En Asus laptop som inte vill starta upp

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

En Asus laptop som inte vill starta upp

Inlägg av Broder Tuck »

;D
När man startar upp eller när man stänger av, så startar ett cleaningprogram.
Detta hänger sig efter hand och bygger upp mer och mer feltexter om kärnor som inte svarar. Det tar allt
längre tid att starta upp. Men största låsningarna blir vid datorns avstängning. Inte ens vid körning under
hela nätter är arbetet avslutat nästa morgon. Det verkar istället ha "somnat in"

Det ser ut som att det är Plymouth och watchdog som arbetar. Men att kärna efter kärna slutat att svara.

Den här datorn är det:
https://www.komplett.se/product/914170/ ... -matt-demo

När jag köpte min i september 2016 så var det "från hyllan". Inte ett f.d. demoobjekt.

Kör Ubuntu 16.04 och 16.10

Datorn var ny och bara några månader gammal i huset, när win10 inte gick att få igång p.g.a. denna cleaning.
Jag lämnade in den till en elektronikbutik här i samhället. De kom loss, men felet återkom.

De påtalade dock, att i booten angav datorn system win8 och att det inte var avsett att direkt av, uppgraderas
till win10. Det hade jag själv också sett, men jag reagerade inte.
Jag har googlat och det ser ut som om här finns ett problem. Att win8 lade ut en del strängar i andra
systemfiler och att de, efter en uppgradering, måste åtgärdas. Där har jag ännu inte fördjupat mig i problemställningen.

Hemma, ersatte jag win10 med LinuxMint. Det funkade också. Men enbart under en tid. Sedan började allt om.

Jag har sedan gjort ominstallationer och då, ibland, lyckats med att kunna köra datorn några veckor på senaste
nyinstallation. För tillfället sitter jag fast och kommer inte igång med att göra något åt den. Blir bara så trött.

Väntar på synpunkter från er andra.

Jag har varit i kontakt med kundtjänst på Komplett.se.
Eftersom jag själv har meckat och tagit bort win10, så hjälper inte Komplett till.

Jag skyller inte på dem. De har säkert någon mellanleverantör som är mer skyldig. Men, det är likafullt väldigt tråkigt att kanske ha drabbats av ett win8-problem när man köper en dator med påstådd win10.

Någon som har några förslag till hur man bör gå vidare, för att återigen få liv i datorn?
Skall jag låta återinstallera win10 från en senare win10-version

Hälsningar tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: En Asus laptop som inte vill starta upp

Inlägg av johanre »

Jag har inte så goda råd gällande Windows klientdator problem men om du ändå bara använder den som Linux dator skulle jag installerat om och varit noga med att formatera disken och då även ta bort den diskpartitionen där Windows 10 återställningspartition "gömmer sig". Tror det är den som spökar för dig.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: En Asus laptop som inte vill starta upp

Inlägg av Broder Tuck »

johanre skrev:. . . . ta bort den diskpartitionen där Windows 10 återställningspartition "gömmer sig". Tror det är den som spökar för dig.
Tack Broder, för ditt svar. Jag håller med om att det är något kring windows som fortfarande spökar.

Alternativt, kan det vara något hårdvarufel. Gammalt tillbaks skulle man ha kunnat föreställa sig en dålig lödning eller sammansättning av någon hårdvarudel.

När win10 lade av och efter detta med att även elektronikaffärens personal påtalade det här med att bootmenyn visade på att det i botten låg en win8, så blåste jag hårddisken. Eget Linuxmaterial var backupat.

Jag körde enligt Ratatosks eminenta genomgång i denna tråd.

Både hårddisken samt en installationssticka fick GPT som partitionstabell. Sedan började jag om från noll på hårddisken. Skapade allt enl Ratatosks anvisningar. Det känns bra det som föreslås i nämnda tråd och där, är jag nöjd.

Likafullt dj-s systemet med mig. ???
Sneglar surmulet mot win8 . . . ;)

Med omformattering och nyinstallation hoppas jag på att inga slaskar från win fortfarande vidhäftar mina partitioner.

Jag smyger försiktigt framåt och hoppas på att få fler förslag. Tack så länge. :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: En Asus laptop som inte vill starta upp

Inlägg av Nemo »

Broder Tuck skrev:Hemma, ersatte jag win10 med LinuxMint. Det funkade också. Men enbart under en tid. Sedan började allt om.

Jag har sedan gjort ominstallationer och då, ibland, lyckats med att kunna köra datorn några veckor på senaste
nyinstallation. För tillfället sitter jag fast och kommer inte igång med att göra något åt den. Blir bara så trött.

Väntar på synpunkter från er andra.
Det låter på din beskrivning som att du har något hårdvarufel på datorn, detta då du verkar drabbas av problem oavsett om du kör Windows eller Linux.
Broder Tuck skrev:Men, det är likafullt väldigt tråkigt att kanske ha drabbats av ett win8-problem när man köper en dator med påstådd win10.

Någon som har några förslag till hur man bör gå vidare, för att återigen få liv i datorn? Skall jag låta återinstallera win10 från en senare win10-version
Jag tror inte felet är relaterat till Windows utan har med något i datorns hårdvara eftersom du drabbas av problem som inte verkar kunna relatera till vilket OS som du kör.

Återställningspartitionen borde inte kunna orsaka några problem i Linux om du har Linux installerat i egna partitioner. Linux kommer inte veta om att det finns någon återställningspartition eftersom denna inte har något med Linux att göra och antar jag inte heller är monterad i Linux.

Om det är möjligt att återställa datorn till den konfiguration du hade då du köpte den, då skulle du vid ev. problem kunna reklamera den på garantin och om felet återkommer kräva att få häva köpet eller få datorn utbytt mot en annan som fungerar. Problemet kan vara att kunna påvisa att felet är i själva datorn och inte OS:et, men en förutsättning för detta är att du inte har Linux installerad då du reklamerar den, för då kommer de bara skylla på att du kör ett annat OS än datorn såldes med och att felet ligger i Linux.

Har tyvärr inte så mycket konkreta råd att komma med för att du ska komma vidare med detta och få datorn att fungera som det är tänkt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: En Asus laptop som inte vill starta upp

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Nemo, tack för dina synpunkter.

Jag lutar nog också mot att det är hårdvarufel i min dator.
Glappkontakt, någonstans, så att säga.

Det följde inte med någon installationsskiva med datorn, så windows är kört för min del. I första läget. Istället funderar jag på att rensa allt på hårddisken, ytterligare en gång och sedan installera bara en version av Ubuntu.

Det tråkiga är bara, att jag får vänta så länge vid varje uppstart. Mer än en timme. Oavsett varifrån jag startar. Installerade versioner på hårddisken, eller en skiva/usbpinne med brända ISO-filer.

Men jag sitter just nu och väntar ut en uppstart för att sedan, via gparted, kunna rensa hårddisken och börja om från början. Låter som en låt som Sven-Ingvars en gång körde med. ;D

Tack, så länge /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"