Virus borttagning

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Mor min, som dessvärre inte har velat lära sig Linux, utan då använder sig av win 10 har lyckat att få ett program/malware som heter "winzip driver updater" installerat, och som ställer till det.

Nu bor vi 100 mil från varandra så jag har bara telefon att förlita mig på alternativt att fjärr uppkoppla dator, om det går

Programmet har nämligen sett till att inte någon av de båda (chrome,Edge) webbläsarna inte går att använda, när man försöker så fryser sig datorn och omstart vi knapp gäller.


I mina webbsökningar så har jag sett att programmet malwarebytes ska kunna hjälpa till med att lösa uppgiften.

Men problemet är att hon kan inte ladda ner något via datorn.

Så min fundering är hur löser jag detta?

smidigaste vore om man hade kunnat ladda ner till ett usb minne och installera därifrån, men har jag något annat alternativ?
Hon har inte tillgång till någon annan dator bara surfplatta och telefon.

Nu lämnade jag Windows i det närmaste helt för 10år sedan, så är väldigt osäker i vilket "läge" det bör installeras i normalt eller felsäkert?

Har Linux värden något program som kan hjälpa till att rensa bort oönskade program - dvs göra en Ubuntu installation på en sticka och sedan installera program likt "mbr repair tool" men för att kunna rensa bort de oönskade programmen.

För att kunna starta upp från stickan och jobba därifrån
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Virus borttagning

Inlägg av LennartL »

Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

jo teamviewer kan absolut var en väg mot lösningen.

men jag måste få dess installationsprogramm över på datorn, och ingen av webbläsarna fungerar.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av JoWa »

Försök med felsäkert läge.

Starta datorn i felsäkert läge i Windows 10
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:jo teamviewer kan absolut var en väg mot lösningen.

men jag måste få dess installationsprogramm över på datorn, och ingen av webbläsarna fungerar.
  1. Starta upp Windowsdatorn från en Ubuntu Live-CD (eller en USB-pinne med Linux)
  2. Ladda hem installationsprogrammet för teamviewer
  3. Montera Windowsdisken på /mnt
  4. Kopiera teamviewers installationsprogram dit
  5. Starta upp Windows och installera teamviewer
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Osprey skrev:
skalman65 skrev:jo teamviewer kan absolut var en väg mot lösningen.

men jag måste få dess installationsprogramm över på datorn, och ingen av webbläsarna fungerar.
  1. Starta upp Windowsdatorn från en Ubuntu Live-CD (eller en USB-pinne med Linux)
  2. Ladda hem installationsprogrammet för teamviewer
Att skapa en usb installation av Ubuntu och sedan skicka ner den i ett kuvert låter som rätt väg att börja.

Borde inte Xubuntu vara den variant som är "enklast" att förstå/sätta sig in i
om man bara känner till Windows sedan tidigare.

tänker att den påminner lite av hur upplägget såg ut på win xp o tidigare, för att starta program etc...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:Att skapa en usb installation av Ubuntu och sedan skicka ner den i ett kuvert låter som rätt väg att börja.
Du behöver inte ens skapa någon USB-installation, det räcker gott med en Live-CD för att kunna lägga in installations-filen (.exe) för teamviewer på Windows-disken...
skalman65 skrev:Borde inte Xubuntu vara den variant som är "enklast" att förstå/sätta sig in i
om man bara känner till Windows sedan tidigare.

tänker att den påminner lite av hur upplägget såg ut på win xp o tidigare, för att starta program etc...
Jag själv röstar på Lubuntu isåfall, påminner väldigt mycket om XP och är väldigt trevligt att jobba i... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Virus borttagning

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Fast att förklara det låter på något sätt som en större utmaning än att försöka lösa ursprungsproblemet direkt.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Virus borttagning

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:
  1. Starta upp Windowsdatorn från en Ubuntu Live-CD (eller en USB-pinne med Linux)
  2. Ladda hem installationsprogrammet för teamviewer
  3. Montera Windowsdisken på /mnt
  4. Kopiera teamviewers installationsprogram dit
  5. Starta upp Windows och installera teamviewer
Finns mycket som kan gå fel i dessa steg. Sidan för TeamViewer kommer föreslå att ladda ned Linuxversionen istället för Windowsversionen. Krävs att man aktivt väljer Windowsversionen

Att montera Windowsdisken på /mnt kan också bli en utmaning, särskilt om personen som ska göra det inte har kört Linux innan.

