Lenovo Windows och WIFI

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Fa******n

Jag fattar inte varför den inte vill boota från CDn.
Jag har satt CD-spelaren som första alternativ och också provat att välja spelaren i boot menyn. Lik för*****t startar den Windows.
Finns det något mer som kan styra den till Windows?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Jag kan boota från G-parted CDn men inte från varken min Ubuntu 14.04 CD eller min Ubuntu 12.04 CD.

Det vore ganska orimligt att det var fel på båda Ubuntu skivorna!

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Den andra laptopen (Easynote) håller just nu på att starta med Ubuntu-DCn så det verkar inte vara fel på skivan.

Jörgen

PS
Börjar nästan tro att killen på Elgiganten driver med mig.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Haha!
"ntligen!
Nu 'r jag inloggad med CDn
Hur var det nu jag skulle g;ra f;r att reparera

J;rgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Nu blev det riktigt (o)roligt.
När jag ändrade i BIOS (Boot) från UEFI till "Legacy support" kunde jag starta från CDn men när jag körde Boot-repair sa den att den måste vara i UEFI för att den kunde fungera.
Jag provade att ändra tillbaka men då kan jag inte starta från CDn.
Moment 22?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Har lite svårt att förstå varför du skulle behöva köra Boot Repair. Du hade väl Ubuntu snyggt och prydligt UEFI-installerat, och varför skulle Elgiganten ha sabbat det?

Om du (stänger av legacy-jox i den fasta programvaran samt) trycker F12 då datorn startar, får du då inte upp en meny där Ubuntu fortfarande finns?
(Alternativt, om du har en "Novo-knapp" med en liten böjd pil bredvid den vanliga startknappen, tryck på den; finns på många bärbara Lenovo-maskiner.)

Om Ubuntu finns, och du kan välja det, då kan du ju därifrån bara ändra ordningsföljden, med kommandot efibootmgr, så att Ubuntu kommer först. (På min egen Lenovo har jag även möjlighet att göra detta i inställningarna för den fasta programvaran.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev: Om Ubuntu finns, och du kan välja det, då kan du ju därifrån bara ändra ordningsföljden, med kommandot efibootmgr, så att Ubuntu kommer först. (På min egen Lenovo har jag även möjlighet att göra detta i inställningarna för den fasta programvaran.)
Men problemet är ju att när jag har valt UEFI startar alltid Windows oavsett vad jag väljer i booten.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Du kan alltså, i UEFI:t bootmeny, se, och välja, ett alternativ som heter "ubuntu", men maskinen ger dig ändå Windows?
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:Du kan alltså, i UEFI:t bootmeny, se, och välja, ett alternativ som heter "ubuntu", men maskinen ger dig ändå Windows?
Jag har inte ett alternativ som heter "ubuntu" och jag är osäker på att jag hade det tidigare.

Jag har DVD-spelaren först,
sedan den som jag hoppas är ubuntu
som tredje alternativ står Windows.

Bild

Bilden är lite fel jag har valt Legacy support på boot priorety med.

När UEFI är valt kan jag inte starta med installations-CDn (men G-parted funkar) det blir bara Windows som startar.
Om jag väljer Legacy support kan jaf starta med installations-CDn.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Det där såg ju inte bra ut, nej.

Du hade alldeles definitivt (minst) ett alternativ tidigare i den menyn som hette ubuntu. (Alternativet "Windows Boot Manager" pekar till Windows bootladdare i EFI-systempartitionen, och på samma sätt borde det ha funnits alternativ som pekade till Ubuntus shim och/eller grub där.)

Det alternativ 2 som du har i menyn ger dig nog bara (ett försök till) "BIOS"- eller legacy-start från hårddisken, tror jag. Tror inte det hjälper dig med ett UEFI-installerat Ubuntu.
________________________________________

Att du inte kan starta installations-DVD:n utan legacy-support är märkligt. Tyder ju på att skivan saknar UEFI-stöd, men sådant finns ju på alla nya 64-bitsskivor med Ubuntu, inte på 32-bitsskivor och inte på äldre skivor däremot. (Möjligen skulle Secure Boot, som bara finns i UEFI, kunna ställa till det, men stödet för det är ju också tämligen gott hos Ubuntu.)

