archlinux???

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Jag skall nu blåsa dator två och installera Chakra ( Arch) på den. Jag är förbannat nöjd med min egen skapelse på dator ett ( Remix edition: Masonux Linux ( Ubuntu 10.04 lucid, (development branch). JA! Jag tycker inte att man skall skämmas när man lagt ner mycket tid/kunskap för att det skall bli bra. Min remix lär bli privat, inte offentlig. Det finns redan tillräckligt med remixer. Sedan lär det vara slut lekt, på en obestämd framtid.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

How to setup Arch Linux w/ OpenBox/

ArchBang LIVE CD v1.04

http://willensky.blogspot.com/2010/01/h ... linux.html

Inte så svårt för er som har kunskaper och vill testa Arch.

Men för de flesta är Ubuntu Linux den lösningen man söker.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: archlinux???

Inlägg av Rune.K »

För min del kan jag välja mellan Arch, Fedora eller Ubuntu eftersom min hårdvara tillåter att jag kör KDE, med hyfsad prestanda.
KDE tar lite längre tid på sej att starta jämfört med Gnome, men sedan märker jag ingen skillnad.
Hade jag haft en sämre dator så hade jag definitivt valt Arch för att installera en lättviktig skrivbordsmiljö för att få ut mest prestanda från min hårdvara.
Arch är väl ingen dist för nybörjare, men har man tid och lust att lära sej, så kan jag rekommendera Arch för att få fart på sin halvgamla dator. Med tillgång till cutting-edge-program.
Debian Lenny KDE 3.5 rullar på ganska bra på en halvgammal dator.
Har man en gammal dator så är väl Puppylinux en bra dist att börja med.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Arch funkar lika bra på en ny dator som en gammal ( valfri skrivbordsmiljö ). Nu råkar jag köra Arch på en av mina äldre datorer. "Arch är väl ingen dist för nybörjare" Det är sant men inte är den så svår. Du anpassar allt själv. Det finns bra guider/hjälp till de flesta problem du kan råka ut för. När du klar med din personliga konfiguration. Är det max två kommando du behöver skriva in i terminalen för att uppdatera Arch och dina program ibland. Kan det bli enklare. Inget mer, till din dator lägger av att fungera.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: archlinux???

Inlägg av Rune.K »

@ Pink Panther
Om du gör dej besväret att läsa första inlägget i den här tråden...
Har man en dator som klarar av att köra Ubuntu/Kubuntu finns det ingen större anledning att installera Arch istället.
Det är bra mycket mera jobb att installera Arch och få igång KDE, jämfört med att installera Kubuntu.
Om sedan Arch är bättre eller sämre än Ubuntu kan vi väl låta var och en avgöra, utan att tjata...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Rune.K skrev:@ Pink Panther
Om du gör dej besväret att läsa första inlägget i den här tråden...
Har man en dator som klarar av att köra Ubuntu/Kubuntu finns det ingen större anledning att installera Arch istället.
Det är bra mycket mera jobb att installera Arch och få igång KDE, jämfört med att installera Kubuntu.
Om sedan Arch är bättre eller sämre än Ubuntu kan vi väl låta var och en avgöra, utan att tjata...
Jag har nu studerat mina inlägg. Jag kan inte finna någonstans att jag skrivet i klar text att Arch är bättre än Ubuntu. Det får stå för dig @Rune.K

Jag tycker att du skall sluta att spela bror duktig och visa dina riktiga sidor.

Av: Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: archlinux???

Inlägg av Rune.K »

@Pink Panther
hehe bror duktig ;)
Det första inlägget i den här tråden lyder >
mcNisse skrev:Har nu äntligen lyckats installera kde på min archlinux burk. jag tycker det snurrar på bra men jag är osäker på om jag tycker allt arbete som jag har laggt ner är värt det...

Hur många är det här som har testat archlinux och gillat det?
Är det värt besväret att installera varenda liten detalj och pillre i /etc/rc.config hela tiden?
AlexF
Inlägg: 85
Blev medlem: 15 okt 2008, 00:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: archlinux???

Inlägg av AlexF »

Ytterligare en tråd om religiös uppfattning.. Hur gamla är ni egentligen? =)

Som nybörjare är nog Ubuntu bra att börja med. Sedan tycker alla olika om olika distros. Varför hålla på och bråka om vilken som är bäst? Alla är ju olika bra beroende på vad det ska användas till, eller? ::)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: archlinux???

Inlägg av Rune.K »

AlexF skrev:Ytterligare en tråd om religiös uppfattning.. Hur gamla är ni egentligen? =)

Som nybörjare är nog Ubuntu bra att börja med. Sedan tycker alla olika om olika distros. Varför hålla på och bråka om vilken som är bäst? Alla är ju olika bra beroende på vad det ska användas till, eller? ::)
Återigen, läs första inlägget i den här tråden.
AlexF
Inlägg: 85
Blev medlem: 15 okt 2008, 00:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: archlinux???