Skulle nog föreslå följande lösning instället
  1. Starta upp Windowsdatorn från en Ubuntu Live-CD (eller en USB-pinne med Linux)
  2. Plugga in ytterligare ett USB minne (Ifall datorn bootar med en Live USB)
  3. Ladda hem installationsprogrammet för teamviewer för Windows och spara ned det på det andra USB minnet
  4. Starta upp Windows
  5. Plugga in USB minnet som teamviewer är nedsparat i
  6. Installera teamviewer från USB minnet
Håller dock med Gunnar, den stora utmaningen blir att ge instruktioner som minimerar risk för missförstånd.
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virus borttagning

Inlägg av Surfaren »

Varför inte lägga teamviever installationsfilen direkt på en usb sticka eller en cd-rom.
Efter start av windows i felsäkert läge så bör ju windows hitta stickan/skivan och installation kan ske.

Men, windows har ju från början möjlighet till fjärrhjälp inbyggt men det kräver att du själv har en windows installation tillgänglig. Sök på windows snabbhjälp.
Skit på dig Putin
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Fast att förklara det låter på något sätt som en större utmaning än att försöka lösa ursprungsproblemet direkt.
Jo det är en utmaning, försöker oftast försöka klara alla problem när man ändå är där.
Osprey skrev:Jag själv röstar på Lubuntu isåfall
Lyckades inte ta ner någon iso fil för lubuntu, så det fick bli Xubuntu

Nu installerade jag teamvier på installationen samt laddade ner .exe versionen

Så lyckas vi bara starta upp maskinen på stickan, så kan jag fjärrstyra, och flytta över installationsfilen till windows disken.

Minnet är på väg söderut med posten nu.

Nästa problem blir att boota upp maskinen på usb pinnen.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Ett första försök med att starta upp maskinen med Xubuntu -pinne.

första fråga visst kan jag gå direkt in i bios och behöver inte använda mig av Windows inbyggda val att starta maskinen i bios?

har fått veta att det är bios version 0904
maskinen har ett Asus M/B, de använder väl AMI bios
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Har kunnat "lokalisera bios typ" så jag lättare kunde vägleda.

Insåg att jag hade samma layout på en av mina egna maskiner.

Men nya problem uppkom...

Mor min använder en nyare trådfri kombination av mus tangentbord (Logitech)

som bara fungerar en kort stund i bios, det smartaste vore att ansluta ett trådbundet tangentbord (som då måste anskaffas), men finns det någon annat "workaround".
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:Mor min använder en nyare trådfri kombination av mus tangentbord (Logitech)

som bara fungerar en kort stund i bios, det smartaste vore att ansluta ett trådbundet tangentbord (som då måste anskaffas), men finns det någon annat "workaround".
Konstigt att det bara fungerar en liten kort stund, det är inte så enkelt att det bara är batteriet i musen som behöver bytas?

Bios går för övrigt ofta att köra utan mus, där man istället styr med "tab" och pilar och så...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Osprey skrev:Konstigt att det bara fungerar en liten kort stund, det är inte så enkelt att det bara är batteriet i musen som behöver bytas?
Håller med dig, hade en fundering om det kunde vara batterierna, varpå nya sattes in, ställde därefter in mig på kunna att guida med piltangenterna.

men nu reagerar inte datorn på del kommando för att aktivera bios inloggning.

När sedan datorn får fortsätta att boota in i Win så räknade jag med att tangentbordet skulle fungera men även där är det dött.


Så just nu är jag inne på att skicka ner ett tangent bord som är usb anslutet.
om jag inte kan komma på någon annan lösning att pröva
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:När sedan datorn får fortsätta att boota in i Win så räknade jag med att tangentbordet skulle fungera men även där är det dött.
Ett virus kan förvisso göra ungefär allt möjligt med ett operativ. Men om det skulle vara så att det givit sig på även drivrutiner och så, så är det nog nästan bara ominstallation som fungerar...

