Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Hej

Tänkte försöka göra mig av med en del nedskruvade datorer som bara står. Ja, jag har för många projekt. ::)

Nå, en liten låda hade jag och genom att samla ihop komponenter (lagrade gamla, nyinköpta gamla och nyinköpta nya) så ska jag nog få ihop en fungerande enhet. Det är ingen spjutspetsteknologi det här men själva hårdvaran är inte så viktig i detta fall bara det fungerar.

Grunden i datorn är ett moderkort (Intel?) med Pentium 3 processor av okänd prestanda. Minnen finns men de är små, samanlagt 512mb. Vad kan jag köra för distro av Linux på den? Är ingen expert på det här. Hat funderat på Arch och tror att det ska passa men är inte säker. Vid testkörningen tänkte jag använda en CD-skiva med Ubuntu 10.04 (har ingen hårddisk ännu) men tänker inte köra detta på datorn sedan.

I nuläget väntar jag på delar (PSU) och jag tänker titta på projektet på fredag eller lördag (testmontage). Om jag inte blir riktigt dålig vill det säga...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Pink Panther »

Utan tvekan får du mest glädje och nöje med LXLE. Distribution Release 2016-03-26: LXLE 14.04.4

http://distrowatch.com/?newsid=09336
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av bittin »

Xubuntu, Lubuntu eller Ubuntu MATE borde passa
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Tack för hjälpen. Jag får se hur det går med detta projekt då jag har sprungit på svårigheter. Datorlådan (stommen) jag tänkt använda kommet från en Nec Powermate ml6v och jag trodde alla moderkort oavsett storlek höll samma mått. Det visade sig dock att kortet jag köpte var 20x24cm medan originalet (trasigt) var 19x23cm :( . Och nya nätagget bygger lite i sidled. Nå jag får se hur jag gör med det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av eson57 »

Det är sällan en god idé att bygga "nytt" i ett chassi från en fabriksbyggd dator. Det är oftast inte mycket som är standard i oem-burkar. HP brukar t.ex spegelvända sina burkar, vilket gör att du inte kan byta moderkort hur som helst, trots att "samma" moderkort oftast finns hos moderkortstillverkaren.
Alltid på kanelen!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Jo, så är det ju. Tänkte ändå att det kanske gick att använda på något sätt. Ingen som har sagda datormodell och som kan tänka sig att avstå ett moderkort? Jag har köpt http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... 00w_bronze och det bygger som sagt lite i sidled (fläktkåpan). Så det kanske blir ännu trängre... ???
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 8 gånger.
Anledning: Lagade trasig länk.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Har funderat så att jag blivit gråhårig. Enligt denna bildhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/ATX_ITX_AT_Motherboard_Compatible_Dimensions.svg/220px-ATX_ITX_AT_Motherboard_Compatible_Dimensions.svg.png ser det ut dom om ett mini ITX skulle passa men frågan är om det blir bra. Och finns det för fortfarande att köpa för Pentium 4 socket mPGA478b?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av johanre »

Frågan är om du inte kommer billigare undan - inte minst i termer av tid - med att slänga allt det gamla och köpa t.ex. en Raspberry Pi 3 och köra t.ex. Ubuntu Mate på den?
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Jo, enligt sunt förnuft så vore det väl så. Behöver inte ens en dator till men tänkte försöka plocka ihop en del skrot som jag har liggande. Får ja bort de stora bitarna (datorlådorna) så kan ju de små ligga kvar. Och jag tycker inte om att slänga saker.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Städarn skrev:Och jag tycker inte om att slänga saker.
Av ditt alias här får man ett annat intryck. ;)
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av Städarn »

Städar gör jag borta för då får jag betalt, det får jag inte hemma ;) Nä skämt åt sidan, det är inte min branch längre.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist?

Inlägg av skalman65 »

Städarn skrev:Får ja bort de stora bitarna (datorlådorna) så kan ju de små ligga kvar.
Du kan inte ta och byta chassie, om jag inte misstar mig så har du flera stående.

Alternativt söka efter ett chassie som skulle passa, flytta över M/B och övrigt.

Datachassien står i var och varannan källare så det borde gå att få tag på till en mycket liten peng.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Lågpresterande dator och Linux - vilken dist? (Avslutat)

Inlägg av Städarn »

skalman65 skrev:
Datachassien står i var och varannan källare så det borde gå att få tag på till en mycket liten peng.
Vill inte protestera mot vad du skriver men så fort jag lägger ut en förfrågan på något forum så blir det jättetyst. Alternativt får jag 10 synpunkter på varför jag ska välja något annat.

För att gå riktigt OT kan jag nämna detta.

Sedan 2 år (på grund av ändrade arbetsplats) håller jag på med ett projekt i ett Aspire x-cruiser chassi och jag närmar mig slutet så smått. Delarna jag nämde i post ett kan jag använda i en annan låda till en P3 dator. Det blir lätt modifierng på den och målning, så är den klar. Kvar blir då detta projekt.

Edit: Fick just reda på att höjden på nätdelen är 70mm vilket betyder att bredden är 85. Med andra ord passar det inte i lådan och då faller projektet. Nå, jag hade ju andra saker på lut så strunt damma. Får bara returnera nätdelen.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"