Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av edfast »

Hej Forummedlemmar,

nu aer det laenge sedan jag behoevt soeka er hjaelp, Linux staeller saellan till problem, egentligen. Jag har en numera gammal Asus Zenbook med Linux Mint 20.x, och ville anvaenda min pCloudDrive som backupdestination foer Timeshift naer jag nu taenkte uppgradera till mint 21.x

Jag boerjade med att starta Timeshift och soekte eter en moejlighet att anvaenda molnlagringen, men klickade foergaeves paa den folder jag lagt upp daer. Jag fick en varning om foer laagt utrymme paa disken och flyttade manuellt upp filer i molnet. Maerkligt nog verkade diskutrymmet paa datorn minska med ungefaer lika mycket som jag laddade upp, och var snart naestan noll igen. Jag startade om, och datorn visade igen att jag hade ca 100 GB fritt paa disken. Samma sak upprepades igen, och jag fortsatte med en daares envishet. Till slut hamnade jag bara paa en icke fungerande inloggningssida i grafisk storlek ca 64p x 32p. Daer blev det stopp.

Jag foerstaar ingenting, men misstaenker att jag paa naagot saett startat Timeshift som laddat backupsnaps till var den nu laegger dem, tills att haarddisken var full, och saa fortsatt i naagon slags loop som genade foerbi minna foersoek att logga in.

Nu har jag loggat paa med en sticka /daerav de knasiga aa, ae, oe/ och boerjat ladda upp filer manuellt i molnet. Det verkar gaa bra. Har naagon naagon ide om hur jag toemmer datorn paa de filer jag placerat i saekerhet och stoppar eventuella TS.loopar som verkar toemma HDDen paa utrymme, eller ska jag bara ge upp och spara det som jag vet var det ligger, strunta i resten och helt sonika skriva oever den resterande skiten med ett faerskt OS. Det aer frestande, men man saknar foer det mesta baade instaellningar och filer man inte vetat var de laag, saa om det finns en moejlighet att aaterstaella foerst och sedan skriva oever saa vore jag tacksam foer tips om hur jag baest gaar tillvaaga. Stort tack foer alla kloka raad och glada tillrop

mvh,
H

PS. Den fullpackade datorn dyker upp paa adressen
/media/linux/638463cd-0dc5-4895-ad32-30c5cb62636d/
och daer finner man mappen /Timeshift/ jag har foerstaatt att det inte aer helt riskfritt/oproblematiskt att bara radera den, aeven om det kaenns lockande. Ideer?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av Osprey »

edfast skrev:PS. Den fullpackade datorn dyker upp paa adressen
/media/linux/638463cd-0dc5-4895-ad32-30c5cb62636d/
och daer finner man mappen /Timeshift/ jag har foerstaatt att det inte aer helt riskfritt/oproblematiskt att bara radera den, aeven om det kaenns lockande. Ideer?
Jag använder inte Timeshift alls, eftersom jag tycker att det är mycket bättre att göra en ominstallation om något skulle hända.

Vid några tillfällen har det dock gått igång ändå och då har jag helt enkelt tagit bort den mappen med "rm -rf". Har aldrig varit några problem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av Osprey »

I ditt fall blir det alltså:

Kod: Markera allt

rm -rf /media/linux/638463cd-0dc5-4895-ad32-30c5cb62636d/Timeshift
...sedan borde det funka.....
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 30 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av Osprey »

Var alltid VÄLDIGT noga när du använder "rm -rf", det kan radera allt, så kolla upp att det är rätt saker du kör det på...... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av Osprey »

Också "sudo" alltså, jag kör alltid som "root", så glömmer att det behövs ibland... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Har jag skitit i det blå skåpet? Hjälp med Timeshift

Inlägg av edfast »

Hej Osprey,
Det verkar som om jag hade varit utan problem för länge så jag stod handfallen, och nu lär jag inte få reda på vad som egentligen orsakade problemet. När jag hade sansat mig startade jag upp från Linux Lite på sticka för två dagar sedan och har sedan kört från den. Det tog båda dagarna att manuellt flytta upp och säkra filerna - ändå tycker jag inte jag sparar övermåttligt på fysisk dator. Men så hade det nu blivit. Så öppnade jag hårddisken som root, rensade bort timeshift och kastade en del tunga filer som jag säkrat, och si!: Då startade Asusen som den skulle och som om ingenting hade hänt var alla inställningar kvar och körde som vanligt. Tacka vet jag Linux!
De sista dagarna har jag inte kollat om någon haft något att bidra med i tråden (jag har som sagt varit sysselsatt med att flytta filer - skräp? - till säker plats, -men jag ger dig hur som helst en grön krok för engagemang, goda råd, visat intresse och glada tillrop!
Tack!
mvh Håkan
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"