Att starta skivan i legacy-läge är meningslöst, om inte direkt kontraproduktivt, om du vill få till en UEFI-installation.
________________________________________

Du kan alltså starta GParted. Kan du där se att du åtminstone har kvar dina Ubuntu-partitioner på disken?
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:Du kan alltså starta GParted. Kan du där se att du åtminstone har kvar dina Ubuntu-partitioner på disken?
Ja mina partitioner finns kvar.
Jag har en separat Home med mycket data.
Jag ska kolla en gång till när jag kommer hem att alla partitionerna finns där.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:Att du inte kan starta installations-DVD:n utan legacy-support är märkligt. Tyder ju på att skivan saknar UEFI-stöd, men sådant finns ju på alla nya 64-bitsskivor med Ubuntu, inte på 32-bitsskivor och inte på äldre skivor däremot. (Möjligen skulle Secure Boot, som bara finns i UEFI, kunna ställa till det, men stödet för det är ju också tämligen gott hos Ubuntu.)
Kan det finnas 14.04DVD utan stöd för UEFI?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

krassegrand skrev:Ja mina partitioner finns kvar.
Det var ju skönt. Började faktiskt tro att Elgiganten gjort en total återställning av hela systemet inklusive hårddisken.

Inte för att jag begriper hur de burit sig åt för att radera Ubuntu från EFI-menyn, men om det bara är den de sabbat så ska det gå att återställa. Exempelvis med kommandot

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr -c -L Ubuntu -l '\EFI\ubuntu\shimx64.efi'
under förutsättning att din EFI-systempartition är sda1, vilket jag vill minnas att den var. Du kan ju kontrollera det i GParted. (I annat fall måste extra argument till: Med t.ex. -p 2 kan man ange sda2; med -d /dev/sdb kan kan man ange att den ligger på sdb i stället, nummer kan anges med -p.)

Det lilla problemet är att ovan nämna kommando naturligtvis bara funkar från en Linuxkörning i UEFI-läge. Vilket du alltså av någon mystisk anledning har problem med.
krassegrand skrev:Kan det finnas 14.04DVD utan stöd för UEFI?
Bara 32-bitsversionen av Ubuntu 14.04, tror jag. (Jag installerade själv 64-bits 14.04 med UEFI för drygt två sedan.) När det gäller 12.04 är jag mera osäker. (Om det på skivan finns en mapp /EFI/BOOT som innehåller en fil BOOTx64.EFI då bör det vara grönt.)
________________________________________

Om inte annat så skulle jag för egen del ha lagt installationsskivan som rent UEFI-medium på USB-sticka. D.v.s. ta bort ens den möjlighet att starta i BIOS/legacy-läge som finns på installationsskivor i "hybridformat" (ett ostandardiserat fulhack). Principiellt är det mycket enkelt gjort: Bara kopiera skivans innehåll, dess mappar och filer, till en ren och fräsch USB-sticka. (Förutsätter naturligtvis att UEFI-stöd finns på skivan till att börja med.)

Eftersom du kan köra GParted kan du möjligen först sätta USB-stickans partitionering till GPT (UEFI:s eget partitioneringssystem), och sedan göra en FAT32-partition där. Fast det är nog överkurs och normalt onödigt. (En FAT-partition måste stickan ha, men jag undrar om inte alla USB-minnen levereras med en FAT32-partition förinstallerad.)

I det nya Windows (8+) som du har, kan du så montera ISO-filen för något nytt 64-bits Ubuntu genom att bara dubbelklicka på den. Därefter kan du kopiera samtliga mappar och filer från den till stickan. Klart! Den sticka du då får ska kunna startas i UEFI-läge, och bara i UEFI-läge.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Utanför ämnet: Jag är Windows-fri sedan fyra år, och kan konstatera att jag förmodligen sluppit en massa krångel på det sättet.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

@Gunnar: Har visserligen själv behållit Windows på min Lenovo, även om det för det mesta går månader mellan varje körning. Men... för mig har det varit tämligen smärtfritt, hade jag fått trassla så mycket som trådstartaren fått göra med detta projekt, då hade jag nog knappast tyckt det varit värt det.

