Lenovo Windows och WIFI

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Ytterligare förklaringar av metoden att skapa "UEFI-sticka" medelst enkel filkopiering till USB-minne:

Denna metod är generell, funkar med alla möjliga bootbara medier med UEFI-stöd, inklusive Windows installationsskivor likaväl som dem för Ubuntu eller andra Linuxdistributioner. (Titta efter filen /EFI/BOOT/BOOTx64.EFI på skivan.) Och man kan naturligtvis enkelt genomföra detta på Linux likaväl som på (nytt) Windows.

Just Ubuntus och Debians installationsskivor kan dock faktiskt vara lite enklare att kopiera i Windows än i Unix/Linux. Vid kopiering i Unix/Linux finns två saker att se upp med:
  • Dolda filer och mappar: Filnamn som börjar med en punkt gör ju filer och mappar dolda på Unix/Linux, och det gäller naturligtvis att få med sådana också. (På Ubuntus och Debians skivor finns en mapp kallad .disk.) I Nautilus ("Filer") kan man växla mellan att visa eller dölja sådana mappar och filer med Ctrl+H. Så prova det, innan du markerar alla mappar och filer och kopierar dem i Ubuntu.
    (I Windows är ju sådana mappar och filer inte dolda, så där finns inte det problemet.)
     
  • Symboliska länkar: Av någon gudsförgäten anledning finns på Ubuntus och Debians skivor några symboliska länkar som inte verkar fylla någon som helst funktion alls. Då man i Linux kopierar skivans innehåll till FAT-partitionen på ett USB-minne får man därför felmeddelanden. FAT stöder ju inte symboliska länkar. Länkarna kan man dock bara välja att hoppa över. Vid felkontroll av stickan utan dessa rapporteras inga fel, och installationsprogrammet på stickan har inga problem som jag har märkt.

    Gör man kopieringen på Windows uppstår aldrig några frågor, eftersom Windows bara struntar blankt i de symboliska länkarna utan att bry sig om några felmeddelanden. (På Ubuntu/Gnome kan ett "fult" alternativ vara att använda Arkivmonterare i stället för Monterare för diskavbilder. De symboliska länkarna blir då brutna och kopieras som tomma filer till stickan – alltihop utan varningar.)
________________________________________

Överkurs – Exemplarisk "UEFI-sticka": Normalt funkar det nog att bara kopiera till ett rent och fräscht USB-minne, så som det levererades. (En FAT-partition är nödvändig, det är det enda filsystem som UEFI har inbyggd förmåga att förstå, men en sådan är nog förinstallerad på alla USB-minnen.)

Med tillgång till GParted kan man dock – innan man kopierar till USB-minnet – göra detta 100% UEFI som följer:
  1. Sätt partitioneringen på stickan till GPT (UEFI:s eget partitioneringssystem).
    Välj Enhet → Skapa partitionstabell → GPT.
  2. Markera det nu oallokerade området (hela stickan) och skapa en FAT32-partition.
  3. Låt GParted "ställa bootflaggan" för partitionen
    = egentligen sätta partitionstypen till ESP (EFI System Partition).
    Välj Partition → Hantera flaggor → boot
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Nu satte jag in en USB-sticka i en annan laptop och högerklickade på flyttbart medium och valde formatera (FAT) och när jag klickade på ok försvann den flyttbara från listan och det går inte att stänga av datorn.
Är det så att den nu formaterar utan att jag kan se det?

Jörgen

Edit
Nu syns den igen! :)
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

I am BACK! :kram: :-* :-* :kram:

Jag laddade ner en image på Boot repair och öppnade imagen och lade alla filerna på USB-minnet sedan bootade jag med den och Boot repair fixade uppstarten!

Tack för hjälpen och tålamodet.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ratatosk skrev:hade jag fått trassla så mycket som trådstartaren fått göra med detta projekt, då hade jag nog knappast tyckt det varit värt det.
Jag håller med men det är ju så att när man ger sig in i detta så vet man inte hur mycket strul det kommer att bli och hela tiden hoppas man att det bara ska vara lite "strul" kvar.

Efter allt detta strul har jag nu ett fungerande Ubuntu (viktigast) och ett Windows 8 som också verkar fungera och jag har en sticka märkt Boot repair som i detta fall räddade mig och som jag kommer att spara för senare eventualiteter.

Tack än en gång
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Bra att det ordnade sig till sist i alla fall.

Boot Repair är ett program jag själv aldrig har använt, och känt mig osäker på eftersom jag inte vet exakt vad det gör, men här verkar det ju ha gjort god tjänst. (Tror i och för sig att kommandot efibootmgr, som finns förinstallerat på 64-bitars Ubuntuskivor, hade funkat det också, men Boot Repair är nog enklare.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Jag har för mig att jag använde GRUB förra gången jag haede problem att starta på grund av Windows.
Jag skulle nu vilja justera lite på min GRUB.
Jag installerade grub i terminalen men när jag startar den kommer jag till en rad som säger grub men jag vet inte vad jag ska göra med den.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Jag hittade en funktion i Boot repair som kanske kan intressera.

Man sparar en fil på en adress,

https://paste.ubuntu.com/24262171/

Någon som är intresserad av vad detta är?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"