Problem när mobiltelefon kopplas till dator.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem när mobiltelefon kopplas till dator.

Inlägg av Henrik Jansson »

Hittade ingen avdelning för "övrigt" så jag tar det här.

Jag har en vanlig androidtelefon. När jag kopplar den till datorn med USB-sladden så händer det ibland att efter ett tag så försvinner vissa appar som ligger på skärmen och kartminnet i googlemaps försvinner.

Telefonen har ett minneskort och telefonen är inställd så att datorn ska hantera telefonen som ett minneskort när man kopplar in telefonen.
Jag misstänker att detta har någonting att göra med att jag använder linux på datorn.
Jag har Linux Mint 17 nu men hade samma problem förut med Ubuntu 10.04.

Har någon råkat ut för samma sak?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Problem när mobiltelefon kopplas till dator.

Inlägg av vulfgar »

Jag tror inte alls att det har med linux att göra, utan snarare att du ansluter telefonen som ett minneskort. Då måste kortet avmonteras i telefonen, telefonen kommer åt infon på kortet och sannolikt ligger vissa appar på minneskortet precis som kartminnet i google maps.

Numera brukar mobiler oftast anslutas via MTP och då kommer man åt infon på minneskortet både från mobilen och från datorn. Äldre ubuntuversioner (gäller möjligen 10.04) hade lite problem med detta. Normalt ska det funka utan problem, men kolla att du har mpt-tools installerat. Jag använder inte mint så jag har inte koll varken på versioner eller vad som är med från början, men det verkar sannolikt att mtp-tools är installerat som standard om versionen är hyfsat ny. Jag minns inte heller i vilken androidversion som mtp blev standard, det kan ha varit ICS eller jelly bean. Minnet är lite skraltigt, tyvärr. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Problem när mobiltelefon kopplas till dator.

Inlägg av johanre »

+1 på vulfgars svar.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"