Då jag någon gång bootar om till Windows är det faktiskt normalt bara av ren nyfikenhet, för snabba jämförelser: Hur funkar egentligen ditten eller datten på Windows jämfört med hur det funkar på Linux?

Finansiell ID-Teknik har visserligen framtvingat en del Windowskörning jag annars inte hade gjort, men efter att ha installerat Windows i VirtualBox så gör jag den hellre där, än att boota om bara för att kunna använda deras eländiga BankID.

En fördel tror jag möjligen ändå kan finnas med att ha Windows "på riktigt" på datorn (inte i VirtualBox). Om man någon gång måste lämna in datorn på service föreställer jag mig att det kan underlätta. Jag tvingades själv för inte så länge sedan lämna in min bärbara dator till service hos Lenovo. Men jag måste då säga att Lenovo sabbade inte min EFI-meny. Windows hade de visserligen placerat före Ubuntu (de gjorde väl något slags uppdatering av Windows antar jag), men Ubuntu var helt intakt och allt jag behövde göra var att återställa ordningsföljden: Ubuntu först.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Utanför ämnet: Jag är Windows-fri sedan fyra år, och kan konstatera att jag förmodligen sluppit en massa krångel på det sättet.

;D
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

På sidan
https://sourceforge.net/projects/boot-r ... o/download
Står det att man ska bränna iso-filen på en USB-skicka.
Hur gör man det? Jag antar att det inte bara är att lägga den där.

Jörgen

Edit

Jag läst igenom svaren en gång till.
Ratatosk skrev: Om inte annat så skulle jag för egen del ha lagt installationsskivan som rent UEFI-medium på USB-sticka. D.v.s. ta bort ens den möjlighet att starta i BIOS/legacy-läge som finns på installationsskivor i "hybridformat" (ett ostandardiserat fulhack). Principiellt är det mycket enkelt gjort: Bara kopiera skivans innehåll, dess mappar och filer, till en ren och fräsch USB-sticka. (Förutsätter naturligtvis att UEFI-stöd finns på skivan till att börja med.)

Eftersom du kan köra GParted kan du möjligen först sätta USB-stickans partitionering till GPT (UEFI:s eget partitioneringssystem), och sedan göra en FAT32-partition där. Fast det är nog överkurs och normalt onödigt. (En FAT-partition måste stickan ha, men jag undrar om inte alla USB-minnen levereras med en FAT32-partition förinstallerad.)

I det nya Windows (8+) som du har, kan du så montera ISO-filen för något nytt 64-bits Ubuntu genom att bara dubbelklicka på den. Därefter kan du kopiera samtliga mappar och filer från den till stickan. Klart! Den sticka du då får ska kunna startas i UEFI-läge, och bara i UEFI-läge.
Då ska jag alltså ta min Ubuntu DVD och kopiera in allt på en USB-sticka och sedan starta om datorn med stickan i en USB port?

Edit edit

Jag har ont i huvudet, vi hörs imorgon.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

krassegrand skrev:Då ska jag alltså ta min Ubuntu DVD och kopiera in allt på en USB-sticka och sedan starta om datorn med stickan i en USB port?
Det borde funka, ja. (Fast snabbare än att kopiera skivans mappar och filer från en fysisk DVD är väl att göra det från motsvarande ISO-fil monterad i datorn, om du har den ISO-filen.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:(Fast snabbare än att kopiera skivans mappar och filer från en fysisk DVD är väl att göra det från motsvarande ISO-fil monterad i datorn, om du har den ISO-filen.)
Jag har den säkert på Home-partitionen.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

krassegrand skrev:Jag har den säkert på Home-partitionen.
:)

Glöm inte att flytta upp prioriteten för USB-start ("USB HDD" borde vara det som gäller) före Windows och hårddisken. Stäng gärna av legacy-inställningarna också.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"