Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 16 jan 2021, 15:41

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svara med citat
Inlägg Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu
Hej,

Jag har precis testkört Lubuntu i VirtualBox och jag gillar faktiskt det jag har sett. Min laptop har tillräckligt med hästkraft (1.8ghz och 12?gb ram) för att köra ubuntu gnome utan minsta problem, men jag gillar minimalism i lubuntu.

Säg att jag skulle övergå. Vad skulle man förlora på, rent praktiskt? Färre program i repon? Hur aktiv är lubuntu community't?

12 apr 2014, 19:29
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Inlägg Re: Konvertera från ubuntu gnome till Lubuntu
Lubuntu är en variant av Ubuntu, och har inget eget förråd. Om du vill, kan du helt enkelt installera lubuntu-desktop och sedan välja lxde vid inloggningen.

Mitt intryck (men jag kan ha fel) är att Lubuntu community har ont om folk, och att varianten i mångt och mycket hänger på en person (Julien Lavergne). Men jag kan förstås ha fel.

12 apr 2014, 19:47
Användarvisningsbild

Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svara med citat
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Lubuntu är en variant av Ubuntu, och har inget eget förråd. Om du vill, kan du helt enkelt installera lubuntu-desktop och sedan välja lxde vid inloggningen.

Mitt intryck (men jag kan ha fel) är att Lubuntu community har ont om folk, och att varianten i mångt och mycket hänger på en person (Julien Lavergne). Men jag kan förstås ha fel.

Hm ja om det är så pass dåligt med utvecklare för grenen så blir man lite tveksam. Det känns inte helt OK att gå över för att sedan sitta med en distro som inte kommer någonvart och förr eller senare så kommre Julien att känna att i stort dra lasset ensam inte riktigt är värt det. Det är lite synd faktiskt.

12 apr 2014, 19:57
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Å andra sidan blir du ju inte sittande...

Om det funkar bra idag, och farhågorna besannas senare, är det ju enkelt att byta till standard Ubuntu eller Xubuntu eller något.

12 apr 2014, 22:07
Användarvisningsbild

Svara med citat
Man behöver ju inte ens byta mellan dem, utan man kan ju ha allihop installerade samtidigt och välja vid inloggningen vilken man vill köra. Enda nackdelen med detta är at systemet kommer att bli lite redundant, dvs. man kommer att ha flera likvärdiga varianter av samma program. Det här gäller t.ex terminalen och filutforskaren och en del annat, men det är inget som egentligen har någon större praktisk betydelse...

12 apr 2014, 22:17
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]