Inlägg av AlexF »

Jag har läst tråden, men jag förstår inte riktigt var detta kommer in i bilden ^^
Jag tycker att du skall sluta att spela bror duktig och visa dina riktiga sidor.
Låt alla svara på om Arch är värt pillet eller inte. Vissa vill pilla, andra inte.
Har man en dator som klarar av att köra Ubuntu/Kubuntu finns det ingen större anledning att installera Arch istället.
Det beror som sagt på vem det är som sitter bakom skärmen =)
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av mcNisse »

Det är som vanligt, PP lyckas alltid trigga någon. ;D

Jag har fortfarande inte kommit fram till någon slutsats om det är värt besväret.

Ubuntu kommer med en ny version som man bara måste ge sig på ;D Det ger två installationer om året (alternativt två stora uppgraderingar). Det är på något vis en hel del pill det också. Vill man ligga kvar längre i en release är maxtiden 18 månader för en normal version och 5? år för en LTS.

Arch kommer ju på andra sidan med nya versioner så fort de är stabila nog att pytsas ut. Vilket skulle kunna ge en del extra piller. Men jag har inte råkat ut för något sådant ännu.
Användarvisningsbild
nixy
Inlägg: 506
Blev medlem: 27 apr 2007, 23:21
Ort: Sthlm

Re: archlinux???

Inlägg av nixy »

Värdet bör väl ligga i ett effektivare system och en kunnigare användare? Men jag tycker inte det är mer besvär med ett installerat Arch jämfört med ett installerat Ubuntu. Installation och uppdateringar kan kräva mer uppmärksamhet, men det är väl just det som är poängen.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: archlinux???

Inlägg av Pink Panther »

Manjaro Linux, "user-friendly distribution based on Arch Linux"

Manjaro Linux ett användarvänligt OS som har sitt ursprung i Arch Linux. En svensk Arch användare är delaktig i utvecklingen av Manjaro Linux. "Ludvig NG" har bidragit med många bra lösningar och förslag till utvecklarna av Manjaro Linux, "Ludvig NG. from Sweden, who gave me many new ideas and improvements".

http://manjarolinux.org/hp/index.html

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av mcNisse »

Då tråden har flyttit upp till ytan, så kan jag meddela att jag har gått tillbaka till kubuntu igen... Det var ganska länge sedan faktiskt.

Abstinensen efter apt-get/aptitude blev för stor :) Det var inte för att pacman är dålig utan för att jag gillar/kan apt bättre.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av revoltism »

mcNisse skrev:Då tråden har flyttit upp till ytan, så kan jag meddela att jag har gått tillbaka till kubuntu igen... Det var ganska länge sedan faktiskt.

Abstinensen efter apt-get/aptitude blev för stor :) Det var inte för att pacman är dålig utan för att jag gillar/kan apt bättre.
Hahaha! Själv har jag migrerat till Arch och finner det på många sätt bättre. AUR är t.ex. bättre integrerat än PPA:s även om de har väldigt mycket gemensamt. Kör man Gnome-shell så får man också uppdateringar snabbare än i Ubuntu och totalt används mindre resurser.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: archlinux???

Inlägg av webaake »

Har också emigrerat två datorer hittills till Arch. Bl a min netbook som blivit riktigt trevlig. Servern står på tur. Ingen bloat och nästan total koll på allt, samt rullande uppdateringar. Paketsystemet inkl AUR och forumet och Wikin är de bästa jag sett.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av revoltism »

Om Arch bara sett till att göra en bättre och enklare installationsprocess hade de kunnat bli störst. Tyvärr är det inte "the Arch way" men ändå. Håller med om att deras wiki är ruskigt bra. Rekommenderar också att man använder Zsh istället för Bash som terminalskal. Fast i sin nuvarande form skulle inlärningskurvan vara för stor för en nybörjare. Det är väl det enda negativa jag har att säga just nu.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: archlinux???

Inlägg av webaake »

Installationen är inte självklar. Men man lär sig mycket.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av mcNisse »

revoltism skrev: Hahaha! Själv har jag migrerat till Arch och finner det på många sätt bättre. AUR är t.ex. bättre integrerat än PPA:s även om de har väldigt mycket gemensamt. Kör man Gnome-shell så får man också uppdateringar snabbare än i Ubuntu och totalt används mindre resurser.
Det är ju friheten att köra det som passar ens egna sätt som gör linux-distributionerna så otroligt bra.
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: archlinux???

Inlägg av revoltism »

webaake skrev:Installationen är inte självklar. Men man lär sig mycket.
Personligen tyckte jag väl inte att det var så svårt.. viss archlinuxterminologi var man ju tvungen att lära sig men annars inga större problem. Vet inte om jag lärde mig så mycket av installationen heller då jag redan hade koll på det mesta redan.. förutom att jag tyckte att den var onödigt tidsödande.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"