archlinux???

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: archlinux???

Inlägg av Hund »

Partioneringsdelen under installationen finns det rum för förbättring, i övrigt är den enkel och väldigt straight forward. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Jag har testat Manjaro Linux, (Arch Linux). Kan du installera LMDE Linux så klarar du av Manjaro Linux. Bilder finns här: http://manjarolinux.org/hp/screenshots.html

Svårigheten för en nybörjare kan vara partioneringsdelen i Manjaro Linux/Arch Linux men den delen har du också LMDE Linux.

Snart kan alla som vill testa Arch Linux i form av Manjaro Linux med ett Xfce skrivbordsmiljö utföra en enkel installation av Arch Linux. Enligt "K.I.S.S principle", (keep it simple and straightforward) http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle som Manjaro Linux utvecklare följer.

Men avvakta några dagar om du har lust att testa Manjaro Linux 0.1.1 är på gång med ytterligare förbättringar.

"The next release of Manjaro Linux will be in a few days".

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av revoltism »

Manjaro hade varit intressant om det inte vore för deras val av skrivbordsmiljö. Tycker både Xfce och Lxde är svårt att få snyggt och lite barskrapta.. men det är i.o.f. en smaksak.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: archlinux???

Inlägg av webaake »

Min netbook med Arch och openbox har ca 80 processer igång efter boot. Vad har en Ubunu dator med gnome igång?

PS Det är lätt att installera Arch bara man läser på först och sätter av lite tid.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: archlinux???

Inlägg av Hund »

webaake skrev:Min netbook med Arch och openbox har ca 80 processer igång efter boot. Vad har en Ubunu dator med gnome igång?

PS Det är lätt att installera Arch bara man läser på först och sätter av lite tid.
Min server med Ubuntu 10.04 har 218 tasks. :o Med alla mina program osv ligger jag på 63 st på Arch.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

revoltism skrev:Manjaro hade varit intressant om det inte vore för deras val av skrivbordsmiljö. Tycker både Xfce och Lxde är svårt att få snyggt och lite barskrapta.. men det är i.o.f. en smaksak.
@revoltism

Jag ser inte skrivbordsmiljön som den viktigaste nyheten med Manjaro Linux. Det är ett seriöst försök att förenkla installationen av ett utmärkt Linux OS nämligen Arch. Så att alla kan ta del av fördelarna med Arch OS. Det skall utvecklarna av Manjaro Linux ha all heder och beröm för. Men ArchBang och Chakra har de inte förenklat? Svar: Ja!/Nej! De har inte gått hela vägen som är Manjaro Linux målsättning.

Manjaro Linux 0.1.1 är nu släppt.

Viktig information att läsa.

Manjaro Linux är under utveckling och är en "experimental release".

"Please be aware, that this is still a very experimental release and that installation on harddisk is not recommended!"

"Important! If you plan to try out the installation, then please run first 'sudo pacman -Sy manjaro-installer' in a terminal. A Floppy disk error has been fixed. Otherwise the installer could crash".

"(Info: To install applications with gnome-packagekit(GUI Installer), please update the package database with the gui updater or the command 'sudo pacman -Sy')"


http://manjarolinux.org/download.html

Det är möjligt att utvecklarna av Manjaro Linux bryter mot "The Arch Way" men förmodligen har utvecklarna redan tänkt i genom en sådan utvecklingen och är förberedda på kritik från en del användare i Arch rörelsen.

"Enkelhet som Arch Linux definierar den, innebär ett grundläggande UNIX-liknande bassystem utan onödiga tillägg, modifikationer eller förändringar. Detta tillåter användaren att själv forma systemet efter egna behov. Kort sagt ett elegant och minimalistiskt synsätt".

"Arch Linux lägger tyngden på elegant design och enkel, ren kod, snarare än onödiga programfixar, automation, ögongodis eller "nybörjar-vänlighet"

Just "nybörjar-vänlighet" är känsligt ämne enligt "The Arch Way".

Källa: https://wiki.archlinux.org/index.php/Th ... _(Svenska)

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Arch Anywhere.

"Arch Anywhere – An easy way to install a fully custom Arch Linux system"

Det är enkelt att installera en personligt anpassad installation av Arch Linux med Arch Anywhere.

Arch Anywhere har stöd för Sverige/svenska.

Currently Supported Languages:

English
French
German
Portuguese
Romanian
Russian
Swedish
Spanish

Jag personligen väljer Arch Anywhere/Arch Linux framför Manjaro Linux. Helt enkelt mer val och roligare.

Läs och studera guiden nedan om du intressserad av att testa Arch Linux.

Inte är det svårt.

Guide: http://www.ostechnix.com/arch-anywhere- ... ux-system/

http://arch-anywhere.org/download.html
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: archlinux???

Inlägg av Hund »

Fast med arch-chroot-skriptet är ju installationen av Arch både enkelt och snabb. Det är ännu roligare att installera det själv. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"