Använda SSD som återställningsenhet

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av AirBox »

Hej,

Jag kör Kubuntu 14.04 och har en bootbar USB, som jag 'dessvärre' delar med min fru som kopierar och raderar saker lite till höger och vänster. Då min usb pinne är enda mediet med installerbar livecd avbildning, så vill jag göra följande.

Min laptop har två hårddiskar. Den ena är en 500GB hårddisk, och den andr är en 32gb SSD. Jag vill göra SSD'n till en återställningsenhet som jag kan installera om Kubuntu ifrån.

Sagt och gjort - jag har använt dd till att kopiera alla filer till SSD'n, och det ser bra ut. Dock kan jag helt omöjligen finna SSD'n när jag väljer vilken enhet jag vill boota ifrån under datorns uppstart. Den syns inte heller under BIOS.

Varför vill f-nskapet inte fungera för? Har lagt ner kanske runt 4-5 timmar och börjar slita loss det lilla hår jag har på knoppen ...
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av HOLMEN »

Kan det vara så att den disken du har är en hybrid? Alltså både mekanisk och ssd i samma förpackning?
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av AirBox »

HOLMEN skrev:Kan det vara så att den disken du har är en hybrid? Alltså både mekanisk och ssd i samma förpackning?
Jag kollade på mediamarkts hemsida där jag köpte den, och det ser ut som att det är en hybrid. Är det kort sagt kört att göra som jag vill då?

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/AC ... langId=-16
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av HOLMEN »

Jag är osäker, men det finns en risk för det. Det är möjligt om man kan redigera Grub för att kinna välja start från vilken partition man önskar. Ska kika på detta.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av Osprey »

Om du har kopierat allt rakt av med dd så har det på ssd:n samma UUID som det på hårddisken. Förmodligen är det så att du måste ge partitionen på ssd:n en egen identitet med tune2fs för att det ska funka... grub använder sig ju av just UUID för att identifiera diskar och två diskar med samma UUID är förmodligen ingen favorit hos grub... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av HOLMEN »

Som jag uppfattaar det fixar Ubuntu, Grub av sig själv numera om du bara installerar ett Ubuntu till på din SSD-partition.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1560579
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av AirBox »

HOLMEN skrev:Som jag uppfattaar det fixar Ubuntu, Grub av sig själv numera om du bara installerar ett Ubuntu till på din SSD-partition.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1560579
Stort tack för hjälpen! Ska försöka mig på det här senare ikväll. Men när man då har installerat ubuntu på SSD'n, är det fritt fram att bara radera alla dom filerna och peta in livecdns iso innehåll eller förstör man något i GRUB när man tar bort själva ubuntu filerna ifrån SSDn?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Inlägg: 1724
Blev medlem: 29 mar 2006, 22:39
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda SSD som återställningsenhet

Inlägg av HOLMEN »

Som jag förstod det hade du använt "dd" och skapat en kopia av din tidigare Ubuntu-installation på den mekaniska partitionen, till SSD-partitionen. Korrekt?
Då bör det inte vara några problem med att radera, alltså formatera, innehållet på SSD-partitionen. Installationen och Grub skulle nog ordna allt ändå. All data finns ju kvar och grub skulle gå att fixa i efterhand om det skulle bli problem med själva booten.

Eftersom du använt dd så kanske du kan ta bort partitionen på den mekaniska sidan och ändå kunna boota från SSDn om det nu är så att de då har samma UUID pga. dd.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"