Bug i LibreOffice Writer

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag använder Linuxmint 17, men det ska väl inte vara någon skillnad mot Ubuntu.

Hursomhelst, LibreOffice Writer har en bug, och jag tycker det är underligt att den fortfarande finns kvar.
Om jag startar LibreOffice Writer, och skriver några tecken, och sedan högerklickar (för att kanske klippa ut text eller nåt) så stängs programmet av.

Felet inträffar om man använder Linux med svenska. Om jag byter till engelska så fungerar det.
Det fungerar också om jag bara har skrivit 2 tecken. Men har jag skrivit 3 eller mer, men inte mer än en rad så funkar det inte. ( det beror också lite på vilka tecken man har skrivit, men gränsen går ungefär vid 2-3 tecken.)

Kan någon här, som använder systemet på svenska, prova om ni har samma problem?
Jag har samma problem på båda mina datorer, och en kompis som har linuxmint 17 på svenska och libreoffice writer har samma problem.

Eftersom vi har det borde alla ha problemet, och då är det konstigt att ingen har gjort något åt det?

Eller är det så att Linux håller på att dö ut? Jag kan inte längre använda Bank-ID på linux, eftersom att de som gör Bank-ID-programmet anser att det bara finns ca 5000 linuxanvändare som använder Bank-ID. Är det så illa?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av JoWa »

Jag har inga problem med högerklick, och kan inte minnas att jag skulle ha haft det tidigare heller.

Nu använder jag 4.3.3: https://launchpad.net/ubuntu/+source/li ... 3-0ubuntu1
Ubuntu 14.10 64-bit på svenska.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av HakanS »

Henrik Jansson skrev:Hursomhelst, LibreOffice Writer har en bug, och jag tycker det är underligt att den fortfarande finns kvar.
Har du rapporterat buggen?
Jag har inte detta problem med LibreOffice Writer 4.2.7.2 i Kubuntu 14.04
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, jag har rapporterat buggen, för nån månad sedan.
Underligt att du inte har samma problem. Jag har också 4.2.7.2 och vad jag har blivit lärd här sa det det inte vara nån skillnad på programmen om jag använder linuxmint eller ubuntu.
Har du svenska systeminställningar?
hur många tecken skrev du? Om jag bara skiver aaa så stängs det av när jag högerklickar. om jag däremot skriver abc så funkar det. Men skriver jag fler tecken så stängs det oftast ner, upp till en rad.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Inga problem här heller. Samma versioner som JoWa frånsett att jag kör 32-bitars.
Henrik Jansson skrev:Eller är det så att Linux håller på att dö ut? Jag kan inte längre använda Bank-ID på linux, eftersom att de som gör Bank-ID-programmet anser att det bara finns ca 5000 linuxanvändare som använder Bank-ID. Är det så illa?
Nej, så illa är det inte. Det finns en lång tråd i forumet som diskuterar den frågan framlänges och baklänges (tillsammans med mycket annat angående att BankID tog bort Linux-stödet).

En sammanfattning av vilka alternativ, som just nu står till buds för Linux-användare, finner du på wiki-sidan E-legitimation.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av JoWa »

Kanske har med skrivbordsmiljön att göra?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av johanre »

Tror snarare, som Jowa, att det är kopplat till skrivbordsmiljön. Blev nyfiken och började kolla om LibreOffice har en loggfil och snubblade över detta: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2152332 Det kanske kan leda dig vidare?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Jag använder Linuxmint 17, men det ska väl inte vara någon skillnad mot Ubuntu.
Skillnaden är att Ubuntu kör som standard med Unity. Linux Mint 17 kör med antingen Mate eller Cinnamon beronde på vilken version du installerat. Den finns även med KDE och XFCE.

Vilken skrivbordsmiljö i Linux Mint 17 använder du, där detta inträffar?

Mvh Nemo
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

johanre skrev:Tror snarare, som Jowa, att det är kopplat till skrivbordsmiljön. Blev nyfiken och började kolla om LibreOffice har en loggfil och snubblade över detta: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2152332 Det kanske kan leda dig vidare?
Ska jag alltså öppna terminalen och skriva:

bt <enter>

?