Windows är dock inte riktigt lika enkelt och självklart att installera om som Linux. Eller jovisst är Windows rätt enkelt och ok att installera också, det är just det där med rättigheter, tillstånd och licenser som krånglar till det...
skalman65 skrev:Så just nu är jag inne på att skicka ner ett tangent bord som är usb anslutet.
om jag inte kan komma på någon annan lösning att pröva
Det enklaste vore väl annars att skicka datorn till dig och en dator är ju ungefär i handbagageformat, så det borde inte vara så dyrt, men jag vet inte...

Finns det inte annars någon här på forumet som bor i närheten och som skulle kunna hjälpa till..?

Du sa ungefär att datorn är sådär 100 mil från Kalix och själv är jag rädd att jag bor lite för långt ifrån. Skulle det vara någonstans i närheten av Falkenberg, Varberg, Kungsbacka eller Göteborg så kan jag kanske hjälpa till...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

Osprey skrev:Windows är dock inte riktigt lika enkelt och självklart att installera om som Linux.
nä det är jag medveten om förutom rättigheter etc så brukar det alltid vara något som strular för mig.
Osprey skrev:Det enklaste vore väl annars att skicka datorn till dig
Det skulle klart vara mycket smidigare att ha fysisk tillgång till den, så man själv såg vad som hände på skärmen eller inte händer.

Planen nu har blivit att göra ett sista försök med ett usb tangent bord.
som jag skall skicka ner till veckan.

Förhoppningsvis skall det då gå att ändra startdisk.

Då kan jag se på ursprungs problemet senare under sommaren.
Bara epidemin skulle kunna lägga sig.
Osprey skrev:Skulle det vara någonstans i närheten av Falkenberg, Varberg, Kungsbacka eller Göteborg så kan jag kanske hjälpa till...
Tack för erbjudandet Osprey, men det är som du gissade, det är cirka 50 mil ... lite väl långt
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Virus borttagning

Inlägg av johanre »

Osprey skrev:Du sa ungefär att datorn är sådär 100 mil från Kalix och själv är jag rädd att jag bor lite för långt ifrån. Skulle det vara någonstans i närheten av Falkenberg, Varberg, Kungsbacka eller Göteborg så kan jag kanske hjälpa till..
Samma här; hade inte haft några problem med att hjälpa till om det var i närheten av Malmö / Skåne, men det är nog lite för långt bort för det.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Virus borttagning

Inlägg av skalman65 »

johanre skrev:
Osprey skrev:Du sa ungefär att datorn är sådär 100 mil från Kalix och själv är jag rädd att jag bor lite för långt ifrån. Skulle det vara någonstans i närheten av Falkenberg, Varberg, Kungsbacka eller Göteborg så kan jag kanske hjälpa till..
Samma här; hade inte haft några problem med att hjälpa till om det var i närheten av Malmö / Skåne, men det är nog lite för långt bort för det.
Tack för erbjudandet, Johanre ;D
Är glad för den hjälp jag har kunnat få här, många ggr behövs det bara en hjälp "spark i rätt riktning för att hitta rätt.


Det vart inga större problem att starta upp xubuntu-stickan när väl tangentbordet kom fram.

De problem jag har för tillfället är att ändra första val av hårddisk i bios.
(dessvärre så såg inte min dator som jag guidade i från likadan ut där)

Någon som använder ett ASus B85 M/B och skulle kunna hjälpa mig där.

Nu startades op'et upp via F8 (boot meny) .

väl inne så hackade musen (Logitech M310), det fenomenet har jag inte träffat på.
Antar att jag behöver en annan drivrutin för att musen skall fungera bättre.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Virus borttagning

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:De problem jag har för tillfället är att ändra första val av hårddisk i bios.
Vad jag vet så är det bara hastigheten som avgör hur diskarna hamnar i bios och vilken disk som därav i Linux blir sda, sdb, sdc och så vidare. Alltså det avgörs av vilken disk som svarar snabbast, vilket i sin tur avgörs av i vilken ordning diskarna är inkopplade på bussen (kabeln) inne i datorn...
skalman65 skrev:Nu startades op'et upp via F8 (boot meny) .
Vilken disk (och partition) som den försöker starta upp från om man inte kör F8, avgörs av varifrån man senast körde "grub-install" (eller Windows motsvarighet)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"