Autensiterings nycklar

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Lurs
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2012, 16:09
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ekerö

Autensiterings nycklar

Inlägg av Lurs »

Hej
Har installerat Linux Mint 17.2 rafaela kde desktop
Inget fel vid installation men vid uppdatering av systemet så saknas alla autensiterings nycklar. I programkällor finns följande val:
Officiella programförråd verkar OK
PPA:n är tom
Övriga programförråd innerhåller Getdeb ej aktiverad och Installationsmedia, ej aktiverad
Autensiteringsnycklar, tom ?

Installerade om bara för test men samma utseende.
Fick en massa felmeddelande tidigare vid system uppdateringar.
Tacksam för vägledning.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Autensiterings nycklar

Inlägg av johanre »

Vad får du för felmeddelande när du kör en uppdatering? Klistra gärna in det fullständiga felmeddelandet i ditt svar.
Lurs
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2012, 16:09
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ekerö

Re: Autensiterings nycklar

Inlägg av Lurs »

Mja, felmeddelandet kommer när jag aktiverade programförråden Getdeb och Installationsmedia och gäller bara för den senare. Det är kanske inte meningen att man ska aktivera dessa 2 programförråd.
Installerade Chrome och då får man Google i förrådet och aktiverad, dessutom en autentiseringsnyckel. Fick en mindre uppdatering som gick bra men paketen är klassificerade 1-5 och ju högre nummer desto osäkrare är det att installera har jag sett.
Så egentligen inget fel än...

Nu kom felet utan att jag har ändrat någonstans, Texten från uppdateringshanteraren

Kunde inte uppdatera listan med uppdateringar

W:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 17.2_Rafaela_ -Release amd64 20150723/dists/trusty/contrib/binary-amd64/Packages Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor
W:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 17.2_Rafaela_ -Release amd64 20150723/dists/trusty/main/binary-amd64/Packages
W:Failed to fetch cdrom://Linux Mint 17.2_Rafaela_ -Release amd64 20150723/dists/non-free/binary/-amd64/Packages
E:Some index filesfailed to download. They have been ignored, or old ones used instead

Jag installerade via en ISO fil på USB sticka
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Autensiterings nycklar

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Det felmeddelande du får, är egentligen inte ett fel i sig.
Däremot är det fel, att du (med stor sannolikhet) har en kryssruta för val av uppdatering som inte är rätt.
Linux Mint har jag inte längre kvar hos mig, så jag vet inte hur det ser ut, men jag tror att du kan finna en systeminställning liknande denna i Ubuntu.
Välj att ta bort en eventuell förbockning i avsedd ruta och du kommer inte längre att få detta "fel"meddelande.

Hoppas att det löser sig för dig. /tukken
Bilagor
Markering_017.png
Markering_017.png (57.23 KiB) Visad 2806 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Lurs
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2012, 16:09
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ekerö

Re: Autensiterings nycklar

Inlägg av Lurs »

Stämde så bra, en bock på fel ställe
Tackar...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"