB?
Hårddisken ser ut såhär.
Bild

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av Ratatosk »

Bra att det funkade! :)

Du behöver inte installera om Grub då det är UEFI-installerat. Allt du behöver göra är att kasta om ordningsföljden på Windows och Ubuntu i UEFI:ts bootmeny.

Ifall du inte hittar ett sätt att göra det i dina UEFI-inställningar, se t.ex. i tråden Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10.

(Med F12 vid start bör du få upp UEFI:ts bootmeny så att du kommer in i Ubuntu även då det inte står först.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återinstallera Windows

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:Bra att det funkade! :)
Tack!
Ratatosk skrev:Allt du behöver göra är att kasta om ordningsföljden på Windows och Ubuntu i UEFI:ts bootmeny.
Det har jag gjort.
Ratatosk skrev: (Med F12 vid start bör du få upp UEFI:ts bootmeny så att du kommer in i Ubuntu även då det inte står först.)
Det ska jag prova.
Jag får inte upp någon GRUB-meny när jag startar fast det är Ubuntu som startar.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"