Det gjorde jag iallafall:

$ bt <enter>
bash: syntaxfel nära den oväntade symbolen "newline"
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har samma problem på två datorer.
Den ena har jag Linuxmint 17 mate i och i den andra är det xfce.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag kör Linux Mint 17 Mate 64-bit på svenska. Provade först med LO Writer 4.2.6.3, svensk version och gjorde enligt din beskrivning. Inga problem, allt gick bra.

Uppdaterade därefter till 4.2.7.2 det fungerar fortfarande utan problem. Jag har tyvärr inget tips att komma med, då jag inte lyckas återskapa felet. Kör du 32-bit eller 64-bit Linux Mint 17? Inte för att det borde ha någon betydelse utan mer för att få veta om vi kör identiska utgåvor av Linux Mint 17.

Mvh Nemo
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

skumt...
32-bitars har jag.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Mitt Libre Office kraschar om man högerklickar efter att ha skrivit mer än 2 tecken, men mindre än en rad. Det beror lite på vilka tecken man har skrivit med gränsen går ungefär vid mer än 2 tecken.
Det går alltså inte att markera ett ord och klippa ut det. Mycket störande.
Jag har samma problem på två datorer. Jag använder Linux Mint 17. Jag använder svenska systeminställningar. Ändrar jag till engelska så fungerar det. Helskumt.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av JoWa »

Det är nog ett Mint-problem. :P
LibreOffice_6tecken.png
LibreOffice_6tecken.png (18.01 KiB) Visad 6678 gånger
Här LibreOffice 4.4.2 i Ubuntu 15.04, på svenska.

Det finns alternativ till att högerklicka för att klippa ut eller kopiera text. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Libre office writer kraschar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Det är nog ett Mint-problem.
Varför skulle det vara ett Mint-problem?
LibreOffice v4.2.8.2 (standard) i Linux Mint 17.1 Cinnamon x64, kraschar inte vid högerklick... oavsett tecken/rader.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av JoWa »

Därför att det var problem i Mint (17, 32-bit) som rapporterades, både nu och i december (se Gunnars länk), och det har inte skådats i Ubuntu. Det kan ju vara något knas med Henriks system, med tanke på att varken du eller Nemo har problem. Dock rapporterade Henrik problem i två datorer med Mint, en med Mate och en med Xfce. Kanske specifikt för Mint 32-bit?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, det verkar ha något med 32-bitar att göra, för några jag har nämnt det här för som har 64-bitar har inte haft samma problem. Om man använder engelska har man heller inte problemet, och därför kommer man ingen vart med det här på internationella forum.
Hittills har ingen annan än jag testat detta med Linux Mint, 32-bitar, Libre Office, och svenska.
Men eftersom jag har två datorer, och samma fel finns på båda, så borde det rimligtvis inte vara nåt fel som bara jag har.
Jag har också en dator med Xubuntu, men där har jag inte detta problem, fast då var det kanske iochförsig inte samma version av office.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av HakanS »

Flyttade inläggen hit, där de bättre hör hemma
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Bug i LibreOffice Writer

Inlägg av Lao Tzu »

Henrik Jansson skrev:Ja, det verkar ha något med 32-bitar att göra, för några jag har nämnt det här för som har 64-bitar har inte haft samma problem. Om man använder engelska har man heller inte problemet, och därför kommer man ingen vart med det här på internationella forum.
Hittills har ingen annan än jag testat detta med Linux Mint, 32-bitar, Libre Office, och svenska.
Men eftersom jag har två datorer, och samma fel finns på båda, så borde det rimligtvis inte vara nåt fel som bara jag har.
Jag har också en dator med Xubuntu, men där har jag inte detta problem, fast då var det kanske iochförsig inte samma version av office.
Jag kör Xubuntu 14.04 med LibreOffice 4.2.8.2 och kan inte heller högerklicka på markerade ord. Därför använder jag kortkommandon istället. Har dock inte undersökt vidare, eftersom det går att komma förbi problemet.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"